Zal mijn paard nog flink doorgroeien?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nien102

Zal mijn paard nog flink doorgroeien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-25 17:55

Hoi hoi,

Ik zit met een kleine dilemma :+ mijn 2 jarige tinker merrie draagt op dit moment cob/full, beetje tussenin. (Tinkers groeien ook nog wat langer door). Cob zit op dit moment in het een na laatste gaatje maar deze neigt al naar het laatste gaatje te gaan, ik heb ook een full halster voor haar maar deze is aan de grote kant :+ ik vind hem ook nogal lang bij de bakstukken.. mijn tinker heeft geen lang hoofd, raadden jullie cob of full aan? Ik wil graag een nieuw, leren halster voor haar bestellen. Ja natuurlijk kan ik hem omruilen maar dat kost mij ook weer geld met terug sturen enz! Het verschilt natuurlijk ook een beetje kwa merk.

Ik heb 2 foto’s toegevoegd van mijn merrie die full halsters draagt! Ik heb geen foto van het cob halster.

Afbeelding

Afbeelding

AnnoNiemand

Re: Zal mijn paard nog flink doorgroeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 18:01

Ik zou die roze bij het kopstuk nog een gaatje strakker doen. De neusriem hangt nu veel te laag. Bij de blauwe idem al zie ik daar geen extra gaatjes.

LASTIG. Voor nu vind ik full te groot. Ik snap je twijfel, maar ik weet dus niet hoe cob valt bij haar. Maar aan dit antwoord heb je verder niks. :+

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 18:08

Beide Full-halsters zijn eigenlijk te groot. Ik zou dus gaan voor een Cob. Daarbij verschilt het soms ook nog hoe de cob valt. Ik heb ook een cob-maat lederen halster, en die paste bij een paard die normaal Full draagt ook:
Afbeelding
Voor het beeld, dit is een Gelderse merrie met een aardig groot hoofd.

Ik zou eens kijken of je een halster hebt die goed past (en dus niet zo laag op de neus hangt) en die meenemen naar de winkel. Dan kun je kijken welke maat halster je nodig hebt :j

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 18:22

Het Lastige met halsters is wel vaak dat de 1 veel groter valt dan de ander.
Mn Full paard heeft op dit moment een cob-halster(gekocht voor de cob-pony, maar véél te groot)
De Cob-pony draagt op dit moment een halster maat pony, wat overigens ook voor het Full-paard past.. Maten zijn verschikkelijk... ik zou zeker als je (veel) geld wilt uitgeven altijd kijken of je het rechtstreeks in de winkel kan kopen, liefst met eigen halster erbij.

Nien102

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-25 21:11

AnnoNiemand schreef:
Ik zou die roze bij het kopstuk nog een gaatje strakker doen. De neusriem hangt nu veel te laag. Bij de blauwe idem al zie ik daar geen extra gaatjes.

LASTIG. Voor nu vind ik full te groot. Ik snap je twijfel, maar ik weet dus niet hoe cob valt bij haar. Maar aan dit antwoord heb je verder niks. :+

Als ik het kopstuk op het kleinste gaatje doe zit de keelriem veelste strak :') komt ook een beetje door het bont. Maar inderdaad ze hangen allebij veelste laag.. ik ga cob proberen, dankjewel iedereen!! :P

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 21:20

Is niet te zeggen. Mijn paard zit altijd tussen cob en full in, en dat verschilt per merk.

Ik heb halsters maat Full die passen, maar ook die net wat groot zijn. Ik heb halsters maat Cob gehad die passen, ruim zitten of te klein zijn. Verschilt gewoon per halster wat je om doet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 16:33

Die brede hoofden vallen vaak totaal anders. Mijn vorige quarter had een kort maar breed hoofd. Was iene-miene-mutte altijd.. Ik zou de maten opmeten, hoofdlengte en kaakbreedte en dan overleggen met de winkel

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 17:07

Herkenbaar ondanks ik een kruising tinkerxfries heb en zijn hoofd net iets edeler is dan een volle tinker.

Hoofdstellen maat cob: kinriem vaak net wel of net niet, maat full neusriem en sperriem dan weer te groot :')
Ik heb dus een combinatie gemaakt van 2 hoofdstellen :+

Halster heeft hij maat full bij ene en cob bij andere, het is echt ook merkafhankelijk idd.
De halsters met bont durf ik al helemaal niet te kopen :')

Nien102

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 19:08

Update!! Voor de gene die het interessant vinden of dit topic nog volgen :P ik heb een leren halster besteld in maat cob! Ik heb contact met de klantenservice gehad en hun zeiden ook probeer eens cob en als het echt niet past mag ik hem retourneren/ruilen voor full. Nou gisteren besteld en vandaag al binnen <3 daar houden we van! Ik heb een foto toegevoegd en hij zit echt perfect (vind ik) maar… het kopstuk zit al op het laatste gaatje… ik weet ook niet of ze nog heel veel zou groeien kwa hoofdvorm etc. Ik kan er hooguit nog één gaatje bij prikken maar thats it, als ik hem omruil voor full zitten de bakstukken gelijk 5cm lager %) dat zou waarschijnlijk weer te laag zijn, zucht. Tis ook zo’n gedoe met die halsters -:(- Afbeelding

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 19:43

Gaaf halster! Als de neusriem het toelaat zou het niet erg zijn als het halster nog iets hoger komt dan wat het nu zit.
Een full gaat wsl te lang zijn. Wat belangrijker is of je nog voldoende ruimte bij kaak en neus hebt.