Fleecedeken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zoekizako

Fleecedeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 13:12

Misschien een heel domme vraag maar zou je ook een normaal fleecedekentje (bv voor in de zetel te liggen) over je paard kunnen leggen. Mijn paard wordt binnekort geschoren maar ik heb enkel fleecedekens zonder hals nu vroeg ik me af nadat ik heb gewassen heb, zou ik dan een normaal fleecedeken op zijn hals kunnen leggen ?
Laatst bijgewerkt door zoekizako op 03-10-25 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Re: Fleecedeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 13:13

Nee.
Het past niet, het valt van je paard af. Het gaat schuren. Je paard wordt er verschrikkelijk statisch van. Alles blijft er aan plakken (stro, hooi, blaadjes).
Een normale fleece deken is ongeschikt voor op een paard.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 13:23

Je bedoeld voor na het wassen?

Dan zou ik gewoon een oude handdoek mee nemen en even droog poetsen( meeste water er met zweet mes af halen en dan effe afdrogen)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 13:37

rien10 schreef:
Nee.
Het past niet, het valt van je paard af. Het gaat schuren. Je paard wordt er verschrikkelijk statisch van. Alles blijft er aan plakken (stro, hooi, blaadjes).
Een normale fleece deken is ongeschikt voor op een paard.

Wat is er zo veel anders aan een paarden-fleecedeken?
Ik ken mensen die gewone fleecedekens onder de naaimachine hebben gelegd om een unieke paardenzweetdeken te maken. Ik kan me niet herinneren dat iemand ooit problemen had met schuren of statisch of wat dan ook.

zoekizako

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 13:39

Het zou wel enkel zijn om op te drogen na het wassen. Dus niet om heel de nacht onder te staan. Anders moet ik speciaal daarvoor een fleece deken met hals kopen

zoekizako

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 13:41

snorkel1986 schreef:
Je bedoeld voor na het wassen?

Dan zou ik gewoon een oude handdoek mee nemen en even droog poetsen( meeste water er met zweet mes af halen en dan effe afdrogen)

Ja inderdaad voor na het wassen. Gewoon dat hij het niet koud krijgt. Hij kan onder het solarium maar staat absoluut niet graag in de wasplaats dus zou de tijd daar zoveel mogelijk willen beperken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 13:46

Volgens mij is het fleece van paardendekens gelijk aan het fleece wat bij ons op de bank ligt :)
Het is beide statisch als je het er af haalt en het ene paard doet daar moeilijker over als het andere.
Overigens is fleece niet de beste keus om een paard na het wassen te drogen (katoen is dan geschikter), maar wel om hem warmer te houden.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 13:51

Maar je hebt wel een paarden-fleecedeken zonder hals? Dan leg je deze toch gewoon op en laat je de hals bloot? Of is het zo koud al dat de hals ook bedekt moet worden?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 13:53

DubbelFun schreef:
Overigens is fleece niet de beste keus om een paard na het wassen te drogen (katoen is dan geschikter), maar wel om hem warmer te houden.

Fleece heeft een zelfde werking als wol; het neemt geen vocht op maar transporteert het naar de bovenkant van de deken waar het vervolgens kan verdampen. Daarom zie je bij fleece en wol zo'n natte 'film' op de deken liggen. Katoen neemt vocht op, waardoor de deken lang vochtig blijft en daardoor het paard te veel blijft afkoelen.
Bepaalde sporters dragen om die reden ook geen katoen, maar vooral polyester en fleece.
Maar als je het paard echt gaat droog wrijven, dan is katoen wel weer de juiste keus inderdaad, juist omdat het vocht opneemt.

zoekizako

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 13:56

Friesfanaat schreef:
Maar je hebt wel een paarden-fleecedeken zonder hals? Dan leg je deze toch gewoon op en laat je de hals bloot? Of is het zo koud al dat de hals ook bedekt moet worden?

Ja dat wel maar had bang dat het zonder zijn hals te bedekken misschien te koud zou zijn.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 13:56

zoekizako schreef:
Friesfanaat schreef:

Ja dat wel maar had bang dat het zonder zijn hals te bedekken misschien te koud zou zijn.

Als je paard voldoende ruwvoer/gras tot zijn beschikking heeft kan hij/zij zichzelf voldoende warm houden. Extra bultje hooi erbij en dan red 'ie zich vast! :))

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 13:57

Dus eerst met katoen zoveel mogelijk van het vocht wegnemen en dan een fleecje om hem warm te houden :)
Overigens moet je een fleecedeken ook geen úren oplaten want bij bewolkt/niet zonnig weer verdampt het water ook niet snel en zal het paard ook afkoelen.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 13:59

Je was binnen zag ik.hier.
Dan droog trekken met zweet mes dekentje op effe de hals x extra met handdoek en dan 10 min stappen aan de hand en paard is hoogst waarschijnlijk droog en krijgt het niet koud( tenzij het vriest Dat het kraakt en hard waait als Je dit doet :+

zoekizako

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 14:12

Als je paard voldoende ruwvoer/gras tot zijn beschikking heeft kan hij/zij zichzelf voldoende warm houden. Extra bultje hooi erbij en dan red 'ie zich vast! :))[/quote]

Nog beter heb nogal snel het gevoel ik heb koud dus mijn paard ook

zoekizako

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 14:17

snorkel1986 schreef:
Je was binnen zag ik.hier.
Dan droog trekken met zweet mes dekentje op effe de hals x extra met handdoek en dan 10 min stappen aan de hand en paard is hoogst waarschijnlijk droog en krijgt het niet koud( tenzij het vriest Dat het kraakt en hard waait als Je dit doet :+

Dat zal wel goedkomen dan

Bedankt iedereen voor de tips !

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 16:45

zoekizako schreef:
Het zou wel enkel zijn om op te drogen na het wassen. Dus niet om heel de nacht onder te staan. Anders moet ik speciaal daarvoor een fleece deken met hals kopen

Oh, ik dacht als stal deken. Voor even is het prima.