Diaree/dunne mest na bezoek tand/dierenarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Beauty26

Diaree/dunne mest na bezoek tand/dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-25 10:18

Goedemorgen,

Gister einde ochtend is de dieren/tandarts geweest voor mn 27 jarige paard. Nou zag ik dat ie iets wat platte mest had.. hij eet gewoon, wilde graag terug de weide op (om te eten)

Heb de dierenarts gesproken en die zag zo 1,2,3 geen verband maar omdat ie gewoon actief is en eet etc niet iets om direct zorgen te maken..

Wie herkent dit?

M'n paard is sws gevoelig op de darmen ... bij bv weeromslag heeft ie ook vaak al wat platte mest..

DubbelFun

Re: Diaree/dunne mest na bezoek tand/dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 10:28

Kan het zijn dat ie misschien wat reageert op het naspoelen van de TA. Als daar een anti-bacteriëel middeltje in zit kán hij iets binnen gekregen hebben waar de darmen op reageren ???

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 10:56

Kan natuurlijk ook best van wat stress zijn. Ik zou zeggen van het weekend even aankijken en dikke kans dat het na het weekend dan alweer goed is. Als die mest alles is en paard is voor de rest gewoon zijn normale zelf dan zal het allemaal wel meevallen :+:

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 11:07

Of reactie op de sedatie, aannemende dat die is gegeven.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-25 14:56

Hilary schreef:
Of reactie op de sedatie, aannemende dat die is gegeven.

Sedatie is zeker gegeven, daar dwars door heen had ie nog spanning(en) t kan soms ondanks zn leeftijd nog wel n stresskip zijn..

pmarena schreef:
Kan natuurlijk ook best van wat stress zijn. Ik zou zeggen van het weekend even aankijken en dikke kans dat het na het weekend dan alweer goed is. Als die mest alles is en paard is voor de rest gewoon zijn normale zelf dan zal het allemaal wel meevallen :+:

Hij was vanmorgen gewoon zn vrolijke zelf.. maar wou toch ff informeren bij andere of er mensen waren met ervaring hierin/ hoor zij dit zien..

DubbelFun schreef:
Kan het zijn dat ie misschien wat reageert op het naspoelen van de TA. Als daar een anti-bacteriëel middeltje in zit kán hij iets binnen gekregen hebben waar de darmen op reageren ???

Dat zou ook goed kunnen.. z'n darmen zijn toch wel wat gevoelig voor veranderingen en alles wat er door komt wat normaal niet gebeurd ( zoals idd antibacteriële spray etc..

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 14:57

Stress plus sedatie. Lijkt me een 1 plus 1 situatie wat gewoon even het lichaam wat in de war schopt.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 16:29

Sedatie werkt op de darmen, dat is een omschreven bijwerking. dus dat de dierenarts geen verband ziet is bijzonder te noemen.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 17:04

Is door de sedatie.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-25 10:04

Dat t door de sedatie kwam was ook mijn eerste gedachte.. maar toen de dierenarts zei ik zie geen verband, ben ik aan mezelf gaan twijfelen en dacht ik vraag t eens hier..

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 21:37

Is je paard weer in orde nu?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 06:27

Een keer platte mest na een behandeling ,terwijl hij sowieso wel eens platte mest heeft , is toch niet iets om je zorgen over te maken ? Of daar überhaupt de dierenarts voor ( terug ) te bellen ?
Kijk het gewoon even aan .
Een oud, fit , paard met platte mest zou voor mij geen alarmbel zijn .

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-25 11:04

Paard heeft nog wat platte mest maar zag dat er momenteel meerdere paarden platte mest hebben bij ons op stal. Momenteel had ik t nu ook wel verwacht bij mn paard (ook zonder dat de tandarts/dierenarts was geweest) ivm de weerswisselingen..daar is hij best wel gevoelig voor ieder jaar tot nu toe is t dan paar dagen dunnere/platte mest.. hij is vrolijk, eet, wilt naar de weide en eet zn hooi flink als ie op stal staat...

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 11:07

hij staat ook nog op de weide? Het gras bevat nu meer water dan structuur, vandaar dat ze nu ook vrij wild zijn op hooi (structuur), dus kan ook zijn dat hij daar wat plattere mest van heeft. Gewoon even in de gaten houden. Eventueel wat wilgen of berkentakken bijvoeren kan ook.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 11:08

Anders voor de zekerheid even temperaturen?

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-25 11:38

Oehlala schreef:
hij staat ook nog op de weide? Het gras bevat nu meer water dan structuur, vandaar dat ze nu ook vrij wild zijn op hooi (structuur), dus kan ook zijn dat hij daar wat plattere mest van heeft. Gewoon even in de gaten houden. Eventueel wat wilgen of berkentakken bijvoeren kan ook.

Klopt hij staat ook nog op de weide.. inprincipe de gehele dag en dan de nacht op stal..

Cayenne schreef:
Anders voor de zekerheid even temperaturen?

Ja dat is ook een goede, kan ik morgen wel even doen..