Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
pmarena schreef:Gewoon beginnen met zoeken naar een plekje dat voldoet aan wat jij graag wilt en dat biedt wat het paard dat je zoekt, nodig heeft. Je zoekt vast een bepaald type paard en hebt vast wel een idee van wat je er mee wilt gaan doen en hoe je vindt dat paarden gehouden moeten worden...?
Een echt fijne stal kan soms moeilijk te vinden zijn, maar dat is ook afhankelijk van wat je precies zoekt en in welk regio enzo. Zo zou ik zelf absoluut geen stal willen waar ze allemaal op een apart postzegeltje staan, ik wil minstens een stal met een stabiele kleine kudde die constant vrije in- en uitloop hebben, altijd water en ook altijd ruwvoer tot hun beschikking.
En dan graag ook nog een fijne omgeving om buiten te rijden. Maar misschien sta jij er wel anders in
Zonder stal / wei kan je sowieso nog geen paard kopen dus je moet eerst weten waar je het dier neer kan zetten / of er lange wachtlijsten zijn. Zoek je iets heel bijzonders / zoek je heel rustig en kan het nog wel een jaar duren voordat je 'jouw' paard hebt gevonden? Of ben je niet zo heel veeleisend en kan je bij wijze van spreken binnen een paar weken na het vinden van een fijne stalling, een leuk paard gevonden hebben...?
Desnoods reserveer je gewoon de stal die je graag wilt voor je paard, als je echt de ideale speld in de hooiberg stal gevonden hebt dan zou ik daar gerust al voor betalen als paard er nog niet is, zodat je zeker weet dat ze hem voor je vasthouden![]()
In overleg kan dat dan misschien zelfs tegen gereduceerd tarief omdat er nog geen paard is en er dus geen hooi / stro / voer / werk bij komt kijken voor de stalhouder. Maar dat verschilt natuurlijk sterk per locatie / situatie.
puppy1128 schreef:Ik zou eerst kijken wat je zoekt in een paard en stalling, mocht een stalling in eerste instantie je aanspreken, langsgaan, vragen stellen en weten of er een wachtlijst is. Vaak is het met reserveren zo dat je een bedrag betaald om de stal vast te houden.
Zo wil je bv weten of je alles (deels) zelf moet doen, of dat alles voor je gedaan wordt. Hele dagen buiten met zat ruimte of bv max een half uur op een klein rot paddockje. Met een sober ras zoals koudbloeden ook rekening houden met wat voor voer ze krijgen, rijk kuil met rijk gras is dikke kans op problemen etc. Terwijl een ander paard er nog 5 kg tegen aan gevoerd mag worden bij wijze van.
Houdt er rekening mee dat een stalling tegen kan vallen voor jezelf en/of je paard. Dus zoek ook verder rond ookal heb je wat gevonden. Het is een dure hobby en je paard is degene die er gelukkig en blij moet kunnen wonen. Het moet dus voor beide leuk zijn en blijven.
Bellatrix schreef:Even een realistische vraag hoor, als je nou geen stal kan vinden die aan je eisen voldoet, wil je dan nog steeds een paard kopen?
Nouvel schreef:Het ligt een beetje aan de regio denk ik, maar ook aan wat je zoekt en voor wat voor budget.
Hier in de buurt gaan inderdaad veel stallen weg, zijn er veel paarden en weinig mogelijkheden, dus inderdaad veel wachtlijsten.
Als dat bij jou in de buurt ook het geval is zou ik me op de wachtlijst laten zetten bij stallen die jou aanspreken zodat je in ieder geval wat mogelijkheden hebt.
In het ergste geval moet je dan een keer verhuizen als vrij komt wat je eerste keus zou zijn.
troi schreef:Plekje reserveren betekent vaak ook al betalen voor kale stal zodra die beschikbaar is.
Wat afstemming tussen stal vinden en zoektocht naar het paard is dus wel praktisch
joyce B schreef:Uk kan alvast vertellen dat er redelijk wat stallen zijn die niet meer werken met een wachtlijst die ze in volgorde van aanmelding afgaan. Meer dat ze dan kijken wat voor paard/mens in de groep past.
Er zijn ook stallen die bewust geen wachtlijst aanhouden omdat die vaak toch verouderd is tegen de tijd dat ze plek hebben.
Regelmatig blijven i formeren en marktplaats en Facebook groepen in de gaten houden of kennissen die op die stal staan helpen om er op tijd bij te zijn.
Als je eerst al een keer hebt kunnen kijken in de tijd dst er nog geen plek is, kun je sneller beslissen als er wel plek vrij komt. Het is dan immers nog even checken of het nog steeds passend is en nog steeds zo goed als je dacht, (en of het gevonden paard in de groep past) en dan gelijk de knoop doorhakken.
Pas beginnen met zoeken en stallen kijken als je al een paard hebt is in mijn ogen dus onverstandig. Ga bijvoorbeeld, naast rondleidingen, ook met paardenvrienden en kennissen 1 of meerdere keren mee naar hun stal zodat je weet of het wat is.
Hoe meer plekken je ziet en leert kennen hoe beter.
Voor reserveren is het realistisch om een bedrag te betalen. Zeker vanuit de stalhouder. Je wilt niet weten hoe vaak er plek vrijgehouden wordt en dan haakt iemand toch af. Zelfs op het laatste moment nog als er al een verhuisdatum is afgesproken.
De reden dat volpension steeds zeldzamer wordt is dat de prijzen te laag liggen in het Noorden om er een fatsoenlijk uurloon uit te halen. Bedrijfsmatig kan dat niet uit.
Dan heb je of hoger stalgeld, of iemand die het echt als hobby ziet of gezelschap voor eigen paard, of je zult in elk g3val een deel van de week dingen zelf of samen met stalgenoten moeten doen.
Het is onzin datdst niet lukt met flexibele diensten. Het is maar net hoe ver je van stal woont, hoe de taken zijn verdeeld en of ze met een vast rooster met vaste tijden werken of dat er elke keer een rooster gemaakt wordt op basis van beschikbaarheid. En 2x per week de paddock uitmesten voor de hele kudde is weer wat anders dan elke dag je eigen stal uit moeten mesten en/of diensten hebben voor voeren en/of buiten/binnen zetten.
Mensen met paarden aan huis moeten ook zelf voor hun paarden zorgen naast hun baan, gezin en hobby's.
Vol pension willen is natuurlijk prima, maar reken dan wel op een ander budget, want het is realistisch dat mensen daar ook een eerlijk uurloon voor willen hebben. 15 uur werk per paard per maand bij volpension is normaal. Dat is een half uur per dag. Reken maar eens uit wat dan de stalhouder zou kunnen vragen als hij/zij minimumloon over wil houden.
Ballard_L schreef:In welke omgeving zoek je stalling?
Melissaaxdh schreef:Ballard_L schreef:In welke omgeving zoek je stalling?
Leeuwarden-Franeker daartussen/omheen, maar ik ben nog lang niet zo ver, eerst even hard doorsparen nog Vind een fijne plek belangrijker dan afstand en prijs, maar moet natuurlijk wel te doen zijn met de afstand rijden elke dag. Woon zelf in Leeuwarden