Verkoop jij je sportpaard naar China?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Verkoop jij je sportpaard naar China?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-25 12:41

Wij fokken af en toe een veulen en soms blijft zo'n fokproduct wat langer bij ons. Gewoon voor ons plezier, omdat we het leuk vinden om te kijken wat er uit komt en hoe zo'n beest het doet in de (spring)sport. Maar omdat je niet alles kunt houden moet er ook wel eens iets weg.
Eigenlijk wil ik het liefst verkopen aan een goede amateurruiter, een eindgebruiker. Die een paard 'voor het leven' zoekt, goed kan rijden, weidegang biedt, ook buitenritjes maakt, enz. enz.

Maar dan begint het ... De leuke amateurruiter die een goed opgeleid wedstrijdpaard zoekt is bijna niet te vinden. Of wil voor een dubbeltje op de eerste rang. Veel vaker dient zich een potentiële koper aan, meestal een handelaar die het paard heeft gezien op wedstrijd. Soms eerlijk, maar soms ook met een (te) goed verhaal (paard voor de jongste dochter :D). De onderhandelingen zijn zakelijk. Voorrijden, onderhandelen over de prijs, keuren. Alles goed: verkocht!

Ik vind het lastig om hiermee om te gaan. Want eigenlijk wil ik een aantal garanties die samengevat luiden: 'niet naar China'. Of beter gezegd: ik wil graag dat het paard goed terechtkomt. Dat zo'n paard misschien na 2 of 3 jaar door wordt verkocht, dat weet ik. Daar is niks aan te doen. Maar voor zover het in mijn vermogen ligt (dat is dus als ík verkoop) heb ik wel mijn wensen.

Kopers kijken je wat meewarig aan en vanzelfsprekend gaat zo'n paard nooit naar China of Korea, maar altijd naar Zweden of zo .... :wave:

Dus misschien moet je t ook maar laten gebeuren?? Ben benieuwd naar andere meningen/ervaringen!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 13:01

Bij sommige paarden die ik niet makkelijk vind, geen klik mee heb interesseerd het me niet waar ze heen gaan.
Die worden dan echt een blok aan mn been en wil ik liever zo snel mogelijk weg hebben want kosten mij te veel energie maar degeen waar ik het goed mee gedaan heb gaat het aan mijn hart maar dat zijn wel paarden die het met iedereen goed doen. Zonder isseus. Waarvan ik weet de volgende er heel blij mee gaat zijn en zo heb ik er al wat verkocht die nu elders hun forever home hebben en waar ik nog regelmatig leuke berichten over ontvang.

Cioccolato

Re: Verkoop jij je sportpaard naar China?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 13:34

Ik heb er meerdere aan handelaren verkocht die nu in de buurt in het buitenland lopen. Doen het prima en ik vind het helemaal best. Ze lopen leuk mee in de sport daar bij sommige die ik nog kan zien (handig social media tegenwoordig)

Je weet het toch nooit. Als je wil dat ze t hebben zoals thuis moet je gewoon niet verkopen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 13:48

Disclaimer: ik ben een volwassen ponymeisje met spreekwoordelijke geitenwollensokken, inderdaad type paard voor het leven.

Ik vind het heel goed om aan de waarden die je hebt vast proberen te houden. Natuurlijk kan je bedrogen worden met wat ze van plan zijn, worden ze doorverkocht of zijn ze achter gesloten deuren toch niet zo leuk als ze voordeden. Maar dan heb je wel met eer en geweten geprobeerd ze het beste huis te geven. Is wellicht fiancieel niet de beste keuze, principes hebben kost vaak geld.

Er zullen vast trouwens ook hele leuke eigenaren zijn in bepaalde landen waar het in het algemeen niet zo fraai gesteld is met het dierwelzijn (denk een China, Brazilie, etc), maar zelfs als je die treft is de kans een stuk groter dat ze het vervelend krijgen als ze toch van baasje moeten wisselen.
Rotte appels heb je overal, maar je hebt wel een beetje invloed op de kans dat je paard zo'n rotte appel treft wat mij betreft. En dat gaat dan niet alleen over het land, maar wellicht ook het type mens en het einddoel van het paard in het algemeen waar je aan verkoopt.

Ik ben het ermee eens dat je alleen zekerheid hebt als je ze niet verkoopt. Maar dat betekent niet dat je geen voorzorgsmaatregelen kan nemen die de kansen van je paard op een prettig leven verhogen als je wel verkoopt.
Beetje te zwart wit wat mij betreft om ze gewoon met degene met de meeste poen (of die ze het snelst wil komen halen) mee te geven omdat er een kans is dat ze het later met minder geld op de bank of meer moeite ook slecht krijgen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 13:52

Als je je paard verkoopt ben je het kwijt. Ik vermoed dat jouw paarden in de hogere prijsklasse zitten- daar gaan ze vanuit eigenbelang echt wel goed voor zorgen. En zoals @ Cioccolato zegt: als je wilt dat ze het hebben zoals thuis dan moet je ze niet verkopen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 14:03

Een paardenland of een niet-paardenland (zoals China) maakt voor mij zeker uit. Maar een ex-paard van mij is door een volgende eigenaar verkocht naar Japan, dus ergens is het wat hypocriet. Dan had ik gewoon helemaal niet moeten verkopen. Ik hoop altijd dat de nieuwe eigenaar net zoveel moeite doet als ik om het paard een goede nieuwe plek te geven, maar die garantie krijg je niet.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 14:08

Ik verkoop Friese en barock pinto veulens. Maar niet naar China. Ik wil graag dat ze naar een keuring gaan en de kans is daar nihil. Amerika oid is prima. Tot nu toe staan er 2 in NL en 2 in Duitsland en krijg nog maandelijks een update van alle 4

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 14:51

Ik ben niet zo sentimenteel :o
Verkocht is verkocht en dan heb je er toch geen invloed meer op.....
Mijn uitgangspunt is dat wanneer mensen pittig geld betalen voor een paard, er ook goed voor gezorgd gaat worden. Ook in China.....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 14:54

_Lorette_ schreef:
Een paardenland of een niet-paardenland (zoals China) maakt voor mij zeker uit. Maar een ex-paard van mij is door een volgende eigenaar verkocht naar Japan, dus ergens is het wat hypocriet. Dan had ik gewoon helemaal niet moeten verkopen. Ik hoop altijd dat de nieuwe eigenaar net zoveel moeite doet als ik om het paard een goede nieuwe plek te geven, maar die garantie krijg je niet.

In het verleden is China wel degelijk een paardenland geweest, eerder dan Nederland. Ik heb hier nog wat (porseleinen) Tang-paarden staan, (replica's) uit de Tang-Dynastie , ongeveer tussen 600 en 900 na Christus.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 16:04

Paardenhouderij voor dure paarden is niet zo slecht in China hoor. De paarden die daar heengaan kosten aardig wat na transport en komen ook bij paardenmensen terecht die meer te besteden hebben.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 16:18

De paardensport en kennis van de paardenhouderij in China gaat met sprongen vooruit.

Zeker als je verkoopt naar Shanghai, Beijing, Guangdong, Hangzhou en dergelijke.

Wel iets om rekening mee te houden is het klimaat, kan tropisch zijn in (een deel van) het jaar. Het ene paard kan daar beter mee omgaan dan de andere. Daarintegen is airco in de stallen redelijk mainstream.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 16:34

Jaar of 10 geleden heeft een stalgenote haar paard verkocht aan een handelaar die het dier naar China exporteerde. Ze had het paard overgenomen voor een heel erg nette prijs, hij was erg braaf maar 'te veel paard' voor haar. De handelaar roste een rondje in de bak, bood een goed bedrag en weg was het paard. Was een nazaat van Cornet Obolensky. Het interesseerde hem verder niets; hij had al een koper, en het dier was braaf genoeg.
Gezien de verkoopprijs, en de kosten voor export zal het dier hopelijk goed terecht zijn gekomen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-25 17:24

Ik denk niet dat een paard het niet goed kan hebben in China of een ander soortgelijk land. Maar heb een paar vrienden die daar in/met paarden werken. Zij zeggen: grootste probleem is dat er geen achterland is. Dus als je paard niet naar behoren presteert, is de kans dat hij op een slechte plek terechtkomt heel erg groot.
En omdat de kans dat onze sensibele goed opgeleide goed verzorgde paarden in dit soort landen inderdaad niet naar behoren presteren best groot is, vind ik het lastig...

Ik vind het trouwens prima om mijn paarden te verkopen en volg ook best een aantal via social media. Dus daar gaat het niet over, maar iedereen wil toch het beste voor z'n beesten?
Ik stop er veel tijd en energie in om er een fijn paard van te maken. Dan is het toch wel erg jammer als daarmee niks wordt gedaan.
Laatst bijgewerkt door Kendra op 06-08-25 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 17:28

Ik ben een jaar of 13 geleden in Shanghai op 2 verschillende stallen geweest.

De ene een echte manege daar zou ik mijn paard ook liever niet terecht zien komen. Paard met een dik einschuss been gezien, bijvoorbeeld.

Maar de andere, daar stonden alleen sportpaarden, zagen er goed uit, goed verzorgd. Ik geloof wel dat ze als ze duur aankopen, dat ze ook echt wel moeite doen om zo’n paard op de best mogelijke manier te verzorgen.

Dus ik zou het wel doen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 17:43

Kendra schreef:
Ik denk niet dat een paard het niet goed kan hebben in China of een ander soortgelijk land. Maar heb een paar vrienden die daar in/met paarden werken. Zij zeggen: grootste probleem is dat er geen achterland is. Dus als je paard niet naar behoren presteert, is de kans dat hij op een slechte plek terechtkomt heel erg groot.
En omdat de kans dat onze sensibele goed opgeleide goed verzorgde paarden in dit soort landen inderdaad niet naar behoren presteren best groot is, vind ik het lastig...

Ik vind het trouwens prima om mijn paarden te verkopen en volg ook best een aantal via social media. Dus daar gaat het niet over, maar iedereen wil toch het beste voor z'n beesten?
Ik stop er veel tijd en energie in om er een fijn paard van te maken. Dan is het toch wel erg jammer als daarmee niks wordt gedaan.

Wat bedoel je met: geen achterland? Dat er voor een onvoldoende presterend sportpaard verder geen carrieremogelijkheden zijn als simpel recreatiepaard ofzo? Of iets anders?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 21:38

Wij hebben meerdere paarden naar China verkocht en horen af en toe nog steeds wat van de paarden :) De foto's en filmpjes die ik zie laten gewoon happy paarden zien die goed verzorgd zijn. Dus daar zou ik me zeker niet zo'n zorgen om maken!

Het enige dat ik erg jammer vind is dat je de dieren zeker niet meer terug ziet, maar dat kan bij een verkoop binnen Nederland natuurlijk ook zo zijn. Al hadden we laatst wel een Chinese man hier die naar de paarden kwam kijken en die bleek eigenaar van 1 van onze fokproducten (wij hadden hem binnen Nederland verkocht, maar zij had hem naar China verkocht). Dus dat was wel toevallig.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 22:32

Ik denk dat het ook een beetje afhankelijk is van prijs toch? De gemiddelde amateur die het dier voor zijn leven heeft, buitenritjes maakt, weidegang, heeft over het algemeen ook minder te besteden dan de prof.

Dan is het voor verkoper misschien ook een keuze; of meer geld, of meer zeggenschap over het huis.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 22:40

Ik kon mijn vorige paard ooit verkopen naar Zuid Korea (ik zou daar voor een aantal maanden heen gaan om op een stal te werken en moest hier een keer voorrijden toen hij in het land was). Had er geen goed gevoel bij en heb het niet gedaan. Toen ik daar eenmaal op locatie was heb ik god op mijn blote knietjes bedankt dat ik niet overstag ben gegaan... De zorg voor de paarden was daar (toen in elk geval) echt ver onder de maat (geen fatsoenlijke smid, slecht voeren, geen goede medische zorg, geen enkel idee van wat een paard nodig heeft en als klap op de vuurpijl een paard weken laten staan met een bungelend gebroken been...)
Ik zou er niet pertinent op tegen zijn om te verkopen naar een niet paardenland (weet zeker dat er in China stallen zijn waar het management prima op orde is, ze vliegen die kennis vaak gewoon in vanuit landen als NL/DE en hebben vaak geld zat) maar zou wel goed onderzoeken hoe en wat.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 23:04

Ik denk eerder: iemand die zoveel geld betaalt en een paard van de andere kant van de wereld laat importeren wilt zijn investering zien renderen. Wat als het paard een minder goede investering bleek? Dat vind ik in eigen streek soms al een issue, laat staan in een land waar dierenwelzijn nu eenmaal nog lager op de agenda staat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 08:33

Nee, ik zou niet verkopen naar China..maar ook niet naar Spanje, Mexico/ Brazillie etc.

Ik weet dat ze veel geld betalen in China voor leerpaarden (goede sportpaarden), en ken ook paarden die er heen zijn gegaan. Maar de kennis loopt daar echt achter en daarom het welzijn ook Sommige hebben misschien geluk en treffen een redelijk goede stal maar voor mij zou het risico te groot zijn.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-25 15:59

anjali schreef:
Wat bedoel je met: geen achterland? Dat er voor een onvoldoende presterend sportpaard verder geen carrieremogelijkheden zijn als simpel recreatiepaard ofzo? Of iets anders?

Klopt. Wat ik begrijp zijn er eigenlijk helemaal geen mogelijkheden; als je als sportpaard (met de kans op een redelijk normale stal, waar ook West-Europeanen werken) niet voldoet is er een toekomst mogelijk op een manege die waarschijnlijk bij ons die naam niet zou mogen dragen. Ook heb ik begrepen dat paarden soms worden ingezet als werkpaard - maar daar kan ik me helemaal niets bij voorstellen, #hoedan?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 16:16

Het eerste veulen van onze merrie hebben we zelf gehouden en is nu onder het zadel.
Het veulen van dit jaar gaat naar de veiling (KWPN veulenveiling) Ook de eerste x dat we dit doen overigens.
En ja, daar heb je dan helemaal geen invloed op waar hij dan naartoe gaat. Behalve als de prijs te laag is, kun je hem er zelf tussenuit halen. Je mag - geloof ik - 2 x zelf meebieden.
Hij staat niet echt in de buurt en we hebben er bewust ook een beetje afstand van genomen.

We hebben nog een sportpaard in Z2 die we nog een beetje verder willen rijden en dan verkopen. Die zou ik ook niet graag naar China of nog erger Rusland willen zien gaan.
Dan is het voor mij ook echt niet wie het meeste biedt. Die heb je natuurlijk al een tijdje en we hebben dan gewoon teveel met dat dier en wil je ook een goede match.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 14:48

Nadat je een paard verkocht hebt, heb je er toch helemaal niets meer over te zeggen. Ook niet als je hem\haar aan een Nederlander verkoopt. Tenzij dat je verkoopt onder contractueel vastgelegde voorwaarden. Maar meestal gaat bij verkoop het eigendoms- en beslissingsrecht over op de koper. Als je dat niet ziet zitten is zelf houden een betere optie.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 15:02

Tja het is een afweging. Alles wordt eigenlijk al genoemd.
Het huis-tuin-en-keuken-pennymeisje die misschien best leuk kan sturen schudden over het algemeen niet minimaal 15-20k uit hun mouw. En in het buitenland laten ze er gewoon een heel stel komen.
Maar idd vooral in landen als china is er vrijwel niks meer voor een paard wat niet goed genoeg is of waar ze net niet goed genoeg mee overweg kunnen. En dan komen ze echt niet leuk terecht.

Naar mijn idee is het niet voor niks dat fjorden, haflingers, tinkers, freibergers, spanjaarden ontzettend in trek zijn bij de recreatieruiters. Kwpn-ers en aanverwanten zijn niet meer te betalen.
(Of ze zijn niet braaf genoeg) en dat snap ik ook wel. Opfokkosten zijn niet mals en ze leveren in het buitenland gewoon veel meer op.

Ii zou het zelf ook wel een beetje een ethisch dilemma vinden. Ik zou zelf veel liever verkopen naar amerika oid. Dan maar iets minder…

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 15:04

Snap je helemaal.

Hier in een andere context:
Fok(te) kleinschalig en wou ook altijd dat de veulens naar zo iemand gingen.

Vorig jaar gestopt met fokken en het gros van de merries ook verkocht.
Er zat 1 merrie bij die niet makkkelijk was, een veulen van mijn allereerste merrie (ze was 9 ondertussen, dus al lang geen veulen meer).

Zo een merrie waar niets vanzelf mee gaat en daarom na lang wikken en wegen beslist om haar ook te verkopen, want ik ben ook op een punt in mijn leven dat paarden leuk moeten zijn en niet meer altijd gedoe bij het minste.

Het is een plaatje om te zien, dus veel interesse, uiteindelijk kocht iemand ze die ze wou gebruiken voor equitherapie, omdat ze goed spiegelt… ze vertrok samen met 3 andere merries uit de kudde, ideaal dus vond ik het…

6 maand later krijg ik bericht van een onbekende met de vraag of ik merrie X gefokt heb en weet wat er met haar gebeurd is….
Ze had ze gekocht bij een handelaar en ze viel zelfs mensen aan….

Dagen niet goed van geweest.
Blijkbaar had de persoon die ze gekocht had na een 5-tal maanden alle paarden doorverkocht naar een handelaar, nooit antwoord gehad waarom….

Je kan het nooit zeker zijn, zelf ben ik daar ook te soft voor om daar goed mee om te kunnen en blij dat ik niet meer fok, dan heb je dat gedoe niet meer.

Het blijft idd heel dubbel en van zodra je fokt, weet je ook dat je niet alles kan houden en er vroeg of laat dus verkocht moet worden…

En het financiële zal ook altijd meespelen, want als je fokt, hoop je toch ergens er iets aan over te houden ook….

Sowieso niet makkelijk om daar een evenwicht in te vinden.