Trailer-newbie. Wie, wat, hoe en waar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Trailer-newbie. Wie, wat, hoe en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-25 14:49

Inmiddels is onze nieuwe auto besteld en hebben we er eindelijk een met een trekhaak dus de zoektocht naar een trailer kan ik zo langzamerhand op gaan starten. :D

De auto verwachten we halverwege januari dus ik heb nog even, maar wat vind jij nou een handige trailer?

Ik wil sowieso een aluminium/kunststof met zadelkamer.
Ik twijfel nog tussen een anderhalf of tweepaards.
Op dit moment huur ik altijd een tweepaards want die vind ik prettig en ruim, maar in principe heb ik al die extra ruimte in 99% van de gevallen toch niet nodig en een anderhalf is natuurlijk ook weer wat goedkoper.

- Welk merk heb jij en waarom heb je daarvoor gekozen?
- Zou je voor een anderhalf of tweepaards gaan?
- Maakt de kleur nog uit qua warmte?
- Zijn er trailers met ingebouwde camera's of kun je net zo goed zelf een losse camera kopen en welke zijn dan aanraders?
- Is een voorlader prettiger dan een 'normale'?
- Zijn er showrooms waar je eens veel trailers bij elkaar kunt bekijken? En eventueel kunt testen welke je het prettigst achter de auto vindt liggen?

Waar moet ik nog meer rekening mee houden? Dit wordt m'n eerste eigen trailer dus ik vind mezelf een heel tof wijf al. *\o/*

Auto kan maximaal 2100kg trekken en paard is ongeveer 550 kg.

Budget ik gok rond de €10.000?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 14:53

Ik kan in ieder geval Zuidzijde als tip geven! Hebben veel voorraad en zijn super kundig. Mijn trailer kwam daar vandaan en ook daar in onderhoud gehad :) Niet naast de deur vanaf hier, maar was het wel waard!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 14:54

Heb jij je BE-rijbewijs is ook wel handig om te weten?

Captain

Re: Trailer-newbie. Wie, wat, hoe en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-25 14:55

Uiteraard. :)

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 14:57

Waar reist je paard het fijnst in? Mijn jonkie vindt een 1,5 paards vreselijk. M’n tweepaards staat ze heel fijn in. Als je dat niet weet dan zou ik dat eerst eens testen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-25 14:59

Ik heb niet het idee dat het hem veel uitmaakt eigenlijk. Alleen een vrachtwagentje vind hij op de een of andere manier minder prettig.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 15:04

Dan zou ik doen wat voor jou het makkelijkste is. Een 1,5 paardstrailer heeft als voordeel dat je paard wat ruimer staat. Ook kan je makkelijker in de trailer opzadelen en is de trailer vaak niet veel breder als de auto. Bij een tweepaards is hij vaak wel een stukje breder als de auto, wat met rijden wat extra opletten is. Je paard staat er ook iets krapper in. Als voordeel kan je dan wel makkelijk een fiets meenemen als je een keer op buitenrit gaat bijvoorbeeld.

Wij hebben nu een trailer zonder zadelkamer en leggen alles in de auto. Als ik nu zou moeten kiezen zou ik wel een zadelkamer doen, dat scheelt een hoop troep en ruimte in de auto.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 15:24

Een lichte kleur lijkt me minder snel warm worden als een donkere kleur, sommige paarden vinden dat raampje voorin vervelend omdat met donker de lampen van tegemoet komend verkeer er in kunnen schijnen en sommige paarden lopen er vooruit makkelijker uit als achteruit.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 16:07

In een 1,5 paards kun je je paard zadelen, makkelijk als het regent.
In een tweepaards kun je een stalgenoot meenemen, fijn als je niet alleen naar het bos wil :-)

Dan qua kwaliteit zou ik kijken voor een ifor, Humbaur of böckmann. Sirius en Cheval Liberté vind kwalitatief een stuk minder dan die eerste 3. Zelf een humbaur Xanthos tweepaards. Heel blij mee. Sirius gehad, maar vlot weer ingeruild terug naar Humbaur. Als ik nu voor een trailer zou moeten kiezen zou ik voor de nieuwe ifor gaan of een Bucker careliner. Beiden wel aan de prijs.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 16:14

Mijn vorige paard had te weinig steun in n 1.5 paards. Die vond n 2 paards veel fijner.

Zelf zou ik eerder n 2 paards nemen. Kun je altijd een 2e paard of spullen meenemen.

Zadelkamer wilde ik nooit ivm krappe ruimte tussen stang/ paard / voerbak. Maar onze nieuwe böckmann heeft echt veel plek. Zou nu nooit meer zonder willen.

Voorlader heb ik op de vorige trailer gehad en nooit gebruikt.

Zoals gezegd ben uk erg tevreden over de böckmann, maar hebben we 13 jaar lang n cheval liberté gehad en was daar ook erg tevreden over. En wij gebruikten m echt veel.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 16:15

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 17:02

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 17:09

Voor alleen een fiets meenemen zou ik niet per se een 2paards overwegen. Heb al verschillende 1(,5) paards gezien met een fietsenrek voor op de trailer.

Verder met MyChoice eens. Qua huur of lenen van vrienden ook veel ervaring met Böckmann of Humbaur. Degelijke trailers die fijn achter de auto liggen.

Trailer van een vriendin komt bij Zuidzijde vandaan en hoor daar veel goeds over, net als idd Brouwer. Meer in de buurt heb je geloof ik o.a. Hado nog voor nieuwe trailers. Volgens mij wel vooral (alleen?) Böckmann, weet niet hoeveel zij op voorraad hebben en of je daarmee kunt proefrijden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 17:16

Ik ben super blij en tevreden met mijn Sirius S45 anderhalf paardentrailer met zeer ruime zadelkamer en mijn pony is ook blij met deze trailer.

Ik had hiervoor een houten Henra zonder zadelkamer, maar met mijn huidige trekauto (tevens kampeerbus) wilde ik geen zweterige paarden dekjes en dekens etc meer in de bus, dus was een lekker ruime zadelkamer wel noodzaak.

Ik had budget voor een nieuwe anderhalfpaards of tweedehands tweepaards.
Uiteindelijk bedacht dat ik in 95 % van de gevallen sowieso zelf op pad ga zonder ander (wekelijks naar les etc, naar het bos met iemand die toch al niet bij mij op stal staat en zelf een trailer heeft, etc).
En dat ik eigenlijk niet voor een ander een veel duurdere/grotere trailer ging aanschaffen.
Als een ander ooit eens mee wil, dan mag die de tweepaardstrailer huren, dan rijd ik wel, maar ik kocht mijn trailer toch echt vooral voor mij zelf.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 17:18

Voskamp vind ik echt een fijne zaak. Wij hebben zelf nu onze 2e Humbaur. Wil geen andere trailer meer.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 17:36

[code][/code]
Sosha schreef:
https://paardentrailersbrouwer.nl/ Die heeft veel staan. Net bedrijf.
Ik heb daar mijn Bonilla vandaan.

Ik heb ook een Bonilla (tweepaards met zadelkamer en panorama raam). De deurtjes ipv klep vind ik echt heerlijk, hoef nooit meer te bukken met laden :D de grote deuren voorin zijn ook prettig, je kunt ze zelfs als vooruitloop gebruiken maar dat heb ik zelf nog niet geprobeerd omdat mijn paard best breed is := En hij heeft een heel laag eigen gewicht (iets van 650kg) , ook heel fijn!

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 17:58

Ik heb een tweedehands Bockmann (champion uno) trailer bij Kraay in Nijkerk vandaan.
Hele fijne trailer en veel goede ervaringen met dit bedrijf.

Ze hebben niet super veel tweedehands staan, dus wij hadden een ‘wensenlijstje’ besproken en wat later werden we gebeld dat ze iets ingeruild kregen wat voldeed.
Dus zeker de moeite om nu al rond te kijken als je iets tweedehands zoekt.

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 18:13

Grappig.. Ik heb juist graag een raampje in het kopschot. Ik heb het idee dat ze gaan meekijken in de bochten. Of ze het remlicht ook begrijpen? Ze staan wel stil..
Zo'n panoramadak lijkt mij dan weer eng, met alle tegemoetkomende verkeer. (Maar geen ervaring!)

Ik ken iemand die nu een trailer met donkere bovenkant heeft. Hij had achteraf toch liever een lichte kleur gehad.

Zadelkamer idd alleen als er echt genoeg ruimte is. Voor het gemak, maar zeker om te voorkomen dat ze de voorbenen ergens doorheen slaan als ze over de boom komen.

Hoge klep vind ik fijn.

En.. misschien een deur/klep combinatie? Dan kan je nog een een pallet met.. achterin tillen. Of een grote baal hooi..

De camera's bij de trailerman zijn vaak duurder.
Hier op Bokt heb ik wel eens een topic met innovatieve camera ideeën langs zien komen.

Wij hebben altijd 2 paards gehad, dus ik kan je niet helpen met 1,5.
Ik zou wel gaan proefrijden. Misschien spoort een 2 paards lekkerder achter jullie auto, of juist niet..

Een reservewiel aan de voorkant of zijkant. Staat helemaal niet fraai, maar wel praktisch. Aangezien wij paardenvolk vaak onderweg zijn, als de bandenboer niet geopend is..

@Marije.. Haha, een pony in een S45. Kan je nog bijna een verdiepingsvloer in maken.
Mijn vriendin heeft ook een S45 naar volle tevredenheid.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 18:38

Ik heb 13 jaar geleden mijn bockmann uno nieuw gekocht.
Altijd verliefd geweest op deze trailer. Duitse degelijkheid.

Omdat mando nu met pensioen is heb ik hem vorige maand verkocht aan mijn stalgenoot.
Ik ben er altijd heel zuinig op geweest en hij was echt nog als nieuw.

Ik wil geen paard meer maar mocht ik een trailer kopen ga ik gelijk weer voor de uno.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 18:51

Ik heb zelf een ifor hbx511 gekocht, die begonnen nieuw op 12-13 geloof ik, dus misschien ook interessant om jong tweedehands te zoeken en mee te nemen ik je zoektocht?

Maar ik vind het panorama raam echt enorm fijn, ik merk bij meerdere paarden duidelijk verschil tijdens het rijden en laden.

Ik zou zelf als je je BE hebt en je auto het ruim mag trekken voor een 2 paarden gaan, je kan altijd nog het tussenschot eruit halen en een set brede stangen erin hangen als je paard breed fijn vervoerd, kan je ook makkelijk zadelen.

Verder zuidzijde enorm fijn!

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 19:22

Bockman of Humbaur. Ik heb mn Bockamn ingeruild voor een humbaur, 1.5prds volle aluminium met zadelkamer. Hij heeft een UV werende kap. Makkelijk schoon te houden en ligt als een huis achter mn auto.
Voskamp Hall komt deze vandaan.

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 19:38

Leuk vooruitzicht TS! :D

In tegenstelling tot voorgaande berichten zou ik voor een (tweedehands) trailer Zuidzijde zeker niet aanbevelen. Ik woon er om de hoek maar mijn trailer gaat er niet meer naartoe en met mij meerdere uit het dorp. Mijn huidige trailer heb ik bij Van Hooff Aanhangwagens in Drunen vandaan, ik ben daar zoveel fijner geholpen.

Ik heb een Ifor Williams, de HBX-506. Hiervoor een 1,5 paards gehad en ik vind deze stabieler. Ik heb voor deze trailer gekozen vanwege de vooruitloop en het panorama raam. De vooruitloop is fantastisch. Als trailer camera heb ik gewoon een achteruitrij camera. Dat scheelt veel :$ en het werkt net zo goed.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 19:39

Ik heb een 1,5 paards altijd fijner gevonden. Heb de mijne destijds gehaald bij de 'locale trailerboer'. Gewoon naar binnen gewandeld en gevraagd hoe en wat hij had staan en of hij iets aan kon raden voor mijn budget :D Heb toen voor een klein budget een volledig opgeknapte Henra kunnen krijgen, die qua feeling bijna nieuw was. Hij was zwart, maar ook in de zomer altijd heel fris van binnen. Was wel van hout, daar zou ik inderdaad niet snel nog een keer voor kiezen want door verkeerde opslag is een wand gaan rotten -O-

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 20:14

Ik ga binnenkort ook voor een nieuwe trailer kijken, en had me eigenlijk helemaal vastgepind op de cheval liberté ivm de vering in de bodem. Maar dit is eigenlijk een budget trailer begrijp ik?

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 21:01

BenaLaars schreef:
Ik ga binnenkort ook voor een nieuwe trailer kijken, en had me eigenlijk helemaal vastgepind op de cheval liberté ivm de vering in de bodem. Maar dit is eigenlijk een budget trailer begrijp ik?

Welnee dat is echt onzin.
Wij wilden perse een vooruitloop en daardoor was de keuze natuurlijk beperkt. Ik zelf vond de Ifor niet fijn en de Cheval wel.
Heb nu de Cheval Liberte Touring XL En ben er heel tevreden over! Paarden staan er heerlijk ruim en rustig in en ligt als een huis achter de auto.
En vind 12.000 euro nou niet perse Budget :')