Paard breekt bijna de trailer af

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amber2005

Paard breekt bijna de trailer af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-25 08:26

Mijn paard gaat graag in de trailer, maar onderweg gaat ze onwijs klauwen. Ze slaat zo hard met haar voorbeen dat ze die geregeld beschadigd. We hebben al van alles geprobeerd, ze heeft altijd een hooinet. Keer hard remmen, rustig rijden, schot opzij voor meer beweeg ruimte (toen ging ze helemaal dansen), zijltje dicht, kluisters (zijn al een paar gesneuveld) , een pony ernaast.
Zover wij weten heeft ze niks meegemaakt, ze gaat ook weer rustig de trailer uit. Ze heeft ook wel een keer op een vrachtwagentje gestaan en dan doet ze het ook. Maakt niet uit of het een korte of lange rit is.

Weet iemand misschien wat we nog kunnen proberen, want dit is niet fijn reizen.

Elisa2

Re: Paard breekt bijna de trailer af

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 08:33

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 08:38

Wat doet ze in een stilstaande trailer? Gaat ze daar ook staan klauwen? Dan eerst in een stilstaande trailer oefenen. Er uit halen vóór ze begint, en uitbouwen. Begint ze direct, dan laten staan tot ze - al is het maar even - ophoudt met klauwen. Al duurt dat uren. Benen even goed inpakken met reisbeschermers en/of bandages.

Doet ze het alleen rijdend, dan als eerste suggestie: haal het hooinet eens weg - soms zwiepen die dingen en werken ze als een boksbal en/of is het frustratie dat het ding telkens buiten bereik 'danst'. Of maak het dusdanig aan drie punten vast dat het absoluut niet meer kan bewegen en/of vervang het net door een hooizak met een groot gat.

Heel andere suggestie als dit ook het probleem niet is: plak de ramen eens af. Sommige paarden denken mee te moeten lopen met het bewegende beeld van waar ze langs rijden. 'De omgeving beweegt, dus ik moet mijn voeten bewegen'.

En uiteraard is een professional inschakelen ook een optie.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 09:32

Goede tips hierboven :j
Nog aanvullend: heb je een raampje openstaan bij haar hoofd in de buurt? Zo ja, dan kun je kijken of het verschil maakt om dat dicht te doen. Mijn paard klauwde ook altijd veel (op vrachtwagentje), raampje dicht loste het voor 80% op.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 09:40

Advies van Ibbel van de raampjes afplakken zou ik zeker eens doen. Heb er eentje gehard die sloeg elke tegenligger na :j raampjes afgeplakt en ze stond rustig op de kar.

Amber2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-25 09:51

Bedankt al voor alle reacties.
Elisa2: zou eens kijken of dat wat is.
Ibbel: Hooinet zit aan meerdere punten vast en zonder wordt het nog erger. Bij stilstaande trailer staat ze vrijwel stil, moet natuurlijk geen uren duren, maar dat gaat goed.
Raampje afplakken gaan we eens proberen, ze wil altijd wel alles zien.
FCSA: ze staan nu altijd open, maar kan een proberen of het help als ze dicht zijn.

Ze lost altijd alles op met klauwen, als ze vrolijk is in de paddock eerst klauwen en dan bokken en rennen. Maar ook als ze honger heeft (ze heeft onbeperkt hooi, maar vind dat ze nog meer moet hebben). Maar ook ongenoegen gaat ze klauwen, met rijden als ze het moeilijk vind (probeer altijd net daarvoor een ander oefening te doen. Dus het is voor haar wel een uitting van iets.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 10:02

Maar je paard probeert je wat te vertellen, dat is wel duidelijk, dit is haar eerste uiting als iets lastig of stress is oid. En dan ga je hard remmen? Kluisteren? Waarom? Denk je echt dat ze als ze al stress hebben, daarmee ophouden door ze af te straffen. Vind dit echt heel kwalijke zaken.

Neem een goede trainer in de hand, dat is het enige advies wat ik wil geven.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 10:46

Min paard deed dit ook wij hebben ook van alles geprobeerd maar ze kwam altijd bezweet de trailer af. Het enige wat goed hielp was onze shetlander mee te nemen en dan was ze altijd rustig. Maar ja dan moet je wel tot je beschikking hebben.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 16:55

Je zou ook kunnen proberen een rubber mat aan je voorstang te hangen, dan wordt klauwen wat moeilijker om te doen.
Ook flinke mat onder de voorbenen om schade aan je vloer te voorkomen.

Amber2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-25 17:12

Sanano: pony hebben wij al geprobeerd, maar dan doet ze het ook.
Cissy: ook dat hebben we al. Speciaal een rubberen flap laten maken, maar ze slaat hen gewoon weg. En een dikke mat ligt in de trailer. Meteen gedaan toen we de trailer kochten.
Bedankt voor de tips.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 17:57

In welke tijdspanne heb je die oplossingen geprobeerd? Kan het ook zijn dat je juist te veel doet? Paarden houden ergens ook van gewoonte, structuur en voorspelbaarheid. Als iedere trailerrit er anders uitziet en voelt, kan dat juist de trigger voor nog meer stress zijn.

Ik zou bij de absolute basis beginnen en dat is op een stilstaande trailer oefenen. Je wilt het moment van klauwen voor zijn. Dus als dat is bij 10 seconden op de trailer staan, dan laad je haar op 9 seconden uit. Dit bouw je langzaam uit. Volgende stap is met een draaiende motor, daarna een stukje over het erf rijden enzoverder. Bij iedere stap goed opletten dat je stress vermijdt. Gaat ze klauwen? Dan ben je te ver gegaan.

Een andere oplossing - maar minder doorsnee - is aanvaarden dat je een paard hebt dat trailerritten niet top vindt en dus de keuze maken om dit paard minder te vervoeren.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 18:46

Heb je zelf weleens in een rijdende trailer gestaan? Ik wel, en ik vond het doodeng. Alles piept, beweegt, rammelt en kraakt en beweegt in richtingen die je niet aan voelt komen.

Kennelijk is het rijden voor haar eng, omdat ze in een stilstaande trailer dit gedrag niet vertoont.

Misschien eens kijken of je iets aan alle lawaai en beweging kunt doen...

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 19:02

Heb je haar wel eens in een andere trailer of een vrachtwagentje vervoerd?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 19:27

MarliesV schreef:
Maar je paard probeert je wat te vertellen, dat is wel duidelijk, dit is haar eerste uiting als iets lastig of stress is oid. En dan ga je hard remmen? Kluisteren? Waarom? Denk je echt dat ze als ze al stress hebben, daarmee ophouden door ze af te straffen. Vind dit echt heel kwalijke zaken.

Neem een goede trainer in de hand, dat is het enige advies wat ik wil geven.

Kluisteren is geen straf mits je het goed doet.
Ken ook een paard dat altijd klauwde maar die zijn knie was toen wel dusdanig stuk dat hij ingeslapen werd.
Of kluisteren dan zo een straf is..

Er zijn ook leren riempjes te koop die je om het been vast maakt waar een losse ketting aan hangt en als het paard klauwt de ketting voelt en dat is onprettig. . Maar dat zal ook wel af gekeurd worden door het gros op bokt

https://www.euro-horse.nl/nl/kick-chain.html

Amber2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-25 21:53

We hebben natuurlijk niet alle dingen direct achter elkaar gedaan. We hebben haar nu 3 jaar en alles is in die tijd geprobeerd en niet maar een keer. Hooinet en kluisters hebben het beste resultaat. Maar los het nog niet op. We hebben haar meerdere keren op een vrachtwagentje gehad, doet ze het ook en andere trailer, andere trailer was het erger. Onze trailer is beter geveerd en daardoor rustiger voor een paard.
Ze komt nooit bezweet van de trailer en ook niet gestrest. Ze komt altijd de trailer rustig uit en kijk ff rond. Maar dat is een stukje ken je paard.
Maar iedereen bedankt voor de tips. Ik ga nog een paar opties proberen. Zou voor haar zo fijn zijn als ze rustig kan reizen, want ze vind het zo leuk om naar andere plakken te gaan (bos/concour).

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 22:39

Al eens aan een calming masker gedacht om te proberen? Die schijnen voor onrustige paarden tijdens vervoer ook te werken.
[PW] Calming maskers ervaring

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 22:56

Hoe oud is het paard? Klauwt ze ook op de poetsplaats? Of alleen op de trailer ?

Zolang ze kunnen klauwen staat het gewicht op 3 benen. Oftewel, ze hebben genoeg balans om te kunnen klauwen. Hard remmen werkt eigenlijk nooit. Ik ga gewoon lekker sportief rijden. Hoe ik normaal zonder trailer rijdt. Dus ietsje harder door de bochten/over drempels en rotondes. Die van mij was het zo afgeleerd omdat ze wel met 4 benen aan de grond moest blijven staan voor evenwicht. Nu het makkelijkste braafste en geduldigste paard op de trailer.
Maar ze was destijds 2 jaar oud

Het is echt niet altijd stress of angst. Grotendeels ongeduld vaak. Of jongigheid

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:55

Kabayo schreef:
Hoe oud is het paard? Klauwt ze ook op de poetsplaats? Of alleen op de trailer ?

Zolang ze kunnen klauwen staat het gewicht op 3 benen. Oftewel, ze hebben genoeg balans om te kunnen klauwen. Hard remmen werkt eigenlijk nooit. Ik ga gewoon lekker sportief rijden. Hoe ik normaal zonder trailer rijdt. Dus ietsje harder door de bochten/over drempels en rotondes. Die van mij was het zo afgeleerd omdat ze wel met 4 benen aan de grond moest blijven staan voor evenwicht. Nu het makkelijkste braafste en geduldigste paard op de trailer.

Het is echt niet altijd stress of angst. Grotendeels ongeduld vaak. Of jongigheid

Daar moet je heel erg mee uit kijken. Ik ken paarden genoeg die na een sportief ritje helemaal niet meer met de trailer mee wilden.

Staat ze wel comfortabel en in ontspanning op een stilstaande trailer? Dat kun je gewoon op stal oefenen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:57

Ik zeg niet dat je moet rijden alsof je op het circuit rijdt. Ik zeg ietsje harder. Niet als Max Verstappen. Feit is gewoon dat een paard genoeg evenwicht heeft als hij op 3 benen kan gaan schrapen. En remmen helpt daar eigenlijk helemaal niks bij

Dan zijn de mensen die jij kent wel heel hard gaan rijden als ze er niet meer op durven. Hier loopt alles er zo op, altijd. Ook de veulens. Dus ik heb dat nog niet meegemaakt.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:05

Kabayo schreef:

Ik heb er ook eentje gehad die ik bet zo afleerde.

Een ander klauwde enkel als hij de laatste straten naar huis herkende. Het was zijn ritueel waarmee hij dacht thuis te komen. Ik heb toen telkens hij begon vrij abrupt gestopt telkens hij begon en ik vertrok pas, zachtjes, als hij goed en wel gestopt was. Na een maand gaf hij het op.
Ja het is dikwijls zoeken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:40

Remmen kan wel degelijk werken.
Sjimpie heeft zich ook eens aangeleerd dat paar kilometer voor huis het voordeurtje er zo wat uit schoppen een leuk idee was.

Het was rustig op de weg dus vriend remde. Maar ik zei meteen dat is te zacht. En idd. Want geen noodzaak voor 4 voetjes aan de grond.
Toen een keer echt flink geremd en hij heeft het nooit meer gedaan.

Toch geef ik deze tip niet bij ts.
Omdat haar paard het echt als uitingsvorm lijkt te hebben voor erg veel dingen.
Dus niet enkel als ongeduldige kwal net voor huis.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:44

Ik zie sportief rijden denk ik anders dan jij Kabayo. Het is wel goed doseren denk ik.

Ik zie het echt als een issue van spanning. Blijkbaar is de trailer geen veilige plek. Gaat het laden en er weer af wel soepel? Hoe is het paard als je op het erf laadt en haar een tijdje laat staan?