Uiteindelijke schofthoogte

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

macaromich

Uiteindelijke schofthoogte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-25 21:11

Hallo!

Ik ben benieuwd naar ervaringen of kennis van anderen over dit onderwerp…

Mijn vriendje (cruzado) is op dit moment 2 jaar +2maand oud. Hij meet op dit moment schofthoogte 150cm, kruishoogte 152cm. Ik ben erg benieuwd wat anderen denken over wat zijn uiteindelijke schofthoogte kan worden. :D
Gezien er Spaans bloed in zit, lijken ervaringen van anderen (met spanjaarden) mij ook wel interessant i.v.m. dat het ook wel laatbloeiers kunnen zijn.

Berekeningen heb ik al vaker gedaan (touwtjes methode, berekening met procenten), maar deze geven allemaal een ander antwoord. Het verschilt tussen 153-160cm. Ik zou boven de 155cm toch wel super vinden! En anders moet hij maar lekker breed worden :D

Wat extra info:
-Vader: PRE van 161cm schofthoogte
-Moeder: onbekend ras, 148cm schofthoogte
-Halfbroer: andere moeder van ook +/- 150cm schofthoogte) is met 5 jaar 164cm schofthoogte.
-Halfzusjes (andere moeder van +/-155cm) zijn met volwassen leeftijd +/- 152 geworden.

Het betreffende paardje is met 1 jaar geruind. Blijft wel langzaam groeien (1cm in laatste 2 maanden).
Met 1 jaar leek hij opeens redelijk “af”. Nu met 2 jaar zie je dat hij weer wat smaller lijkt en echt nog moet uitzwaren in de toekomst.

Foto’s ter illustratie :o

Afbeelding

Afbeelding

cissy

Re: Uiteindelijke schofthoogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 08:33

Hangt ook af van voeding en management dus niks van te zeggen hoe hij uiteindelijk uitgroeit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 08:53

De touwtjestest is in het verleden bij mij altijd redelijk uitgekomen met minimaal 2 cm afwijkend.

Anyway, mijn destijds 2.5 jarige was 1.55cm op die leeftijd en werd uiteindelijk 1.65cm en de Spanjaard die ik 2.5 jarige leeftijd had was toen 1.50cm en werd uiteindelijk 1.65cm..die is is vrij lang doorgegroeid maar was wel meer slungel dan de jouwe. Ik denk dat jouw paardje tussen de 1.55 en 1.60cm uit gaat komen.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 08:57

Mijn PRE merrie is echt nog waanzinnig gegroeid na haar 2e jaar! Ze was toen 1,57 en heel smal en nu is ze 6 en 1.64 en heel breed geworden. En ik heb het idee dat ze nog niet klaar is met groeien :D

Gezien de ouders van jouw paard zal hij niet boven de 1.60 uit gaan komen denk ik, maar 1,55 moet hij zeker gaan halen. En wat je zegt, als ze uitzwaren dan heb je toch best veel paard hoor.

macaromich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-25 08:59

cissy schreef:
Hangt ook af van voeding en management dus niks van te zeggen hoe hij uiteindelijk uitgroeit.

Qua voer en management loopt hij nu 24/7 buiten in een kudde van 14 paarden (geen opfok, moeder loopt in zelfde kudde). Heeft zijn vriendjes waar hij dagelijks mee speelt. Staat op gras (kleigrond), ook hooi is aanwezig en wordt (bijna) iedere dag nog bijgevoerd (hele kudde dus hij ook) met slobber en supplementen. Dit is niet mijn management (gezien hij nog niet van mij is, koop zit eraan te komen). Ik zie hem sinds zijn geboorte minimaal 2 keer per week en volgens mij doet hij het goed op deze manier :D

macaromich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-25 09:01

Elisa2 schreef:
De touwtjestest is in het verleden bij mij altijd redelijk uitgekomen met minimaal 2 cm afwijkend.

Anyway, mijn destijds 2.5 jarige was 1.55cm op die leeftijd en werd uiteindelijk 1.65cm en de Spanjaard die ik 2.5 jarige leeftijd had was toen 1.50cm en werd uiteindelijk 1.65cm..die is is vrij lang doorgegroeid maar was wel meer slungel dan de jouwe. Ik denk dat jouw paardje tussen de 1.55 en 1.60cm uit gaat komen.

Oh kijk! Met de touwtjes methode (dat was volgensmij op 1 jaar) zou hij +/- 158 worden

macaromich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-25 09:04

Tilmar schreef:
Mijn PRE merrie is echt nog waanzinnig gegroeid na haar 2e jaar! Ze was toen 1,57 en heel smal en nu is ze 6 en 1.64 en heel breed geworden. En ik heb het idee dat ze nog niet klaar is met groeien :D

Gezien de ouders van jouw paard zal hij niet boven de 1.60 uit gaan komen denk ik, maar 1,55 moet hij zeker gaan halen. En wat je zegt, als ze uitzwaren dan heb je toch best veel paard hoor.

Oh mooie maat zeg! Ja inderdaad, sommige pre’s hier lijken groter dan een ander ras type dames paardje, die simpelweg groter is. Dat enkel omdat ze dan breder zijn haha

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 09:04

Ik denk dat je daar prima vanuit kan gaan dat hij rond die stokmaat wordt, ze groeien vaak in etappes.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 10:10

En het ligt ook een beetje aan de lijnen, sommige groeien lang door en anderen niet.
Mijn kwpn'er kwam uit een lijntje "laat bloeiers" was ook iets later ingereden.
Uiteindelijk tussen zijn 3e en 6e jaar was hij nog 8cm gegroeid. Al vond ik met 3 zijn maat al prima :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 11:45

Ik vind het heel lastig om er wat van te zeggen… Mijn Portugese waren al op jonge leeftijd de hoogte ingegaan en daar is nog maar een paar centimeter bijgekomen. Zij gingen als hengst zijnde ook meer de breedte in vanaf 2,5 jaar oud. Ze zijn nu zo rond de 165cm. Van beide zijn de ouders een stuk kleiner. De ene is in Portugal geboren de andere in Nederland. Dus ik zie er niet echt een richtlijn in…

Maar ik heb ook kleintjes gezien die uiteindelijk pas op wat latere leeftijd nog de hoogte zijn ingegaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 11:55

Mijn ervaring is dat de touwtjesmethode in veel gevallen wel klopt.
(Meet de lengte van de elleboog tot het midden van de kogel. Houdt het afgemeten touwtje daarna van de elleboog naar boven richting de schoft. Het aantal centimeters dat het touwtje boven de schoft uit komt zal het paard nog groeien)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 15:47

Ik denk dat hij uiteindelijk wel 1,57 m of 1,58 m zal worden ja. Volgend jaar zal hij rond de 1,54 m zijn en dan groeien ze nog paar jaar door.