De zoektocht naar een nieuw paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

paardje87

De zoektocht naar een nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:35

Hi allemaal,

Ik ben rustig op zoek naar een tweede paard om weer de sport in te gaan. Het liefst een leuke, jonge allrounder die nog opgeleid moet worden. Er komen regelmatig interessante paarden voorbij, maar toch vind ik de zoektocht best lastig. Ik heb mijn huidige paard al 21 jaar, dus ik heb eigenlijk nooit eerder een aankoopproces meegemaakt. Dat maakt het best spannend, want ik wil natuurlijk voorkomen dat ik een miskoop doe of met verborgen gebreken te maken krijg. Ik heb verder weinig kennissen in de paardenwereld gezien mijn paard al langere tijd met pensioen staat dus vandaar dat ik jullie om hulp en advies wil vragen.

Op dit moment heb ik een paar leuke paarden op het oog. Voor mij is het belangrijk dat een paard zowel klinisch als röntgenologisch wordt gekeurd voor aankoop, tenzij er al een heel (maximaal 1-2 maanden) recent röntgenologisch rapport is van een goed aangeschreven dierenarts en ik de beelden aan mijn eigen dierenarts kan voorleggen ter beoordeling.

Nu loop ik echter tegen iets aan waar ik zelf wat twijfels over heb. Er is namelijk een jong paard (3 jaar) met een goedgekeurd röntgenologisch rapport, inclusief hals en rug. Alleen staat er bij de bevindingen: “rechts voor milde verbening hoefkraakbeen.” Hoe groot achten jullie de risico’s hiervan?

Verder lijkt het me handig om dit topic te gebruiken om advies te vragen over eventuele andere paarden die ik tegenkom, dus blijf vooral hangen!

ikke

Re: De zoektocht naar een nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:48

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:22

Als je de sport in wil zou ik er een met, nu al, verbeend hoefkraakbeen laten staan. Ze hoeven er niet kreupel aan te worden, maar ze kunnen wel strammer worden.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:41

Tilmar schreef:
Als je de sport in wil zou ik er een met, nu al, verbeend hoefkraakbeen laten staan. Ze hoeven er niet kreupel aan te worden, maar ze kunnen wel strammer worden.

En met drie jaar zijn ze er nog maar minimaal mee belast. Wat gaat belasting daarin doen. Als ze er al 10 jaar mee rondlopen dingetjes een ander verhaal

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:56

Dankje! Dat zijn antwoorden waar ik zeker wat aan heb. Merk vooral dat in veel advertenties staat dat ze volledig goedgekeurd zijn en pas als ik doorvraag er zulke dingen komen boven drijven en ze het af proberen te doen met de dierenarts zei dat het geen bemerking zou hoeven zijn voor later. Ik wil namelijk niet onnodig een paard opnieuw laten keuren als zulke dingen al duidelijk waren van te voren.

En andere die ik tegen ben gekomen was ook helemaal goedgekeurd voor de sport zeiden ze met rapport alleen een ‘kleine’ opmerking namelijk een milde modificatie bij halswervel C6-C7. Nu ben ik ook helemaal niet goed thuis in de medische termen maar dit kan toch een voorstadia zijn van atrose?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:05

paardje87 schreef:
Dankje! Dat zijn antwoorden waar ik zeker wat aan heb. Merk vooral dat in veel advertenties staat dat ze volledig goedgekeurd zijn en pas als ik doorvraag er zulke dingen komen boven drijven en ze het af proberen te doen met de dierenarts zei dat het geen bemerking zou hoeven zijn voor later. Ik wil namelijk niet onnodig een paard opnieuw laten keuren als zulke dingen al duidelijk waren van te voren.

En andere die ik tegen ben gekomen was ook helemaal goedgekeurd voor de sport zeiden ze met rapport alleen een ‘kleine’ opmerking namelijk een milde modificatie bij halswervel C6-C7. Nu ben ik ook helemaal niet goed thuis in de medische termen maar dit kan toch een voorstadia zijn van atrose?

Dit soort dingen kun je beter niet hier stellen. Maar aan je eigen arts die de foto's en het klinische beeld erbij kan zien.

De ene arts schrijft alles op en beoordeelt heel streng, terwijl de andere dat weer minder doet.
Verbeend hoefkraakbeen is iets, waarvan ik eerst zou willen weten in welk stadium.

Laat je niet gek maken, maar beoordeel het met je eigen arts.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:11

Ik denk dat je zo’n vragen beter aan je dierenarts stelt, die kan daar een juister antwoord op geven.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:09

Je moet je ook wel realiseren dat met uitgebreid keuren er ook vaak zaken gevonden worden die niet perse gerelateerd zijn aan klinische problemen. Én dat het ook met budget te maken heeft. Je hebt voor 20k wel meer te kiezen dan voor 7k. Als je in jouw prijsklasse alleen dieren met beperkingen vind dan kan het goed zijn om nog een jaar te sparen en het uitgestelde stalgeld (al snel tegen de 4k afhankelijk van je regio) bij je aanschafpot op te doen. Het telt best vlot op

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:15

troi schreef:
Je moet je ook wel realiseren dat met uitgebreid keuren er ook vaak zaken gevonden worden die niet perse gerelateerd zijn aan klinische problemen. Én dat het ook met budget te maken heeft. Je hebt voor 20k wel meer te kiezen dan voor 7k. Als je in jouw prijsklasse alleen dieren met beperkingen vind dan kan het goed zijn om nog een jaar te sparen en het uitgestelde stalgeld (al snel tegen de 4k afhankelijk van je regio) bij je aanschafpot op te doen. Het telt best vlot op

Ja dat is ook zeker waar, daarom vind ik het lastig wat is wel en wat is niet relevant. Mijn budget gaat tot de 10k maximaal en beide paarden (milde verbening hoefbeen en de ander met de hals wervels) zijn 7k+. Ik wist niet dat je dat bedrag tegenwoordig neerlegt voor een paard met een bemerking of dit zijn toevallig twee missers die ik ben tegengekomen.

Ik dacht zelf met dat budget wel relatief goed zat (10k) voor een paard tussen de 3-5 jaar oud, 165-178 cm en voorkeur springgefokt maar dressuur kan ook zolang er aanleg is voor allround.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:21

paardje87 schreef:

Alles kan natuurlijk, maar milde afwijkingen aan C6-C7 zie je toch echt behoorlijk veel. Soms komt het aan het licht door klachten, soms enkel door een keuring, en het grootste gros zal er nooit klinische klachten van krijgen. Alleen kan je dat nooit garanderen, en dat maakt het altijd wat lastig. Ik zou er niet een om laten staan, mits de prijs acceptabel is. Want ik ben dan wel van mening dat afwijkingen ook de prijs drukken.

Keuren is een goed iets, maar het lastige is dat bij (door)verkoop alleen het rapport beschikbaar is. Wat natuurlijk logisch is, maar je mist vaak de mondelinge uitleg die een dierenarts er bij geeft. Er wordt vaak direct na een keuring besproken wat er te zien is, in welke mate, wat een inschatting kan zijn voor de toekomst, wat vermoedelijk een probleem gaat worden en wat juist niet. En op het rapport staat alleen een regeltje tekst met de afwijking. Zonder uitleg.

Je zou voor dat geld best een leuke allrounder moeten kunnen vinden. De echte sportpaarden kosten nog altijd veel geld, de rest van de markt stort wat in.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:23

prugelpiet schreef:
paardje87 schreef:

Alles kan natuurlijk, maar milde afwijkingen aan C6-C7 zie je toch echt behoorlijk veel. Soms komt het aan het licht door klachten, soms enkel door een keuring, en het grootste gros zal er nooit klinische klachten van krijgen. Alleen kan je dat nooit garanderen, en dat maakt het altijd wat lastig. Ik zou er niet een om laten staan, mits de prijs acceptabel is. Want ik ben dan wel van mening dat afwijkingen ook de prijs drukken.

Keuren is een goed iets, maar het lastige is dat bij (door)verkoop alleen het rapport beschikbaar is. Wat natuurlijk logisch is, maar je mist vaak de mondelinge uitleg die een dierenarts er bij geeft. Er wordt vaak direct na een keuring besproken wat er te zien is, in welke mate, wat een inschatting kan zijn voor de toekomst, wat vermoedelijk een probleem gaat worden en wat juist niet. En op het rapport staat alleen een regeltje tekst met de afwijking. Zonder uitleg.

Je zou voor dat geld best een leuke allrounder moeten kunnen vinden. De echte sportpaarden kosten nog altijd veel geld, de rest van de markt stort wat in.

Dankje! Hier heb ik zeker wat aan. Wordt aangegeven dat dit paard voor 7k te koop staat maar onderhandelbaar is. Wat zou jij er maximaal voor geven mits alles verder goed is? Zo krijg ik weer een wat beter beeld hoe de markt in elkaar steekt nu. Merk echt dat ik de huidige markt kennis mis.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:30

Niks kopen met afwijkingen aan de C6-C7 halswervel, echt niet. Zoek door naar een gezond paard wat klinisch en rontgenologisch goed is. Die zijn er echt.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:40

Ik heb vrij recent nog aan de andere kant van dit proces gezeten.

Wij hadden een paard te koop, volledig goed gekeurd, met een opmerking. Hij had namelijk een dubbele harttoon.

Wat wij deden was het keuringsrapport vooraf opsturen, net als eventueel de foto's na een eerste bezichtiging. Die mochten dan gewoon door eigen dierenarts bekeken worden.

Dit zou een oplossing kunnen zijn als je interesse hebt in een paard die een opmerking heeft op het keuringsrapport. Een dierenarts raadplegen is in dit soort gevallen de beste wat je kan doen. Die kan je duidelijk vertellen wat wel een risico is en wat niet.
Zoals hierboven ook al een keer gezegt is, als je een paard uitvoerig keurt is er meer kan dat je iets vind. Dit hoeft niet altijd een probleem te zijn.

Verder is het advies om altijd tenminste twee keer te gaan kijken en altijd iemand met verstand mee te nemen. Het verhaal van de verkoper kan je veel vertellen over het paard en eventueel verborgen gebreken.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:45

Ik heb er zelf net eentje verkocht, heel knap, 4 jaar, goede basis gangen, en zijn usp was zeer braaf! Volledig goedgekeurd voor sport (ook voor verzekeraars) rondom op de foto maar wel met een fragmentje naast de sprong achter. Bewust zelf niet laten opereren omdat de kans klein werd geacht dat hij hier problemen aan ging krijgen. Paard stond voor 20k te koop en was echt snel weg en had meerdere gegadigden met serieuze interesse. Voor een fijn sportpaard die niet 100% perfect is is dit een gangbare prijs momenteel.