Overkopen verzorgpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zoektpaard02

Overkopen verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:01

Hoi allemaal,

Mijn verzorgpaard kom te koop staan en ik zou haar graag willen overkopen, maar ik weet alleen niet zo goed wat ik in het kostte plaatje moet gaan verwachten. Graag zou ik willen weten wat jullie hiervan denken.

Iets meer informatie: Het paard wat ik wil overkopen is een KWPN merrie en ze is 12 jaar oud en heeft echt een karakter van goud. Helaas heeft ze vorige jaar haar diepere buig pees gescheurd, hieraan is ze begin van het jaar aan geopereerd en de pees is nu volledige hersteld. Alleen ondanks dat de pees goed hersteld is, is er alleen veel littekenweefsel erom heen gekomen. Hierdoor kan zij alleen nog maar stap en draf ritjes doen en moet er voorzichtig mee gedaan worden.

Ik zou haar dus graag willen overkopen en haar een leven willen gunnen die zij ook echt verdiend.
Heerlijk de weides op 1 of 2 keer in de week op buitenrit (Als ze zich goed in haar vel zit) en vrijheidsdressuur.
Het probleem zit hem alleen in de financiën, ik weet dus totaal niet wat ik per maand moet gaan verwachten wat mijn uitgaven zijn.
Ik ben zelf ook chronisch ziek, dus mijn inkomen is ook niet vrij hoog. Ik moet denken aan mij zelf over hoe ik mijn toekomst kan gaan opbouwen, maar kan dat wel met een paard er naast?
Ik wil namelijk het beste voor het paard en als ik dat niet voor haar kan zijn, wil ik liever dat ze bij een ander goed huisje komt dan dat ze bij mij na een aantal jaar weg moet als het financieel niet meer lukt.

Wie weet denk ik veelste veel door en zal het mij misschien wel lukken. Iemand die een echt realistische plaatje voor mij heeft? Of iemand die in de zelfde situatie heeft gezeten?

lovelynutia

Re: Overkopen verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:05

Als ze geen goede afstamming heeft zal het niet zo wen vaart lopen met verkopen bij zo een blessure, er is een topic met wat kost een paard maar de eigenaar van je verzorgpaard weet je dat mogelijk beter te vertellen.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:06

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:10

Eerlijk? Ik zou het paard laten gaan. Het paard is niet 'gezond'. Het feit dat er alleen nog stap- en drafritjes gemaakt kunnen worden, vind ik niet 'volledig' hersteld. Linksom of rechtsom blijft het daarbij een zwakke plek.

Daarbij klink je mijns inziens te onzeker over je financiële situatie. Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar een paard is in de basis al heel erg duur, helaas. Ik ben niet chronisch ziek, heb een goed inkomen, maar heb ook een pechpaard. Ik denk dat mijn paard nu gemiddeld 5 à 600 euro in de maand kost. Ze is drie jaar geleden geopereerd, wat ook duizenden euro's heeft gekost. Dat heb ik niet meegenomen in het gemiddelde, maar kan iedereen gebeuren.

Ik snap wel dat het heel rot is dat het paard verkocht wordt. Weet je ook de reden van verkoop?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:14

Het is zo duur als je het zelf maakt natuurlijk ook afhankelijk van op wat voor stal je gaat staan. Er zijn stallen waar je voor 250-300 kan staan, maar er zijn ook stallen van 800-900 per maand zegmaar. Ook afhankelijk of je volpension wil omtrent je eigen gezondheid (dagje niet hoeven gaan als je niet kan). Dan betaal je al gauw meer.

Daarnaast krijg je kosten van de smid, afhankelijk van bekappen of ijzers tussen de 60 en 150 euro nu ongeveer per twee maanden. Als er speciaal beslag bij komt (ijzers die niet in de kudde mogen of vanwege de blessure) dan kun je daar nog een hoop bij optellen.

Daarnaast elke maand voer halen als dat niet bij stal inbegrepen zit of als dat niet afdoende is. Misschien zijn er dekens nodig? Zadel controle +- elk half jaar a 150 euro. Tandarts en entingen minstens 1 keer per jaar ook een paar honderd bij elkaar, afhankelijk wat je wil en moet enten.

Denk dat ik dan ongeveer wel de basis gehad heb?

Maar dan komt de grootste vraag nog. Wat ga je doen als er iets loos is? Heb je een flinke spaarpot? Zeker met een verleden van blessures is het link dat zoiets toch terug kan komen omdat het een zwakke plek is. Maar zelfs al zat dat er natuurlijk niet, dan is er altijd kans dat er iets mis gaat of je paard op dure medicatie moet en er behandelingen nodig zijn. Dat kan variëren van een paar tientjes tot duizenden euro's. Dát zijn vooral de kosten.

Ik vind het echt heel knap dat je je verzorgpaard met blessure verleden wilt overnemen. Mijn gevoel zegt dat je zoiets beter niet kunt doen omdat je ellende niet moet kopen, maar soms is het nou eenmaal wat je hart wil. En dan is het echt overwegen of het kan.

Hoe zou je het bijvoorbeeld vinden als het paard vrij snel toch geblesseerd zou raken aan datzelfde been en rijden geen optie meer is? Paard is pas 12 dus dan gaat ze nog jarenlang mee als duur weide maatje. Kan altijd gebeuren, maar nu koop je toch een beetje dat risico erbij. En hou er rekening mee dat een paard met gebreken niet gemakkelijk meer verkoopt. Dus als je toch ooit op een punt komt dat je haar niet kunt houden, dan is doorverkopen wat lastiger als je een goed huisje zoekt.

Zoektpaard02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:15

Anastasia24 schreef:
Daar zijn best veel topics over te vinden! [VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?
Deze bijvoorbeeld. :)

Dankje! Was al aan het zoeken, maar ben nieuw op deze site dus kon het niet zo goed vinden allemaal.
Nogmaals bedankt, ik ga er even goed in verdiepen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:21

Heel eerlijk, ik zou je afraden om het te doen. Het is een best grote financiële last waar je dan lang aan vast zit. Paard is ook nagenoeg niks waard, maar kost in de maand evenveel als een gezond paard. Als je op een pensionstal staat ben je met hoefsmid, dierenarts en dergelijke erbij al snel rond de 500 euro per maand kwijt. En dan heb je nog geen leuke optionele dingen als dekjes of iets gekocht. Zoals je het omschrijft kan ze misschien nog als draagmoeder dienen, mogelijk kan de eigenaar haar zo verkopen. Maar ik zou je deze verantwoordelijkheid niet op de hals halen.

Zoektpaard02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:25

ual_95 schreef:
Eerlijk? Ik zou het paard laten gaan. Het paard is niet 'gezond'. Het feit dat er alleen nog stap- en drafritjes gemaakt kunnen worden, vind ik niet 'volledig' hersteld. Linksom of rechtsom blijft het daarbij een zwakke plek.

Daarbij klink je mijns inziens te onzeker over je financiële situatie. Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar een paard is in de basis al heel erg duur, helaas. Ik ben niet chronisch ziek, heb een goed inkomen, maar heb ook een pechpaard. Ik denk dat mijn paard nu gemiddeld 5 à 600 euro in de maand kost. Ze is drie jaar geleden geopereerd, wat ook duizenden euro's heeft gekost. Dat heb ik niet meegenomen in het gemiddelde, maar kan iedereen gebeuren.

Ik snap wel dat het heel rot is dat het paard verkocht wordt. Weet je ook de reden van verkoop?

Bedankt voor je reactie!
Dat heeft u goed gelezen, ik ben inderdaad best onzeker over mijn financiële situatie. Vooral in deze economie is het heel moeilijk in te schatten of iets haalbaar is. Vooral als wat ik heb gehoord dat de prijzen steeds een beetje omhoog gaan.

Ja de reden van verkoop is dat de eigenaar graag verder in de sport wilt en dat niet gaat lukken met dit paard. Ze heeft nu een ander paard erbij gekocht waarmee ze lekker aan de slag is. Helaas is 2 paarden voor haar onderhouden ook moeilijk en heeft ze helaas besloten dat ze weg moet. Wat ik van haar kant ook volledig begrijp.

Het is echt moeilijk, is namelijk echt mijn hart paard. Maar wat niet kan, kan niet helaas. Wel bedankt voor het realistische plaatje, ondanks dat ik een spaarpotje heb zal ik het zo te zien niet volledig halen als ze last blijft houden.

Hopelijk gaat het met jou paard nu wel weer wat beter?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:31

Ik ga met Eef-Bram mee. De kombinatie van zelf chronisch iets mankeren, niet veel geld hebben en dan een paard kopen met een behoorlijk verleden.... ik zou het niet doen.
Ik weet niet waar je woont, maar vergis je niet hoe zwaar een buitenrit is voor beenwerk van paarden. Met altijd ongelijke ondergrond (ik denk aan bos en hei), die het ene moment hard is en het volgende moment rul kan zijn heb je gezonde en vooral sterke pezen nodig.

Voor je het weet zit je met een dure 'paddockpotatoe' waar je al veel te gehecht aan bent om een moeilijke beslissing te nemen.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:36

Oei, dit zou ik echt niet doen. Paarden zijn duur, héél duur. En dan bedoel ik niet perse de aanschaf maar wel het onderhoud. Eerlijk, zonder echt vast en goed inkomen (boven modaal) zou ik niet aan een paard beginnen. Daarbij zou ik geen kapot paard kopen, daar krijg je alleen maar ellende (en in jouw geval financiële problemen) mee.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:37

Zoektpaard02 schreef:
ual_95 schreef:

Bedankt voor je reactie!
Dat heeft u goed gelezen, ik ben inderdaad best onzeker over mijn financiële situatie. Vooral in deze economie is het heel moeilijk in te schatten of iets haalbaar is. Vooral als wat ik heb gehoord dat de prijzen steeds een beetje omhoog gaan.

Ja de reden van verkoop is dat de eigenaar graag verder in de sport wilt en dat niet gaat lukken met dit paard. Ze heeft nu een ander paard erbij gekocht waarmee ze lekker aan de slag is. Helaas is 2 paarden voor haar onderhouden ook moeilijk en heeft ze helaas besloten dat ze weg moet. Wat ik van haar kant ook volledig begrijp.

Het is echt moeilijk, is namelijk echt mijn hart paard. Maar wat niet kan, kan niet helaas. Wel bedankt voor het realistische plaatje, ondanks dat ik een spaarpotje heb zal ik het zo te zien niet volledig halen als ze last blijft houden.

Hopelijk gaat het met jou paard nu wel weer wat beter?

Lief dat je het vraagt. Helaas heeft ze nu weer een botvliesontsteking aan haar knie, na een tik van een ander paard. Er moesten röntgenfoto's en een echo gemaakt worden. Maar goed, dit paard is écht een sukkel. Superlief en mooi, maar zo onvoorzichtig met zichzelf. Die pech is niet vanzelfsprekend. :+

Het houden van paarden wordt steeds duurder, helaas. Het is natuurlijk ook wel afhankelijk van waar je woont en waar je het paard stalt (en wat je met het paard doet).

Je zou natuurlijk voor jezelf kunnen overwegen om een duidelijke grens te stellen. Je neemt haar over voor een symbolisch bedrag, zoekt een fijn stalletje zonder al te veel faciliteiten (=goedkoper, maar wel doe het zelf) en als ze iets 'groots' mankeert (blessure komt terug, koliekoperatie, breuk of iets dergelijks), laat je haar inslapen. Klinkt misschien heel heftig, maar dan heb je het paard en heb je het zelf in de hand. Maar.. als de kosten voor veelkomende gezondheidsdingetjes eigenlijk al te veel zijn, moet je het niet doen! Je laat geen paard inslapen als ze een ontstoken wond heeft, bij wijze van.

Vraag jezelf bij bovenstaande wel af of het je waard is om jezelf dingen te ontzeggen voor een paard waar je weinig mee kan doen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:25

Zoektpaard02 schreef:
Het probleem zit hem alleen in de financiën, ik weet dus totaal niet wat ik per maand moet gaan verwachten wat mijn uitgaven zijn.

Dan zou ik het helemaal niet doen. Hoe moet je het straks doen dan als er onverwachte dingen gebeuren?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:30

Kun je haar niet tegen stalkosten huren van de eigenaar?
De kans dat dit dier een goed nieuw huis krijgt lijkt me heel klein .En jij voelt wel liefde voor dit paard.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:38

Tsja, wat is verstandig?

Ik heb een soortgelijke situatie als jij qua paard en ik heb het wel gedaan. Kanttekening is dat dit paard al 21 is en herstelde blessures aan haar checkligamenten in de voorbenen heeft. Ze is nu 3 maand bij mij en het gaat ontzettend goed, gelukkig.

Wel heb ik een speciaal spaarpotje aangemaakt voor de kosten om haar in te laten slapen als die tijd komt. Ik heb bij overname direct besloten dat ik met dit paard niet ga leuren als ze aan het kwakkelen komt, mede vanwege haar leeftijd.

Zou ik een ander aanraden een geblesseerd paard te kopen waarvan de toekomst nu al heel onzeker is? Nee. Problemen krijg je gratis, die moet je niet kopen. Als je het doet moet je zeker zijn van je financiën en al een plan hebben (waar je je aan houdt) als je toch voor medische problemen komt te staan.

Dit paard is ook mijn once in a lifetime en ik hou verschrikkelijk veel van haar. Maar juist omdat ik zo van haar hou zal ik haar ook laten gaan als ze achteruit gaat.

Mijn kostenplaatje op dit moment is dus alleen de stalling (€400,- volpension + luxe faciliteiten) en 2 keer fysio (€70) om haar weer lekker in haar lijf te krijgen.

Edit:

Ik zie de tip van een dhz-stal. Is dat voor jou haalbaar met jouw ziekte?
Is het voor jou lichamelijk haalbaar om af en toe kleine ritten met dit paard te maken? Als dat nl niet zo is heb je anders een verdraaid dure grasmaaier in beheer.

AnjaK83

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:42

Mijn paard kost mij gemiddeld zo'n 525 per maand. Dat is exclusief dierenartskosten, les, eventuele nieuwe spullen en osteopaat/chiropractor. Best veel dus. De (all-in) stalling is 378 per maand. Daar komt dus nog 150 euro bij op voor de smid (ijzers voor), inenten, tandarts, zadelmaker etc.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:56

Welkom op Bokt!

Dit klinkt heel mooi, je verzorgpaard overkopen, maar als je nu al bang bent het financieel niet te redden, is het wellicht beter om het niet te doen, hoe jammer ook. Je wilt natuurlijk ook niet het paard zelf te moeten verkopen als je het onverhoopt financieel toch niet redt.

Ik kan ook.niet in je portemonnee kijken. Weet je hoeveel per maand je nu overhoudt en dus hoeveel je per maand kan besteden aan een paard? Is dit meer of minder dan €500?

Je hebt niet alleen de maandelijkse kosten (stalling of weide, voer, stro ect.) maar ook hoefsmid, tandarts, zadel en hoofdstel, andere atributen, ontworming en zo kan ik nog wel doorgaan.

En daarnaast heeft het paard al een oude blessure, dus kans dat de dierenarts regelmatig langs mag komen is aanwezig. Dat kan flink in de papieren lopen. Mocht je dat geld niet hebben, dan is het misschien toch beter om het paard niet over te kopen.

Weet de eigenaresse dat je hem wilt kopen? Is er misschien een optie dat je hem mag leasen? Dan heel goede afspraken wie wat betaald. Misschien is dat een optie?

Succes in ieder geval, wat je ook besluitl

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:09

Leasen lijkt me een goed idee. Dan kun je stoppen als het niet meer zou gaan.

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:11

Ik heb mijn verzorgpaard gekregen.
Hij was 24, artrose, zomereczeem en ik wist wat hij mankeerde. Hij moest weg omdat hij gevaarlijk werd voor zijn eigenaresse op leeftijd en hij was een oude nukkige man die zijn zin door dreef door te gaan slaan of je omver te lopen.

Toen hij 4 jaar geleden bij ons kwam was hij zwaar verwaarloosd. Mondhoeken kapot getrokken, manen afgeschoren zodat we niet konden zien dat die zomereczeem had, staart was 1 grote vilten klit bol, hij was zeker 100 kilo te licht (best knap voor een tinker) en was op dag 2 al kreupel. Waarschijnlijk hebben ze hem verdoofd toen ze hem gingen halen. Oftewel, ik had hem beloofd dat die nooit meer weg zou gaan.

De enige reden dat ik hem over heb kunnen nemen is omdat ik op een stal sta die mij €200 in de maand kost ipv de minimaal €400 die je hier in de omgeving utrecht ziet. Ik heb niet veel, er is geen stromend water of elektriciteit, maar mijn paard staat 24-7 buiten op nog geen 5 minuten van mijn huis en hij heeft het er geweldig. Ik dacht eerst ik geef hem een leuk laatste jaar, maar inmiddels is hij al 2 jaar van mij en doet hij het mentaal, waar hij positief in veranderd is, en lichamelijk super goed. Hij is inmiddels ruim 25 :D Totaal ben ik denk ik gemiddeld €300 in de maand aan hem kwijt. Soms iets meer, soms iets minder. Dat zit hem dan in hoefsmid, nieuwe eczeemdeken elk seizoen, kruiden,spray en zalf tegen zomereczeem, brokken etc. Ik heb wel voor mijzelf gezegd dat als hij iets moeilijks gaat mankeren het klaar is.
Laatst bijgewerkt door Dropneus95 op Gisteren, 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:12

De enige die weet of het haalbaar is en die daarover kan beslissen, ben jijzelf natuurlijk.

Ik heb zelf ook chronische aandoeningen, sommige al van voor ik mijn pony kreeg, sommigen van daarna. Door omstandigheden na jaren ook niet meer kunnen werken en dus een ziekte-uitkering. Ponylief is gelukkig zelden ziek geweest. Hij stond op een eerder goedkope pensionstal, maar ja ook daar ging de prijs sommige jaren omhoog. Heel veel financiële ruimte voor extra's was er niet aangezien ikzelf ook nog redelijk wat medische kosten etc heb. En nog los van het geld, moet je je ook de vraag stellen of je de zorg voor een paard (ook al staat hij volpension) aankan gezien je chronische aandoening(en).
Hij is inmiddels gestorven. Er is op het eind 3x een dierenarts geweest (1x diagnose + bloedafname + inspuiting, 1x controle en tweede inspuiting en 1x om hem in te laten slapen); ik heb het dan over een periode van 4 dagen. Die dierenartsbezoeken en medicatie hebben mij een paar honderd euro gekost, dan nog een paar honderd om hem op te laten halen na zijn overlijden en dat is dan natuurlijk bovenop gewone kosten zoals stalgeld. Het heeft mij dus aardig wat geld gekost. En dan hebben we qua diagnose en behandeling lang niet alles "uit de kast gehaald". Ik ben niet meer met hem naar de kliniek gegaan voor verdere diagnostiek en indien mogelijk enige behandeling (voor alle duidelijkheid: niet omwille van financiële redenen, maar om een combinatie van andere redenen). Had ik dat wel gedaan, dan was ik al heel snel zeer veel geld "kwijt" (vervoer naar de kliniek, beeldvorming, onderzoeken, eventueel behandeling,...).
Een exacte diagnose kon niet gesteld worden door eigen dierenarts (zeldzaamheid van de (combinatie van) klachten die hij had), er lagen nog 2 opties op tafel op het einde. Bij de - volgens mij - minst waarschijnlijke optie, hebben bepaalde van mijn aandoeningen mogelijk een rol gespeeld in het ontstaan of de verergering.

Zolang je paard gezond is, kan je de kosten redelijk goed overzien en kan je je uitgavenpatroon eventueel aanpassen als je dit paard écht wil hebben. Als je paard echter ziek wordt of geblesseerd is, kunnen de kosten wel hoog oplopen en is het kostenplaatje een pak minder voorspelbaar.
Voor mij persoonlijk spelen mijn eigen aandoeningen ook nog een rol in de keuze om geen nieuw paard aan te kopen. Maar ook dat is natuurlijk iets heel persoonlijks waarover enkel jij kan beslissen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:27

500 euro per maand vind ik een goede leidraad. Dat moet je zonder blikken of blozen aan je paard kunnen spenderen.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:45

Lijkt me niet verstandig. Een paard kost veel geld en ook veel energie. Je moet goed verdienen en ook nog flink wat geld op de bank hebben. Laat de eigenaar zelf maar haar verantwoordelijkheid voor dit paard nemen. Dat paard is niet meer gezond en verdient een pensioen plek.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17 min geleden

Ik zou het niet doen. Voor jouw chronische ziekte is het niet goed als er zorgen komen. En hoewel paarden een prachtige hobby zijn, gaat het vaak gepaard met zorgen.

Bijkomende kosten die tegenvallen, je eigen gezondheid e energie, de gezondheid van je paard, een pensionstalling die tegen valt, etc.

Ik verdien best leuk en heb ze aan huis staan. Helaas veel pech met paarden gehad en ook echt hoge kosten waardoor ik een tijdlang ook niets opzij kon zetten, al mijn vrije tijd op ging aan paardenellende en mijn hoofd vol zorgen zat. Hoewel ik over het algemeen ontzettend van de paarden geniet, weet ik maar al te goed dat er ook een keerzijde aan kan zitten.