EMS-training voor paarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hartje

EMS-training voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:50

Ik ben benieuwd wie zelf een EMS therapie apparaat gebruikt voor zijn/haar paard?
Zo nu en dan zie ik dit wel eens voorbij komen. Ik ben benieuwd naar ervaringen en welk type EMS je dan zelf gebruikt voor jouw paard.

EMS therapie:
Het is een waardevolle aanvulling voor gezonde paarden in training, maar vooral nuttig bij revalidatie na blessures, omdat diepe spiervezels worden gestimuleerd. Het vermindert ook spierspanning en kan helpen bij het corrigeren van asymmetrie en balansproblemen.

Hoe het werkt
Elektroden: worden (via een deken) strategisch op de spieren van het paard geplaatst.
Zachte elektrische pulsen: worden afgegeven, waardoor de spieren samentrekken en ontspannen.
Dit proces activeert zowel oppervlakkige als dieper gelegen spiervezels.
Toepassingen en voordelen
Spierontwikkeling:
Stimuleert spiergroei en -kracht, ook bij spieren die lastig te trainen zijn.
Herstel en revalidatie:
Verbetert de bloedcirculatie, helpt afvalstoffen af te voeren en versnelt herstel van blessures.
Gewrichtssparend:
Belast de gewrichten, pezen en ligamenten niet, wat het ideaal maakt voor paarden met gewrichtsproblemen.
Asymmetrie en balans:
Kan helpen bij het corrigeren van spieronevenwichtigheden en het verbeteren van de houding van het paard.
Prestatieverbetering:
Verhoogt kracht, uithoudingsvermogen en explosiviteit, wat gunstig is voor sportpaarden.
Voor wie is het geschikt?
EMS-training is geschikt voor zowel gezonde paarden die beter presteren als voor paarden met blessures of spierzwakte. Het kan ook ingezet worden tijdens een rustperiode om spierverlies te voorkomen