Grondkabel schrikdraad - advies/info gezocht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Grondkabel schrikdraad - advies/info gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-25 22:27

Ik heb geiten en schrikdraad + gaas rondom de weide. Sinds een poosje werkt alles niet meer goed. Het voltage is bij meting veel te laag.

Een klein jaar geleden een nieuwe klok gekocht (Impuls V50" 230V netstroom, 2.6 joule, 10.000 volt schrikdraadapparaat). Die deed het eerst prima. Inmiddels alle draad vernieuwd (was hard nodig) en alle begroeiing verwijderd. Ik neem aan dat de grondkabel aan vervanging toe is.

Maar ik kan er niet achter komen wat voor grondkabel ik nodig heb. Voor mijn gevoel is eentje met een lage Ohm-waarde een goed idee, maar wat moet ik kiezen?

De afstand tot de draad vanaf de klok is een meter of 15. Hebben jullie adviezen?

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 07:51

Misschien grondkabel, maar ook de lengte van en het aantal aarpennen kan verschil maken. Kan het zijn dat de aardpennen te droog zijn? Emmer water erbij mikken kan ook nog wel eens helpen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 08:34

Als het de grondkabel is (het advies van Sterrebell is waarschijnlijk beter) neem dan gewoon de grondkabel van, bijvoorbeeld, Gallagher https://www.gallagher.eu/nl_nl/grondkab ... 1km/065011

Weerstand is niet van belang bij een lengte van 15mtr. Het is veel belangrijker dat je goede verbindingen maakt met de juiste materialen (RVS materiaal, kabelschoenen en een goede perstang, en die goede aarde van Sterrebell!). Daar gaat namelijk 99,9% fout.

Onderbouwing:

Joules (E) = Watt (P)/tijd (t) oftewel t x E = P. Als je de tijd op 0,5 sec stelt (duur van de tik) dan is het opgewekte vermogen 2,6 x 0,5 is 1,3W

Aangezien P = U (spanning) x I (stroom) dan geldt: 1,3W / 10.000V = 0,13mA

Jouw angst voor spanningsverlies (laag-ohmige grondkabel) gaat dus nergens over, immers: U (spanning) = I (stroom) x R (weerstand).
De aangehaalde kabel is 35ohm/km, dat is 35/1000 = 0,035 ohm per meter.
De dunnere kabel is 100ohm/km. Dat is 100/1000 is 0,1 ohm per meter.

Bij een stroom van 0,13 mA x 0,035 ohm x 15 mtr is je spanningsverlies 0,068 mV (milliVolt!)
Bij een stroom van 0,13 mA x 0,1 ohm x 15 mtr is je spanningsverlies 19,5 mV

Dat klinkt misschien veel maar een batterijtje uit je zaklamp is 1,5 Volt, dat 1500mV. Denk je echt dat je een verschil van ca 1/10.000.000 deel van je spanning ergens terug ziet?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-25 10:49

Alvast bedankt. Ik kan me niet voorstellen dat de grondpen na 30 jaar ineens te droog staat, in zware klei, maar ik zal er eens een emmer water overheen kiepen.

Ik werd in de war gebracht door de notatie van Gallagher, 100 Ohm, 35 Ohm. Dat leek me erg veel. Tot ik ontdekte dat zij Ohm per kilometer noteren, terwijl de rest dat per meter doet.

Ik ga er nu van uit dat elke fatsoenlijke kabel geschikt is.

Dank allen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 10:58

Hevonen schreef:
Alvast bedankt. Ik kan me niet voorstellen dat de grondpen na 30 jaar ineens te droog staat, in zware klei, maar ik zal er eens een emmer water overheen kiepen.

Ik werd in de war gebracht door de notatie van Gallagher, 100 Ohm, 35 Ohm. Dat leek me erg veel. Tot ik ontdekte dat zij Ohm per kilometer noteren, terwijl de rest dat per meter doet.

Ik ga er nu van uit dat elke fatsoenlijke kabel geschikt is.

Dank allen.

Daarom schreef ik het zo uitgebreid op. Je bent niet de enige die hierdoor op het verkeerde been gezet wordt. Ook voor de meelezers die niet zo diep in de materie zitten, hier het handvat om de dingen in de juiste verhoudingen te zien.

Als jouw installatie het altijd gedaan heeft en opeens niet, dan is de conclusie gerechtvaardigd dat er ergens iets stuk is gegaan. Probeer echter wel uit te zoeken wat het precies is voordat je allerlei spullen koopt die wellicht niet nodig zijn. Dat blijft zonde-geld.

Evengoed dat je grondkabel naar de installatie stuk kan zijn, kan het ook zijn dat de aansluiting naar/op je aardpen door gerot is. Hoe goed je het ook bouwt, het heeft niet het eeuwige leven en 30 jaar is best een tijd.

Hevonen

Re: Grondkabel schrikdraad - advies/info gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-25 15:38

Dat klopt, niet eeuwig, maar als de verbinding met de aardpen verbroken zou zijn, zou er toch helemaal geen stroom meer door het schrikdraad gaan?