Leeftijd mysterie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Leeftijd mysterie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 16:53

Ben benieuwd wat jullie hier van denken, geimporteerd paard met buitenlands paspoort en zonder papier. In het paspoort staat geboortedatum 2019 dat zou het paard 6 moeten maken. Echter was het paard afgelopen najaar de laatste buitenste snijtanden aan het wisselen. Dat doen paarden op 4.5 jarige leeftijd.
Volgens de tandarts was het paard inderdaad jonger dan in het paspoort stond qua gebit. Maar..ik keek de afgelopen week in de mond en de binnenste en middelste snijtanden zijn al gevuld. De buitenste niet..dit doen ze dan weer tussen 5 en 8 jaar. Dit maakt me in de war haha..wat denken jullie? 5 of 6 jaar?

Elisa2

Re: Leeftijd mysterie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 08:53

Niemand een idee?

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:54

Heb hier al eens een discussie over gehad met zowel een dierenarts als goede paardentandarts bij een van mijn merries. Ze zouden beiden zweren dat het paspoort niet klopte en ze pas 4-5 was ipv 7. Haar gebit vulde en wisselde gewoon heel traag. Ik wist zeker dat ze 7 jaar was toen der tijd want ze is bij mij geboren. Het wil dus niet altijd alles zeggen hoe het gebit groeit... Schijnt vaker voor te komen ook dat het gebit trager ontwikkelt.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:04

Vaak lopen paarden die verlaat een paspoort krijgen in gebieden waar de controle daarvan minder is. Dan is het aan de eerlijke ogen van de eigenaar en de dierenarts om de leeftijd te schatten. Ik ben zelf consulente en je kan er echt uren over bijbelen. Paarden kunnen luchtzuigen wat de leeftijdsschatting kan beïnvloeden. Ze kunnen ook heel wild en mensenschuw zijn en je heel gemeen bijten. Dan moet je helemaal vertrouwen op de eerlijkheid van de eigenaar en schrijf je inderdaad op wat ze zeggen. Een dierenarts kan hem dan nog platspuiten, als hij er in de buurt kan komen. In het buitenland kiezen die vaak ook voor de weg van de minste weerstand en vertrouwen ze op de eigenaar.

Ik heb inmiddels de visie, dat als jij denkt dat hij jonger is, dat je daar je trainingsprogramma het beste op kan aanpassen? Leeftijd is een heel subjectief begrip. Ik ken mensen die hun paard al op 6 jarige leeftijd verloren aan artrose, botbreuken, koliek enz. maar andersom heb ik er hier één lopen van 26 jaar en die is nog superfit. (En die gaat pas weg als dierenarts hem heeft moeten inslapen hoor, die is niet te koop).

Ik weet van zaken dat paarden bij de rechtbank om die reden worden aangevoerd ivm gebreken. Tot nu toe blijkt dan altijd dat er meer aan de hand is en dan is leeftijd een laatste strohalm om nog recht te krijgen. Zo lang je paard gezond is en jou het plezier geeft waar je hem voor kocht is het echt heel subjectief. Leeftijden schatten is en blijft echt heel lastig. Volgens de wet mag een schatter 2 jaar afwijken en ik strijd er al jaren voor dat dat duidelijker in de paspoorten moet staan dat leeftijd is geschat. In Engeland schrijven ze geen leeftijd op in het boekje als ze het niet weten. Dat vind ik eigenlijk het allereerlijkste. Wat je niet weet, kun je niet opschrijven.

Uiteindelijk is er maar één manier om echt zeker te weten hoe oud je paard is: Dat is hem kopen bij de fokker die je platbombardeerd met zijn mobiel en daar de foto's op laat zien van het paard dat pasgeboren probeert voor het eerst op zijn beentjes te gaan staan. Pas dán weet je zeker hoe oud het dier is. En dan nog. Ik heb er hier 2 staan die ik zo gekocht heb en van één heb ik al discussie gehad met de tandarts, want volgens zijn gebit was hij 10 jaar ouder en dat was in zijn geval echt niet zo. En die dartmoor die hier met zijn 26 lentes rondspringt was geschat op 15 door de beste man. Dus die is behoorlijk zuinig op zijn gebit. En ook van die staat zijn hele historie hier op bokt. :j :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:52

Dank jullie wel!

Goed om te lezen dat er dus meer controverse is over het gebit en dat dit niet altijd klopt met de voorspellingen van wat er zou moeten zijn zeg maar. Ik dacht altijd dat je het redelijk goed kon zien totdat ze 8 en aftands waren.

Ik vind het zelf dus ook heel lastig, behandel het paard inderdaad maar gewoon als een 5 jarige..kan beter te voorzichtig ermee zijn dan teveel belasten denk ik. Deze heeft denk ik inderdaad in een natuurgebied ergens gelopen en pas voor transport een paspoort gekregen met leeftijdschatting vermoed ik zo. Ik vermoed dat ze zich toch gewoon vergist hebben en het dier een jaar jonger is. Alleen ja, dat vullen van die tanden kon ik niet helemaal plaatsen. Maar als ik het zo lees dan staat dat dus gewoon niet zo in beton gegoten.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:55

Een van onze veulens liep ook uit schema. Ik weet even niet meer of hij nou voor of achter liep, maar hij hij wisselde zijn tanden met een half jaar afwijking van de richtlijn.