17e eeuws paarden oren couperen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

troi

17e eeuws paarden oren couperen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-25 17:13

Vandaag liep ikdoor het 80jarige oorlog museum in Groenlo. Hartstikke leuk!

Daar was een uitvergrote ets afdruk van dit te zien:
Afbeelding

De ets reproductie in zijn geheel:
Afbeelding

Pas in de uitvergroting (want het origineel is klein, pakweg 10x20cm) zie je dat dit duidelijk vakwerk is. Het paard is enorm gedetailleerd weergegeven.

En valt op dat de oren gehalveerd zijn >;)
Afbeelding

Dit kan een 'gekkigheid' zijn van de kunstenaar natuurlijk.
Maar misschien ook een gewoonte?
De conservator had geen idee maar vond het wel reuze interessant en wil graag meer weten.

Vandaar mijn vraag aan de machtige bokt-hive:
Iemand hier kennis over? Werd dit gedaan bij oorlogspaarden in de 17e eeuw? Of wie te benaderen die het kan weten?

Bij voorbaat dank!

tamary

Re: 17e eeuws paarden oren couperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 17:27

Ik ben wel eens de bewering / claim tegen gekomen dat de oren gecoupeerd werden om te voorkomen dat ze tijdens een gevecht afgehakt zouden worden (door de ruiter?), maar dat lijkt mij niet van toepassing bij vuurwapens enkel zwaarden geven zo'n risico.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 17:30

Goh interessant. Ik heb het eens gegoogled en vond een paar vermeldingen dat ze dit deden van de 16e tot 18e eeuw in het Verenigd Koninkrijk. O.a. dit boek: A Compendium of Veterinary Art by James White

Voor zover ik kon vinden is het puur voor de looks en status. Blijkbaar kon je zo een herenpaard van een werkpaard onderscheiden

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 17:32

Ik heb geen idee maar ben nu wel geïnteresseerd in dat museum :+ Kun je daar wat meer over vertellen? Ik zit de website te bekijken maar ik ben vooral benieuwd hoe groot het is en of je er een middag kwijt kunt, of dat je er met een uurtje wel doorheen bent :D

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 17:39

Ai zegt dat het de paarden een strijdlustiger en stoerdere uitstraling gaf net als bij honden.Wist ik niet walgelijk…vooral omdat er geen verdoving was in die tijd ( neem ik aan ),

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-25 17:46

Foaly schreef:
Ik heb geen idee maar ben nu wel geïnteresseerd in dat museum :+ Kun je daar wat meer over vertellen? Ik zit de website te bekijken maar ik ben vooral benieuwd hoe groot het is en of je er een middag kwijt kunt, of dat je er met een uurtje wel doorheen bent :D

Het is nog vrij nieuw en echt wel aan te raden. Ook interessant voor kinderen. Veel info over die periode en over verschillende perspectieven, hoe was het bijvoorbeeld voor de boeren. Ik denk dat je er met een uurtje of anderhalf wel door bent. Combineer het met een wandeling door Groenlo, want oud vestingstadje dus heel erg leuk om doorheen te banjeren, en je kan er een middag heerlijk doorbrengen!

Als je de volle ervaring wilt moet je gaan als er een evenement is met veldslagen. Maar dat is maar om de paar jaar helaas

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-25 17:49

Bedankt voor de andere reacties!
Vermoedelijk wel echt een gewoonte toen dus!

De conservator trouwens een link naar dit topic gestuurd dus die leest vermoedelijk mee :D

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 17:51

Ik ken de theorie dat men vroeger graag Spaanse paarden had, mede vanwege de kleinere oortjes, en dat oren soms werden gecoupeerd om de paarden Spaanser te laten lijken. Maar ik had dan altijd een beeld in mijn hoofd van oren waar eigenlijk gewoon een rand vanaf was gehaald (dus een mooie punt aan de bovenkant).
Zo lelijk half afgehakt had ik ook nog niet eerder gezien, en ik kan me dan ook niet voorstellen dat dit bedoeld was vanuit schoonheid/ijdelheid. Dus een manier om het paard te beschermen tegen onhandige acties van de eigen ruiter, of ter bescherming bij aanvallen klinkt dan wat logischer.

Bedankt voor de tip van het museum, mijn vader is geschiedenis nerd met vrienden in de Achterhoek, dus zo'n bezoekje is wel wat voor hem +:)+

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 18:15

Op Social Media kom ik weleens filmpjes tegen van een vrouw die best veel weet over historische dingen rondom paarden. Charlotte Wagenaar heet ze. Misschien weet zij hier meer van?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 18:39

Hihi ai geeft ook gelijk dit topic weer.Bijna griezelig ….

Zorro_BJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 22:14

Ik ben zelf ook naar dat museum geweest, een paar dagen na de opening. Wij waren na een uurtje of 2 wel uitgekeken. Daarna gingen we nog naar de markt die iedere vrijdag in Grolle plaatsvindt.

Groenlo is redelijk toeristisch, omdat er een heel groot vakantiepark naast zit. Naast dat museum zijn er daarom ook genoeg dingen te doen. In een dorpje zo’n 3 kilometer verderop is er ook nog een museum (Erve Kots) over hoe boeren vroeger werkten. Een paar keer per jaar zijn er bij dat museum ook ambachts dagen (vooral tijdens de zomervakantie), die zijn heel erg leuk. Daar tegenover zit ook nog een hele leuke kaasboerderij (kaasboerderij Weenink). Vanuit Groenlo kun je ook naar de leemputten fietsen en naar het zwilbrokke veen. In het zwilbrokke veen zijn in de lente ook flamingo’s.

Dit zijn mijn tips voor als je een dagje naar Groenlo gaat.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 22:26

Ik vond dit reuze interessant, dus ben mijn Google-skills gaan gebruiken en kom wel enkele interessante zaken tegen, o.a. dit stukje van The Museum of the Horse in de UK:

Afbeelding
Dit is dan wel al 18de-19de eeuw.

https://www.historic-uk.com/CultureUK/O ... rge-Horse/

Ook Old billy had cropped ears en zijn hoofd is opgezet en ten toongesteld in Manchester.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 23:32

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 16:29

Staarten werden zelfs tot begin 20e eeuw nog gecoupeerd. Wouter Slob haalt in een boek aan dat toen het eindelijk verboden werd, Groninger keurmeesters hun programma-boekje gebruikten om de staart weg te denken. Anders konden ze niet keuren -O-

Tja, wat hebben we de dieren aangedaan, wat hebben we de vrouwen aangedaan, en alles onder de noemer 'mode'..... Soms vraag ik me ook af wat het nut van al dat pijn lijden waard was %)

Interessante linken trouwens, ga ze eens rustig bekijken :j

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-25 17:15

Dank voor alle reacties!

En ook dank vanuit de conservator!