volbloed arabier of half arabier kopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NoraNamalaa

volbloed arabier of half arabier kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-25 14:33

hi hi! mijn favoriete paard op mijn stal (tijdje overleden nu) was een half arabier, ik weet niet wat haar kruising is. nu ben ik een beetje rond aan het kijken voor mijn eigen paard. ik zou graag een half arabier willen doordat ik het temperament al best goed ken, nu is het voor mij de vraag of ik een volbloed zou willen of toch inderdaad een kruising. het probleem voor mij is dat ik niet de grootse fan ben van hoe volbloeden eruit zien, in spelletjes zoals star stable wel maar ik heb het gevoel dat ze er een beetje ''skinny'' uit zien. en als ik een kruising zou willen kopen zijn die best moeilijk te vinden. ik had er eentje op het oog, arabier x tinker, die mij erg leuk leek maar op dit moment staat zij op gereserveerd op de website horsify. ik weet niet of ik op een volbloed arabier er uit verhouding out zou zien. iemand iedeën? :)

(ps ik weet niet waar ik dit topic moest laten dus ik hoop dat dit goed is)

Kabayo

Re: volbloed arabier of half arabier kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 14:35

Nrps paarden en pony’s zijn vaak met een hele scheut Arabier. En dat zijn hele leuke en fijne rijdieren. Is dat wat voor je?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 14:44

Het karakter en temperament van halfbloed arabieren is net zo wisselend als bij andere types en rassen. Ik heb ooit een kruising met Connemara gehad. Kennis had een kruising met een Haflinger. Allebei leuke dieren, maar totaal niet te vergelijken in type, beweging, karakter en temperament.

Of jij op een volbloed arabier past is voor ons niet te zeggen. Als je 1.85 m lang bent en 110 kg weegt, dan is het waarschijnlijk geen goed idee. Ben je 1.53 m en weeg je 48 kg dan is het geen enkel probleem. En dan heb je ook nog de maat van het paard. Er zijn ook arabieren die om en nabij de 1.60 m zijn, dan is het ook al weer anders.

Als je nu aan het kijken bent voor je eerste eigen paard is een volbloed arabier niet direct het eerste waar ik aan zou denken.
Voor een eerste paard adviseer ik om vooral te kijken naar een paard die bewezen heeft gezond, braaf en bewerkbaar te zijn. Daar ga je sowieso plezier van beleven. En dan ga ik mee met Kabayo, kijk eens naar NRPS.

NoraNamalaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-25 14:54

oke heel erg bedankt allebei, ik zal zeker ook naar het nrps ras gaan kijken, dit was haar trouwens, misschien dat iemand iets ziet van wat de andere helft was, denk het niet dat is natuurlijk moeilijk te zien maar vragen kan altijd :)Afbeelding

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 16:44

Er is ook nogal wat verschil in types arabieren. Zo zijn de Egyptische arabieren heel rank gebouwd en Russische/ Poolse arabieren juist weer wat steviger en groter.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 16:57

Ik ben bevooroordeeld, maar altijd een Volbloed voor mij. Ga eens kijken bij een dressuurwedstrijd georganiseerd door het stamboek bijvoorbeeld, daar zie je Arabieren aan het werk, in plaats van 'vol in de make-up' op show. Plaatjes online zijn meestal van show, en door de manier van presenteren geeft dat een heel ander beeld dan gewoon op stal of in het dagelijkse gebruik.
Er zijn ook veel fokkers en trainers die het leuk vinden om mensen hun paarden te laten zien, ik weet niet waar je ergens zit in het land maar als je wil kan ik best eens met je meedenken.

Het 'probleem' met halfbloeden is dat ze vaak wel de sensibiliteit van de Volbloed hebben, maar niet de intelligentie en/of het mensgerichte. Hierdoor kan je sneller lastigere paarden krijgen, waardoor de Volbloed vaak een slechtere naam krijgt. "Als een halfbloed al zo druk/heet/rillerig/etc is, kan je nagaan hoe erg een Volbloed is'.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 17:42

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd omdat het niet aan de Boktregels voldoet

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 17:46

Indien je een F1-kruising bedoelt, een volbloed arabier x een ander ras, is het resultaat nogal een gok. Ik hou niet zo van die F1-kruisingen net omdat je niet per se het beste van de 2 krijgt. Het kan goed uitpakken, maar, ook verkeerd, een beetje een ferrari motor in een 2 PK’tje.

NoraNamalaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-25 17:52

Oké heel erg bedankt iedereen! En cinnepin, ik heb nooit gezegd geen geld te hebben. Dat ik liever de goedkope opties neem heeft niks te maken met geen geld hebben, zo ben ik gewoon opgevoed, goedkope opties nemen +:)+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 19:30

Wat is je doel met het paard?

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 19:56

Roodvos schreef:
Als je nu aan het kijken bent voor je eerste eigen paard is een volbloed arabier niet direct het eerste waar ik aan zou denken.
Voor een eerste paard adviseer ik om vooral te kijken naar een paard die bewezen heeft gezond, braaf en bewerkbaar te zijn. Daar ga je sowieso plezier van beleven. En dan ga ik mee met Kabayo, kijk eens naar NRPS.

Waarom geen Volbloed?....Zijn super meewerkende paarden met een fijn karakter.
Ze zijn veelzijdig ook en reuze betrouwbaar.

Is meer hoe groot en zwaar TS is of ze erop past.
Maar er zijn Arabieren die ook gerust de 1.60 aantikken.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 20:32

Ik heb zelf een volbloed arabier als eerste paard gehad. Een merrie van 1.48m
Was niet perse het doel om een arabier te kopen, maar ik keek niet naar ras maar vooral naar karakter.
Die fijn mij was geen typische arabier gok ik. Aangezien ze superbraaf en bomproof was, een kind zonder ervaring kon ermee wegrijden.
Pas als je haar aan het werk zette kon je merken dat het een arabier was en werd ze wat heet. Dus de ene volbloed is de andere niet. Ze was heel gevoelig qua temperatuur en slecht weer. Moesten altijd wel dekens op anders stond ze te rillen van de kou in de regen. Die van mij was trouwens een rusische arabier, dus wel wat steviger gebouwd.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 20:54

Roodvos schreef:

Niks mis met nrps maar er zijn geen betere kinderponies dan Arabieren vind ik. Heb zelf vanaf mijn achtste op Arabieren gereden en mijn dochter rijdt nu zelf ook op onze Arabier. Super mensgericht, braaf en eerlijk. En die ik ken allemaal extra voorzichtig met kinderen en vaak ook wel liever lui dan moe als je ze niet aan het werk zet. Kwa bouw is een Rus of pool een heel ander type Arabier dan bv een Egyptische. Maar ga vooral rondkijken, opvoeding en karakter zijn het belangrijkste. Heb zelf een Rus, hou ook niet zo van dat popperige.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 07:55

Kruisingen zijn bovengemiddeld vaak loco :+ Er zijn absoluut ook heel veel echt leuke kruisingen die mentaal heel stabiel zijn overigens, maar die moet je dan wel net vinden natuurlijk.

Voor mij niet anders dan een volbloed, en dan de straight Egyptian <3
Er zijn meerdere fokrichtingen, en waar dit voor de een niets uitmaakt heeft de ander juist een sterke voorkeur. De fokrichtingen hebben echt wel allemaal een eigen identiteit en frame.

Houd er wel rekening mee dat showlijnen voor de show worden gefokt, niet (meer) om een goed, hard gebruikspaard te zijn. Zowel fysiek als mentaal wordt er gefokt naar....andere prioriteiten. Enkele lijntjes doen het evengoed leuk in de sport, ze zijn er wel, evenals fokkers die een goed paard proberen te fokken. Maar het is wel iets om in het achterhoofd te houden O:)

NoraNamalaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 08:57

oke super bedankt iedereen! ik wil vooral allround/recreatie rijden maar ook het liefst spring gefocust. ben trouwens rond de 1.70 en rond de 50 kilo uit mijn hoofd, tijd geleden dat dit is opgemeten. ben ook 16. nrps of kwpn lijkt mij ook leuk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 09:04

Dan zou ik kijken naar een springgefokte NRPS's, Arabieren zijn niet echt spring wonderen.

NoraNamalaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 09:08

oke dankje zal ik onthouden!

blokfluit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 10:30

Een vriendin van mij had in de jaren 80 een goedgekeurde arabisch volbloed hengst die bij de pony’s Z dressuur en Z springen was. Heeft zelfs in beide categorien meegedaan met de Europese kampioenschappen voor pony’s. Ilkay was dat.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 10:42

NoraNamalaa schreef:
Oké heel erg bedankt iedereen! En cinnepin, ik heb nooit gezegd geen geld te hebben. Dat ik liever de goedkope opties neem heeft niks te maken met geen geld hebben, zo ben ik gewoon opgevoed, goedkope opties nemen +:)+

Kijk eens naar dravers. Je hebt hele leuke (beleerde) dravers voor pakweg 1500-3000 euro. Die zijn ook volbloed, maar wel wat koeler in de kop dan de gemiddelde arabier. Betaalbaarder ook en je weet wat je koopt.

https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... caced2d4e2

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 11:02

Duhelo schreef:
NoraNamalaa schreef:

Kijk eens naar dravers. Je hebt hele leuke (beleerde) dravers voor pakweg 1500-3000 euro. Die zijn ook volbloed, maar wel wat koeler in de kop dan de gemiddelde arabier. Betaalbaarder ook en je weet wat je koopt.

Kunnen dravers zo goed springen dan? Dat is wat Ts wil zo te lezen :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 11:03

Duhelo schreef:
NoraNamalaa schreef:

Dravers en springambities matchen in mijn hoofd niet zo, zijn er heus die kunnen springen. Maar over het algemeen is dat niet hun talent.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 12:42

De meeste dravers raken wel een parcoursje tot een meter rond. Voor hogere parcoursen zit je ook al in hogere prijsklasses van paarden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 13:39

Hangt heel erg van het paard af ook.
Ik heb mijn draver verkocht omdat hij springen niet leuk vond.
Thuis sprong hij 85 en 95cm, maar op wedstrijd ervaarde hij teveel spanning (uitte dit ook in staken en stijgeren in het parcours) en kwamen we niet verder dan 75cm.
Deze is nu bij een ruiter die vooral gaat wandelen.

Maar er zijn ook dravers die idd prima tot 1m springen, sommigen zelfs hoger ook.
Maar die uitzonderingen heb je in elk ras wel. Zo zijn er ook tinkers die 1m10 springen bijvoorbeeld.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 14:22

Duhelo schreef:
De meeste dravers raken wel een parcoursje tot een meter rond. Voor hogere parcoursen zit je ook al in hogere prijsklasses van paarden.

Kunnen ze wel wat galopperen? Ik ken 2 dravers (dus niet zoveel) maar die vinden galop echt heel moeilijk en die draven vaak van achter en galopperen/hupsen wat van voor.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 14:27

Elisa2 schreef:
Dan zou ik kijken naar een springgefokte NRPS's, Arabieren zijn niet echt spring wonderen.

Beetje kort door de bocht. Uit het bericht van ts blijkt niet dat ze ambities heeft om Z+ te springen tussen de paarden. Vrijwel iedere gereden Arabier kan prima een parcourtje van 1 meter rond springen. De problemen ontstaan vaak wanneer je met een AV van 1.50-1.55 tussen de paarden mee gaat, de afstanden kloppen dan vaak niet waardoor je met 2,5e galopsprong zit ipv 2 bijvoorbeeld.