Gevoeligheid volbloeden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Mii21

Gevoeligheid volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-25 08:30

Zijn er meer mensen met soortgelijke ervaringen? Ik heb sinds 2021 een volbloed, maar we hebben nog nooit een halfjaar zonder problemen achtereen kunnen rijden.

Eerste jaar veelal gedoe met trappen van andere paarden, elk wondje ging meteen ontsteken tot bijna einschuss aan toe.
Dus continue dierenarts kosten.
Vervolgens kwam het op 3 benen de paddock uit, hoefsmid er bij, dierenarts, vermoeden was dat hij zich verdraaid had want er was niets te vinden. Geen hoefzweer (hoef opengesneden) en niets medisch mis(flink wat foto's verder , niets te vinden) Weer maand uit de running.
Daarna aantal keer van stal geswitcht, met bak aan de weg en van elke aanhanger die over de drempel kletterde ging hij aan de kletter. Dus kon toen ook niet veel. Vervolgens had hij zichzelf daar ook mee verwond, flinke wond aan de binnenkant van z'n bovenbeen, heel bijzonder. Ook weer paar weken stilstand.

Vervolgens ervaren dat het beestje veel ruimte nodig heeft, ook in de winter. Hij moest altijd gelongeerd worden voor het rijden, zelfs m'n z-instructrise longeerde omdat hij anders alleen maar keihard wilde rennen. Dus zelfs een goede ruiter, die elk paard kon rijden, die in eerste instantie zei nou longeren moet je vanaf. Kwam ze snel van terug omdat het levensgevaarlijk was. Longeren: niets aan de hand (toen stond hij wel 's nachts op stal).
Later dichterbij huis gezet, alleen maar gedoe omdat ze in de winter op een postzegelpaddock gingen. Maagzweren, omeprazole, dus maar weer verhuisd.

Momenteel veel ruimte, onbeperkt hooi. Het is zo opstappen en wegrijden, dus qua energieniveau heel fijn dit. Veel rustiger paard. Meestal redelijk hooi, dus qua maagproblematiek is het nu ook stabiel.
Wel begon het weer ribbig te worden toen het gras op was zo medio juli augustus, dat is elk jaar zo. Dus we voeren weer bij. En aangezien ik geen bommetje wil, is dat best een opgave. Geen suikers, geen granen, geen zetmeel. Advies dierenarts en kliniek, dus hier wil ik geen commentaar op.
Momenteel dus stabiel qua energie en goed op gewicht met flink bijvoeren per dag.

Enkele weken terug, ging het aan de kletter op de A-C lijn. Onverklaarbaar. Bij insturen naar links ging hij vervolgens stil staan. Ervaren stalgenootje er op gezet, die zegt er is iets, hij is niet oké.
Druk je op z'n schouder; kan je achterbenen ontwijken. Dus daar zit het probleem. Zadel is volledig op maat en recent gecontroleerd. Dus hij staat wéér paar weken stil, osteo komt nou deze week.

Zo is het elke keer wel wat. Nog nooit een halfjaar zonder problemen kunnen rijden. En nu brak ik zelf afgelopen halfjaar m'n enkel op 3 plekken, dus toen had hij soort van lange vakantie...

Hebben jullie ook dit soort ervaringen met jullie volbloeden?

Elisa2

Re: Gevoeligheid volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 08:36

Wel ervaring met KS bij volbloeden en mijn vraag is eigenlijk direct of dat bij dit paard uitgesloten is gezien de heftige reactie? Zo niet dan zou ik dat als eerste doen ipv de osteopaat er bij halen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 08:42

Nope. Ken meerdere mensen die al hun hele leven volbloeden hebben en ermee werken, heb er zelf ook een paar gehad, en nooit problemen ervaren.

Bovenstaande klinkt als problemen die ieder paard kan hebben wanneer er bijvoorbeeld sprake is van niet passende zadels, verkeerd (voer)management of zelf gewoon niet fatsoenlijk kunnen rijden/trainen, of wanneer er, zoals Elisa aangeeft, mogelijk KS speelt. Of in het geval van jouw paard, halsartrose.

Citaat:
En aangezien ik geen bommetje wil, is dat best een opgave. Geen suikers, geen granen, geen zetmeel. Advies dierenarts en kliniek, dus hier wil ik geen commentaar op.

En dit is imo gewoon onzin. Dat dier is standaard ondervoed omdat jij er niet mee om kunt gaan wanneer hij gewoon zou krijgen wat hij nodig heeft, niet omdat dat dier niks mag hebben.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 07-10-25 08:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Starspangled

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 08:46

Nee, ik deel deze ervaringen niet met mijn volbloed.

Refereer je trouwens altijd aan je paard met ‘het’?

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 08:58

Ik herken dit wel. Mijne was super braaf om mee te rijden en leerde enorm snel, maar een brokkenmaker eerste klas. Blessures die hij heeft gehad: ocd aan de kogel, gebarsten hoefbeen, spierscheur, einschuss zijn de eerste die in me opkomen. Plus op 24-jarige leeftijd werd hij ineens heel opstandig als ik ermee reed, steigeren, bokken wat ik helemaal niet van hem gewend was. heb hem toen op pensioen gezet.

Ik weet wel niet of dit volbloed-gerelateerd is, ik ken ook mensen met andere rassen die van de ene ellende in de andere sukkelen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 09:13

Gaat het om een EV of AV.
Mijn EV's (ook kruisingen) waren gemiddeld wat sterker in bouw/gestel.
Mijn AV's waren wat gevoeliger op de benen, sneller wat vocht erin.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-25 10:12

Brainless schreef:
Gaat het om een EV of AV.
Mijn EV's (ook kruisingen) waren gemiddeld wat sterker in bouw/gestel.
Mijn AV's waren wat gevoeliger op de benen, sneller wat vocht erin.

Engels volbloed. Geen kruising. Blijkbaar dunnere huid/ dunnere vacht, dus dat hij sneller wondjes heeft dan andere paarden uit de kudde is dan ergens 'logisch'. En misschien ook categorie Brokkenpiloot.

Zeker nu hij in een kudde staat met 5 anderen, kan goed dat dit tesamen elke keer wat oplevert.
Maargoed, osteo net geweest, zadelmaker net geweest en dan heeft hij weer last van z'n schouder waardoor hij of aan de kletter gaat of gewoon niet loopt. Als je duwt aan één kant, dan kan je ook benen ontwijken. Dus de osteo komt binnenkort. Misschien uitgegleden in de wei / gekke beweging gemaakt, zal wel zoiets geweest zijn. Hij heeft week of 2 terug ook een flinke (bijt) wond gehad in z'n hals(volgens mij was dat ook links), die is netjes genezen maar misschien ook compensatie daarvoor.. maar het is wéér iets waardoor hij nu stil staat. Was het dan niet die wond, dan nu wel dat hij dus met links buigen problemen geeft, rechts niet. Rechter schouder ook niet. Dus ik denk echt spierenkwestie.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 10:30

Ik lees eigenlijk iets anders dan wat jij zegt. Je paard is een aantal keer kreupel geschopt. Dit is geen blessure omdat je paard niet goed is.

De dingen waar ze moeite mee heeft lijkt niet op getraind te worden. (Schoot er van door door aanhangers, dus andere stal).

Nu geef je aan dat je paard er van door ging. Iemand anders merkt meteen dat je paard niet goed loopt.

Ik denk dat als je gaat werken aan zelfregulering bij je paard, je een heel ander verhaal krijgt

Starspangled

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 10:31

Maar als je zo gebrand bent op gegarandeerd kunnen rijden, kun je dan niet beter je paard verkopen en een paard leasen op een manege? Want in je reactie klinkt het meer alsof je baalt dat je niet kunt rijden dan dat je het sneu vindt voor je paard dat hij weer (of wellicht nog steeds?) pijn heeft.

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 10:31

Waarom de osteo binnenkort en niet de dierenarts?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 10:49

Daar zijn zelfs memes van, dus het is wel iets wat bij ze hoort, maar uiteraard zijn er ook Volbloeds die hard als staal zijn en nooit iets hebben. Maar het dunne huidje scheurt wel sneller dan bij andere paarden, dus wonden oplopen doen ze gemakkelijk.

Maar als ik alles zo lees heeft veel ook te maken met externe omstandigheden, hoe het paard gehouden wordt en wat het paard te eten krijgt. Wellicht ook met hoe vaak het paard beweging en vrije beweging krijgt en waar en met wie. En wellicht ook hoe je rijdt. Lastig te beoordelen op afstand.

Wellicht komt de osteo of een dierenarts met wat duidelijkheid voor oplossingen.

@Starspangled: Taalkundig is een paard een "het", niks mis mee als je iets opschrijft over een paard. Zeker niet als je daarvoor al gerefereerd hebt aan het feit dat het een paard is (of in dit geval een Volbloed). Je hoeft dan echt niet "het paard" nog een keer te herhalen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 10:53

Ik denk dat Starspangled doelt op dat TS koel overkomt. De meeste mensen praten liefdevoller over hun dieren, zeg maar.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 11:04

Nee, die ervaring heb ik niet.
In d'r jonge jaren moest ze idd regelmatig gewerkt worden om het ietwat handelbaar te houden. Nu kan ze tijden weidedecoratie wezen en als ik wil rijden is het opstappen en wegrijden.
Met haar veulen heeft ze bijna 2 jaar stilgestaan. Heb haar 1 keer gelongeerd om te kijken of ze het nog kende en de rest was opstappen en rijden.
Nooit ziek, nooit serieus kreupel.
Wel regelmatig lakschade of kleine probleempjes die makkelijk op te lossen zijn, maar dat is idd typisch volbloed.
Kan jaarrond buiten leven, zonder deken.
Moet geen kilo's voer in. Tenzij toen met het veulen, toen was er niet tegenop te voeren.
Heb haar nu 12 jaar en het is echt een probleemloos paard.

Je maakt wel veel topics over 'kijk ik heb een volbloed en het is moeilijk'. Misschien is het paard niet geschikt voor jou, of jij niet voor het paard.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 11:10

Mijn ene AV heeft een gevoelige huid en snel mok etc. Mijn andere av is brokkenpiloot eerste klas. Die zit altijd onder de krassen en wonden -O-

Maar die altijd onder de krassen en wonden zit is bikkelhard. De gevoelige huid av kan al kreupel gaan lopen als je een ijzer een mm draait bij wijze van. Ach we houden van ze. En mijn DA kan zijn rekeningen betalen :')

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 11:28

Ik verplaats dit topic naar Vraag maar raak.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 11:55

Ik lees ook heel veel keren verhuisd in 4 jaar tijd. Dat doet geen enkel paard goed.
Je paard "het" noemen komt op mij ook weinig liefdevol over, maar misschien bedoel je dat niet zo.
Als een paard zo'n heftige reactie geeft als jij beschrijft dan denk ik dat een dierenarts de eerste keus is en niet een osteopaat

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 12:02

Veel lakschade bij mijn kruisingen, mega actief en niet heel erg voorzichtig is ook geen veilige combinatie :') . In de omgang en in het werk kan ik mij echt geen fijner paard wensen. Zorgzaam voor de ruiter (dan kunnen ze in ene wel voorzichtig doen }:0 ) en altijd werklust.

Wel leven zij in een stabiele kudde, krijgen zij ruwvoer afgestemd op hun behoefte (dus geen arm hooi) en hoef ik ze dus niet meer te voeren dan passend bij hun werk.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 12:17

Ik had dat in het begin wel, maar het is echt een samenloop van inderdaad een gevoelige huid, een paard dat een beetje stom kan doen en de manier van houden.

Ik bedoel, de meeste paarden kun je gerust in een wei zetten met een bramenstruik langs de kant, ik weet dat mel zich daar helemaal aan openhaalt. Als er ergens een spijker uitsteekt dan zál ze hem vinden, en zich erop spiesen. Als er een scherpe steen is dan zal ze erop trappen en een hoefzweer krijgen. Dat is gewoon zo, dus ik haal echt elk dingetje weg..

Zulk soort dingen

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 16:39

Ik heb volbloeden en hun eigenaren vanaf de zijlijn meegemaakt (stonden op stal) en vraag van TS is of dit wat zij meemaakt gerelateerd is aan het volbloedschap van paard.

Ik meen van niet, op basis van die observaties en ervaringen. Gewoon leuke, vlotte en leergierige recreatierijpaarden en ik zag toch ook sociale weidemaatjes.
Maar ik lees een en ander aan teleurstelling en frustratie, zo van "waarom heb ik dat nou weer, kan dit aan mij soort paard liggen". Teleurstelling zit in den mens als mogelijke reactie op het hebben van een paardenhobby -en misschien is dit je eerste paardje, of ging het bij de vorige allemaal anders, zonder deze tegenslagen en teleurstellingen.

Wat er met die schouder aan de hand is, lijkt mij iets om verder naar te laten kijken.

Vraagje: heb je ervaring met de osteo die je van plan bent te laten komen -en is die ondertussen al geweest?
Lijkt ook iets in (samenstelling van) de kudde aan de hand te zijn

Dunne velletje? Volboedeigenaren die ik ken waren wel altijd in de weer met het voorkomen van mok.
Laatst bijgewerkt door Dedikley op 07-10-25 17:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 17:10

Mjjn 75% EV was enorm schrikkerig. Had na een springcarriere bij de vorige eigenaar 2 jaar op stal gestaan met wel gewone hoeveelheden voer maar weinig beweging. Het heeft me zeker een jaar gekost om de nerveuze energie een beetje in goede banen te leiden met een ander voer/wei/bewegingsbeleid. Overigens zegt mijn DA altijd dat we over het algemeen onze paarden veel te veel krachtvoer geven, dus echt niet gek dat je kijkt naar minder energierijk voer.

Ik longeerde ook altijd voor ik opstapte. Ik vind daar echt niets mis mee: je ziet hoe je paard beweegt, je warmt de spieren op en het helpt wat frisheid af te voeren. Hij kon overigens altijd uit het niets wegschieten, maar was wel eerlijk: bokte niet, stond uit volle galop stil en na een poosje wist ik wannneer hij een zijsprong zou maken.

Hij had niet vaak problemen zoals jij beschrijft. Ja wat "butsen in de lak" want hij stond met andere ruinen, maar verder niet. Maar inderdaad, ze hebben een dun velletje, met name in de zomer.1x een hoefzweer gehad in 4 jaar. Nooit vastgezeten in zijn lijf. Is overigens helaas te vroeg overleden aan een aneurisme, wat helaas een bekend iets is bij EV.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 17:43

Ik heb diverse volbloeden gehad en vind het heerlijke paarden. Maar het zijn natuurlijk wel de Ferrari’s onder de paarden. Die zijn niet altijd rustig. die willen regelmatig even gassen. De een meer dan de ander. Maar allen begon ik na het losstappen in een rustig galopje warm te laten lopen. Niet te veel in de plooi. Gewoon rustig wat energie afvloeien. Daarna komt de rest wel. Dus net even andere benadering dan bij de rest. Dus ok al ben je nog zo’n goeie ruiter. Wanneer je dit niet snapt en heel rustig wil losstappen terwijl je paard er helemaal zin in heeft, dan geeft dat wel eens wat frustratie aan beide kanten. En ze eten als bootwerkers. Altijd trek en niet dik te krijgen. Die van mij deden het goed op luzerne erbij. Maar goed ik vond dat blije, enthousiaste gedrag niet lastig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 17:49

Annemarievzr schreef:
Nooit vastgezeten in zijn lijf. Is overigens helaas te vroeg overleden aan een aneurisme, wat helaas een bekend iets is bij EV.

Dat lijkt me stug. Heb je een bron voor het veel voorkomen van aneurysma bij Engelse volbloeden? Wanneer aneurysmas veel voorkomen zouden ze in de racesport een heel groot probleem hebben, namelijk.

Kans lijkt me groter dat het defect bij het niet volbloeddeel van je paard wegkwam.

Starspangled

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 17:54

Jennyj01 schreef:
Ik heb diverse volbloeden gehad en vind het heerlijke paarden. Maar het zijn natuurlijk wel de Ferrari’s onder de paarden. Die zijn niet altijd rustig. die willen regelmatig even gassen. De een meer dan de ander. Maar allen begon ik na het losstappen in een rustig galopje warm te laten lopen. Niet te veel in de plooi. Gewoon rustig wat energie afvloeien. Daarna komt de rest wel. En ze ten als bootwerkers. Altijd trek en niet dik te krijgen. Die van mij deden het goed op luzerne erbij. Maar goed ik vond dat blij, enthousiaste gedrag niet lastig.
Als ze niet dik te krijgen zijn, krijgen ze misschien wel veel, maar niet het juiste. Ik deel ook niet de ervaring dat ze zoveel nodig hebben, maar alles staat of valt met goed, rijk ruwvoer en daar schort het vaak aan omdat mensen zo gewend zijn om sobere paarden te voeren of bang zijn voor hun paard als ze wat meer energie hebben. Veel volume is niet automatisch hetzelfde als veel calorieën.

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 18:14

Jennyj01 schreef:
Ik heb diverse volbloeden gehad en vind het heerlijke paarden. Maar het zijn natuurlijk wel de Ferrari’s onder de paarden. Die zijn niet altijd rustig. die willen regelmatig even gassen. De een meer dan de ander. Maar allen begon ik na het losstappen in een rustig galopje warm te laten lopen. Niet te veel in de plooi. Gewoon rustig wat energie afvloeien. Daarna komt de rest wel. Dus net even andere benadering dan bij de rest. Dus ok al ben je nog zo’n goeie ruiter. Wanneer je dit niet snapt en heel rustig wil losstappen terwijl je paard er helemaal zin in heeft, dan geeft dat wel eens wat frustratie aan beide kanten. En ze eten als bootwerkers. Altijd trek en niet dik te krijgen. Die van mij deden het goed op luzerne erbij. Maar goed ik vond dat blije, enthousiaste gedrag niet lastig.

Die ferrari neigingen heb ik bij volbloeden ook in de wei tot uiting zien komen, ik zag bijzonder enthousiaste sprintjes trekkers, en soms met vier benen tegelijk de lucht in.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 18:31

Nee, juist de ervaring dat ze niet vlug wat mankeren.

Ja rennen en kloten in de wei moeten ze kunnen doen. Lekker vol gas voorruit.
Geen frut paddockjes, worden ze alleen maar chagrijnig van

En met een keer vol gas in het bos maak je ze ook blij.

En met rijden in de bak was mijn ervaring wel dat je ze aan het werk moet zetten.
Geen rondje over de hoefslag kachelen want dan gaan ze zelf wel wat actie verzinnen :+
Maar zet je ze lekker aan het werk en hou je de aandacht bij jou als ruiter dan werken ze fantastisch.