Met mijn handen in het haar: mijn paard past geen enkele deken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Damelza

Met mijn handen in het haar: mijn paard past geen enkele deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 11:59

Hoi allemaal,

Ik zit met een groot dilemma en hoop hier eindelijk wat advies of tips te krijgen. Mijn merrie past écht geen enkele deken goed. Vorig seizoen hadden we het gered met een Rambo Original. Die leek in eerste instantie goed te zitten, maar ze kreeg toch een kale plek op haar schoft. En dat terwijl die plek juist onder de deken zat, dus het was geen randje wat wrijving gaf. Inmiddels is die Rambo gewassen en nu als ik hem weer wil gebruiken, zit hij ineens veel strakker dan vorig jaar.

Mijn merrie is vrij kort, maar ze heeft heel veel front en brede schouders. Vrijwel elke deken zit daarom te strak of lijkt wel te passen, maar dan kan ze haar hals niet goed naar beneden brengen en komt het te strak te liggen op de schoft. (b.v. bij de Bucas). De Amigo XL is eigenlijk net iets te lang, waardoor de voorkant omslaat en de deken een beetje naar achteren gaat hangen.

Officieel meet ik haar dekenmaat tussen de 175 en 180 cm, maar in die maat zit echt alles te strak. Maar een maat groter is dan veelal weer te lang.

Ik heb al zoveel verschillende dekens geprobeerd, en ook in het algemene dekentopic kreeg ik al vele tips, maar het lukt maar niet om de juiste deken te vinden. Daarom hoop ik dat iemand hier misschien dezelfde ervaring heeft gehad of een gouden tip heeft. Wie weet heb jij dé oplossing of een merk/type deken die écht werkt bij een paard met veel front en brede schouders maar een korte rug?

Alvast super bedankt voor het meedenken!

Liefs Damelza

Saga

Re: Met mijn handen in het haar: mijn paard past geen enkele deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 12:00

Ik denk dat het handig is als je een lijstje neerzet van welke dekens je al hebt gepast. :j

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 12:03

Geen dekentips maar ik heb een merrie die ook moeilijk is met dekens, een brede Quarter. Ze krijgt ook heel snel schuurplekken. Haar past een amigo het beste, in combinatie met een lycra borstbeschermer. Daardoor heeft ze geen plekjes meer, werkt heel fijn.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 12:03

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 12:04

In de tijd dat ik voor mijn merrie een regendeken zocht heb ik haar na veel retourneren van online bestelde dekens, "gewoon" meegenomen naar een groot ruiterhuis. Daar heb ik diverse dekens gepast en werd er niet heel vrolijk van... Vrijwel alles trok strak van schouder naar heupbot.
Uiteindelijk mijn budget omgegooid en toch gegaan voor een deken die echt goed paste: een Bucas Big Neck. Echt haar hele leven genot van gehad. een onverwoestbare deken die echt goed paste!

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 12:07

Rambo Optimo
Afbeelding

Weatherbeeta
Afbeelding

Dominick
Afbeelding
Afbeelding

Lemieux
Afbeelding

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 12:08

De Big Neck van Bucas zijn er speciaal boor brede paarden dus zou je kunnen proberen. Die zijn er ook in maat 180, de 6.0”. Mocht dit nog te smal zijn kun je ook een verbreder proberen, hebben ze ook van Bucas

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 12:08

Bucas (eerste heel strak op de schoft)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 12:11

Amigo bravo
Afbeelding

Amigo XL maatje kleiner
Afbeelding

Rhino
Afbeelding

Rambo Original
Afbeelding

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 12:14

Oh ik lees mee. Ik heb precies hetzelfde met mijn PRE merrie. Ik had laatst een première deken die even goed leek te liggen maar die zakte weer naar achteren met flinke regen. Heel vervelend.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 12:17

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 12:18

Trust al eens geprobeerd? Volgens mij had een oud stalgenoot dat merk, was een mooie deken en door schoftkussens trok die volgens mij ook niet strak op de schoft

Jadero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 12:20

Felix Buhler perfect fit? Zit een soort elastische uitsparing bij in de nek.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 12:21

Je zou equitheme nog kunen proberen. Die sluitingen zitten ook vrij laag. Harry horse valt soms ook lager. En anders wellicht de staldeken highliner van harry horse en overdag voor buiten de next best deken zoeken..
Het is idd frustrerend dat er niets past. Heb zelf ook heel veel geprobeerd maar die van mij kunnen gelukkig met de amigo XL uit de voeten.

Iemand tipte mij ooit nog om een deken te zoeken voor western paarden. Die zijn ook kort en breed aan de voorkant. Wellicht is dat ook nog een optie.
Laatst bijgewerkt door janna op 08-10-25 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 12:22

Ik lees ook mee

Ik heb naar mijn idee geen brede pony maar heb nu toch al een aantal keer een deken gekocht die bij de borst amper vast gaat of helemaal niet. Vorig jaar was ze heel veel afgevallen door ziekte en de deken die ik toen had gekocht past dit jaar niet meer mooi

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 12:22

Ik zie veel hetzelfde type deken/ sluiting.

Merken als waldhausen, Harry’s horse, etc. Al eens geprobeerd?

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 12:27

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 12:28

Als ik zo kijk dan lijkt het voor dit paard handig om een deken te hebben met wat lagere sluiting, eventueel met borstverbreder?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 12:29

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 12:32

Ik zie veel dekens die volgens mij te lang zijn (zo kocht ik zo tot een tijdje geleden ook want ik dacht en vond dat de deken de hele bil moest bedekken). Wat je dan krijgt is dat de deken naar achter gaat 'hangen' en dus bij de boeg en schoft gaat trekken.

Er is een flimpje, volgens mij van amigo, waar het goed uitgelegd wordt.

Nu heb ik dan eindelijk de goede maat en ik merk dat mijn merrie op deze deken veel beter reageert (voorheen altijd veel last bij de schoft). Het is trouwens zo'n felix buhler perfect fit (met high neck) die iemand anders ook al noemde.
Laatst bijgewerkt door GDG op 08-10-25 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 12:34

Bij mijn paard (Lusitano, dus ook niet helemaal de standaard Nederlandse sportpaardenbouw) moest ik ook opletten.
Bij hem maakte het soms een wereld van verschil om bijvoorbeeld de bovenste gesp van de borstsluiting behoorlijk wijd te hebben en de onderste strakker.

Die moderne hoge borstsluitingen deels gekruist of in v vorm werkten vaak heel beroerd met hem.

En inderdaad, te grote maat gaf ook zeker problemen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 12:39

Heb je Kramer al geprobeerd? Die hebben ook dekens met schoftkussens en ook met lage sluiting.

Bij de perfectfit (ze hebben gewone en highneck) noemen ze ook nog evt een borsttussenstuk voor brede paarden die je kan combineren.

Overigens is de Shires die jij kort noemt op de foto juist goed van lengte. Kramer valt wel groot, dus in die zin weet ik niet zeker of het een match zal zijn.

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 12:39

GDG schreef:
Ik zie veel dekens die volgens mij te lang zijn (zo kocht ik zo tot een tijdje geleden ook want ik dacht en vond dat de deken de hele bil moest bedekken). Wat je dan krijgt is dat de deken naar achter gaat 'hangen' en dus bij de boeg en schoft gaat trekken.

Nu heb ik dan eindelijk de goede maat en ik merk dat mijn merrie op deze deken veel beter reageert (voorheen altijd veel last bij de schoft). Het is trouwens zo'n felix buhler perfect fit die iemand anders ook al noemde.

Ja van Bucas heb je ook zo'n filmpje dacht ik! Deze bedoel ik: https://youtu.be/TiDhnLktlYs?si=3mdrpUw4gFoR-Xoe

Zelf was ik heel tevreden over de Power Turnout van Bucas.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 12:40

Kijk een bij Fedimax, dat is een Duits merk die ook gewoon naar NL verstuurd.
Ze hebben speciaal dekens voor brede paarden en de dekens zijn super goed qua stevigheid materiaal en een hoge waterdichtheid (1800 Denier).
https://www.fedimax.de/

Ik gebruik ze al jaren en ben er echt fan van.
Ik heb ooit een regendeken met halve hals gekocht feb'2011 en die gebruik ik nog steeds!!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 12:42

7September schreef:
GDG schreef:

Nu heb ik dan eindelijk de goede maat en ik merk dat mijn merrie op deze deken veel beter reageert (voorheen altijd veel last bij de schoft). Het is trouwens zo'n felix buhler perfect fit die iemand anders ook al noemde.

Ja van Bucas heb je ook zo'n filmpje dacht ik! Deze bedoel ik: https://youtu.be/TiDhnLktlYs?si=3mdrpUw4gFoR-Xoe

Zelf was ik heel tevreden over de Power Turnout van Bucas.

Ik had zelf ook nog even in mijn topic van vorig jaar (toen ik ook aardig met mijn handen in het haar zat) teruggezocht en het ging inderdaad om dit filmpje! Van Bucas dus, niet Amigo :+ .