Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Tilmar schreef:Als je de sport in wil zou ik er een met, nu al, verbeend hoefkraakbeen laten staan. Ze hoeven er niet kreupel aan te worden, maar ze kunnen wel strammer worden.
paardje87 schreef:Dankje! Dat zijn antwoorden waar ik zeker wat aan heb. Merk vooral dat in veel advertenties staat dat ze volledig goedgekeurd zijn en pas als ik doorvraag er zulke dingen komen boven drijven en ze het af proberen te doen met de dierenarts zei dat het geen bemerking zou hoeven zijn voor later. Ik wil namelijk niet onnodig een paard opnieuw laten keuren als zulke dingen al duidelijk waren van te voren.
En andere die ik tegen ben gekomen was ook helemaal goedgekeurd voor de sport zeiden ze met rapport alleen een ‘kleine’ opmerking namelijk een milde modificatie bij halswervel C6-C7. Nu ben ik ook helemaal niet goed thuis in de medische termen maar dit kan toch een voorstadia zijn van atrose?
troi schreef:Je moet je ook wel realiseren dat met uitgebreid keuren er ook vaak zaken gevonden worden die niet perse gerelateerd zijn aan klinische problemen. Én dat het ook met budget te maken heeft. Je hebt voor 20k wel meer te kiezen dan voor 7k. Als je in jouw prijsklasse alleen dieren met beperkingen vind dan kan het goed zijn om nog een jaar te sparen en het uitgestelde stalgeld (al snel tegen de 4k afhankelijk van je regio) bij je aanschafpot op te doen. Het telt best vlot op
paardje87 schreef:Dankje! Dat zijn antwoorden waar ik zeker wat aan heb. Merk vooral dat in veel advertenties staat dat ze volledig goedgekeurd zijn en pas als ik doorvraag er zulke dingen komen boven drijven en ze het af proberen te doen met de dierenarts zei dat het geen bemerking zou hoeven zijn voor later. Ik wil namelijk niet onnodig een paard opnieuw laten keuren als zulke dingen al duidelijk waren van te voren.
En andere die ik tegen ben gekomen was ook helemaal goedgekeurd voor de sport zeiden ze met rapport alleen een ‘kleine’ opmerking namelijk een milde modificatie bij halswervel C6-C7. Nu ben ik ook helemaal niet goed thuis in de medische termen maar dit kan toch een voorstadia zijn van atrose?
prugelpiet schreef:paardje87 schreef:Dankje! Dat zijn antwoorden waar ik zeker wat aan heb. Merk vooral dat in veel advertenties staat dat ze volledig goedgekeurd zijn en pas als ik doorvraag er zulke dingen komen boven drijven en ze het af proberen te doen met de dierenarts zei dat het geen bemerking zou hoeven zijn voor later. Ik wil namelijk niet onnodig een paard opnieuw laten keuren als zulke dingen al duidelijk waren van te voren.
Alles kan natuurlijk, maar milde afwijkingen aan C6-C7 zie je toch echt behoorlijk veel. Soms komt het aan het licht door klachten, soms enkel door een keuring, en het grootste gros zal er nooit klinische klachten van krijgen. Alleen kan je dat nooit garanderen, en dat maakt het altijd wat lastig. Ik zou er niet een om laten staan, mits de prijs acceptabel is. Want ik ben dan wel van mening dat afwijkingen ook de prijs drukken.
Keuren is een goed iets, maar het lastige is dat bij (door)verkoop alleen het rapport beschikbaar is. Wat natuurlijk logisch is, maar je mist vaak de mondelinge uitleg die een dierenarts er bij geeft. Er wordt vaak direct na een keuring besproken wat er te zien is, in welke mate, wat een inschatting kan zijn voor de toekomst, wat vermoedelijk een probleem gaat worden en wat juist niet. En op het rapport staat alleen een regeltje tekst met de afwijking. Zonder uitleg.
Je zou voor dat geld best een leuke allrounder moeten kunnen vinden. De echte sportpaarden kosten nog altijd veel geld, de rest van de markt stort wat in.