Verzorgpaard draait om tijdens buitenrit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xIsaRose

Verzorgpaard draait om tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-25 10:06

Hoi allemaal,

Ik heb een vraag over mijn verzorgpaard, een merrie van 18 jaar. Ik verzorg haar nu ongeveer een jaar, en ik zou graag alleen met haar op buitenrit willen. Alleen loop ik tegen een probleem aan.

Zodra we het grindpad bij huis op gaan (nog maar zo’n 20 meter ver), wil ze al terug. Ze draait zich dan ineens om, en als ik dat niet toelaat, gaat ze richting de sloot te lopen. Het pad is vrij smal en aan de andere kant zit schrikdraad, dus dat maakt het lastig en ook wat spannend.

Meestal laat ik haar daarom even omdraaien, en probeer ik daarna weer de andere kant op te sturen. Maar dan loopt ze snel terug en ook wat scheef, waardoor ze weer gevaarlijk dicht bij de sloot komt als ik haar probeer om te draaien.

Ze doet dit trouwens niet alleen bij huis, maar soms ook verderop bijvoorbeeld als ik al bij het dorp ben. Dan kan ze ook ineens besluiten om te keren. En dat kan lastig zijn met verkeer.

Heeft iemand tips hoe ik hier het beste mee om kan gaan? Of wat ik kan doen om haar meer vertrouwen te geven om wél door te lopen?

Alvast bedankt!

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 10:11

Hoe gaat het als je met haar wandelt? Soms kan het helpen vaak te wandelen en dan steeds een stukje verder. Als dat goed gaat zou je met zadel op kunnen gaan wandelen en dan opstappen als je voorbij het punt bent waar ze dit doet. En als ze het dan in het dorp weer doet, zou je voor dat punt weer even kunnen afstappen en dan daarna weer opstappen. Zodat je het steeds net voor bent. Maar dit werkt natuurlijk niet bij ieder paard.

Als ze achterwaarts kent zou je eens kunnen proberen haar achterwaarts langs het stuk te laten gaan dat ze spannend vindt. Maar dit zal in het dorp lastig gaan met het oog op verkeer.

MarliesV

Re: Verzorgpaard draait om tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 10:15

Ga je alleen op pad? Anders iemand meenemen, ander paard en ruiter zou fijn zijn, maar iemand op de fiets, die op dat moment jullie kan ondersteunen vanaf de grond, kan ook al veel helpen.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 10:20

Vertrouwen geven?
Dit is geen angstige 4jaarse!
Dit is een ervaren paard dat met je voeten rammelt!

Ze heeft daar natuurlijk een plekje gevonden waar jij zwak staat en niet durft ingrijpen.
Mijn tip: van zodra je haar uit de stal haalt stevig en streng de leiding nemen en dit tijdens de rit volhouden.
Idem als je op eigen terrein blijft. Zoek dan ook eens de voor jullie wat moeilijker dingen op.

Bij iets goeds moet je natuurlijk positief en lief waarderend zijn. Maar zelfs bij de ontspanning mag ze het niet van je overnemen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 11:13

Soms werkt het paard gewoon achterwaarts laten lopen waar ze niet langs willen. Dus bij omdraaien, dan zet je gewoon de achteruit aan. En ook al moet je 150m achterwaarts, dan is het maar zo. En dan draai je het paard weer om en kijkt of het vervolgens wel verder wil.

Aan de hand is er vaak geen probleem, dan is de mens de leider, maar onder het zadel moet een paard dapperder zijn. Ik herken het dus wel en de achterwaarts werkt dan vaak goed. Ik ben in het verleden ook wel eens afgestegen, maar bij een heel groot paard kom je er dan wel heel lastig weer op, dus ik stijg onderweg liever niet af. Als het gevaarlijk wordt natuurlijk wel en dan gaan we zeker niet direct terug, dan wordt de buitenrit aan de hand afgemaakt. Zorg dus dat je schoeisel aan hebt waar je ook goed op kunt wandelen. Dan kom je steeds een stukje verder.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 12:15

Ze heeft nog onvoldoende vertrouwen in jouw leiderschap, dat is de kern. Er zijn veel topics op bokt hoe dit op te lossen, en de aanpak is eigenlijk; zelfverzekerder worden, anticiperen op het paard, en dat is soms doorpakken en 'hup, niet zeuren' en soms op tijd teruggaan en niet over de grenzen van wat het paard kan gaan. Maar het makkelijkst is wel samen met een ander paard of iemand op de fiets erbij gaan opbouwen, en dan als het echt goed gaat een keer een stukje alleen en dan uitbouwen. En blijven doen! Het moet ingesleten zijn, het buitenrijden.
Ook bij kou en in de winter blijven doen, anders is het in het voorjaar 'weer eens lekker buitenrijden' veel te spannend voor sommige paarden.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 12:17

Wat zegt de eigenaar hiervan? En hoe lost die het eventueel op?

xIsaRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-25 15:15

Baileyi schreef:
Hoe gaat het als je met haar wandelt? Soms kan het helpen vaak te wandelen en dan steeds een stukje verder. Als dat goed gaat zou je met zadel op kunnen gaan wandelen en dan opstappen als je voorbij het punt bent waar ze dit doet. En als ze het dan in het dorp weer doet, zou je voor dat punt weer even kunnen afstappen en dan daarna weer opstappen. Zodat je het steeds net voor bent. Maar dit werkt natuurlijk niet bij ieder paard.

Als ze achterwaarts kent zou je eens kunnen proberen haar achterwaarts langs het stuk te laten gaan dat ze spannend vindt. Maar dit zal in het dorp lastig gaan met het oog op verkeer.

Met wandelen is ze voorwaarts, en soms ook wel even gespannen als ze iets engs ziet. Maar ze loopt wel door als ik naast haar loop. Het is met buiten rijden vooral dat ze in 1x omdraait zonder dat ze wat engs ziet. Maar ik ga jou tip onthouden met het af en opstappen.

xIsaRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-25 15:23

MarliesV schreef:
Ga je alleen op pad? Anders iemand meenemen, ander paard en ruiter zou fijn zijn, maar iemand op de fiets, die op dat moment jullie kan ondersteunen vanaf de grond, kan ook al veel helpen.

Met iemand ernaast lopend of op de fiets heb ik ook al geprobeerd, maar dan doet ze eigenlijk precies hetzelfde, ze draait dan ook ineens om

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 15:27

Ook met een ander paard erbij?

xIsaRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-25 15:32

germie schreef:
Soms werkt het paard gewoon achterwaarts laten lopen waar ze niet langs willen. Dus bij omdraaien, dan zet je gewoon de achteruit aan. En ook al moet je 150m achterwaarts, dan is het maar zo. En dan draai je het paard weer om en kijkt of het vervolgens wel verder wil.

Aan de hand is er vaak geen probleem, dan is de mens de leider, maar onder het zadel moet een paard dapperder zijn. Ik herken het dus wel en de achterwaarts werkt dan vaak goed. Ik ben in het verleden ook wel eens afgestegen, maar bij een heel groot paard kom je er dan wel heel lastig weer op, dus ik stijg onderweg liever niet af. Als het gevaarlijk wordt natuurlijk wel en dan gaan we zeker niet direct terug, dan wordt de buitenrit aan de hand afgemaakt. Zorg dus dat je schoeisel aan hebt waar je ook goed op kunt wandelen. Dan kom je steeds een stukje verder.

Het lastige is dat als ze zich omdraait en ik haar achterwaarts wil laten gaan, dan maakt ze zich sterk en dan loopt ze door me heen schuin dus naar de sloot. Maar ik merk dan ook niet echt aan haar dat ze het heel spannend vind, het is meer dat ze in 1x omdraait zonder dat ik langs iets engs moet lopen.

xIsaRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-25 15:38

Lindsey_99 schreef:
Ze heeft nog onvoldoende vertrouwen in jouw leiderschap, dat is de kern. Er zijn veel topics op bokt hoe dit op te lossen, en de aanpak is eigenlijk; zelfverzekerder worden, anticiperen op het paard, en dat is soms doorpakken en 'hup, niet zeuren' en soms op tijd teruggaan en niet over de grenzen van wat het paard kan gaan. Maar het makkelijkst is wel samen met een ander paard of iemand op de fiets erbij gaan opbouwen, en dan als het echt goed gaat een keer een stukje alleen en dan uitbouwen. En blijven doen! Het moet ingesleten zijn, het buitenrijden.
Ook bij kou en in de winter blijven doen, anders is het in het voorjaar 'weer eens lekker buitenrijden' veel te spannend voor sommige paarden.

Ze heeft ook wel vaak dat het elke week kan veranderen wanneer ze gaat omdraaien, dat kan ineens veel eerder zijn of veel later. Dus dat maakt het ook moeilijk wanneer ik daarvoor zelf terugga. En met een andere persoon erbij doet ze precies hetzelfde. Ik heb wel een keer met een ander paard erbij gereden en dan loopt ze wel door. Alleen dat kunnen we helaas niet vaak doen, want ze staat met 1 ander paard en de eigenaresse rijd alleen soms op dat paard en vaak kunnen we beide niet op dezelfde tijden/dagen.

xIsaRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-25 15:40

Bellatrix schreef:
Ook met een ander paard erbij?

Dan loopt ze wel door, alleen we kunnen helaas niet vaak op buitenrit met een ander paard erbij. De tijden/dagen van de eigenaresse lukt vaak niet bij mij. Dus eigenlijk moet ik het alsnog zelf doen.

xIsaRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-25 15:42

LoveBodin schreef:
Wat zegt de eigenaar hiervan? En hoe lost die het eventueel op?

Ze zegt dat ik het in stapjes kan oplossen. Dus voordat het paard omdraait dat ik zelf ga omdraaien en terug loop. Alleen het verschilt per week wanneer ze omdraait, de ene keer is het eerder en de andere keer later. En ik heb ook niet echt het idee dat dit de methode is die werkt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 16:03

Dus samengevat:
de eigenaar kan wél met het paard op pad
aan de hand kun je wel met het paard van het erf af
onder de man, eventueel met iemand er naast draait ze wel om?

Als dat klopt zou ik:
-thuis blijven werken aan beter reactie op je hulpen.
- aan de hand van het erf af gaan op een positieve manier om zo wat meer (zelf)vertrouwen en positiviteit op te bouwen
- een keer aan de hand vertrekken en op de terugweg opstappen en zo naar huis rijden. (dus ook bevestigen dat je altijd en overal veilig op kunt stappen)
- alle 3 de voorgaande punten uitbouwen bij succes. Dus steeds beter aan de hulpen, steeds verder of met minder incidenten aan de hand op pad, en steeds eerder opstappen onderweg/ steeds verder weg gaan voor je terugkeert.)

xIsaRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-25 16:51

pol013 schreef:
Dus samengevat:
de eigenaar kan wél met het paard op pad
aan de hand kun je wel met het paard van het erf af
onder de man, eventueel met iemand er naast draait ze wel om?

Als dat klopt zou ik:
-thuis blijven werken aan beter reactie op je hulpen.
- aan de hand van het erf af gaan op een positieve manier om zo wat meer (zelf)vertrouwen en positiviteit op te bouwen
- een keer aan de hand vertrekken en op de terugweg opstappen en zo naar huis rijden. (dus ook bevestigen dat je altijd en overal veilig op kunt stappen)
- alle 3 de voorgaande punten uitbouwen bij succes. Dus steeds beter aan de hulpen, steeds verder of met minder incidenten aan de hand op pad, en steeds eerder opstappen onderweg/ steeds verder weg gaan voor je terugkeert.)

De eigenaresse doet eigenlijk bijna niets met dit paard, ze richt zich vooral op haar andere paard. Dus ze heeft eigenlijk als goed is nog nooit met dit paard gewandeld of buiten gereden.

En ze gaat inderdaad wel het erf af als ik er naast loop, maar niet als ik er op zit en iemand er naast loopt.

Erg bedankt voor de tips! Ik ga kijken of het voor ons gaat helpen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 09:25

Jouw paard is jouw te snel en slim af en heeft er succes mee, even cru gezegd.

Wilt niet zeggen dat het per definitie vervelend gedrag is, het kan wel echt angst zijn maar ze ziet jou duidelijk niet als een sterke leider. Heb je les met het paard?

Pol geeft al goede tips, ik denk dat het belangrijk is om te leren voorkomen dat het paard kan omdraaien en daarvoor is het belangrijk dat het paard echt goed aan het been is en voorwaarts blijft denken. Dan ligt het van het paard af wat de beste aanpak is, soms helpt het paard even stil te laten staan en te laten kijken en dan ergens langs gaan. Soms helpt het om stelling naar de andere kant te nemen en door te rijden maar wat de rode draad is. Is dat het van jou blijft, dus jij bepaald of en wanneer ze stil staat of doorloopt. Paard mag niet zelf iniatief nemen om te vertragen (voor het omdraaien) en zelf te bepalen waar ze heen gaat.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 11:14

xIsaRose schreef:
Lindsey_99 schreef:

Ze heeft ook wel vaak dat het elke week kan veranderen wanneer ze gaat omdraaien, dat kan ineens veel eerder zijn of veel later. Dus dat maakt het ook moeilijk wanneer ik daarvoor zelf terugga. En met een andere persoon erbij doet ze precies hetzelfde. Ik heb wel een keer met een ander paard erbij gereden en dan loopt ze wel door. Alleen dat kunnen we helaas niet vaak doen, want ze staat met 1 ander paard en de eigenaresse rijd alleen soms op dat paard en vaak kunnen we beide niet op dezelfde tijden/dagen.

Zie daar het grootste probleem wat je moet overwinnen; het paard wil niet alleen op pad.
Het kan inderdaad verschillen; een paard is geen machine, het alleen buitenrijden moeten sommige paarden echt leren; het is een kwestie vana blijven doen, soms met succes, en soms met even een stapje terug en weer opnieuw proberen. Net zolang tot ze voldoende vertrouwen in je hebben om te weten; mijn ruiter zorgt dat ik veilig blijf. Dus anticipeer goed, komt er iets aan waarvan je weet dat het spannend gaat worden, geef het paard de tijd, parkeer het ergens veilig, laat het rustig beoordelen of het eng is of niet, en beloon de hemel in zodra ze toch verder/ervoorbij gaat. Het is soms echt volhouden, niet boos worden, brokjes in de zak, en doorzetten.
Mijn paard mocht alles onderzoeken; 'ga maar kijken'. Ik liet hem rustig zelf beoordelen of die boomstronk, steen, wapperende zak, hek en ga zo maar door de moeite waard was om om te draaien of niet. Enige wat ik niet deed was omdraaien. Hij mocht er net zo lang over doen als hij wilde. Brokje erin, Braaaaaaaaaaaaf, goed zo, en erlangs. Terugweg uiteraard weer hetzelfde liedje, maar na een aantal keren was het over. Bij echt groot verkeer parkeerde ik hem op een veilig stukje, met het hoofd naar voren zodat hij kon zien wat voorbij ging (vaak grote tractoren met opleggers) en hup, erachteraan. Dat heeft hem over veel 'enge zaken' en omkeren tot met de achterbenen bijna in een sloot afgeholpen. Kost energie, tijd, (we reden wekelijks buiten) maar hij is een heel betrouwbaar buitenrij paard geworden.

xIsaRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-25 12:57

Elisa2 schreef:

Wilt niet zeggen dat het per definitie vervelend gedrag is, het kan wel echt angst zijn maar ze ziet jou duidelijk niet als een sterke leider. Heb je les met het paard?

Pol geeft al goede tips, ik denk dat het belangrijk is om te leren voorkomen dat het paard kan omdraaien en daarvoor is het belangrijk dat het paard echt goed aan het been is en voorwaarts blijft denken. Dan ligt het van het paard af wat de beste aanpak is, soms helpt het paard even stil te laten staan en te laten kijken en dan ergens langs gaan. Soms helpt het om stelling naar de andere kant te nemen en door te rijden maar wat de rode draad is. Is dat het van jou blijft, dus jij bepaald of en wanneer ze stil staat of doorloopt. Paard mag niet zelf iniatief nemen om te vertragen (voor het omdraaien) en zelf te bepalen waar ze heen gaat.

Ja, ik heb les in het grondwerken tijdens het wandelen. Aangezien ze soms te snel wilt lopen.
En moet ik het stil laten staan soms tijdens het rijden doen? Want ze draait namelijk in 1x om zonder dat ze naar iets kijkt

xIsaRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-25 13:13

@Lindsey_99
Bedankt voor de uitgebreide uitleg :)
Het is ook niet dat ze ergens naar kijkt waar ze niet langs durft, ze draait gewoon ineens om omdat ze liever niet weg wilt.
Ik heb ook weleens geprobeerd om haar stil te laten staan zodat ze niet kan omdraaien, maar dan wordt het een soort ‘gevecht’. En naast een sloot met aan de andere kant schrikdraad voelt dat niet echt veilig.
Ze gaat dan echt op de rand van de sloot staan, soms bijna erin, en dat wil ik natuurlijk voorkomen, de sloot is best diep.
Het lijkt dan ook alsof ze de sloot niet meer echt ziet, omdat ze zo gefocust is op omdraaien en terug willen.

Ik kan niet meer op je bericht reageren dus ik doe het maar even zo

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 14:14

xIsaRose schreef:
Elisa2 schreef:

Ja, ik heb les in het grondwerken tijdens het wandelen. Aangezien ze soms te snel wilt lopen.
En moet ik het stil laten staan soms tijdens het rijden doen? Want ze draait namelijk in 1x om zonder dat ze naar iets kijkt

De meeste paarden geven al wel signalen, het is soms alleen de kunst om deze op te merken. Hie beter ze dressuurmatig voor elkaar zijn hoe minder kansen ze ook hebben om vanalles te kunnen doen.

Het is lastig te zeggen wat je precies moet doen zonder er bij te zijn want dat kan per moment verschillen. Maar je zou best eens kunnen proberen wat er gebeurd als je wat stap- halt overgangen achter elkaar maakt om ook vooral de aandacht bij jou te houden.

Ik zou trouwens als ze wel omdraait en jou voor is, uit het gevecht blijven maar slimmer gaan rijden. Dan laat je haar er maar achterwaarts langs gaan..
Als dat consequent lukt dan kun je dit patroon ook op deze manier doorbreken.