Paard met buitenlands paspoort

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

stroopkoek

Paard met buitenlands paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 18:58

Beste bokkers,

Even een vraag met betrekking tot mijn paard met een buitenlands paspoort. Een maand geleden heb ik mijn eerste eigen paard in Nederland gekocht. De vorige eigenaar heeft dit paard naar Nederland geïmporteerd vanuit Frankrijk. Het paard is daardoor al bijna een half jaar in Nederland. Gezien hij al langere tijd in Nederland is ging ik er ook vanuit dat dit paard al in de Nederlandse database (RVO) zou zijn opgenomen. Na een eigen controle kwam ik erachter dat dit nog niet het geval is. Nu las ik dat ik mijn paard kan aanmelden bij een stamboek en dat hij zo toch kan worden opgenomen in database van RVO. Via een formulier van de KNHS wil ik hem aan gaan melden, maar ik zie dat er ook een bijlage moet worden gestuurd van een TRACES certificaat waarin zijn gezondheid wordt verklaard. Ook wordt er gevraagd om een datum dat het paard is geïmporteerd. Gezien ik dit paard niet zelf heb geïmporteerd heb ik deze informatie niet en in zijn paspoort is ook niks terug te vinden van zijn reis naar Nederland.

Heeft iemand hier ook ervaring mee? En kan ik hem zonder TRACES certificaat alsnog bij RVO melden?

Kinke

Re: Paard met buitenlands paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 19:10

gewoon RVO even bellen?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 19:44

Of de voorgaande eigenaar?

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 21:18

Wij hebben dit op stal voorgehad met een pony vanuit Nederland naar België. Zij heeft dan nog een dierenarts moeten laten komen om die documenten in orde te maken. Deden dan dus alsof de pony pas net in België was, maar eigenlijk stond hij er al jaren.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 22:19

Ik heb mijn eigen paarden geïmporteerd van nederland naar België. De rvo is toen een 'gezondheidscheck' komen doen (lees: chip scan) waarvoor per mail heel boos ben moeten worden omdat ik van kastje naar de muur werd gestuurd. Niet te doen voor een normale burger. Uiteindelijk papieren gekregen en daarna voorgelegd aan een belgische dierenarts die wederom de chips heeft gescant en de paarden heeft aangemeld. Daarna kreeg ik per post een Belgische sticker voor in t paspoort.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 23:27

Gigixponys schreef:
Wij hebben dit op stal voorgehad met een pony vanuit Nederland naar België. Zij heeft dan nog een dierenarts moeten laten komen om die documenten in orde te maken. Deden dan dus alsof de pony pas net in België was, maar eigenlijk stond hij er al jaren.

Is dit dan een willekeurige dierenarts geweest of één vanuit NVWA?

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 07:42

Dat was een gewone dierenarts toen ja. Maar weet niet of er verschil inzit dat dit van NL naar België was. Omdat bij jou natuurlijk naar NL is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 07:44

Zonder Traces kun je hem gewoon bij de RVO melden. Gewoon even uitleggen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 07:51

Hier ook (wel tijdje geleden) aangemeld zonder traces. Via NRPS. Ze vroegen er wel om, maar ik had 'm niet zelf vervoerd en had ook geen traces. Het koopcontract (dat toen al 6 jaar oud was, we hebben hem pas na 6 jaar verhuisd) was toen voldoende.
Maar ik heb ze ook gewoon even gebeld, dat werkte prima.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 10:32

Stamboek even bellen. Mijne kwam uit België en was ook niet formeel geïmporteerd, ik had ook geen TRACES certificaat. Was bij het KWPN in elk geval geen enkel probleem.