Paard wil de wasplaats niet op

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

0llie

Paard wil de wasplaats niet op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 10:05

Met deze temperaturen is het natuurlijk heerlijk dat je je paard afspoelt. Maar die van mij durft de wasplaats niet op. Eromheen is prima, maar zodra ze erop moet gaat ze stilstaan.
De wasplaats is gewoon buiten op een stuk betonnen vloer, maar daar wil ze dus echt niet op staan.

Als we er naast staan gaat het afspoelen prima, maar daar kan ik haar niet vastzetten en het kraantje is binnen dus ik moet even uit haar zicht om de kraan aan te zetten. Dan loopt ze eigenlijk gelijk weer weg.

Ik moet dus eigenlijk altijd met iemand zijn om haar af te spoelen of te wassen, wat echt niet praktisch is aangezien dat meestal niet kan. Weet iemand hoe ik haar dit kan leren? Ze gaat er dus helemaal niet op, ook niet voor 1 seconde dat ik dat al kan belonen... maar er omheen lopen is dus echt prima. Ook het gras eten wat er direct naast is vindt ze geen probleem... zodra ik op de wasplaats sta komt ze niet meer met me mee.

Kabayo

Re: Paard wil de wasplaats niet op

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 10:09

Heel stom misschien, heb je al eens geprobeerd achteruit de wasplaats op te gaan?

0llie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 10:09

Kabayo schreef:
Heel stom misschien, heb je al eens geprobeerd achteruit de wasplaats op te gaan?

Nog niet, dat ga ik zeker eens proberen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 10:21

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 10:28

Kabayo schreef:

Kan zeker helpen. Ik had een paard dat ook de wasplaats niet opwilde (was buiten maar wel tussen 3 muren). Als ik haar er achteruit in zette vond ze het prima.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 11:03

Heeft ze er ooit wel op gestaan? Klinkt als een negatieve ervaring op de wasplaats.

Maar als achteruit niet werkt, zou ik gaan voor heel veel geduld. Probeer haar op de wasplaats te zetten en wanneer ze stil gaat staan, hoe je zachtjes druk op het touw tot ze haar gewicht naar voren plaatst, dan haal je de druk eraf en beloon je haar. Daarna vraag je haar opnieuw naar voren, beloon elke keer bij een voorwaartse beweging. Wel belangrijk dat je haar niet naar voren gaat trekken, gewoon zachtjes druk houden.
Eventueel kan je ook een bak voer in de wasplaats zetten om te lokken.

0llie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 11:04

Geen idee of ze er ooit wel op heeft gestaan eigenlijk. Met mij niet in ieder geval..

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 11:10

Ik zou een instructeur zoeken die je hier bij kan helpen. Hier gaat om de basis al iets mis namelijk.
Als je controle over de benen hebt ( vooruit, achteruit en zijwaarts) op minimale hulpen zou zoiets geen probleem moeten zijn :)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 11:12

Voor nu gewoon ouderwetse emmer en spons, dat kan overal.

Het oplossen van het wasplaats probleem hangt af van de reden dat xe er niet op wil.
En dat is eigenlijk alleen fatsoenlijk te zien als je er live bij bent.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 12:01

Paar keer voeren op de wasplaats. En anders zo'n spuitstuk op de tuinslang zetten die je aan de kop aan en uit kan doen. Dan hoef je niet naar het kraantje.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 12:04

Waarom kan je haar niet vastzetten? Is er geen mogelijkheid toe of doet ze iets als je haar vast zet. Hangen bijvoorbeeld?

0llie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 12:21

rien10 schreef:
Waarom kan je haar niet vastzetten? Is er geen mogelijkheid toe of doet ze iets als je haar vast zet. Hangen bijvoorbeeld?

Ik heb geprobeerd haar vast te zetten met een longeertouw zodat ze wel vast stond maar niet op de wasplaats hoefde. Toen ging ze hangen dus dat was 1 keer nooit weer

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 12:53

Deed ze dat uit paniek?

Vind ze de wasplaats eng of houdt ze niet van afspuiten?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 12:53

0llie schreef:
rien10 schreef:

Ik heb geprobeerd haar vast te zetten met een longeertouw zodat ze wel vast stond maar niet op de wasplaats hoefde. Toen ging ze hangen dus dat was 1 keer nooit weer

Kan ze sowieso wel vast staan dan?

0llie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-25 22:00

Vandaag geprobeerd met voer en ze ging er in 1 keer op! Dus daar zijn we al goed mee geholpen. Ga het steeds een beetje uitbreiden en dan hopelijk over een tijdje kan ze er gewoon op staan zonder voer en misschien wel afspoelen.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 22:28

Hoi olie
Ik zie in jouw andere topic dat jullie ook problemen hebben met buitenrijden terwijl de vorige leader dit niet had.
Vind jij deze dingen mss zelf nog spannend?
Paarden voelen dan de twijfel en als ze je dan vertrouwen dan gaan ze mee in jouw spanning.

Mss eens samen met een instructeur deze zaken aanpakken?

0llie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-25 22:30

SjonnieZ schreef:
Hoi olie
Ik zie in jouw andere topic dat jullie ook problemen hebben met buitenrijden terwijl de vorige leader dit niet had.
Vind jij deze dingen mss zelf nog spannend?
Paarden voelen dan de twijfel en als ze je dan vertrouwen dan gaan ze mee in jouw spanning.

Mss eens samen met een instructeur deze zaken aanpakken?

Nee vind dit zelf helemaal niet spannend dus vandaar de vragen!

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 23:58

0llie schreef:
Met deze temperaturen is het natuurlijk heerlijk dat je je paard afspoelt. Maar die van mij durft de wasplaats niet op. Eromheen is prima, maar zodra ze erop moet gaat ze stilstaan.
De wasplaats is gewoon buiten op een stuk betonnen vloer, maar daar wil ze dus echt niet op staan.

Als we er naast staan gaat het afspoelen prima, maar daar kan ik haar niet vastzetten en het kraantje is binnen dus ik moet even uit haar zicht om de kraan aan te zetten. Dan loopt ze eigenlijk gelijk weer weg.

Ik moet dus eigenlijk altijd met iemand zijn om haar af te spoelen of te wassen, wat echt niet praktisch is aangezien dat meestal niet kan. Weet iemand hoe ik haar dit kan leren? Ze gaat er dus helemaal niet op, ook niet voor 1 seconde dat ik dat al kan belonen... maar er omheen lopen is dus echt prima. Ook het gras eten wat er direct naast is vindt ze geen probleem... zodra ik op de wasplaats sta komt ze niet meer met me mee.

Mijn paard heeft jaren lang een wasplaats probleem gehad. Inmiddels loopt hij er zowel voor als achterwaarts op, zelfs uit het zicht van zijn maatjes buiten.

Het is afhankelijk hoe de wasplaats eruit ziet. Is hij gesloten? Is er zicht op de kudde? Is het smal? Of juist wat meer ruimte? Is er een soort verhoging of bepaalde kleur vloer? Ik nam de tijd om het paard eraan te laten ruiken, een stapje erop te zetten, zonder direct af te spuiten. Elke keer als ik er was herhalen. Steeds stapje verder tot het paard er helemaal op stond. Ik vraag het paard een stapje vooruit te doen door iets druk op het touw te zetten en direct de druk eraf te halen als het paard 1 pas naar voren zet en dat blijven doen tot hij of zij erop staat. Tussendoor rust pauzes en de hemel in prijzen bij een pasje vooruit is noodzakelijk. Moedig het paard aan. De meeste paarden zijn nieuwsgierig en willen de omgeving onderzoeken.

Als hij moeite heeft met verschillende ondergronden, oefen dan ook eens met een zeil bijvoorbeeld.

Achterwaarts erop zetten kan ook helpen. Bij een smalle ruimte was dit voor mij de enige manier om hem er rustig op te zetten. Door het regelmatig herhalen kunnen we nu zowel voor als achteruit. Al heeft dit mij jaren gekost. Het vast zetten tussen 2 touwen is niet haalbaar voor ons, want hij heeft dan het gevoel dat hij niet weg kan. Touwtje over de hals werkt voor hem. Hij loopt niet weg. Nog steeds is het niet zijn hobby, maar er is ontspanning. Geduld en herhaling zonder boos te worden werkt. En ik heb veel grondwerk gedaan.

0llie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-25 21:31

Heb haar nu 2 keer op de wasplaats gevoerd, de tweede keer heb ik ook gelijk even haar beentjes afgespoeld en ze bleef keurig staan. Ze stond los dus als ze weg wou kon ze dat ook gewoon doen!
Vandaag geprobeerd om zonder te voeren op de wasplaats te staan en ze ging er gelijk op! Bedankt voor jullie tips allemaal