paard heeft veel moeite na verhuizing wat te doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Noompje86

paard heeft veel moeite na verhuizing wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-25 22:30

Mijn paardje en ik zijn al meer dan 6 jaar samen en nu ongeveer 2,5 maanden geleden zijn we met het hele gezin naar de andere kant van het land verhuisd.
Het is een sport paard, dressuur, springen en eventing maar nu we verhuist zijn ziet hij er slecht uit en loopt als een natte krant...
Dikke vacht, diaree, hoefsweer(inmiddels weer genezen), stijf, behoorlijk afgevallen en is heel veel spieren kwijt.
krijgt het zelfde voer(zelf het merk) als op de oude stal, hoefsmit, tandarts, zadelmaker, fysio doen we net al we altijd gedaan hebben. wel een nieuwe hoefsmit de rest zijn de zelfde mensen gebleven.
op de oude stal kon hij met mazzel een dag deel naar buiten met goed weer, nu gaat hij elke dag en dan ook de hele dag met vriendjes naar de wei.
hooi is goed en genoeg
Mest onderzoek is goed
bloed is goed
ik weet het niet meer...
Hij heeft echt wel vriendjes en speelt ook met ze maar zijn gedrag is zo veranderd en onder zadel... denk dat een B proef nog niet door kom terwijl we M mogen starten.
we gaan netjes naar les zoals altijd
Ja ik weet dat het tijd nodig heeft maar dit verschil is toch niet oke?

ben ik iets vergeten of doen we wat verkeerd? tijd ja natuurlijk maar niets of weinig met hem doen lijkt meer geen opzie.
vind het zo erg om mijn maatje zo te zien

BenaLaars

Re: paard heeft veel moeite na verhuizing wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 22:38

2,5 maand is erg kort, geef het tijd

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 22:40

Als ik het zo lees dan krijgt hij nu veel meer beweging over de hele dag omdat hij lekker buiten loopt met vriendjes. Misschien toch ook een iets hogere energiebehoefte daardoor? Natuurlijk zal het wennen van de verhuizing ook een deel van het ding zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 22:40

Hoefbevangen geraakt door de omschakeling naar de hele dag op de wei? Is hij ook getest op PPID?

Noompje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-25 22:44

Muronia schreef:
Als ik het zo lees dan krijgt hij nu veel meer beweging over de hele dag omdat hij lekker buiten loopt met vriendjes. Misschien toch ook een iets hogere energiebehoefte daardoor? Natuurlijk zal het wennen van de verhuizing ook een deel van het ding zijn.

dat zou ook zeker kunnen, daar zat ik ook aan te denken

Noompje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-25 22:45

Elisa2 schreef:
Hoefbevangen geraakt door de omschakeling naar de hele dag op de wei? Is hij ook getest op PPID?

het is geen hoefbevangenheid is getest, en we laten hem ook langzaam wennen aan meer gras

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 22:52

Mijn paard, van buiten een stoere Groninger maar van binnen een heel gevoelig dier, heeft enorm last van verhuizingen.
Ik heb onze paarden aan huis, ook na onze verhuizing naar de andere kant van het land, dus ik had niet veel narigheid verwacht.
Maar dat viel vies tegen.
De pony’s waren zo gewend, geen probleem.
Maar mijn paard is echt heel slecht geweest , we gingen van hoefzweer naar hoefzweer , altijd natte mest ( soms als water ), hoesten....gewoon diepe ellende.
Terwijl we hier een heel groot weiland hebben , heerlijke plekken om buiten te rijden.
De paarden gingen er echt wel op vooruit.
Maar daar dacht de Groninger toch anders over.
Het heeft lang geduurd voordat hij echt gewend was en alle narigheid achter de rug was.
En dit terwijl we hetzelfde hooi voerde, hetzelfde krachtvoer, ik was degene die hem altijd verzorgde ...het was toch enorm wennen.
Dus het kan echt wel door de verhuizing komen dat jouw paard ( nog ) niet floreert
Geef het nog maar even tijd / geef je paard de tijd.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 23:04

Hooi kan goed lijken maar best arm zijn.
Verder, ja sommige paarden staan graag op stal nadat ze een tijdje buiten hebben gestaan. Naar mijn idee hebben nog best veel paarden dat.

Noompje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-25 23:10

imaudy schreef:
Verder, ja sommige paarden staan graag op stal nadat ze een tijdje buiten hebben gestaan. Naar mijn idee hebben nog best veel paarden dat.

zeker waar. ze hebben onbeperkt kuil en droog hooi
als hij aan geeft niet meer buiten wil staan mag hij ook naar binnen

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 23:20

Omdat dit topic beter op VMR past ga ik het daarheen verplaatsen.

ED --> VMR

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 23:46

Mijn eerste paard verhuisde ook heel slecht.
Kom je natuurlijk pas achter als je het doet. De 2de keer dat ik der moest verhuizen heb ik der aan de bach rescue druppels gezet. Heeft echt heel goed geholpen.
Dus misschien nog iets voor die van jou?

MandoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 23:55

Ik moest 3,5 jaar geleden ook verhuizen omdat de stal verkocht was.
Hij heeft zo'n verdriet gehad.
Da laten komen, hij stond idd als een natte krant erbij.
Heeft minimaal 4 maanden geduurd en daar achteraan kwam de hoefbevangheid.
Ik heb echt ruim een jaar lopen sukkelen met hem.

Ik vond het voor hem zo sneu dat hij zo slecht in zijn vel zat terwijl we op een geweldige stal staan.

Geef het de tijd.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 00:25

Mijn paard heeft de laatste verhuizing ook heel slecht doorstaan. Eind december is zij overgegaan en dat heeft zeker 4/5 maanden geduurd voordat zij echt een beetje geland was mentaal gezien. Geef het tijd, 2,5 maand is relatief kort.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 07:05

Geef het wat tijd. Er zijn best wel wat veranderingen voor je paard als ik het zo lees. Daarnaast beweegt hij of zij meer. Een paard heeft gemiddeld een jaar nodig (alle seizoenen) om echt gewend te zijn. Vergeet niet dat paarden nu vacht aan gaan maken en dit bakken vol energie kost. Blijf goed naar je paard kijken, geef hem tijd om te wennen en doe dingen met hem of haar die hij/ zij leuk vindt. Zet hem niet te hard aan het werk. Het kan best even duren, voordat hij of zij haar/zijn draai weet te vinden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 07:49

Noompje86 schreef:
imaudy schreef:

zeker waar. ze hebben onbeperkt kuil en droog hooi
als hij aan geeft niet meer buiten wil staan mag hij ook naar binnen

Kreeg hij hiervoor ookal kuil?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 07:54

Als hij aan de diarree is zou ik toch denken dat er iets niet goed zit van binnen,of hij kan niet tegen de kuil die hij daar eet.
En dan vallen ze wel af…

Hoe ziet dat kuil er uit, heb je de mogelijkheid om hem alleen op hooi te zetten.
En wat krijgt hij verder aan krachtvoer?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 08:26

Is je hooi en voordroog getest?
(kuil geef je aan koeien dus dat zal hij niet krijgen)

Want als daar minder inzit dan voorheen merk je dat uiteraard goed.

En een paard aan de diaree zou ik als eerste ook van de voordroog halen en gewoon hooi geven. Zeker omdat die keuze er is.

En zijn Krachtvoer is in hoeveelheid voldoende voor alle vitamine?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 09:06

Natuurlijk is overzetten op droger ruwvoer zeker aan te raden.
Maar mijn paard kreeg exact hetzelfde hooi als voorheen.
Ik had ze uit voorzorg al maanden van te voren overgezet op de Duitse baaltjes kruidenhooi van Venhorst . Omdat ik deze makkelijk mee kon nemen en op ons nieuwe adres kon laten leveren.
Maar evengoed was hij heel lang aan de diarree. Terwijl er niets in het voer veranderd was.
Dus hoe de darmen kunnen reageren heeft ook zeker met stress te maken en niet altijd met voer.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 09:39

Vraag me af hoe sportpaarden dit verwerken en dan ook nog top prestaties leveren. Dan weer in USA, dan weer een EK ergens in Europa, alle concoursen zomers overal en nergens. In de winter de indoor concoursen overal .
Misschien hebben die tips om een eenmalige verhuizing in goede banen te leiden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 10:20

CharleyT schreef:
Vraag me af hoe sportpaarden dit verwerken en dan ook nog top prestaties leveren. Dan weer in USA, dan weer een EK ergens in Europa, alle concoursen zomers overal en nergens. In de winter de indoor concoursen overal .

Paarden die daar niet tegen kunnen, overnachten op vreemde plekken, lopen niet in de topsport.

Maar niet elk paard blijft ook nachten weg natuurlijk.
Genoeg die overdag op wedstrijd zijn maar de rest van de week thuis.
Heb daar zelf weinig naars van meegemaakt.

mirim schreef:
Natuurlijk is overzetten op droger ruwvoer zeker aan te raden.
Maar mijn paard kreeg exact hetzelfde hooi als voorheen.
Ik had ze uit voorzorg al maanden van te voren overgezet op de Duitse baaltjes kruidenhooi van Venhorst . Omdat ik deze makkelijk mee kon nemen en op ons nieuwe adres kon laten leveren.
Maar evengoed was hij heel lang aan de diarree. Terwijl er niets in het voer veranderd was.
Dus hoe de darmen kunnen reageren heeft ook zeker met stress te maken en niet altijd met voer.

Uiteraard.
Maar ik zou het in dit geval proberen. Soms moet je ook dingen uitsluiten.
Als je dat minstens een maand hebt gedaan en het werkt niet kun je dat ook weer van het lijstje halen.
Zeker omdat er zo te lezen op stal ook droog hooi aanwezig is

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 10:45

CharleyT schreef:

Er zijn paarden die dat leuker vinden dan in de wei staan. Karakter moet er naar zijn.