Paard is na verkoop gaan luchtzuigen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Evi_ester

Paard is na verkoop gaan luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:23

Hallo allemaal ik ben een nieuw tot het gebruik van forums en weet niet of dit gepast is. Ik ga als het mag hier mijn verhaal even doen en hoop op wat hulp om mijn stressniveau omlaag te krijgen.

Ik heb 2 weken geleden mijn 6 jarige ruin verkocht aan een handelaar. Hij is bij ons geboren. Ik heb hem zelf opgeleid.
Altijd gezond geweest op 3 jaar goede rx van de benen. Nooit geen problemen gehad of stalgebreken. Bij ons heeft hij altijd 12/24 of 24/24 buiten gestaan met andere paarden.

De handelaar heeft hem na 10min bezichtigen gekocht zonder een klinische of rx keuring. Hij heeft hem ook niet bekeken zonder zadel enkel door mij voorgereden niets qua stalling of omgang dat was allemaal niet nodig want hij zocht met spoed jonge sportpaarden. Hij heeft dezelfde dag maandag een voorschot gestort en ik heb hem donderdag mooi zelf bij hem afgeleverd. Ik heb hem nog gemeld dat het kan zijn dat hij moet wennen het was een hele andere huisvesting dan bij ons. Daar staat hij veel binnen op een drukke gang. Krijgt hij kracht voer wat bij ons niet was en minder hooi terwijl ze bij ons op de weide altijd toegang hadden tot ruwvoer. Dus grote overgang. Hier was mijn moeder bij toen we dit gesprek voerde. Komt wel goed zei hij.

Nu een 8 dagen later beld hij mij boos dat ik het paard moet terugnemen want hij zou daar luchtzuigen... heeft hij bij ins nooit gedaan. Ik heb gezegt dat dit geen optie is. Het zal wel door de stress van omgeving komen dan maar daar kan ik niets aandoen... nu dreigt hij dit voor het gerecht te trekken.

Ik zweer dat het paard het bij nooit gedaan heeft. Heb beelden dat hij bij ons binnen staat en eet zonder luchtzuigen en familieleden die dit kunnen bevestigen als die tellen als getuigen.

Er is geen contract opgesteld. Er is geen keuring geweest. Hij heeft op het kleine voorschot na alles betaald in cash zonder facturatie of dergelijke. Kan hij dit dan zomaar doen of niet? Er zijn enkele korte whatsapp berichten waar niks duidelijk in staat. Enkel wat videos van het paard en een vraag of er iets apart is. Wat er niet was. Ik zat gewoon met tijdsdruk en had geen keuze dan via handelaar te gaan omwille van privé redenen. Iedereen zei dat dit het makkelijkste zou zijn en nu zit ik met deze drama... ik ben ook niet in de mogelijkheid om hem terug te nemen...

Denken jullie dat hij hier iets mee kan gerechtelijk of niet?
Alvast bedankt

cissy

Re: Paard 1 week na aankoop kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:43

Jij als particulier tegenover een handelaar staat volgens mij redelijk sterk. Hij had moeten keuren en op zijn minst aan jou moeten vragen of er medische zaken speelden.
Laat m maar komen met zijn gerechtelijke stappen.
Jij zou FloortjeM kunnen inschakelen of je rechtsbijstand als je die hebt.
Is het paard wel helemaal aan je betaald?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:59

Evi_ester schreef:
Iedereen zei dat dit het makkelijkste zou zijn en nu zit ik met deze drama... t

Als ik het verhaal zo lees zit vooral je paard met dit drama.

Ik denk overigens dat je als particulier vs handelaar sterk staat op papier.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:00

Nou ja zeg. Luchtzuigen kan van stress komen. Bij ts stond het paard heel veel buiten met heel veel ruwvoer. Nu staat hij heel veel op een drukke stalgang met veel krachtvoer. Bij ts deed hij niet aan luchtzuigen. Ik weet wel dat het een"koopvernietigend gebrek" is, maar als hij het bij ts niet deed dan heeft hij het nu nieuw aangeleerd. Daar kan ts niets aan doen. Overigens, voor mij persoonlijk zou ik er niets om geven als een paard dat doet. Hij kan toch gewoon bereden worden. Op sommige stallen doen ze er wel moeilijk over omdat ze menen dat het besmettelijk zou zijn. Mijn paard heeft lange tijd tegenover een zware luchtzuiger gestaan maar is het zelf nooit gaan doen!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:04

Bij een medische aankoopkeuring komt luchtzuigen er toch normaliter niet uit trouwens?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:15

Evi_ester schreef:
Hallo allemaal ik ben een nieuw tot het gebruik van forums en weet niet of dit gepast is. Ik ga als het mag hier mijn verhaal even doen en hoop op wat hulp om mijn stressniveau omlaag te krijgen.

Ik heb 2 weken geleden mijn 6 jarige ruin verkocht aan een handelaar. Hij is bij ons geboren. Ik heb hem zelf opgeleid.
Altijd gezond geweest op 3 jaar goede rx van de benen. Nooit geen problemen gehad of stalgebreken. Bij ons heeft hij altijd 12/24 of 24/24 buiten gestaan met andere paarden.

De handelaar heeft hem na 10min bezichtigen gekocht zonder een klinische of rx keuring. Hij heeft hem ook niet bekeken zonder zadel enkel door mij voorgereden niets qua stalling of omgang dat was allemaal niet nodig want hij zocht met spoed jonge sportpaarden. Hij heeft dezelfde dag maandag een voorschot gestort en ik heb hem donderdag mooi zelf bij hem afgeleverd. Ik heb hem nog gemeld dat het kan zijn dat hij moet wennen het was een hele andere huisvesting dan bij ons. Daar staat hij veel binnen op een drukke gang. Krijgt hij kracht voer wat bij ons niet was en minder hooi terwijl ze bij ons op de weide altijd toegang hadden tot ruwvoer. Dus grote overgang. Hier was mijn moeder bij toen we dit gesprek voerde. Komt wel goed zei hij.

Nu een 8 dagen later beld hij mij boos dat ik het paard moet terugnemen want hij zou daar luchtzuigen... heeft hij bij ins nooit gedaan. Ik heb gezegt dat dit geen optie is. Het zal wel door de stress van omgeving komen dan maar daar kan ik niets aandoen... nu dreigt hij dit voor het gerecht te trekken.

Ik zweer dat het paard het bij nooit gedaan heeft. Heb beelden dat hij bij ons binnen staat en eet zonder luchtzuigen en familieleden die dit kunnen bevestigen als die tellen als getuigen.

Er is geen contract opgesteld. Er is geen keuring geweest. Hij heeft op het kleine voorschot na alles betaald in cash zonder facturatie of dergelijke. Kan hij dit dan zomaar doen of niet? Er zijn enkele korte whatsapp berichten waar niks duidelijk in staat. Enkel wat videos van het paard en een vraag of er iets apart is. Wat er niet was. Ik zat gewoon met tijdsdruk en had geen keuze dan via handelaar te gaan omwille van privé redenen. Iedereen zei dat dit het makkelijkste zou zijn en nu zit ik met deze drama... ik ben ook niet in de mogelijkheid om hem terug te nemen...

Alvast bedankt

Buiten de vraag of je in je recht staat zou ik me vooral afvragen of je wil dat je paard hier blijft en door de handelaar verkocht wordt? Ook je oude paard heeft nu behoorlijke stress zo te lezen. Ik weet je situatie niet, maar is er geen mogelijkheid om hem terug te nemen en zelf een goede plek te zoeken?

Evi_ester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:25

cissy schreef:
Jij als particulier tegenover een handelaar staat volgens mij redelijk sterk. Hij had moeten keuren en op zijn minst aan jou moeten vragen of er medische zaken speelden.
Laat m maar komen met zijn gerechtelijke stappen.
Jij zou FloortjeM kunnen inschakelen of je rechtsbijstand als je die hebt.
Is het paard wel helemaal aan je betaald?

Hij is volledig betaald ja met wat ik vermoed zwart geld is aangezien er niets van papierwerk of facturatie van is. Ik vind het ook heel sneu voor het paard maar ben echt niet in de mogelijkheid om hem terug te halen. Het is een heelnmooi fijn paard dus ik ging ervan uit dat zo een handelaar snel een fijn thuis voor hem zou gevonden hebben met de connecties dat ze hebben.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:28

Wat verdrietig dit.

Misschien kun je hem omschrijving en is er een bokker die precies zo'n paard zoekt en is hij daar snel weg

Evi_ester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:28

Kidde schreef:
Evi_ester schreef:

Alvast bedankt

Buiten de vraag of je in je recht staat zou ik me vooral afvragen of je wil dat je paard hier blijft en door de handelaar verkocht wordt? Ook je oude paard heeft nu behoorlijke stress zo te lezen. Ik weet je situatie niet, maar is er geen mogelijkheid om hem terug te nemen en zelf een goede plek te zoeken?

Ik vind het ook heel erg maar ben door omstandigheden echt niet in staat om hem terug te nemen. Ik hoopte gewoon dat met de connecties dat een handelaar heeft hij heel snel een fijn thuisje zou vinden. Dat is toch wat mensen tegen me zeiden dat het beste was als het snel moest gaan .

Evi_ester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:34

DuoPenotti schreef:
Wat verdrietig dit.

Misschien kun je hem omschrijving en is er een bokker die precies zo'n paard zoekt en is hij daar snel weg

Ik heb hem 2 maanden te koop staan gehad voor pariculieren maar het is door gezinssituatie en alles er rond zo moeilijk om alles geregeld te krijgen. Er stak zoveel tijd in en heel veel mensen die me aan het lijntje hielden wat dan op niets uitdraaide. Uiteindelijk kwam ik in tijdsnood en kwam deze man langs. Ik had geinformeerd en kennissen zeiden dat hij ze meestal snel doorverkocht dus ik ginf ervan uit dat hij daar niet lang ging zijn. Het is allemaal heel triest maar ik kan het gewoon niet oplossen. Ik heb hem ook voor gesteld hem op zijn oude eten te zetten meer hooi en entertainment met een vriendje buiten zetten en veel buiten. Maar daar had hij heen hoor aan. Was alleen maar kwaad en dreigen dat het paard terug moest... wat gewoon geen optie is voor mij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:35

Rottige situatie, luchtzuigen kan zeker wel ontstaan door zoveel stress van een verhuizing. Hij heeft gewoon pech, paard is in waarde verminderd maar hij kan hem nog steeds gewoon verkopen. Jij hebt bewijs dat hij het bij jou niet deed en hij heeft niet gekeurd.

Evi_ester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:37

Kidde schreef:
Evi_ester schreef:

Alvast bedankt

Ik heb hem 2 maanden te koop staan gehad voor pariculieren maar het is door gezinssituatie en alles er rond zo moeilijk om alles geregeld te krijgen. Er stak zoveel tijd in en heel veel mensen die me aan het lijntje hielden wat dan op niets uitdraaide. Uiteindelijk kwam ik in tijdsnood en kwam deze man langs. Ik had geinformeerd en kennissen zeiden dat hij ze meestal snel doorverkocht dus ik ginf ervan uit dat hij daar niet lang ging zijn. Het is allemaal heel triest maar ik kan het gewoon niet oplossen. Ik heb hem ook voor gesteld hem op zijn oude eten te zetten meer hooi en entertainment met een vriendje buiten zetten en veel buiten. Maar daar had hij heen hoor aan. Was alleen maar kwaad en dreigen dat het paard terug moest... wat gewoon geen optie is voor mij. Als het zo makkelijk was deed ik het wel...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:03

Het probleem van van de huidige ts-er met het verkochte en nu luchtzuigende paard is een ander dan dat van de oorspronkelijke ts-er met een kreupel paard. Dus eigenlijk zijn er nu 2 verschillende problemen en klopt de titel van dit topic niet meer.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:31

@Evi_ester is er ook geen ander adres waar je hem voor de verkoop heen kan brengen? Ik zou hier persoonlijk wel een vervelende nasmaak van hebben

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:02

Arm arm dier.... Moet je dit willen voor je eigen paard? Er is altijd een oplossing te vinden. Je dier toch niet bij een ontevreden handelaar laten staan, wie weet wat er met dat dier ondertussen allemaal gebeurt...

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:17

anjali schreef:
Het probleem van van de huidige ts-er met het verkochte en nu luchtzuigende paard is een ander dan dat van de oorspronkelijke ts-er met een kreupel paard. Dus eigenlijk zijn er nu 2 verschillende problemen en klopt de titel van dit topic niet meer.

Klopt maar Evi is nieuw en had al vermeld niet weten waar te plaatsen. Misschien kan een mod het splitsen?

Evi sterkte met de situatie! Helaas heb ik geen tips maar ik snap dat dit niet lekker zit…

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:48

Lijkt me wel zo fair voor de TS , die hiervoor een topic begonnen is

Evi : dit is echt n nachtmerrie, Dan voel je je verschrikkelijk en kunt niets doen

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:49

Dat paard is gewoon verkoopbaar al zuigt hij nu lucht.Het doet wel wat met de prijs. Maar hij kan toch normaal bereden worden? Op een andere stalling waar hij meer op zijn gemak is kan dit stressgedrag ook wel weer afnemen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Paard is na verkoop gaan luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:15

De berichten zijn gesplitst naar een eigen topic.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:37

anjali schreef:
Dat paard is gewoon verkoopbaar al zuigt hij nu lucht.Het doet wel wat met de prijs. Maar hij kan toch normaal bereden worden? Op een andere stalling waar hij meer op zijn gemak is kan dit stressgedrag ook wel weer afnemen.

Het luchtzuigen kan inderdaad komen door de verhuizing en de sterke wijziging in leefomstandigheden. Het zou kunnen dat het gedrag weer stopt of afneemt als de stressvolle situatie voorbij is, maar dat is helaas zeker niet altijd zo bij stalgebreken. Het komt regelmatig voor dat deze blijven bestaan ondanks dat de stressor weg is.

De handelaar is wellicht bang dat hij er nu niet meer voor kan vragen wat hij in gedachten had en dat hij mogelijk minder winst (of misschien wel verlies) zal maken.
TS: je kan - lijkt mij - twee dingen doen/ of je neemt hem terug en zoekt een andere mogelijkheid om hem door te verkopen (om het drama voor het paard te verminderen). Of je blijft bij je standpunt, houdt alle bewijzen goed bij en ziet wel wat hij dan doet. Voor hetzelfde geld bluft de handelaar gewoon

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:52

Luchtzuigen is gevolg van verkeerd stalmanagement en dat kan (zeker met grote veranderingen) rap ontwikkelen. Die handelaar heeft dit geheel aan zichzelf te danken en is gewezen op het risico van aanpassingsproblemen toen TS hem afleverde. Dat handelaar niks heeft gedaan met de waarschuwing of met de algemeen in de paardenwereld aanwezige kennis over dit onderwerp is niet aan TS om op te lossen.

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:57

Niet naar ts toe maar veel mensen zullen zeggen ‘ dat deed die bij mij niet ‘ , dus of je daarin zo sterk staat.. dat er mensen in jou kring zijn die het kunnen bevestigen is ook niet heel sterk.
Luchtzuigen is nu eenmaal een gebrek en lastig te verkopen.

Ik zou maandag als ik jullie was gelijk juridische advies inwinnen hoe dit aan te pakken.

Hier een juridische stukje :
https://www.horses.nl/articles/recht-op ... alondeugd/
( voor de mensen die geen zin hebben om te lezen, het is bij luchtzuigen vooral van belang hoe snel een paard dit doet bij de andere eigenaar, is dit na enkele dagen dan kan de handelaar wel eens in zijn gelijk worden gesteld ).

Hoe snel is het paard gaan luchtzuigen ? Is het paard
Pas na 8 dagen gaan luchtzuigen of al eerder en pas later bericht ?
Laatst bijgewerkt door Dressage1990 op Gisteren, 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:11

Ik weet dat het snel kan ontstaan door huisvesting maar ik weet niet hoe het zit met terug doen. Het is een gebrek en binnen korte tijd aangetoond.
Interessante casus waarbij ik beide gevallen zou snappen; als koper in gelijk gesteld wordt of verkoper..

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:19

heb je hem daar zelf zien luchtzuigen, of is het een smoes, omdat het paard misschien niet zo snel verkocht is en nu dan maar weg moet. Heb al de vreemdste dingen gehoord bij handelaren.

ik weet niet of hij gerechtelijk iets kan, maar je zou morgen even kunnen luisteren bij je rechtsbijstand.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:20

Dressage1990 schreef:
Niet naar ts toe maar veel mensen zullen zeggen ‘ dat deed die bij mij niet ‘ , dus of je daarin zo sterk staat.. dat er mensen in jou kring zijn die het kunnen bevestigen is ook niet heel sterk.
Luchtzuigen is nu eenmaal een gebrek en lastig te verkopen.

Ik zou maandag als ik jullie was gelijk juridische advies inwinnen hoe dit aan te pakken.

Zeker wanneer professionals dit kunnen ondersteunen (bijv DA/tandarts mbt (gebrek) aan schade aan de tanden van luchtzuigen) kan daar wel zeker (veel) waarde aangehecht worden.

Maar TS, ik zou vooral maandag eens je rechtsbijstand contacteren. Zo ver ik weet is het aan hem om te bewijzen dat het gebrek al bij jou bestond, gezien jij een particulier bent.

https://advocaat-voor-hippisch-recht.nl ... en-gebrek/

Bovenstaande website geeft tevens aan dat hij daar bij luchtzuigen maar "enkele dagen" voor heeft. Dus ik weet niet of ie een DA heeft laten komen om gedateerd het gedrag vast te laten leggen als bewijslast. Dat er daarnaast geen enkele vorm van keuring heeft plaats gevonden spreekt vaak, maar niet altijd, ook niet heel erg in zijn voordeel.

Helaas wel van heel dichtbij een vergelijkbare zaak mbt een vergelijkbaar stalgebrek meegemaakt. Dat was wel van particulier naar particulier (ipv particulier naar handelaar) maar dat is, behalve na verschillende brieven tussen advocaten en een hoop gedreig vanuit hun kant ook met een sisser afgelopen omdat ze wrs ook wel wisten dat ze een zaak niet zouden gaan winnen. Daar heeft overigens wel een uitgebreide keuring plaats gevonden door kopers waar toen ook niks bijzonders gezien is. En ook een hoop mensen, waaronder meerdere professionals, die bereid waren om te verklaren dat ze dat paard voor verkoop dat gedrag nooit hebben zien vertonen en daar lichamelijk ook geen aanwijzingen voor waren, had het wel tot een zaak gekomen.
Máár elke zaak en de daarbij behorende details zijn anders. Dus ga idd naar je rechtsbijstand of neem contact op met FloortjeM. Hou er alleen wel rekening mee dat je mogelijk wel een stressvolle periode tegemoet gaat. Oh, en kijk een beetje uit met welke/hoeveel informatie je online zet.