Mag ik paardrijden in gebied van edelherten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Lisan

Mag ik paardrijden in gebied van edelherten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 03:09

Hoi hoi,

Zoals de titel zegt; ik wil graag weten of ik mag paardrijden in het gebied van edelherten (groene woud)? Ik krijg het online niet gevonden.. AI geeft aan dat het mag, maar daar wil ik mijn beslissing niet op bouwen en aan de rand van het gebied, op de bordjes staat niks benoemd over de toegang van paarden.

Is er iemand die hier wat van weet?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Mag ik paardrijden in gebied van edelherten?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 05:47

Bedoel je De Mortelen? Dat ligt ook in het Groene Woud.
Ik heb eigenlijk geen idee. Volgens mij liggen er wel wat bredere paden en ik dacht ook ruiterpaden, maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:14

Ik weet niet waar het ligt dus heb geen idee, maar wellicht kun je de boswachterij bellen van het gebied? Dan weet je het zeker.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:15

Zou zeggen gemeente bellen. En als er ruiterpaden liggen zie ik niet in waarom niet.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:30

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:46

Op de Veluwe mag je gewoon rijden. En daar lopen ook herten. Dus dat kan prima samen. Sterker nog het voegt iets toe want te paard is de kans dat je wild ziet groter. Als er ruiterpaden lopen mag je er gewoon rijden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:47

In het stuk Veluwe waar ik vaak kom liggen (rond Hoenderloo) ruiterpaden en lopen edelherten. Idem rond Ermelo, dus herten en paarden gaan elders prima samen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:52

https://www.brabantslandschap.nl/routes , hier staat een kopje waar paardrijden is toegestaan in gebieden van het Brabants Landschap. Ik zie wat jij noemt er niet tussen staan, maar jij weet misschien beter waar het precies ligt, dus dan kan je zelf kijken of het er mag.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:52

Zie nu op ruiterenenmennen.nl dat er geen routes door dat gebied lopen. Ik snap trouwens echt niet wat de bedoeling is, om herten in zo'n klein gebied te laten lopen. Dat is niet goed voor de gezondheid van de populatie, oa inteelt etc. Maar dat is een heel ander verhaal.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:09

SusanH schreef:
Op de Veluwe mag je gewoon rijden. En daar lopen ook herten. Dus dat kan prima samen. Sterker nog het voegt iets toe want te paard is de kans dat je wild ziet groter. Als er ruiterpaden lopen mag je er gewoon rijden.

Er zijn wel gebieden waar dat niet mag. Maar daar mag sowieso niemand in. Wordt hier in de buurt aangegeven met bordjes 'Rustgebied voor het edelhert'.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:13

@mysa: alleen vergeten ze wel eens aan beide uiteinden van zo'n pad dat bordje te zetten. Dan kom je een pad uit en zie je ineens de achterkant van de bordje opdoemen...

_Lisan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 34 min geleden

Cayenne schreef:
Bedoel je De Mortelen? Dat ligt ook in het Groene Woud.
Ik heb eigenlijk geen idee. Volgens mij liggen er wel wat bredere paden en ik dacht ook ruiterpaden, maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen.

Dat bedoel ik inderdaad, de Mortelen bij Best/Oirschot.

Thanks voor de reacties allemaal, ik ga het onderzoeken. Mocht iemand er nog meer van weten hoor ik het graag!

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24 min geleden

Je mag paardrijden in de Mortelen, maar er zijn niet heel veel paden beschikbaar (een deel loopt dood bij een akker/weide) en je moet regelmatig een weg oversteken. Het is een prachtig gebied! Maar verwacht niet dat je er úren kunt rondrijden. Er lopen overigens geen edelherten.

Wil je wel uren kunnen rijden dan kun je beter naar de Kampina met een doorsteek naar de Oisterwijkse bossen/vennen. Dat is daar om de hoek.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17 min geleden

DubbelFun schreef:
@mysa: alleen vergeten ze wel eens aan beide uiteinden van zo'n pad dat bordje te zetten. Dan kom je een pad uit en zie je ineens de achterkant van de bordje opdoemen...

Dat verschilt denk ik per plek op de Veluwe. Omgeving Ede is dat wel duidelijk aangegeven, rustgebied voor het wild. Daar mag je idd niet in. Maar is ook niet te missen die borden zijn groot, vaak zit er ook een slagboom over het pad.