Aankoop nieuw paard röntgenologisch keuren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

paardje87

Aankoop nieuw paard röntgenologisch keuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 15:28

Hoi allemaal,

Ik sta op het punt om de knoop door te hakken om weer een paard te kopen. Het paard zelf heb ik nog niet gekozen, maar ik heb besloten dat er een tweede paard bij komt zodat ik de sport weer actief kan oppakken.

Ik zit inmiddels al 28 jaar in de paarden. Mijn huidige paard heb ik 21 jaar in bezit en die heb ik recent met pensioen gedaan. Hij blijft lekker bij mij staan, maar ik mis de sport en wil daarom rustig op zoek naar een nieuw maatje.

De paarden die ik op het oog heb zijn relatief jong, tussen de 3 en 6 jaar oud, met een stokmaat rond de 1.65 – 1.75 m. Ik kijk zowel naar merries als ruinen. Mijn hoofdfocus ligt op de dressuur, maar ik wil er ook allround mee aan de slag.

Omdat ik de sport in wil, vind ik een goede klinische én röntgenologische keuring belangrijk. Nu is het zo dat een paar paarden die ik mogelijk op het oog heb al gekeurd zijn: bij de één was dat twee jaar geleden, bij de ander weet ik nog niet hoe lang geleden, daar wacht ik nog op antwoord. Zelf twijfel ik of twee jaar niet te lang geleden is. Wat vinden jullie: wat is volgens jullie de maximale termijn dat een klinische of röntgenologische keuring nog “geldig” is? Of zeggen jullie: altijd opnieuw keuren, ook al was de keuring pas een week geleden?

Daarnaast hoor ik graag of jullie nog tips hebben waar ik verder op moet letten bij de aankoop. Ik heb zelf al een lijstje en duidelijke afwegingen gemaakt, maar misschien zie ik toch nog iets over het hoofd.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Lieser

Re: Aankoop nieuw paard röntgenologisch keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 15:38

Verzekeringsmaatschappijen hanteren bij een nieuwe aanvraag volgens mij een termijn van 6 weken voor een gezondheidsverklaring of een klinisch keuringsrapport. Röntgenfoto’s mogen niet ouder zijn dan 3 maanden. Dus dat zou je ook voor jezelf aan kunnen houden.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 15:39

Het ligt ook een beetje aan de prijs. In de normale tot lagere prijsklasse zou ik herkeuren als de röntgenologische keuring langer dan 6 maanden geleden is.
Klinisch keuren zou ik sowieso altijd over doen, kost je iets van 150 euro en heb je in elk geval zekerheid op dat moment. Je kunt je DA ook vragen om de röntgenfoto's die al gemaakt zijn na te kijken.

Alles wat in de hogere prijsklasse valt zou ik sowieso laten herkeuren, maar dan heeft mijn voorkeur ook dat ze daarvoor ook al goedgekeurd zijn.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 15:40

Bij 2 jaar geleden liet ik zelf volledig alles opnieuw doen.

Mijne was bij aankoop een maand ervoor volledig gekeurd met ook röntgen (door een betrouwbaar adres). Die heb ik wel opnieuw klinisch gedaan gewoon omdat ik de blik van mijn eigen dierenarts ook wilde.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 15:40

Ania schreef:
Het ligt ook een beetje aan de prijs. In de normale tot lagere prijsklasse zou ik herkeuren als de röntgenologische keuring langer dan 6 maanden geleden is.
Klinisch keuren zou ik sowieso altijd over doen, kost je iets van 150 euro en heb je in elk geval zekerheid op dat moment. Je kunt je DA ook vragen om de röntgenfoto's die al gemaakt zijn na te kijken.

Alles wat in de hogere prijsklasse valt zou ik sowieso laten herkeuren, maar dan heeft mijn voorkeur ook dat ze daarvoor ook al goedgekeurd zijn.

Klinisch keuren kost hier in de regio eerder 350 dan 150 euro.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 15:43

Half jaar mits het bij een kliniek is gedaan die ik 'vertrouw'.
Anders doe ik het sowieso overnieuw.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 15:43

Lieser: zoveel??
Ik ken ongeveer dezelfde bedragen als Ania en ben het verder ook eens met haar bericht.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 15:44

Lieser schreef:
Klinisch keuren kost hier in de regio eerder 350 dan 150 euro.

Pfoe, dan zijn de prijzen flink verhoogd in een korte tijd.. (Waar is hier in de regio?)

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 15:47

Voor mij zou die grens op 6 maanden liggen denk ik.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 15:51

Dank allemaal. Wat wordt er tegenwoordig verstaan in de lage, middel en hoge prijs klasse? Is alweer 21 jaar geleden dat ik mijn paard heb aangeschaft dus ik ga er vanuit dat die prijzen, helaas, niet meer actueel zijn haha.
Daarnaast heb ik vernomen dat de röntgenologische en klinische keuring een week oud is. Dus dat lijkt mij meer dan ideaal. Overigens is het wel goed mijn eigen dierenarts de foto’s nog te laten bekijken en een klinische is natuurlijk altijd goed in de zin van een actueel beeld.

Zijn er verder nog dingen waar ik specifiek op kan letten?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 15:57

Dat hoge lage en normale is ieders eigen perceptie.
Ikzelf zou zeggen onder 5k laag - tot 15k normaal - boven 15k hoog. Maar ik zag laatst een advertentie waarbij ze een paard in de normale prijsklasse zochten tot 75k :')

Overigens heb ik mijn 2 jarige ook gekocht met een 3 dagen oud volledige keuring, ik heb het wel ter inzage gegeven aan mijn eigen DA. Iets wat zo vers van de pers is vertrouw ik wel.
Wel even kijken of hij nog steeds goed loopt want paarden zijn meesters in zichzelf proberen te verwonden al dan niet vermoorden.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 16:09

Het zou mij idd ook een beetje van de tijd en het adres afhangen. Zou denk ik tot ong. 6(-12) maanden de foto's door eigen DA laten beoordelen, zolang het iig wel door een DA/kliniek gemaakt is die ik vertrouw of bijv hier op terug te vinden is:

https://www.pe-online.org/fe/public/poi ... terest/441

Ik denk dat ik foto's van 2 jaar oud ook eerst door mijn DA zou laten beoordelen, al is het maar om op voorhand al uit te sluiten of het nut heeft om (veel) geld aan een nieuwe röntgenkeuring uit te geven. Mochten ze op 2 jaar oude foto's al wat zien bespaar je jezelf wellicht een aantal honderd euro voor die paar tientjes die je dan investeert.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 16:10

Na een (ellendige) ervaring met een paard met artrose op de hals en kissing spines wil ik ook foto's van de hals en rug.

Indien het paard een recente röntgenologische keuring heeft laat ik die foto's eerst beoordelen door mijn eigen dierenarts.
Indien dat er goed uitziet laat ik eerst hals en rug keuren. Gevolgd door eventueel aanvullende foto's van de benen waar een onduidelijkheid is. Ofwel op basis van de aangeleverde foto's ofwel op basis van de klinische keuring.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 16:22

Regio Bodegraven :D
Drie jaar geleden 325 euro inclusief voorrijdkosten. Alleen klinisch (en nog afgekeurd ook |()

Oh, en 272 euro in Wierden, december 2022. Ook alleen klinisch.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 17:49

Het zou voor mij ook meespelen als een 3 jarige goed is gekeurd en vervolgens alweer 3 jaar ohz loopt. Die zou ik opnieuw keuren.
Een 3 jarige die goed is gekeurd en ik koop als 4 jarige zou ik niet opnieuw rontgen keuren als die niet ohz is.

Ik zou wel wat rug foto's nemen als die er niet zijn.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 19:10

Ik zou àltijd zelf keuren, tenzij je dierenarts zelf goed kent.

Daarnaast is een rontgenlogische keuring een moment opname name. Als hij morgen uitglijdt en een bot splinter op loopt die ongunstig zit, dan heb je alweer een heel ander beeld. 2 Jaar is dan ook wel een flink lange periode.
Daarnaast sluit een röntgen keuring ook zeker niet alles uit, omdat er nog genoeg kan zitten wat je niet ziet. Gebruik daarom ook goed je ogen én je gevoel. Lijkt iets niet helemaal te kloppen, laat het dier staan (mijn dure levensles ;)). Zeker als het een investering is. Bij projectpaarden kan je natuurlijk het eea verwachten.

Wel een waarschuwing voor het type paard waar je naar zoekt. EVCM is tegenwoordig een ding en zeker bij de grotere paarden zie ik het in mijn omgeving terug komen (geen idee hoe waarheidsgetrouw dat beeld is).
Als je laat keuren, laat dan een EVCM foto maken. Op bokt gaat hier een topic rond over de manier van het maken van de foto. Op veel klinieken maken ze niet op de juiste manier een foto en kunnen ze dus ook geen juiste beoordeling geven. Loop dat even na. Deze afwijking kán namelijk heel naar verlopen.

Succes met de aankoop.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 19:23

Altijd zelf nog eens laten keuren!!

Je wil niet weten hoe er nog steeds gesjoemeld word tijdens keuringen. Fotos die van verschillende posities genomen worden om een gewrivht er zo schoon mogelijk op te laten komen bijv..
Artsen kennen alle fratsen!
Echt, calculeer die kosten van een fatsoenlijke keuring in jou opdracht er ook bij in.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 19:28

Popstra schreef:
Altijd zelf nog eens laten keuren!!

Je wil niet weten hoe er nog steeds gesjoemeld word tijdens keuringen. Fotos die van verschillende posities genomen worden om een gewrivht er zo schoon mogelijk op te laten komen bijv..
Artsen kennen alle fratsen!
Echt, calculeer die kosten van een fatsoenlijke keuring in jou opdracht er ook bij in.

Waarom eisen mensen dan altijd dat een paard ten alle tijden gekeurd moet zijn voor de überhaupt op internet kunnen?
Vind dat zo’n onzin als je toch binnen 6 maanden al opnieuw wil/moet keuren.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 21:15

Er wordt meestal gezegd dat je als verkoper het beste kan keuren zodat je weet wat je verkoopt.
Dat is iets heel anders, vooral voor de verkoper zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Je kan nog zo'n gaaf 3 jarig paard hebben die nooit een pas kreupel is geweest maar als er bij de keuring blijkt dat hij op meerdere plekken ks lvl 6 a 7 heeft of al plekken artrose, botcystes oid... dan is het niks meer waard.
Zoiets zou ik als verkoper van tevoren willen weten als ik iets aan bied wat niet eerder gekeurd is. Juist om de verkoper te behoeden voor nare verassingen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 21:24

Ik liet ze zelf keuren, wanneer ze boven een bepaald bedrag verkocht gingen worden volledig.
De meeste kopers gingen gewoon met die keuringen akkoord maar dat waren dan hele recente keuringen door een zeer betrouwbare kliniek.

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 21:31

Vergeet ook niet eventueel de pezen op de echo te zettend ,die worden tegenwoordig vaak meegenomen ( tenslotte zijn peesblessures niet te zien op een foto ).

Ik weet niet in welke prijsklasse ts zoekt maar er zijn er vandaag de dag zoveel die peesblessures hebben gehad.
Pezen scannen word daarom steeds normaler bij verkoop (
Al zal dit in de lagere klasse nog niet veel voorkomen ).

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 21:34

Uiteindelijk kun je ze wel door n hele molen gaan halen, dat zal bij de verkopen die exht in de hogere prijsklasse zijn wel gebeuren maar bij de 'normale' zie ik het eerder minder gebeuren dan meer. Vooral door stijgende kosten.

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 21:36

Cioccolato schreef:
Uiteindelijk kun je ze wel door n hele molen gaan halen, dat zal bij de verkopen die exht in de hogere prijsklasse zijn wel gebeuren maar bij de 'normale' zie ik het eerder minder gebeuren dan meer. Vooral door stijgende kosten.

Klopt maar ik zie toch liever een paard met een gunstig chipje dan eentje die een flinke peesblessure heeft gehad . Als je hem dan helemaal laat keuren dan vallen de kosten van het scannen ook wel mee.

Wat ik wil zeggen is dat mensen zich blindstaren op röntgen maar misschien in de huidige tijd de pezen nog wel belangrijker zijn.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 21:38

Ja misschien wordt t verleggen van rontgen naar echo. Jong paard minder snel op de echo dan wat oudere natuurlijk..

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 22:10

De prijsklasse waarin ik kijk is rond de 6000 op dit moment. Paard (4jr) wat het betreft is vorige week nog helemaal op de foto’s gezet. Benen, rug en hals zijn allemaal goedgekeurd voor de sport. Ook klinisch goed. Denken jullie dat ik er dan alsnog verstandig aan doe om opnieuw te keuren of gewoon de foto’s doorzetten naar mijn eigen dierenarts?