Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Babootje schreef:Dat is sowieso nog geen match. Ik heb t zelf meegemaakt hoor dus ik kan t weten. Fjord, Tinker, Haflinger of E maat Whelsh doe je je kind geen plezier mee. Dat past gewoon echt niet in de komende jaren. Hooguit jezelf.
Wil je je kinderen echt een plezier doen met rijden is een pony in de C-maat goed of een brave in de D-maat (new forest o.i.d.)
Ibbel schreef:Fjord, Tinker en Haflinger zijn - uitzonderingen daargelaten - heel sterke 'drammers' op de grond, en nogal eens 'trapzakken' als je er op klimt. Ik zou daar geen kind van 10 jaar op zetten, dan is er maar 1 de baas, en dat is de pony.
Ik zou kijken naar 'rassen' als Duitse Rijpony of NRPS.
Vroeger was de New Forest ook zo'n 'mother and daughter' ras, waar je iedereen mee op pad kon sturen, maar die zijn ook al te veel richting klein bloedpaard gefokt. Idem met de Welsh en Connemara.
Eigenlijk zijn alle klassieke ponyrassen een beetje verkloot, omdat iedereen eigenlijk een mini-warmbloed wilEn er dan, net als met de warmbloeden - niet mee uit de voeten kan.
Maar kijk dus bij de 'echte' ponyrassen naar de uitzonderingen die nog steeds braaf zijn ipv hittepetit-gefokt, of kijk naar een type als Duitse rijpony, NRPS of Welsh NWR. En vergeet de 'koudbloed' rassen. Naast dat die te sterk zijn voor kinderen, is het management ook lastig.
suusje26 schreef:Toch interessant dat de meeste tinker en fjorden afraden.
Helaas 2 weken terug mijn tinker, die ik kreeg als 13 jarige, na 22 jaar in laten slapen. Een betere familie pony gaat er nooit meer komen ben ik bang.
Afgelopen jaar zelf op zoek geweest voor een familie pony. Veel bekeken en bereden maar geen had "het". Tot ik een advertentie zag van een 2 jarige fjord. Mijn dochter van 8 kan er heerlijk mee poetsen, beetje wandelen en schriktraining...
Mijn tip, ga vooral veel kijken en proberen en volg je gevoel. Dan maakt ras niet uit. Stokmaat eerder.