Tips, 2 jarige merrie kan nog niet vast staan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Faya_barock

Tips, 2 jarige merrie kan nog niet vast staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-25 21:49

Vandaag is mijn nieuwe 2 jarige merrie van de fokker aangekomen. Na een paar uur rustig op de box laten staan, haar even vast gezet buiten de box om haar box te doen, maar ze ging gelijk hangen.
Ik heb zo onderhand al heel wat paarden gehad, maar eigenlijk nog maar weinig last gehad van paarden die gaan hangen.
Ook mijn veulens zette ik na paar weken vast en met af en toe tikkie op de kont als ze gingen hangen, ging dit vaak al na peer keer gewoon goed.
Maar merk wel dat deze merrie niet onder de indruk is van tikkie op dr kont. Was ook niet in paniek ofzo.

Dus alle tips zijn welkom.

Goof

Re: Tips, 2 jarige merrie kan nog niet vast staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 21:52

Zou je haar niet gewoon even de tijd geven? Ze is er net.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 21:55

Goof schreef:
Zou je haar niet gewoon even de tijd geven? Ze is er net.

:j

Ik zet geen enkel paard direct vast op een vreemde plek. Zeker geen 2 jarige.

Daarnaast kent ze het wel?
En zoja, enkel touw of dubbel touw? En wat gebruikte jij?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 21:59

Het kan prima zijn dat ze dit trucje al kent, en dan is het wel belangrijk dit goed af te leren, anders heb je wel een probleem. Koop goed halster dat niet snel kapot kan en pas ook vooral op dat ze zichzelf niet kapot trekt (zeker haar halswervels)

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-25 22:02

Ja mee eens had het niet zo snel moeten doen, was aan 1 touw met paniekhaak. Bleef er natuurlijk wel bij staan.
Ging er vanuit dat ze het al gewend was.
Bedenk me dat het misschien een idee is om hiermee verder te gaan eerst in haar box als ze van haar hooinet staat te eten bijvoorbeeld.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 22:13

Is dat vreemd dat ze dat nog niet kan?.
Mijne kon dat ook niet, ze is net op nieuwe plek aangekomen. Misschien even wat oefenen en tijd gunnen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 22:15

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 22:21

Ik gebruikte in het begin altijd een lange lijn (zoals een longeerlijn). Alleen door de ring halen en het andere eind zelf vast houden. Je kunt dan gemakkelijk meegeven. Langzamerhand zal jouw paard gaan vertrouwen dat het allemaal wel goed is, en niet meer gaan hangen of trekken.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 22:28

Faya_barock schreef:
Ja mee eens had het niet zo snel moeten doen, was aan 1 touw met paniekhaak. Bleef er natuurlijk wel bij staan.
Ging er vanuit dat ze het al gewend was.
Bedenk me dat het misschien een idee is om hiermee verder te gaan eerst in haar box als ze van haar hooinet staat te eten bijvoorbeeld.

Ik zou dat juist niet doen. Laat het vast staan even voor wat het is, gaat het nog 3x mis dan heb je een patroon wat je weer moet doorbreken. Ik zou juist aan de hand beginnen. Halster om, meelopen en kijk even of je daar in een situatie kan komen dat je ook wat druk moet zetten. Waarschijnlijk gaat ze dan ook achteruit en hangen, maar dan heb je haar zelf vast. Dan kun je op een goede manier aanleren dat ze juist een stap naar voren moet doen.
Verder zou ik haar als ze snapt wat de bedoeling is, haar dan eerder vastzetten met 2 touwen op een poetsplek waar ze bij voorkeur niet ver achteruit kan. Als die er zijn natuurlijk. Dan voorkom je ook al veel namelijk.
Met een hooinet oefenen klinkt leuk, maar de truc is uiteindelijk dat ze niet in paniek raakt en trekt als ze druk voelt en zeker niet leert dat als je maar hard zat trekt je ook los komt. Als ze braaf haar hooi blijft eten en niet echt merkt dat ze vast staat, leert ze het ook niet wat ze moet doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 22:42

Waarschijnlijk kent ze het nog niet, zou het even opnieuw proberen zodra ze wat meer gewend is. Eventueel met koeien halster.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 23:17

Hier komen mijn jonge paarden veel in de hand maar kennen vast staan ook niet. Ik vind het eigenlijk best schokkend dat je zo 1 gelijk vast zet. Gewoon een touwtje los erom heen en met paard bezig gaan en dat uitbouwen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 23:20

Mijn 2 jarige kan niet vast staan.
Nou en? Voor alles is een tijd. Ook voor vast staan. Die van mij was een jaar of 7, 8 voordat hij aan een touw kon vast staan. Tussen 2 touwen op de poets plaats ging als jonkie wel. Dus; in die periode nooit vastgezet aan een touw.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 23:25

Ik vind vast staan dan weer een basis dingetje :') dat leer je ze als veulen toch al? Als ze naar de smid gaan etc? Een keer meegeweest met de trailer naar iets?

Tuurlijk zijn de verwachtingen heel anders dan een volwassen paard, maar eventjes vast staan vind ik wel een basis ding. Niet perse al op de 1e dag op een nieuwe plek hoor, maar an sich vast staan wel.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 23:43

Mijn paard kon als 2 jarige vanuit de opfok ook niet vaststaan. Maar zelfs als de jouwe dat toevallig al wel bij de fokker had geleerd, vind ik het erg naief om te denken dat zo’n jong dier een paar uur na een ingrijpende verhuizing vastgebonden aan een touwtje lekker gaat staan chillen.

Ik had destijds dat aanbindstukje waar duo penotti al een link van deelde in combinatie met een lange leadrope gekocht . Dan zijn ze al klaar met hangen voor je hele touw er doorheen is getrokken. Als 4 jarige staat hij daar nog steeds mee vast. Niet dat hij nog gaat hangen, maar mocht het toch een keer gebeuren dan komt hij zelf zonder schade aan zijn hoofd van de druk af.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 02:41

DuoPenotti schreef:
https://www.facebook.com/share/r/15soMEiBYk/

Ken je deze al?

Als ik nu een jonkie aan 1 touw vast zou zetten. Dan kocht ik deze :j

https://share.google/uG7T2yJaMgxfHMwZS

Dit.
Ze kunnen niks kapot trekken en leren zo ook dat trekken niks uithaalt. Want meestal trekken ze tot er iets knapt en is de paniek daarna over. Met dit systeem kan er niks knappen maar hebben ze ook niet het gevoel vast te zitten.
Maar zoals anderen ook zeggen, neem je tijd, je kan dit ook wel opbouwen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 05:40

Hevonen schreef:
Ik gebruikte in het begin altijd een lange lijn (zoals een longeerlijn). Alleen door de ring halen en het andere eind zelf vast houden. Je kunt dan gemakkelijk meegeven. Langzamerhand zal jouw paard gaan vertrouwen dat het allemaal wel goed is, en niet meer gaan hangen of trekken.

Je kunt het inderdaad trainen.

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 06:18

Super bedankt voor jullie tips, ik ga er zeker mee aan de slag!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 07:31

Bedankt voor de tip. Van die ring, ik heb die meteen bij kramer besteld voor mijn 4 jarige

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 09:33

Leuk om te horen :)

Vroeger sloegen we het gewoon door de ring, maar dit is zoveel handiger :j

boedjang schreef:
Bedankt voor de tip. Van die ring, ik heb die meteen bij kramer besteld voor mijn 4 jarige