Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Baileyi schreef:Hoe gaat het als je met haar wandelt? Soms kan het helpen vaak te wandelen en dan steeds een stukje verder. Als dat goed gaat zou je met zadel op kunnen gaan wandelen en dan opstappen als je voorbij het punt bent waar ze dit doet. En als ze het dan in het dorp weer doet, zou je voor dat punt weer even kunnen afstappen en dan daarna weer opstappen. Zodat je het steeds net voor bent. Maar dit werkt natuurlijk niet bij ieder paard.
Als ze achterwaarts kent zou je eens kunnen proberen haar achterwaarts langs het stuk te laten gaan dat ze spannend vindt. Maar dit zal in het dorp lastig gaan met het oog op verkeer.
MarliesV schreef:Ga je alleen op pad? Anders iemand meenemen, ander paard en ruiter zou fijn zijn, maar iemand op de fiets, die op dat moment jullie kan ondersteunen vanaf de grond, kan ook al veel helpen.
germie schreef:Soms werkt het paard gewoon achterwaarts laten lopen waar ze niet langs willen. Dus bij omdraaien, dan zet je gewoon de achteruit aan. En ook al moet je 150m achterwaarts, dan is het maar zo. En dan draai je het paard weer om en kijkt of het vervolgens wel verder wil.
Aan de hand is er vaak geen probleem, dan is de mens de leider, maar onder het zadel moet een paard dapperder zijn. Ik herken het dus wel en de achterwaarts werkt dan vaak goed. Ik ben in het verleden ook wel eens afgestegen, maar bij een heel groot paard kom je er dan wel heel lastig weer op, dus ik stijg onderweg liever niet af. Als het gevaarlijk wordt natuurlijk wel en dan gaan we zeker niet direct terug, dan wordt de buitenrit aan de hand afgemaakt. Zorg dus dat je schoeisel aan hebt waar je ook goed op kunt wandelen. Dan kom je steeds een stukje verder.
Lindsey_99 schreef:Ze heeft nog onvoldoende vertrouwen in jouw leiderschap, dat is de kern. Er zijn veel topics op bokt hoe dit op te lossen, en de aanpak is eigenlijk; zelfverzekerder worden, anticiperen op het paard, en dat is soms doorpakken en 'hup, niet zeuren' en soms op tijd teruggaan en niet over de grenzen van wat het paard kan gaan. Maar het makkelijkst is wel samen met een ander paard of iemand op de fiets erbij gaan opbouwen, en dan als het echt goed gaat een keer een stukje alleen en dan uitbouwen. En blijven doen! Het moet ingesleten zijn, het buitenrijden.
Ook bij kou en in de winter blijven doen, anders is het in het voorjaar 'weer eens lekker buitenrijden' veel te spannend voor sommige paarden.
LoveBodin schreef:Wat zegt de eigenaar hiervan? En hoe lost die het eventueel op?
pol013 schreef:Dus samengevat:
de eigenaar kan wél met het paard op pad
aan de hand kun je wel met het paard van het erf af
onder de man, eventueel met iemand er naast draait ze wel om?
Als dat klopt zou ik:
-thuis blijven werken aan beter reactie op je hulpen.
- aan de hand van het erf af gaan op een positieve manier om zo wat meer (zelf)vertrouwen en positiviteit op te bouwen
- een keer aan de hand vertrekken en op de terugweg opstappen en zo naar huis rijden. (dus ook bevestigen dat je altijd en overal veilig op kunt stappen)
- alle 3 de voorgaande punten uitbouwen bij succes. Dus steeds beter aan de hulpen, steeds verder of met minder incidenten aan de hand op pad, en steeds eerder opstappen onderweg/ steeds verder weg gaan voor je terugkeert.)
xIsaRose schreef:Lindsey_99 schreef:Ze heeft nog onvoldoende vertrouwen in jouw leiderschap, dat is de kern. Er zijn veel topics op bokt hoe dit op te lossen, en de aanpak is eigenlijk; zelfverzekerder worden, anticiperen op het paard, en dat is soms doorpakken en 'hup, niet zeuren' en soms op tijd teruggaan en niet over de grenzen van wat het paard kan gaan. Maar het makkelijkst is wel samen met een ander paard of iemand op de fiets erbij gaan opbouwen, en dan als het echt goed gaat een keer een stukje alleen en dan uitbouwen. En blijven doen! Het moet ingesleten zijn, het buitenrijden.
Ook bij kou en in de winter blijven doen, anders is het in het voorjaar 'weer eens lekker buitenrijden' veel te spannend voor sommige paarden.
Ze heeft ook wel vaak dat het elke week kan veranderen wanneer ze gaat omdraaien, dat kan ineens veel eerder zijn of veel later. Dus dat maakt het ook moeilijk wanneer ik daarvoor zelf terugga. En met een andere persoon erbij doet ze precies hetzelfde. Ik heb wel een keer met een ander paard erbij gereden en dan loopt ze wel door. Alleen dat kunnen we helaas niet vaak doen, want ze staat met 1 ander paard en de eigenaresse rijd alleen soms op dat paard en vaak kunnen we beide niet op dezelfde tijden/dagen.
Elisa2 schreef:Jouw paard is jouw te snel en slim af en heeft er succes mee, even cru gezegd.
Wilt niet zeggen dat het per definitie vervelend gedrag is, het kan wel echt angst zijn maar ze ziet jou duidelijk niet als een sterke leider. Heb je les met het paard?
Pol geeft al goede tips, ik denk dat het belangrijk is om te leren voorkomen dat het paard kan omdraaien en daarvoor is het belangrijk dat het paard echt goed aan het been is en voorwaarts blijft denken. Dan ligt het van het paard af wat de beste aanpak is, soms helpt het paard even stil te laten staan en te laten kijken en dan ergens langs gaan. Soms helpt het om stelling naar de andere kant te nemen en door te rijden maar wat de rode draad is. Is dat het van jou blijft, dus jij bepaald of en wanneer ze stil staat of doorloopt. Paard mag niet zelf iniatief nemen om te vertragen (voor het omdraaien) en zelf te bepalen waar ze heen gaat.
xIsaRose schreef:Elisa2 schreef:Jouw paard is jouw te snel en slim af en heeft er succes mee, even cru gezegd.
Wilt niet zeggen dat het per definitie vervelend gedrag is, het kan wel echt angst zijn maar ze ziet jou duidelijk niet als een sterke leider. Heb je les met het paard?
Pol geeft al goede tips, ik denk dat het belangrijk is om te leren voorkomen dat het paard kan omdraaien en daarvoor is het belangrijk dat het paard echt goed aan het been is en voorwaarts blijft denken. Dan ligt het van het paard af wat de beste aanpak is, soms helpt het paard even stil te laten staan en te laten kijken en dan ergens langs gaan. Soms helpt het om stelling naar de andere kant te nemen en door te rijden maar wat de rode draad is. Is dat het van jou blijft, dus jij bepaald of en wanneer ze stil staat of doorloopt. Paard mag niet zelf iniatief nemen om te vertragen (voor het omdraaien) en zelf te bepalen waar ze heen gaat.
Ja, ik heb les in het grondwerken tijdens het wandelen. Aangezien ze soms te snel wilt lopen.
En moet ik het stil laten staan soms tijdens het rijden doen? Want ze draait namelijk in 1x om zonder dat ze naar iets kijkt