Verzwikking?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SNOEPxZAK

Verzwikking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-25 10:34

Goeiemorgen,
Vorige week vrijdag is mijn merrie bekapt door mijn hoefsmid. Waarbij het flink mis is gegaan welgezegt.
Hierbij is mijn merrie door der voetjes gezakt en zijn haar beide achterhoeven dubbelgeklapt. Na dat dit gebeurde stond ze er meteen weer op maar sinds dit is gebeurd staat mevrouw met 1 achterbeen op de teen van haar hoef dus op rust. Dierenarts is geweest en kon niks vinden en aangezien ze best een lastige is liet ze zich niet echt behandelen door hem. Hij gaf ons 10 dagen met rust en medicatie en als het niet verbeterd moeten we fotos maken en naar de kliniek. Zou dit gewoon een soort verzwikking kunnen zijn? Aangezien er niks is aan der pezen + uitwendig is er niks te zien geen zwelling, niet warm helemaal niks.

Wat is juist om te doen?

Groetjes,

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 12:19

Ja kan. Wat voor medicatie heeft ze gehad dan?
Als het met 2 weken niet weg is, dan is er meer aan de hand dan een verzwikking.

Elisa2

Re: Verzwikking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 09:15

Het enige juiste om te doen is naar de kliniek gaan en te onderzoeken wat er aan de hand is, er zitten veel meer structuren in die gebieden van alleen de pezen. Ook de ringband bijvoorbeeld..maar ze kan zich ook hogerop bezeerd hebben. De klap opgevangen hebben in de rug oid.

Loopt ze wel rad? Zolang ze nog rad loopt zou je het nog iets meer tijd kunnen geven.

SNOEPxZAK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-25 15:02

Das dus het ding. Ze loopt eigenlijk heel goed op. Benen zijn niet dik want er is gekeken voor eventuele peesblessure maar niks te zien. Been is niet warm helemaal niks. alleen slechts een klein beetje zichtbaar dat de afwikkeling van de hoef iets minder snel gaat dat is alles wat er te zien is

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 15:26

Wat is er gebeurd dan bij de smid ? Heeft hij je paard geslagen of ruw behandeld ofzo? Of was je paard al “ gammel en wankel “ voor ze door haar voetjes zakte ?
Ik vind het niet zo fijn klinken hoor nogal traumatische ervaring voor je paard zo als ik het lees.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 15:40

Ik ben ook wel benieuwd naar wat er dan precies gebeurd is.

SNOEPxZAK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-25 16:38

Ze was bezig met het afronden van der laatste voetje. En het leek alsof ze uit balans was dus zakte ze door der achter voetjes heen. Hierna herstelde ze zich heel snel en eigenlijk de eerste dagen erna niks aan de hand tot een woensdag toen stond ze dus met 1 achtervoetje de heletijd op rust

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 16:48

Ah zo, ik zou het dan gewoon nog even aankijken als ze verder goed loopt. Het kan best zijn dat er iets verzwikt is maar dat zal tijd nodig hebben. Wel opletten of ze niet vaker door haar achtervoeten zakt, dat vind ik het meest gevaarlijke in dit verhaal.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 17:01

Ze was bezig met een voor voetje bedoel je ? Een paard zou niet zo maar door zijn voeten moeten zakken.Kan er voor die tijd al iets niet goed geweest zijn ? Nooit iets gezien eerder ?