Welke rassen als familiepony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dahlia85

Welke rassen als familiepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-25 18:46

Voorzichtig ben ik me aan het oriënteren op een pony voor mijn kinderen waar ik zelf ook op zou kunnen. We zullen vooral naar het bos gaan maar af en toe een sprongetje en een dressuurles zal er ook tussen zitten
Welke rassen verwachten jullie dat
geschikt zijn voor kinderen vanaf 10 jaar met ervaring maar die geen hele heftige karakters aankunnen. Daarnaast wil ik zelf ook af en toe kunnen rijden, (ik ben 175, 65kg)
Ik dacht zelf Fjord, Tinker, Haflinger, misschien E maat Welsh?

Amable

Re: Welke rassen als familiepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 18:50

Denk liever aan nrps, New forester of connemara. Een fijne PRE kan ook, Camarque is ook heel leuk. De rassen die je noemt zijn veel koudbloed, wat zwaardere paarden. Hele leuke dieren, maar meestal behoorlijk sterk en zijn vaak slimmer dan handig is voor de meeste mensen. De New Forester en Connemara zijn engelse kinderpony's, die zijn voor kinderen gefokt. Maar ga vooral kijken naar een leuke D of E pony, rijtypisch, ongeacht ras. Want tenslotte maakt het ras niet uit, maar het karakter. Maar qua type zou ik echt voor een grote pony gaan en geen klein koudbloed paard.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 18:51

Het is de stokmaat waar het omdraait
En die kan he bij vele rassen vinden, maar ook bij kruisingen
Ik zou zeggen kijk rond, staar je niet stuk op een ras, maar zoek naar een pony die bij jullie past.
En dat kan een hele zoektocht zijn.
Veel succes

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 18:52

Dat is sowieso nog geen match. Ik heb t zelf meegemaakt hoor dus ik kan t weten. Fjord, Tinker, Haflinger of E maat Whelsh doe je je kind geen plezier mee. Dat past gewoon echt niet in de komende jaren. Hooguit jezelf.
Wil je je kinderen echt een plezier doen met rijden is een pony in de C-maat goed of een brave in de D-maat (new forest o.i.d.)

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-25 18:54

Daar heb je gelijk in! Leuke suggesties waar ik nooit over heb gedacht. Maar wat ik me afvraag, pas ik zelf ook op type Nrps/new forest types? Die zijn vaak wat ranker en lijkt dat dan niet gek met mijn lengte en gewicht?

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-25 18:55

Babootje schreef:
Dat is sowieso nog geen match. Ik heb t zelf meegemaakt hoor dus ik kan t weten. Fjord, Tinker, Haflinger of E maat Whelsh doe je je kind geen plezier mee. Dat past gewoon echt niet in de komende jaren. Hooguit jezelf.
Wil je je kinderen echt een plezier doen met rijden is een pony in de C-maat goed of een brave in de D-maat (new forest o.i.d.)

Oké dank voor je ervaring!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 18:58

Fjord, Tinker en Haflinger zijn - uitzonderingen daargelaten - heel sterke 'drammers' op de grond, en nogal eens 'trapzakken' als je er op klimt. Ik zou daar geen kind van 10 jaar op zetten, dan is er maar 1 de baas, en dat is de pony.

Ik zou kijken naar 'rassen' als Duitse Rijpony of NRPS.

Vroeger was de New Forest ook zo'n 'mother and daughter' ras, waar je iedereen mee op pad kon sturen, maar die zijn ook al te veel richting klein bloedpaard gefokt. Idem met de Welsh en Connemara.
Eigenlijk zijn alle klassieke ponyrassen een beetje verkloot, omdat iedereen eigenlijk een mini-warmbloed wil := En er dan, net als met de warmbloeden - niet mee uit de voeten kan.

Maar kijk dus bij de 'echte' ponyrassen naar de uitzonderingen die nog steeds braaf zijn ipv hittepetit-gefokt, of kijk naar een type als Duitse rijpony, NRPS of Welsh NWR. En vergeet de 'koudbloed' rassen. Naast dat die te sterk zijn voor kinderen, is het management ook lastig.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-25 18:59

Duidelijke antwoorden allemaal, leuk! Ik ga me er eens in verdiepen

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 19:01

Ik heb altijd welshjes en NRPS pony’s gehad als kind en die waren echt geweldig. Zou er zo weer een kopen. Heel makkelijk, braaf, fijn te rijden en lief.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 19:08

Ik vond vroeger als kind haflingers wel leuk.
Vond die echt een stuk meegaander dan de fjorden die mijn vriendin verzorgde.
Tinkers waren er toen niet veel.

Belangrijkste is toch de pony zelf.
De ene is gewoon de andere niet.

En dan ook nog hoe zijn je kinderen.
Durven ze wel wat of eerder terughoudend en wat sneller bang bij een val.
Dat maakt ook veel uit.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-25 19:13

Zeker waar, maar toch als startpunt is een idee voor ras wel prettig.
Als kind reed ik een haflinger, maar nu ik daar over terugdenk ging die regelmatig met me lopen en was ik denk ik wel 14-15.
Er was hier ook een topic over volwassenen met een pony, weet iemand hoe dat topic heet? Ik kan het met de zoekfunctie niet vinden

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 19:18

Mijn moeder kocht onze eerste pony toen ik een jaar of 11 was. Een 13 jarige NRPS e pony, genoeg pit voor een volwassene maar doodbraaf met mij op de rug. Maar de ene pony is de ander natuurlijk niet

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 19:25

Ik zou, net als al eerder gezegd, niet kijken naar een Haflinger, Tinker, fjord, veel te lomp.
Maar juist naar een (niet te smalle) NRPS, Welsh of een fijne New Forest.

Officieel mag een New Forest mag D maar zijn voor het stamboek, maar er zijn er zat die in de E maat eindigen. Als rijpony dus helemaal prima.

Na mijn shetten heb ik nu ook een New Forest, een beetje een scherpere dan de gemiddelde Forester, maar echt fijn en betrouwbaar. Ik zou er zo weer voor kiezen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 19:26

Alles valt en staat met de africhting van de pony. Een goed opgevoede en getrainde pony is makkelijker dan 1 die met alles weg kwam. (Zie je dus zeker vaker bij tinkers en fjorden).

Dus ga kijken wat vind ik mooi en van wat voor karakter hou je zelf. Kan je een brave goed blijven trainen dat ze ook voor de kinderen leuk blijven.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 19:31

Minder voor de hand liggend, en ik ben bevoordeeld, maar een grote maat hackney zou ook een heel fijn familiepaard kunnen zijn (meestal onderin de E maat).
Ik ken meerdere hackney's, kleine en grote maat, die echt super zijn met kinderen en meestal erg zacht in de omgang, beleefd en koel in de kop.(wat de meesten niet verwachten van hackney's)
Ze zijn wel vrij zeldzaam en niet geliefd door het gros van paardenminnend volk :D
Maar ze zijn betaalbaar en over het algemeen erg gezond.

Verder is een C of D pony voor kinderen natuurlijk fijner/leuker omdat ze daar zelf meer mee kunnen.
Maar als je er zelf ook afentoe op wil wordt het een lastig zoekertje.
Een koudbloed zou ik absoluut afraden voor kinderen.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 19:32

Arabisch Volbloed, familiepaard bij uitstek. Heel erg mensgericht, veelzijdig, ontzettend lief met kinderen.

Ze hebben de naam tegen, maar dat is zo ontzettend onterecht.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 19:42

Tja en hier dus alleen maar goede ervaringen met tinkers. Kleintje van 1.40-1.45 is ook prima geschikt voor jou ts. Lekker zo'n brede goedzak. Ik zou met de mijne iedereen wegsturen, zit geen kwaad of drammerigheid in, maargoed, die is ook opgevoed. Leuke d-e pony is ook prima. Ga lekker langs wat paardjes die je aanspreken, staar je niet gek op ras want het zegt echt weinig. (hooguit opletten op gezondheid dingen, zoals cpl bij tinkers, pssm bij haflingers etc). Lekker gaan kijken, vaak kom je toch thuis met wat je niet had verwacht.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 19:49

Een fijne stabiele niet te jonge Welsh cob
Connemara
New forest.

Evt beetje koel in het hoofd NRPS

Of gewoon een of andere leuke vage kruising ;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 19:51

Welsh Cob of Connemara zou ook prima kunnen.

Maar bij elk paard staat of valt het bij de begeleiding en het karakter van het individuele dier.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 19:59

De Freiberger:
Het Freibergerpaard heeft een rustig, vriendelijk en betrouwbaar karakter. Het is ook intelligent, werkwillig, koel in het hoofd en leert snel, wat het een uitstekend veelzijdig familiepaard maakt voor ruiters van alle niveaus. Daarnaast is het een robuust, sober en stabiel ras dat zich gemakkelijk aanpast aan verschillende disciplines, van recreatief rijden en westernrijden tot militair transport en therapie.
Laatst bijgewerkt door mce op 08-09-25 20:05, in het totaal 3 keer bewerkt

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 20:00

Toch interessant dat de meeste tinker en fjorden afraden.

Helaas 2 weken terug mijn tinker, die ik kreeg als 13 jarige, na 22 jaar in laten slapen. Een betere familie pony gaat er nooit meer komen ben ik bang.

Afgelopen jaar zelf op zoek geweest voor een familie pony. Veel bekeken en bereden maar geen had "het". Tot ik een advertentie zag van een 2 jarige fjord. Mijn dochter van 8 kan er heerlijk mee poetsen, beetje wandelen en schriktraining...

Mijn tip, ga vooral veel kijken en proberen en volg je gevoel. Dan maakt ras niet uit. Stokmaat eerder.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 20:05

Ik vind de tinker nou ook niet een heel gezond ras met cpl mok en eczeem. Alleen daarom zou ik ze al laten staan. Fjorden zijn (zo ver ik weet) wel gezond. Maar kort sterk nekje. Ze kunnen wel heel braaf en bomproof zijn. Maar ook sterk en ondeugend. Net als Shetlanders

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 20:17

Ibbel schreef:
Fjord, Tinker en Haflinger zijn - uitzonderingen daargelaten - heel sterke 'drammers' op de grond, en nogal eens 'trapzakken' als je er op klimt. Ik zou daar geen kind van 10 jaar op zetten, dan is er maar 1 de baas, en dat is de pony.

Ik zou kijken naar 'rassen' als Duitse Rijpony of NRPS.

Vroeger was de New Forest ook zo'n 'mother and daughter' ras, waar je iedereen mee op pad kon sturen, maar die zijn ook al te veel richting klein bloedpaard gefokt. Idem met de Welsh en Connemara.
Eigenlijk zijn alle klassieke ponyrassen een beetje verkloot, omdat iedereen eigenlijk een mini-warmbloed wil := En er dan, net als met de warmbloeden - niet mee uit de voeten kan.

Maar kijk dus bij de 'echte' ponyrassen naar de uitzonderingen die nog steeds braaf zijn ipv hittepetit-gefokt, of kijk naar een type als Duitse rijpony, NRPS of Welsh NWR. En vergeet de 'koudbloed' rassen. Naast dat die te sterk zijn voor kinderen, is het management ook lastig.

Kan ik alleen maar aansluiten. Soms staat er nog wel eens een ouder type new Forest op die zijn goud waard.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 20:19

suusje26 schreef:
Toch interessant dat de meeste tinker en fjorden afraden.

Helaas 2 weken terug mijn tinker, die ik kreeg als 13 jarige, na 22 jaar in laten slapen. Een betere familie pony gaat er nooit meer komen ben ik bang.

Afgelopen jaar zelf op zoek geweest voor een familie pony. Veel bekeken en bereden maar geen had "het". Tot ik een advertentie zag van een 2 jarige fjord. Mijn dochter van 8 kan er heerlijk mee poetsen, beetje wandelen en schriktraining...

Mijn tip, ga vooral veel kijken en proberen en volg je gevoel. Dan maakt ras niet uit. Stokmaat eerder.

Dat heeft er ook mee te maken dat de tinkers van 20 jaar geleden ook niet meer de tinkers van nu zijn

Nu komen ( en dat is vanwege de brexit al minder) er heel wat getraumatiseerde tinkers uit het buitenland hierheen. 9vd10 dragen een ellendige rugzak mee en cpl etc is er ook flink ik doorgefokt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 20:27

Hier 3 tinkers (gehad) zonder mok en cpl.
En 1 hele lichte eczeem. Staat zonder deken de hele dag buiten. Maar wel in de nacht op stal. En schuurt dan niet.

Dus nee ook dat hoeft geen probleem te zijn