Keuzen stress, iets met teveel pony's

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jeniej

Keuzen stress, iets met teveel pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 12:49

Zoals de titel al zegt heb ik een beetje keuze stress. Ik heb 4 fantastische pony's, super lief en allemaal super mak, zit nooit geen kwaad in.

Het gaat om mini's dus kleine pony's.

1 pony is mijn men pony dat is Blacky, die is op dit moment drachtig. Deze gaat zowiezo nooit meer weg.

Afbeelding

Dan heb ik nog 3andere pony's waar ik eigenlijk niks mee doe.
Nera, het veulen van blacky
Afbeelding
Mogelijk wordt deze wat groter dus hopelijk goed geschikt voor voor de wagen. Is ook al braaf met vanalles.

Luna (4 jaar oud veulen van blacky)
Afbeelding
Luna is klein ik denk dat ze misschien net de 80cm haalt. Ik vindt haar persoonlijk ook niet geschikt voor voor de wagen. Is wel super braaf en makkelijk.

En dan hebben we nog zilver

Afbeelding
Op dit moment nog hengst, wil ik mogelijk dit najaar laten ruinen. Is wat groter rond de 90/95cm maar wel heel gevoelig. (zou het ruinen hiervoor kunnen helpen?) ik zou hem graag voor de wagen zien, hij is een sterke pony goed been werk en heeft een goed uithoudingsvermogen.

Maar eigenlijk hebben we net teveel pony's voor de weide die we hebben. En dus twijfel ik om er misschien 1 te verkopen, maar alleen als het juiste huisje zich aanbied. Maar hoe maak ik een keuze welke dan. Ik hou van alle pony's, ze zijn allemaal super lief en heel makkelijk.

Maar ik wil ook eigenlijk juist een pony waar ik echt mee kan mennen, en dan dus ook echt afstanden, geen wedstrijden. Maar gewoon kilometers over de weg. Blacky is leuk voor de kleinere ritten, maar die red de grotere afstanden ook niet.

Dus mijn probleem is nu eigenlijk dat ik 3 pony's heb waar ik niks mee kan, (waarvan 1 natuurlijk te jong is maar mogelijk potentieel wel goed)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 12:51

Kun je ze niet als 4-span inspannen?
(Als je hengstje geruind is)

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 12:53

Hannanas schreef:
Kun je ze niet als 4-span inspannen?
(Als je hengstje geruind is)

Ik heb daar zelf de ervaring niet mee, als ik hulp zou krijgen zou het misschien een optie zijn. Maar dat is dan ook weer een dingetje, er zijn er niet veel die kleine pony's beleren. En dan zit het heel ver weg, terwijl ik wel graag bij het proces betrokken blijf. Het liefst zou ik ze wel gewoon thuis houden zelfs tijdens het beleren. Maar weet dat dit al helemaal moeilijk is.

Overigens loopt de hengst er nu ook tussen, dus ernaast zou ook nu opzich geen probleem moeten geven. Ik wil hen vooral ruinen omdat ik hoop dat dit de scherpe kantjes en het gevoelige er wat vanaf haalt.

Cioccolato

Re: Keuzen stress, iets met teveel pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 13:00

Geen hengst er tussen gooien en vermeerderen als je er al teveel hebt.

Een geschikte menpony kopen en de kleintjes waar je niks mee kan verkopen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 13:00

Ik men met twee pony's van 85cm en doe daar ook wel enkelspan sulky mendurance mee. En ze rijden gewoon een 4-daagse zoals Epe uit in tweespan. Dat waren voor mij ritten van 23-28 km (inclusief 4 km naar waar de stalling zich bevond). En dan reden ze de vrijdag nog vrolijk de parade mee ook. :D
Afbeelding

Dus ik denk dat sowieso je Appaloosa die afstanden ook wel redt, maar je moet ze daarvoor wel regelmatig kunnen inspannen.

Als je denkt aan verkopen is Nera of Luna nog de beste optie. Ze zijn beide nog jong, merries en braaf. Ik zou zelf iets als jouw Silver later willen hebben voor naast mijn jongste pony (die kan slecht alleen op pad en de andere is alweer 18). Ik vind Appaloosa echt prachtig.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 13:32

Cioccolato schreef:

Of gewoon je eigen (laten) beleren, dat is toch minstens zo leuk.. Hoe je kiest weet ik niet, afhankelijk van je gebruikersdoel en karakter van de ponies, en dan kijken of je een geschikt baasje kunt vinden voor een andere. Als je doel mennen is, misschien kijken of je een geschikt baasje voor Luna kunt vinden? Vind 3 ponies zelf trouwens geen fijn aantal om aan te houden, heb liever een even aantal in de groep, maar dat kan persoonlijk zijn

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 13:37

Solistar schreef:
Cioccolato schreef:

Of gewoon je eigen (laten) beleren, dat is toch minstens zo leuk.. Hoe je kiest weet ik niet, afhankelijk van je gebruikersdoel en karakter van de ponies, en dan kijken of je een geschikt baasje kunt vinden voor een andere

Ik zou zeker 1 van mijn eigen willen laten beleren, daar weet ik al van wat ik eraan heb. Die zijn lief en makkelijk, als je koopt weet je dit niet. Ik zou ook graag hulp krijgen bij het beleren of iemand in de buurt die het zou kunnen doen. (omgeving tiel)

Gebruikers doel is recreatief mennen, gewoon lekker over de straat, met eventueel mijn dochters erbij op de kar. (ik heb een 2 en een 4 wieler kar.) voor de 4 wieler zouden dus ook makkelijk 2 pony's kunnen. Maar daar heb ik dan hulp bij nodig.

En voor grotere pony's is veel te vinden maar die kleintjes is dan toch wat lastiger om hulp bij te krijgen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 14:23

Solistar schreef:
Cioccolato schreef:

Of gewoon je eigen (laten) beleren, dat is toch minstens zo leuk.. Hoe je kiest weet ik niet, afhankelijk van je gebruikersdoel en karakter van de ponies, en dan kijken of je een geschikt baasje kunt vinden voor een andere. Als je doel mennen is, misschien kijken of je een geschikt baasje voor Luna kunt vinden? Vind 3 ponies zelf trouwens geen fijn aantal om aan te houden, heb liever een even aantal in de groep, maar dat kan persoonlijk zijn

Ala die te klein zijn voor doel kun je beter iets kopen wat bij doel past.

Met kopen weet je dit. En kun je prima filteren op karakter.

Maar hoofd zaak, hengst er bij weg.

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 14:39

Cioccolato schreef:
Solistar schreef:

Ala die te klein zijn voor doel kun je beter iets kopen wat bij doel past.

Met kopen weet je dit. En kun je prima filteren op karakter.

Maar hoofd zaak, hengst er bij weg.

Er staat al dat die dit najaar geruind wordt.... Of hij moet inderdaad weg. 1 van de 2. Maar hij heeft wel meer maat en uithoudingsvermogen. Dus is mogelijk wel geschikt. Maar heb zelf niet de ervaring om hem ervoor te zetten. Heb er wel al achter gelopen maar als hij paniek heeft blijft die er een beetje inhangen. Met meer evaring is dit er zeker uit te krijgen. Zit namelijk verder geen kwaad in heel het beestje niet.

En karakter kan je mogelijk op filtreren, al blijft het een moment opname, en ik heb tot nu toe (wel met een grotere pony) geen goede ervaringen opgedaan. Er wordt snel gelogen. Dus je weet niet wat je koopt. Pony kan ook vol blessures zitten, gevoelig zijn op het een of ander. Dit weet je gewoon niet.

Heel veel groter dan 1 meter wil ik uiteindelijk ook niet want daar is onze track niet geschikt voor. De hoogste stroomdraden zijn 70cm ongeveer.
Laatst bijgewerkt door jeniej op 20-08-25 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 14:41

Kiezen is altijd lastig , ze hebben immers allen hun eigen karakter die hun maakt tot wie ze zijn. De een vult het nadeel van de ander vaak aan waardoor ze gezamenlijk heel positief zijn.
Ben alleen benieuwd waarom je nog een veulentje fokt wanneer je al keuze stress hebt omdat je grond te kort komt . Is er iets veranderd waardoor je minder grond hebt of was deze dracht , een oeps gevalletje?
En dit bedoel ik niet aanvallend.

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 14:46

Gombal schreef:
Kiezen is altijd lastig , ze hebben immers allen hun eigen karakter die hun maakt tot wie ze zijn. De een vult het nadeel van de ander vaak aan waardoor ze gezamenlijk heel positief zijn.
Ben alleen benieuwd waarom je nog een veulentje fokt wanneer je al keuze stress hebt omdat je grond te kort komt . Is er iets veranderd waardoor je minder grond hebt of was deze dracht , een oeps gevalletje?
En dit bedoel ik niet aanvallend.

Opzich zolang we bijvoeren gaat het prima natuurlijk. Dus het is geen oeps en het is ook niet zo dat er 1weg moet! Maar meer dat ik er nu 3 voor de sier in de weide heb en ik eigenlijk wel wat wil. Waarbij ik zelf mogelijk denk dat Luna het minst geschikt is voor het doel wat ik wil. Gezien die echt klein is, niet veel uithoudingsvermogen heeft. Maar ik die eigenlijk ook wel heel leuk vindt. Het probleem is meer dat ze allemaal super lief en makkelijk zijn. Maar ik wil toch ook wel graag iets met ze kunnen.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 15:14

Er is mij ooit verteld door mijn hoefsmid, die natuurlijk veel paarden ziet, dat Appaloosa's altijd gevoeliger zijn dan andere paarden. Aangezien die gevoeligheid genetisch vast ligt zou het best eens kunnen dat ruinen geen garantie geeft op minder gevoeligheid. Dit heb ik natuurlijk niet wetenschappelijk onderbouwd maar zijn vast bronnen over te vinden.

Mijn eigen appaloosa mini hengst is ook zeer gevoelig, ontzettend lief dier maar heeft altijd zachte benadering en veel tijd nodig.

Heb je de hengst nu tussen de merries lopen? Waarom nog vermeerderen als je de plaats er eigenlijk niet voor hebt?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 15:28

Als hij nu al paniekerig is dan zal dat nooit helemaal weg gaan. Mijn jongste is ook zo, super braaf en vriendelijk en luistert perfect. Totdat hij alleen moet en er staat een grasspriet verkeerd, dan is hij weg. Dus in een groepje enkelspan, helemaal prima, tweespan helemaal prima, tot voor kort ook tandem helemaal prima. Maar alleen op pad zonder andere paarden/pony's gaat niet. Ik dacht toen hij 7 was dat hij het eindelijk te boven was gegroeid. Toen konden we ineens alleen alles. Zelfs tandem geleerd anderhalf jaar terug. Maar hij is toch weer gaan rennen, dus houd ik het bij tweespan of enkelspan in een groep. Ik ga de andere pony niet in gevaar brengen. Misschien kan je stippel wel goed tweespan met Blacky in de toekomst. Zoals je tekst nu geschreven is zou Nera dan nog het beste zijn voor verkoop, maar die groeit dus wel weer groter uit. Alleen moet je nog een aantal jaren wachten voordat die voor een wagen kan. Jammer dat ik te ver weg zit, ik had je best willen helpen. :o
Verder kan Luna wel prima enkelspan voor een sulky qua gewicht, vooral over asfalt. Waarom denk je dat ze daar niet genoeg uithoudingsvermogen voor zou kunnen krijgen?
Mijn kleinste is 84cm en die loopt dus consistent ritten van 25+km. Dus het is wel mogelijk, je moet alleen rustig conditie opbouwen.

En inderdaad waarom steeds een veulen erbij als je het dan vervolgens problematisch vindt dat je er niks mee kunt? Dan moet je niet fokken met een pony die je eigenlijk te klein is, maar een grotere erbij kopen die beter geschikt is om mee te mennen.

Daarnaast zou je misschien ook andere dingen kunnen doen, vrijheidsdressuur, lange teugelen, springen aan de hand. Er bestaan zat dingen die je naast je pony kunt doen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 15:57

Ik zou meerdere te koop zetten en kijken wie zich aandient, zijn dat leuke mensen die echt passen bij het dier en waar jij een super gevoel bij hebt dan kan je 1 wegdoen. én, je hoeft niks. Je kan kijkers ook gewoon afwijzen

Rosae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 16:37

xMathilde schreef:
Er is mij ooit verteld door mijn hoefsmid, die natuurlijk veel paarden ziet, dat Appaloosa's altijd gevoeliger zijn dan andere paarden. Aangezien die gevoeligheid genetisch vast ligt zou het best eens kunnen dat ruinen geen garantie geeft op minder gevoeligheid. Dit heb ik natuurlijk niet wetenschappelijk onderbouwd maar zijn vast bronnen over te vinden.

Oeh, interessant! Voor zover ik heb kunnen nagaan zijn er geen wetenschappelijke bronnen die de claim onderbouwen dat appaloosa’s genetisch gezien ‘gevoeliger’ zouden zijn in hun gedrag of temperament. Ik heb alleen gevonden dat de aanwezigheid van de LP-genmutatie bepaalde gezondheidsrisico’s met zich mee kan brengen. Zo is aangetoond dat Congenital Stationary Night Blindness (CSNB) voorkomt bij paarden die homozygoot zijn voor deze mutatie. Daarnaast is vastgesteld dat appaloosa’s een significant hogere prevalentie van Equine Recidiverende Uveïtis (ERU/maanblindheid) hebben dan paarden zonder de mutatie.

Misschien dat sommigen het beeld hebben dat appaloosa’s ‘gevoeliger’ zijn, vanwege de oogproblemen die bij deze paarden vaker voorkomen? Paarden met een verminderd gezichtsvermogen reageren vaak sterker op geluiden of aanrakingen, wat er misschien toe kan bijdragen dat ze door sommigen als ‘gevoeliger’ worden ervaren.

Verder over castratie: op basis van de beschikbare literatuur is niet aantoonbaar bewezen dat hengsten na castratie minder gevoelig reageren op prikkels uit de omgeving of minder schrikachtig gedrag vertonen. Castratie vermindert voornamelijk testosteron-gerelateerde gedragingen, terwijl effecten op algemene gevoeligheid of temperament tot op heden niet wetenschappelijk zijn bevestigd. Daarom is het aannemelijk dat een paard met een ‘gevoelig temperament’ deze eigenschap ook na castratie behoudt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 17:31

Voor het mennen heb je hele coole pony,s nodig die niet snel in paniek raken. Daar zou ik op selecteren, samen met de gewenste maat.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 18:16

Deze week zag ik een topic voorbij komen van iemand die een shetlander zoekt voor haar kinderen, een knuffelpony. Misschien is je 3e (de kleine) een match ?

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 18:19

Hoe weet je welke pony een goed uithoudingsvermogen heeft als je er nooit wat mee doet? Oprechte vraag, ik zou dat zelf niet weten.

Ik zou de kleinste verkopen want daar kan je sowieso niks mee.
De appaloosa laten beleren. Of ook verkopen als hij niet rustig genoeg is. Voor mennen moet je wel echt een brave hebben. Ik denk dat je hem zo kwijt zou zijn, het is een gewilde kleur.

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 18:31

Temeraire schreef:
Hoe weet je welke pony een goed uithoudingsvermogen heeft als je er nooit wat mee doet? Oprechte vraag, ik zou dat zelf niet weten.

Ik zou de kleinste verkopen want daar kan je sowieso niks mee.
De appaloosa laten beleren. Of ook verkopen als hij niet rustig genoeg is. Voor mennen moet je wel echt een brave hebben. Ik denk dat je hem zo kwijt zou zijn, het is een gewilde kleur.

Omdat ik ze wel eens mee neem langs de wagen. :) daardoor weet ik ook dat ze super braaf zijn.

Dus er wordt ook niet helemaal niks mee gedaan.

Mogelijk lijkt de hengst de beste optie om weg te doen ivm dat die wel heel gevoelig is ja. Ik had de hoop dat ruinen zou helpen, maar hier zijn nog geen veelbelovende reacties op.

Het heeft allemaal ook geen haast gelukkig!

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 19:37

Afgaand op de tekst in je openingsbericht zou ik Luna en Zilver verkopen.

Nera naast Blacky zetten zodra ze wat groter is en ook zorgen dat ze in enkelspan kan lopen.

Er komt dus nog een veulen aan van Blacky. In de tijd dat dit veulen oud genoeg is heeft Nera dan hopelijk al wat ervaring erin zitten en kun je als je wilt ook dit veulen opleiden.

Dan heb je een oudere brave bewezen menpony voor de kortere afstanden en om de jonge pony's te leren en te begeleiden. En twee jongere pony's die in tweespan geschikt zouden zijn voor de langere afstanden.

Even uitgaan dat het ongeboren veulen een braaf en betrouwbaar karakter heeft. En anders heb je Blacky en Nera als 2 fijne men pony's.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 19:56

Hengst houden en ruinen en nm 2 en 3 verkopen?

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 22:23

troi schreef:
Ik zou meerdere te koop zetten en kijken wie zich aandient, zijn dat leuke mensen die echt passen bij het dier en waar jij een super gevoel bij hebt dan kan je 1 wegdoen. én, je hoeft niks. Je kan kijkers ook gewoon afwijzen

Hier ga ik in mee. Als het voor jou echt lastig kiezen is, dan maar alle opties open gooien en zien voor welke pony zich het perfecte baasje aandient. Mogelijk kom je er tijdens dat proces ook achter dat je toch eigenlijk wél een voorkeur had.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 22:32

De hengst is gevoelig zeg je, bedoel je dat in karakter of fysiek? Dus medisch?

Ik zou de hengst en de te kleine verkopen en dan een passende pony terugkopen waarbij mogelijk straks je veulen naast kan lopen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:28

Voordeel van ruinen is dat er niet mee te fokken valt en dan blijft het aantal dieren iets makkelijker in de hand te houden. Ik zou dus overwegen om juist een merrie/merries te verkopen, minder verleiding om te fokken.

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:12

Het is gevoelig in karakter, en op zijn achterbenen, niet medische maar gewenning. Eerst konden wij zijn achterbenen niet aanraken, maar dat is nu geen probleem meer. Maar als er iets tegen tikt van een lijn van het tuig vindt hij dit spannend. Waarschijnlijk met gewoon veel trainen er wel makkelijk uit te krijgen.

Hij sprong eerst ook met een mega sprong over put deksels, dit doet die nu ook niet meer.

De eerste 2 jaar van zijn leven is er niet veel met hem gedaan waarschijnlijk. Nu wordt er al meer met hem gedaan en hij went opzich wel snel aan dingen maar kan wel paniekerig reageren.

Bedankt voor alle reacties! Mogelijk bied ik ze alle 3 eens te koop aan een kijk ik eens of er überhaupt intresse is. En of er misschien een geschikte persoon bij zit. Anders staan ze mij prima.
En misschien moet ik toch eens kijken of het lukt om Luna voor de kar te zetten, die is wel heel nuchter. Ik dacht vooral dat ze te klein was.. Maar misschien valt het mee.