Lange jas in de winter of rijrok bij jong paard, slim?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Lange jas in de winter of rijrok bij jong paard, slim?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 14:47

Hoi allemaal!

De winter komt er weer aan en dat betekent dus dat het weer een stuk kouder wordt. Nu had ik mijn oog laten vallen op een mooie winterjas (mijn andere zijn namelijk echt wel hun beste tijd voorbij). En ik kan kiezen tussen een lange (echt tot net over je knieën) en een korte.

Nu dacht ik, die lange ziet er wel echt lekker warm uit en door de lengte zouden ook mijn benen lekker warm blijven. Nu draag ik eigenlijk altijd een werkbroek over mijn schone broek als ik in de stal klusjes doe (ook tegen vlekken etc.) maar ik draag sinds een tijdje vooral bredere broeken. Bijgevolg is het dus elke keer een gedoe om deze werkbroek aan te trekken.

Ik dacht dus: met deze jas is dat probleem opgelost want mijn benen zijn ineens mee ingepakt. De jas heeft ook een rijslip waardoor je er in principe ook lekker in kan rijden.

Nu komt de kicker, ik heb een jong paard van 3,5 jaar waar ik deze winter dus ook af en toe eens zal op zitten (ik verwacht nog niet echt rijden maar toch) en nu vroeg ik me dus af, hoe handig is zo'n lange jas op een jong paard? Mensen die ervaring hebben met zo'n lange jassen en opstappen in het algemeen? Ik heb er nog nooit zo eentje gehad.

Op mijn vorige paard droeg ik in de winter altijd een rijrok over mijn all season rijbroeken en dat bleef echt altijd heerlijk warm. Alleen is dat best flapperig, en misschien niet het beste idee met een jonkie die alles net aan het leren is. Met de rijrok zou ik dus de korte jas kunnen nemen.

Dus: lang verhaal kort. Voor een jong paard, is het handig om
a) met een lange jas met rijslip te rijden
b) met een korte jas en rijrok te rijden
c) geen van beiden, gewoon een korte jas met zo warm mogelijke broek en op termijn eventueel een rok, als hij alles wat meer gewend is.

Oh ja, wij hebben paarden aan huis en dus enkel toegang tot een buitenbak.

Prima2Donna

Re: Lange jas in de winter of rijrok bij jong paard, slim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 15:00

Ik denk dat ik het gewoon zou doen. Hij went er vanzelf wel aan, zeg maar :') Misschien van tevoren even oefenen met flapperende dingen om hem heen?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 15:03

Ik ben ook team 'doe maar zo idioot als mogelijk dan kan je er al snel alles mee' maar ik heb daar ook wel altijd de paarden voor gehad dus dan is het makkelijk praten. Als je een paard hebt dat van nature bij elke windvlaag door het dak gaat, dan moet je misschien een strakkere jas overwegen. Maar aangezien je het paard (neem ik aan) al een tijdje hebt, kan je dat vast wel inschatten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 16:45

Ook hier worden de jonge paarden gewoon gereden zoals de ervaren paarden ze wennen maar op een manier aan dingen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 16:49

Geen ervaring met een rijrok, maar een lange jas met rijsplit is sowieso fijn.

Ik heb meestal wel wat wat ritselige dieren die met winterweer al fris genoeg zijn. Ik zit niet te wachten op een ongecontroleerde racebaan door de bak.
Dus voor een jonkie zou ik kiezen voor een korte jas. Je zit er waarschijnlijk toch nog niet zo vaak en ook niet zo lang op. Als je afstapt kan je dan een tweede broek over je rijbroek aan doen.
Voor als het heel koud is kan je overwegen een thermo-overbroek erover te doen of van die lange chaps.

Sommige jassen willen nog wel eens wat kraken of ritselen. Controleer even of je beoogde jas een beetje stil is als de stof over elkaar glijdt.

Als ze eenmaal beter gewend zijn aan het gedoe op hun rug en beter aan de hulpen staan introduceer ik de lange jas en de ritselende regenjas.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 16:54

dankjulliewel al voor de reacties! ik ben ook wel van mening om niet te voorzichtig te doen. Maar we oefenen nog steeds met het opstappen en opzich schrikt die meestal niet snel (soms echt wel, er is niet altijd ene lijn in te trekken) en als hij dan aan de kletter gaat terwijl hij nog niet eens de basisgangen met ruiter een beetje kent vind ik dat misschien toch wat spannend. Ik heb overigens wel zin om ze beide te kopen haha

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 16:56

Of je paard met 3,5 het voor het eerst meemaakt of met 35.. Ik zou vooral kijken naar hoe die reageert op nieuwe dingen, eventueel met de rijrok los even wat fladderen voor geval het een keer hard gaat waaien ofzo. Ik gooi nieuwe dingen ook nog gerust over het hoofd als dat kan. Even ernaast staan en flink op jezelf kloppen, over hem heen leggen en fladderen etc. Hoe gekker hoe beter. Ondertussen is die van mij 10 en kijkt niet heel snel meer ergens van op. Zo ben ik eens over hem gestruikeld toen ie lag, keek ie niet van op of om. Hij was toen een jaar of 3,5-4 gok ik. :+

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 17:30

daar heb je natuurlijk ook een punt. Ik draag mijn rok met dit weer al met uitmesten, longeren en van en naar de wei brengen. In het begin wat gesnurk maar intussen nog weinig reactie eigenlijk. Ik doe zelfs speciaal het hooi eraf kloppen/fladderen naast zijn hooinet haha. Ik kan wel eens proberen om te longeren met zadel en daar dan de rok aan te bevestigen. dan voelt hij dat geflapper toch ook aan zijn buik denk ik dan.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 17:45

Ik zou er vooral niet een te groot ding van maken. Goede voorbereiding en doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is werkt hier het beste bij nieuwe dingen!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 17:48

Went 'ie vanzelf aan joh. Krijg je gelijk een bomproof paard. :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 21:33

Waidida schreef:
daar heb je natuurlijk ook een punt. Ik draag mijn rok met dit weer al met uitmesten, longeren en van en naar de wei brengen. In het begin wat gesnurk maar intussen nog weinig reactie eigenlijk. Ik doe zelfs speciaal het hooi eraf kloppen/fladderen naast zijn hooinet haha. Ik kan wel eens proberen om te longeren met zadel en daar dan de rok aan te bevestigen. dan voelt hij dat geflapper toch ook aan zijn buik denk ik dan.

Heb je geen uitrijdeken dat je kan opleggen ? Dat geeft hetzelfde effect en blijft liggen stel dat ze zou bokken. Kleine voorbereiding die jou miss ook gewoon zelfzekerder doet op stappen.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 21:51

Ayasha schreef:
Waidida schreef:

Heb je geen uitrijdeken dat je kan opleggen ? Dat geeft hetzelfde effect en blijft liggen stel dat ze zou bokken. Kleine voorbereiding die jou miss ook gewoon zelfzekerder doet op stappen.

Nee dat heb ik helaas niet. Maar wel een goede tip! Ik ga denk ik gewoon de rijrok proberen, wel op een dag waarop het niet te veel wind is. Dan flappert hij meestal ook niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 07:45

Ik zou het in eerste instantie niet doen bij zo,n jong, net zadelmak paard. Zou stap voor stap opbouwen.. eerst maar kijken of je überhaupt je jas er op kan aan en uittrekken. Dat geeft al een indicatie of je met iets flapperends kan gaan rijden of niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 07:46

Gewoon rustig uitproberen en introduceren. Ik zou er niet de eerste keer op gaan zitten met een krakende regenjas zeg maar. Gewoon kijken hoe het gaat en het paard reageert. Dan zou ik het gewoon introduceren en hem/haar eraan laten wennen. Ik heb nooit met lange jassen gereden maar dat is omdat ik het zelf niet fijn vond.

Edit: Weer eens met Elisa zoals bijna altijd.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 08:45

Ik zie veel mensen rijden met zo'n lange jas. Maar ik word er helemaal gek van. Ik voel dan steeds de risten en drukkers tegen mijn zadel of ik ga er op zitten. Ik heb verschillende geprobeerd. Voor mij is dat echt geen succes.

Zo'n jas hébben is wel fijn. Wat je zegt: ideaal voor stalklusjes, warm en je blijft schoon.

(al werkt een te grote skibroek ook heel goed voor je probleem, ik stop er complete swingskirts in)

Ik heb nu dus verschillende jassen. Én een rijrok. Dat is het enige waar ik wel mee kan rijden.

Maar echt koud heb ik het, ondanks alleen een buitenbak, zelden tijdens het rijden. Dus de rijrok gebruik ik echt alleen als het echt heel koud is. Meestal wissel ik dus mijn lange jas voor het rijden voor een korter model. Dus 2 jassen en een rijrok zijn bij mij de oplossing.

Op je jonge paard: dat is echt gewoon een kwestie van wennen en gewoon eens doen. Bij een uitrijdeken ga je je toch ook niet zo druk maken? + ze dragen in de wei toch ook een deken? Die waait ook heus wel eens op.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 09:01

bedankt voor jullie tips! Betreft de dekens, wij gebruiken nooit uitrijdekens en onze paarden staan in de winter ook gewoon met teddybeervacht op de wei, dus ook daar weer geen deken :')
Die skibroek is wel een goeie voor als het echt koud wordt. Ik neem mee dat de lange jas wel handig is voor op stal maar niet echt om te rijden. Moet ik dus even denken of mijn 'tussenin' jas dan warm genoeg is voor het rijden in de winter.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 09:22

Laagjes werkt het beste, dus je tussenin jas kan genoeg zijn als je thermo ondergoed, baselayer, trui, bodywarmer en dan een jas aan doet bijvoorbeeld. Met rijden kun je dan je bodywarmer uittrekken.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 09:34

Waidida schreef:
bedankt voor jullie tips! Betreft de dekens, wij gebruiken nooit uitrijdekens en onze paarden staan in de winter ook gewoon met teddybeervacht op de wei, dus ook daar weer geen deken :')
Die skibroek is wel een goeie voor als het echt koud wordt. Ik neem mee dat de lange jas wel handig is voor op stal maar niet echt om te rijden. Moet ik dus even denken of mijn 'tussenin' jas dan warm genoeg is voor het rijden in de winter.

Oh ik wou net zeggen, als ze gewend zijn aan een deken dan is een jas of rijrok geen groot verschil. Ik weet niet of mijn volbloed er voor mij ervaring mee heeft gehad maar die vond het ook direct prima. Alleen de eerste keer opstappen stapte ze opzij omdat de rok een beetje opwaaide, maar dat is goed te overzien qua reactie :j

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 09:40

Ik heb een rijrok en reed er gewoon mee toen mijn Baron 3 jaar was. Hij heeft het nooit spannend gevonden.
Ik weet niet gie schrikkerig uw 3 jarige is. Maar ik zou het gewoon aandurven.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 11:45

Hmm, ik zou het zelf niet doen. Of, in ieder geval anders wel evht even bewust oefenen. Maar die van mij ging lekker aan de kletter van dit soort wapperende attributen. Alleen dat gebeurde overigens ook al op de grond ernaast.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 13:23

Gewoon aan de hand laten wennen aan enge wapperende dingen boven hun… dan is die rok of lange jas ook geen probleem meer…

Ik heb met mijn jonkie wel eerst vanop de grond dit geoefend en dat heeft even een paar keer geduurd voordat ik dat aan kon als ik erop zat… En ondertussen is hij er aan gewend en is het geen probleem…