Paard 1 week na aankoop kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gerrit1982

Paard 1 week na aankoop kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-25 20:02

Een vriend van mij heeft inmiddels 3 maand geleden een 18 jarig paard gekocht.
Het paard is gekocht met als doel het leren rijden en springen. Hij heeft duidelijk aangegeven pas begonnen te zijn met rijden en bepaalde ambities had. Hier was het paard volgens verkoper zeer geschikt voor.
Het paard werd na de eerste week al kreupel, heeft toen een paar dagen stil gestaan, dit leek daarna beter. Hij heeft toen weer een keer gereden en het paard stond daarna nog maar op 3 voeten. Dierenarts bij laten komen en er was toen sprake van een hoefszweer. Paard heeft toen 2x per dag in de biotex gestaan en de voorgeschreven medicatie gekregen. Dit leek toen beter te gaan, tot hij in eens kreupel was aan het andere been. Pees was erg dik en warm, weer de dierenarts bij laten komen en het ging hier om een peesblessure waar hij vermoedelijk al langere tijd last van heeft. Er was litteken weefsel te zien.
Hij heeft de afgelopen weken sinds dat hij voor het eerst kreupel was de verkopers altijd op de hoogte gehouden, alleen vertikken zij enige samenwerking. Voor hun is het paard verkocht en willen ze hier verder niks meer van weten. Hij heeft de hoop verloren in het paard en heeft er geen vertrouwen meer in. Wat kan hij doen en wat zijn zijn rechten?

Suzanne F.

Re: Paard 1 week na aankoop kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 20:04

Bij een particulier gekocht of bij een handelsstal?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 20:04

Heeft je vriend het paard laten keuren?

En is dit hetzelfde paard als waar je in december een update over plaatste?

Gerrit1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-25 20:14

Suzanne F. schreef:
Bij een particulier gekocht of bij een handelsstal?

Particulier

Gerrit1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-25 20:14

Lieser schreef:

Paard is helaas niet gekeurd. Gezien zijn leeftijd en de prijs heeft hij dit niet gedaan.
Nee het gaat hier om een ander paard

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 20:19

Lieser schreef:

December is niet 3 maanden geleden

Ik zou FloortjeM een een bericht sturen. Ze is hippisch jurist als ik het goed zeg

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 20:33

Ik weet niet of een hoefzweer en tengevolge daarvan een overbelaste pees wel een verborgen gebrek is ?
Je kan in theorie ook een gezond paard een peesblessure rijden in zware bodem .
Wat zei de veearts over het herstel plan van de overbelaste pees ?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 20:34

Gerrit1982 schreef:
Paard is helaas niet gekeurd. Gezien zijn leeftijd en de prijs heeft hij dit niet gedaan.

Dan heeft je vriend waarschijnlijk pech. De koper heeft een onderzoeksplicht (tenzij het paard gekocht zou zijn van een professionele verkoper).

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 20:36

office schreef:
Ik weet niet of een hoefzweer en tengevolge daarvan een overbelaste pees wel een verborgen gebrek is ?

Precies,

Ik denk dat dit echt gevalletje pech is.

Hoefzweer kan ieder paard overkomen.
Op 3 benen staan belast de overige benen extra.
Een 18jarige heeft altijd wel ergens een zwakke plek, en dat kan opspelen bij overbelasting.

Ontzettend sneu en pech, maar ik zie hier persoonlijk echt geen fout handelen van de verkopers in

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 20:41

Ik kan me voorstellen dat de aankoopprijs ook wel invloed heeft. Heb je meer dan 5k besteed mag je andere verwachtingen hebben dan als het paard 1500€ heeft gekost.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 21:11

Aan mijn voorgangers.
Citaat:
peesblessure waar hij vermoedelijk al langere tijd last van heeft. Er was litteken weefsel te zien

Maar had de verkoper dit niet moeten benoemen?
Hij heeft ooit een pees blessure gehad.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 21:14

Een ouder paard is natuurlijk altijd wel een risico, hoefzweer is natuurlijk echt heel erg pech en als daardoor het andere been overbelast raakt kan de verkoper daar weinig aan doen.

Ik zou het paard een tijdje rust geven en daarna rustig aan oppakken.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 21:14

DuoPenotti schreef:
Aan mijn voorgangers.
Citaat:
peesblessure waar hij vermoedelijk al langere tijd last van heeft. Er was litteken weefsel te zien

Maar had de verkoper dit niet moeten benoemen?
Hij heeft ooit een pees blessure gehad.

Als de verkoper er vanaf wist wel lijkt me, geen idee hoe lang zij het paard hebben gehad en of het bij hen geweest is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 21:15

Goede les voor een volgend paard, nu is hij al genoeg aan de dierenarts kwijt en laat de volgende keer in ieder geval klinisch keuren.
Heeft je vriend zwart op wit dat dit paard volgens verkoper geschikt is voor zijn doel? Zo nee dan vergeet het maar en neem het verlies.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 22:07

Femke_Tweety schreef:
office schreef:

Een 18jarige heeft altijd wel ergens een zwakke plek, en dat kan opspelen bij overbelasting.

Er zijn toch echt paarden van in de 20 die nooit iets gehad hebben hoor. Dus altijd een zwakke plek hoeft echt niet. Maar het kan wel zo zijn dat iets nooit naar voren is gekomen bij de vorige eigenaar en nu door ander management wel. Maar ik ken echt paarden van 20+ die geen blessuregeschiedenis hebben op een keer een trap en toen kreupel na.

Ik vind keuren ook niet altijd nut hebben, het hangt in dit geval ook van de prijs af. Bij niet keuren heb je weinig kans dat je zo'n dier terug kunt brengen. Dan is het gewoon dus een paar weken op rust en dan weer opnieuw gaan oppakken en hopen dat het dan goed blijft gaan. Een hoefzweer is geen blessure, en gewoon pech en feitelijk na het open snijden ook opgelost. Een peesblessure blijft altijd een zwakke plek en zou de verkoper, indien er naar gevraagd is natuurlijk, moeten vertellen. Die zijn vervelender om te laten genezen, als ze al genezen (meestal niet). Maar ja, niet naar gevraagd =pech.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 22:25

Kabayo schreef:
Lieser schreef:

December is niet 3 maanden geleden

Ik zou FloortjeM een een bericht sturen. Ze is hippisch jurist als ik het goed zeg

Die van december is niet doorgegaan staat er.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 00:30

office schreef:

Er is littekenweefsel op de pees te zien, staat in het startbericht. Dat ontstaat niet in de periode dat een zweer woekert.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 06:24

Little_Gift schreef:
office schreef:

Er is littekenweefsel op de pees te zien, staat in het startbericht. Dat ontstaat niet in de periode dat een zweer woekert.

Niet keuren is niet zeuren. Als die pees een probleem was geweest dan was het er met de buigproef uitgekomen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 07:38

Lieser schreef:
Gerrit1982 schreef:

Dan heeft je vriend waarschijnlijk pech. De koper heeft een onderzoeksplicht (tenzij het paard gekocht zou zijn van een professionele verkoper).

Als de koper heeft gevraagd of het paard voldoet voor het beoogde doel, en de verkoper heeft 'ja' gezegd, is er in basis al voldaan aan de onderzoeksplicht. Keuren heeft daar echt niets mee van doen.

Zegt de verkoper 'ja, maar hij heeft wel een dik been gehad waar ie een tijdje raar op liep', dán moet je als koper verder onderzoeken (wat nog steeds niet gelijk staat aan keuren, overigens). Doe je dat niet en haal je je schouders op, dan heb je niet aan je onderzoeksplicht voldaan als er op later moment zich een issue voordoet wat gerelateerd is aan dat dikke been.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 07:42

En zelfs dat is dus niet helemaal waar. Stel het paard heeft bij de verkoper na zo'n blessure nooit meer verkeerd gelopen. Dan is die ja genoeg. Je hoeft dan niet elk beetje blessure wat zo'n dier gehad heeft te vertellen. Het kan ook nog zo zijn dat de verkoper het ook niet weet. Het kan immers ook al gebeurd zijn voor aankoop door de verkoper.

De koper kan hier niets mee, het is gewoon ook dikke pech dat het paard kreupel ging lopen. Het liep immers niet kreupel tijdens de bezichtiging en het proefrijden. Met keuren was het mogelijk naar boven gekomen.

Jannes2024

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:41

ik had een e pony gekocht , schrok in de stal en ondanks goede bodembedekking gleed deze een dag na aankoop uit in zijn stal tikte flink met het achterbeen tegen voorbeen gat in de pees .
toen de vorige eigenaar dit hoorde wilde hij hem wel terug nemen , had van ons niet nodig dit niet gedaan lang proces geweest pony was gekeurd en goedgekeurd bij aankoop , de blessure na stal ongeluk was de volgende dag duidelijk zichtbaar zat er niet .