Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Amber_anne schreef:Ik laat die van mij gewoon staan als ze dat doet. Tenzij ik natuurlijk een afspraak heb en het niet anders kan
Ze komt eigenlijk altijd en die keer dat ze geen zin heeft mag ze dat best aangeven
D__S schreef:Mijn paarden kennen vanuit het grondwerk dat als ik schuin naar hun achterhand loop het de bedoeling is dat ze zich omdraaien en komen naar mij.
Heel zelden zouden de mijne ook eens weglopen (niet echt lopen, gewoon de andere kant opstappen) als ik ze ga halen en dan loop ik schuin naar hun achterhand en valt er precies een kwartje bij hun dat ze moeten komen. Zo heb ik de mijne al verschillende keren kunnen vangen als ze wegstapten in de weide.
germie schreef:ik geloof niet in grondwerken voor zoiets. Grondwerken doet in principe iedereen die met paarden omgaat. Doe je een halster om, ga je er mee lopen, vraag je een voetje, moeten ze de kont opzij doen, het is allemaal grondwerk, inclusief longeren. Dus dat gaat niets oplossen.
Het in de wei gaan, niets vragen, geen halster omdoen, al dat soort dingen vind ik geneuzel om niets. Je wilt je paard borstelen, dan moet je het hebben, punt.
Gitana schreef:Bij dit alles is het heel belangrijk dat je de grenzen van je paard respecteert. Wanneer je paard zich wegdraait en dus eigenlijk 'nee' zegt, doe jij ook een stap achteruit en accepteer je de 'nee'.
Ibbel schreef:Er is een mooie grondwerkmethode die je kunt gebruiken. Het liefst doe je dit op een kleiner afgezet stuk, hoeft geen roundpen te zijn, maar een stuk wei van 20 x 20 of iets groter is handig.
Je kijkt níet naar het hoofd van je paard, geen oogcontact. Fixeren is een roofdierenkenmerk.
Kijk naar de benen van je paard.
Zolang je paard van je wegloopt, blijf jij op een iets grotere afstand dan de afstand waarop hij weg ging lopen, meelopen. Gaat-ie draven, neem je een beetje meer afstand, het is nl niet de bedoeling dat je hem moe jaagt oid.
Zodra hij stopt, stop jij. Je wacht tot-ie naar je toe draait, dan loop je achteruit. Je haalt de druk van 'm af zodra hij doet wat jij wilt, naar je toe komen.
Draait hij niet naar je toe als hij gestopt is, hoe lang je ook wacht, dan doe je een pasje dichterbij. Als-ie dan weer gaat lopen, loop jij weer mee.
Het zal niet heel lang duren voor hij iedere keer als hij (en jij) stopt, naar je toe draait. En daarna zal het niet heel lang duren voor hij verder naar je toe komt als jij achteruit loopt.
Op dat moment maak je de afstand dat jij achteruit loopt steeds kleiner (en zal ook de afstand waarop hij gaat eventueel weer lopen als jij naar 'm toe gaat steeds kleiner worden).
Het zal misschien een uurtje oefenen duren, maar uiteindelijk zal hij naar je toe wíllen komen, ipv dat jij het van hem eist. En daar zit het verschil.
De grote kunst is de zelfbeheersing hebben achteruit te gaan, ipv naar hem toe te gaan als-ie stopt met van je weglopen.
rien10 schreef:De oude boeren manier; halster om met een stuk touw er aan.
Hij heeft in de gaten dat je hem niet kan pakken. Op deze manier kan je hem wel pakken.
Ik ben het met Germie eens; voor zoiets werkt grondwerken niet. Hij heeft het spelletje door en dat moet je doorbreken.
Dus, halster om met een eind touw er aan. Met een ander paard naar het paard in kwestie toelopen en het touw pakken (wel handschoenen aan doen).