Je hebt meerdere opties. Ga je voor de onderkant van de markt, dan zit je niet met keuren. Als mensen dat wel willen, 100% op eigen kosten, ook bij afkeur. Nadeel van onderkant van de markt is dat het mensen aantrekt die echt 0.0 verstand van paarden hebben en geen geld hebben voor als het dier ziek wordt. Ik heb in deze prijsklasse mijn 3.5 jarige ruin toen weggedaan aan uiteindelijk een handelaar. Dat gezeik met kijkers zonder kennis en kunde was ik snel zat. Ze willen allemaal proefrijden (logisch ook), maar ze hebben niet de kennis en kunde om een jong dier te rijden.
Als ik jouw paard in de lagere prijsklasse zou komen bekijken zou ik ook willen rijden (na eerst gelongeerd te hebben om de reactie te bekijken). 13 is wel een leeftijd waarop het zadel er op moet kunnen.
Ga je voor een iets hogere prijsklasse, dan wil men absoluut dat het dier ook voorgereden wordt. Dus dan moet je er zelf op, of iemand vinden die dat wil doen. En je zit mogelijk met keuren.
Ga je voor sporthorses, dan zit je met keuren, en verwacht men toch wel een paard wat een beetje op niveau loopt. 12 jaar is minstens M dan in mijn ogen, of er is wat mis mee, of dier heeft slechte ruiters gehad.
Marktplaats en facebook zijn de plekken waar ik voor een paard zou zoeken. Sporthorses niet, dan betaal je 3 de prijs van wat hetzelfde paard elders zou kosten. Ik kan zelf een paard wel naar het Z rijden, dus voor mij is het dan belangrijk dat ik in het proefrijden kan voelen of het trainbaar is. Maar tegenwoordig vind ik een buitenritje op zijn tijd ook belangrijk en dat zou ik dus ook willen kunnen.
En het klinkt hard, maar 13 jaar zonder sportprestaties is toch vaak de recreatieruiter die er wat mee wil doen. Je kunt zo'n paard in principe maar 5 jaar meer verbeteren (dat is ook ongeveer de gemiddelde tijd dat men een paard bezit). Daarna begint de aftakeling.
Ik vind op zich 6-8 weken bij een prof neerzetten zodat die M geklasseerd is of misschien zelfs wel Z niet zo'n gek idee. Natuurlijk moet je als koper ook dan nog even opletten, want ik weet gewoon dat er ruiters genoeg zijn die in het M of Z mogen starten en dan zorgen dat ze een bevriende jury treffen zodat de winstpunt binnen is zonder dat het paard echt dat niveau goed kan. (ja, dat gebeurt echt, ik loop al langer mee in dat wereldje). Maar het maakt het voor jou natuurlijk tot een beter verkoopbaar paard.
Bij zelf houden kun je een bijrijder zoeken. Ik weet dat bijrijders die met pittige paarden om kunnen gaan schaars zijn, maar stel je vindt er 1, vind je het nog wel leuk om met je paard wat te tutten of te longeren? Of om te kijken hoe iemand je paard rijdt? Want dan is dit misschien een optie om toch de hobby voort te zetten.
Laatst bijgewerkt door germie op 16-09-25 07:39, in het totaal 1 keer bewerkt