Hevonen schreef:Alvast bedankt. Ik kan me niet voorstellen dat de grondpen na 30 jaar ineens te droog staat, in zware klei, maar ik zal er eens een emmer water overheen kiepen.
Ik werd in de war gebracht door de notatie van Gallagher, 100 Ohm, 35 Ohm. Dat leek me erg veel. Tot ik ontdekte dat zij Ohm per kilometer noteren, terwijl de rest dat per meter doet.
Ik ga er nu van uit dat elke fatsoenlijke kabel geschikt is.
Dank allen.
Daarom schreef ik het zo uitgebreid op. Je bent niet de enige die hierdoor op het verkeerde been gezet wordt. Ook voor de meelezers die niet zo diep in de materie zitten, hier het handvat om de dingen in de juiste verhoudingen te zien.
Als jouw installatie het altijd gedaan heeft en opeens niet, dan is de conclusie gerechtvaardigd dat er ergens iets stuk is gegaan. Probeer echter wel uit te zoeken wat het precies is voordat je allerlei spullen koopt die wellicht niet nodig zijn. Dat blijft zonde-geld.
Evengoed dat je grondkabel naar de installatie stuk kan zijn, kan het ook zijn dat de aansluiting naar/op je aardpen door gerot is. Hoe goed je het ook bouwt, het heeft niet het eeuwige leven en 30 jaar is best een tijd.