Paard verkopen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Natas434

Paard verkopen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-25 21:01

Ik heb ondertussen al 6 jaar mijn paard. (Een 13 jarige Trakehner ruin). Na een nare val 3 jaar geleden,heb ik helaas een angst ontwikkelt en er nog wel een paar keer opgezetten maar helaas neemt de angst de overhand. Nu weer pril zwanger en stiekem er over na aan het denken om hem te verkopen omdat ik hem ook meer gun en omdat hij nu ook maar gras staat te maaien en ik bang ben dat ik er nooit meer met plezier op ga rijden en hij door gezin nu ook niet te aandacht en liefde krijgt die hij verdiend. Het is een super lief dier maar onder het zadel pittig. Aan de hand kun je er echter alles mee. Nu dus toch zachtjes aan aan het kijken voor verkoop. Maar hoe pak je zoiets aan? Ik wil natuurlijk dat hij een mooi en liefdevol nieuw huisje krijgt. Maar hij is momenteel natuurlijk ongetraind. Terwijl er wel potentie in zit. Maar hoe trek je de juiste mensen aan en zouden jullie hem verkopen of toch beter houden?

amen

Re: Paard verkopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 21:13

Ik zou hem te koop zetten en dan hopen dat de juiste persoon langskomt voor hem.

Je zou ook kunnen overwegen om hem ff tijdens de verkoopperiode te laten rijden door iemand anders. Die je dan betaald. Die zou hem bv ook kunnen starten zodat hij geklasseerd is.

Ik weet ook niet of je paard destijds bij aankoop rongt en klinisch is ggk zonder bemerkingen.

Natas434

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-25 05:53

Destijds is hij niet gekeurd maar dat is natuurlijk altijd mogelijk. Waarop zouden jullie hem dan te koop zetten?

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 06:15

Denk dat het meeste nog steeds verkocht wordt via marktplaats. Er zijn diverse facebook groepen, maar het lastiger is dat je daar niet kunt selecteren op locatie. Mocht het paard al jaren stil staan, dan kan dat de verkoop wel lastiger maken. Er zullen veel mensen zijn die twijfelen of het niet medische is. Om hem tijdelijk te laten trainen kost ook veel geld. Zou het zelf een lastige situatie vinden voor de verkoop

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 06:26

Het ligt er aan wat je wil. Qua leeftijd zou ik niet meer zeggen zet 'm bij een prof die m voor je verkoopt maar dat kan natuurlijk wel. Dan eerst even laten keuren, mocht ie iets hebben kan dat nooit meer uit.
Anders met eerlijk verhaal op marktplaats en Facebook. Sporthorses voor als hij lekker getraind wordt door een bekende misschien.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 07:22

Of bied hem aan op een online paarden veiling.Het klinkt meer als een sport paard als een recreatie paard.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 07:38

Je hebt meerdere opties. Ga je voor de onderkant van de markt, dan zit je niet met keuren. Als mensen dat wel willen, 100% op eigen kosten, ook bij afkeur. Nadeel van onderkant van de markt is dat het mensen aantrekt die echt 0.0 verstand van paarden hebben en geen geld hebben voor als het dier ziek wordt. Ik heb in deze prijsklasse mijn 3.5 jarige ruin toen weggedaan aan uiteindelijk een handelaar. Dat gezeik met kijkers zonder kennis en kunde was ik snel zat. Ze willen allemaal proefrijden (logisch ook), maar ze hebben niet de kennis en kunde om een jong dier te rijden.
Als ik jouw paard in de lagere prijsklasse zou komen bekijken zou ik ook willen rijden (na eerst gelongeerd te hebben om de reactie te bekijken). 13 is wel een leeftijd waarop het zadel er op moet kunnen.

Ga je voor een iets hogere prijsklasse, dan wil men absoluut dat het dier ook voorgereden wordt. Dus dan moet je er zelf op, of iemand vinden die dat wil doen. En je zit mogelijk met keuren.

Ga je voor sporthorses, dan zit je met keuren, en verwacht men toch wel een paard wat een beetje op niveau loopt. 12 jaar is minstens M dan in mijn ogen, of er is wat mis mee, of dier heeft slechte ruiters gehad.

Marktplaats en facebook zijn de plekken waar ik voor een paard zou zoeken. Sporthorses niet, dan betaal je 3 de prijs van wat hetzelfde paard elders zou kosten. Ik kan zelf een paard wel naar het Z rijden, dus voor mij is het dan belangrijk dat ik in het proefrijden kan voelen of het trainbaar is. Maar tegenwoordig vind ik een buitenritje op zijn tijd ook belangrijk en dat zou ik dus ook willen kunnen.
En het klinkt hard, maar 13 jaar zonder sportprestaties is toch vaak de recreatieruiter die er wat mee wil doen. Je kunt zo'n paard in principe maar 5 jaar meer verbeteren (dat is ook ongeveer de gemiddelde tijd dat men een paard bezit). Daarna begint de aftakeling.

Ik vind op zich 6-8 weken bij een prof neerzetten zodat die M geklasseerd is of misschien zelfs wel Z niet zo'n gek idee. Natuurlijk moet je als koper ook dan nog even opletten, want ik weet gewoon dat er ruiters genoeg zijn die in het M of Z mogen starten en dan zorgen dat ze een bevriende jury treffen zodat de winstpunt binnen is zonder dat het paard echt dat niveau goed kan. (ja, dat gebeurt echt, ik loop al langer mee in dat wereldje). Maar het maakt het voor jou natuurlijk tot een beter verkoopbaar paard.

Bij zelf houden kun je een bijrijder zoeken. Ik weet dat bijrijders die met pittige paarden om kunnen gaan schaars zijn, maar stel je vindt er 1, vind je het nog wel leuk om met je paard wat te tutten of te longeren? Of om te kijken hoe iemand je paard rijdt? Want dan is dit misschien een optie om toch de hobby voort te zetten.
Laatst bijgewerkt door germie op 16-09-25 07:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 07:39

Zelf zou ik in jou geval rondkijken of er misschien een ruiter is die niet angstig is en het leuk vind het paard weer op te pakken. Als het paard namelijk door geïnteresseerden (kopers) gereden kan worden vergroot dat echt de kansen voor een leuk nieuw adresje. 13 is een mooie leeftijd, wellicht is het paard ohz na wat training toch wel braver dan je zelf denkt.
Je kan de ruiter er wel wat voor betalen, want als het paard braaf gereden is is het ook meer waard dan nu en de kans op verkoop groter.

Ik denk zo te lezen dat het verstandig is dat je nu werk gaat maken voor het oppakken en verkopen van dit paard, voordat het te oud is en hij zijn tijd maar wat slijt bij jou. Bedoel ik niet verkeerd maar gewoon als logische beredenering.
Behalve marktplaats kan je ook briefje ophangen bij lokatie maneges denk ik. En op stal / in je netwerk aangeven dat je een nieuwe plek en eigenaar zoekt voor je paard.

En wat voor de ene een te heftig paard is ohz kan voor de ander nou net een paard zijn met de juiste power om bijv de sport mee in te gaan.
Succes!

Fleurdelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 07:42

Ik zou kijken of ik hem door iemand anders kan laten rijden voor verkoop. Zeker als je hem te koop wil zetten als sport ipv recreatie (lees: pittig onder zadel), verkoopt het echt beter als er iemand opzit die de potentie eruit kan halen. Eventueel een keer laten starten zodat hij geklasseerd is helpt ook! Mijn ervaring is dat als paarden te koop staan in een lagere prijscategorie er ook een vervelend publiek op af kan komen die niet geschikt zijn voor het temperament. Bijvoorbeeld veel moeder-dochter beginnende combinaties die zichzelf heel wat vinden en eigenlijk perfect/sportief/bomproef/dood willen voor een laag bedrag :))

Voor het doortrainen kan je het natuurlijk heel duur maken, maar soms zijn er ook heel handige ruiters in de omgeving die dit nog leuk vinden en niet de hoofdprijs vragen. Rondvragen kan natuurlijk altijd en eenmaal een beetje leuk doorgereden helpt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 08:13

Eens met de post van Germie.

Als het een paard met enige potentie is zou ik hem zelf oppakken door wat te longeren/ wandelen en hem dan toch ergens een maand of 2 maanden weg te zetten om hem weer onder de man te brengen. En dan met een week of 2-3 te koop aanbieden. Daar kun je tov een 'ongereden' paard echt wel kiet op spelen dan.
Als het een paard is wat erg graag werkt, doe je hem daar waarschijnlijk ook wel een plezier mee en geef je hem de beste kansen op een fijn passend adres.
Voordeel van iemand die vaker paarden traint en dat zei vaak ook een groter netwerk/bereik hebben voor verkoop. Dus dat ontzorgt dan vaak ook nog wel een deel.

Als het een paard is wat alles wel prima vind, en dus ook gelukkig wordt van wat recreatief gehobbel kun je hem aanbieden zoals hij nu is en gewoon vooral kijken of je een leuke match qua persoon kunt vinden. Dus zonder training vooraf, voor een lagere prijs. Kan de volgende ruiter er dan toch leuk mee uit de voeten sportief gezien, heeft die persoon gewoon een keer geluk. Ook niets mis mee toch.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 11:05

Eens met mijn voorgangers, ik zou hem ook verkopen als ik jouw verhaal zo hoor. Het beste is even laten doorrijden en dan verkopen, het voorjaar verkoopt beter. Bepaal de doelgroep die bij hem past en speel daar op in.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 20:09

Voordat je overweegt m te laten klasseren/trainen en er dus geld in gaat steken zou ik eerst bedenken wat in jouw optiek een goed huisje is. En jij ziet potentie maar is dat ook zo? Wat was z’n niveau toen je m nog actief reed? Geklasseerd al? Want anders is het maar zeer de vraag of dat geld zich terugverdiend. Liep je paard wel al op leuk niveau en overweeg je het in training zetten en mik je dus op een hoger segment zou ik m eerst laten keuren