Koop contract opstellen eerste paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

stroopkoek

Koop contract opstellen eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-25 16:03

Beste Bokkers,

Een droom die uitkomt, een eerste eigen paard! Deze week staat de klinische keuring op de planning. Na deze keuring wil ik graag een koop contract opstellen om afspraken, wat betreft het ophalen enz, in vast te leggen. Uiteraard wil ik dit goed doen, zodat ik (mocht dit nodig zijn) op deze afspraken kan terugvallen. Hoe hebben jullie dit contract opgesteld bij de aankoop van een paard? Hebben jullie dit laten doen door een advocaat of een voorbeeld van het internet afgehaald? Mocht ik een voorbeeld van internet gebruiken is dit dan ook rechtsgeldig?

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!

Ipsilonka

Re: Koop contract opstellen eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 17:12

Ik heb nog nooit een contract opgesteld bij het kopen van een paard.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 17:17

Waarom wil je een contract opstellen voor afspraken rondom ophalen?

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 17:21

Gaat het paard niet direct na de keuring mee naar huis?

Het is goed de verkopende partij hierbij te betrekken. Je kunt een hele boel contracten downloaden van betrouwbare websites. Die dekken toch de meest algemene zaken.

Zijn er specifieke zaken waarbij je het fijn vindt dat er een contract is?

annikavolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 17:26

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 17:26

En waarom na de klinische keuring?

Ik zou (als verkoper) verwachten dat als je een contract wil opstellen, je dat opstelt en afstemd voor de klinische keuring (ook alvast over ophalen, als je plan niet is om m meteen na een positieve klinische keurig mee te nemen). Dan neem je een uitgeprint exemplaar mee naar de keuring. Als die positief is, teken je die daar allebei, en voer je de gemaakte uitspraken af. Of nog beter, je tekent digitaal voor de keuring.

Als je na een positieve keuring nog met een contract op de proppen komt die de verkoper nog niet gezien heeft, zou ik als verkoper "not amused" zijn.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 17:28

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 17:30

stroopkoek schreef:
Beste Bokkers,

Een droom die uitkomt, een eerste eigen paard! Deze week staat de klinische keuring op de planning. Na deze keuring wil ik graag een koop contract opstellen om afspraken, wat betreft het ophalen enz, in vast te leggen. Uiteraard wil ik dit goed doen, zodat ik (mocht dit nodig zijn) op deze afspraken kan terugvallen. Hoe hebben jullie dit contract opgesteld bij de aankoop van een paard? Hebben jullie dit laten doen door een advocaat of een voorbeeld van het internet afgehaald? Mocht ik een voorbeeld van internet gebruiken is dit dan ook rechtsgeldig?

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!

Ik weet niet wat hij kost maar ik zou hem ook op de foto zetten + bloedje trekken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 18:03

Als je een koopcontract opstelt dan zet je daar de zaken in waarvan je wil dat het paard daaraan voldoet.
Soms zijn dat ook zaken die wat meer subjectief zijn. Dus niet helemaal volgens de wet koopvernietigend zijn als het niet naar wens is.
Dus dan moet je goed nadenken wat voor zaken dat zijn.
Stalgebreken zijn bv altijd verkoopvernietigend (alleen moet je supersnel zijn om die te laten constateren door een dierenarts, nl 2 weken).
Zomereczeem bv is niet in alle gevallen een verkoopvernietigend gebrek. Dus als je dat beslist niet wil, zeker in een koopcontract zetten.
Moet ie verkeersmak zijn, of wil je dat hij makkelijk op de trailer gaat, dat dan ook vermelden.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-25 18:05

xRivaldo schreef:
Gaat het paard niet direct na de keuring mee naar huis?

Het is goed de verkopende partij hierbij te betrekken. Je kunt een hele boel contracten downloaden van betrouwbare websites. Die dekken toch de meest algemene zaken.

Zijn er specifieke zaken waarbij je het fijn vindt dat er een contract is?

Klopt, paard gaat niet direct na de keuring mee naar huis omdat hun andere paard anders alleen komt te staan. Ik wil dus graag afspraken maken wie er verantwoordelijk is zolang hij daar blijft.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-25 18:08

Kelan schreef:
En waarom na de klinische keuring?

Ik zou (als verkoper) verwachten dat als je een contract wil opstellen, je dat opstelt en afstemd voor de klinische keuring (ook alvast over ophalen, als je plan niet is om m meteen na een positieve klinische keurig mee te nemen). Dan neem je een uitgeprint exemplaar mee naar de keuring. Als die positief is, teken je die daar allebei, en voer je de gemaakte uitspraken af. Of nog beter, je tekent digitaal voor de keuring.

Als je na een positieve keuring nog met een contract op de proppen komt die de verkoper nog niet gezien heeft, zou ik als verkoper "not amused" zijn.

Bedankt voor je reactie! Ik wil het contract samen met de eigenaar opstellen. Goed idee om het voor de keuring te doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 18:12

stroopkoek schreef:
Klopt, paard gaat niet direct na de keuring mee naar huis omdat hun andere paard anders alleen komt te staan. Ik wil dus graag afspraken maken wie er verantwoordelijk is zolang hij daar blijft.

Wettelijk gezien (zou je daar niets over afspreken) dan is dat de verkoper, zolang het paard niet op jouw terrein staat.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-25 18:13

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-25 18:21

Babootje schreef:
stroopkoek schreef:

Wettelijk gezien (zou je daar niets over afspreken) dan is dat de verkoper, zolang het paard niet op jouw terrein staat.

Oké duidelijk. En afspraken zoals dat hij niet wordt verkocht aan iemand anders nadat ik hem heb laten keuren? Is dat iets wat slim is om in een contract op te nemen?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 18:23

stroopkoek schreef:
Babootje schreef:

Oké duidelijk. En afspraken zoals dat hij niet wordt verkocht aan iemand anders nadat ik hem heb laten keuren? Is dat iets wat slim is om in een contract op te nemen?

Zijn de verkopers zo onbetrouwbaar?
Of ben jij zo wantrouwig?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 19:02

Wanneer heb je afgesproken te betalen?
En waarom alleen klinische keuring?

Om wat voor soort paard gaat het?

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 20:20

Heb je de verkoper laten weten dat je een contract wilt gebruiken? Als je bij mij met een contract komt aanzetten vlak voor of na de keuring dan zou je pech hebben want ik ga niet zo even een handtekening onder zetten. Dus wees daar tijdig mee! En als jij het paard wilt hebben moet je betalen na de keuring, dan ben je zeker van de aankoop.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 21:06

Ik denk dat het dan vooral belangrijk is dat erin staat dat bij verborgen gebreken die aan het licht kopen, de koop teniet gedaan wordt voor een bepaalde termijn.
Voor de verkoper is het dan denk ik belangrijk dat letsels of wat dan ook ontstaan na koop voor rekening zijn van de nieuwe eigenaar. Je hoort nl wel dat er bij transport of zo iets misgaat en dan willen de kopers er alsnog vanaf.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 22:44

stroopkoek schreef:
Babootje schreef:

Ik vind het sowieso een rare afspraak om hem daar te laten staan. Maar je kunt handgeld geven, afspreken dat je geen stalling betaald want je doet het voor hun.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 07:22

Dat daar laten staan zou ik zelf al nooit doen. Na de keuring hup mee de trailer in, ervan uitgaand dat de keuring goed is.

Dan zou ik eventueel pas later keuren want blijkbaar zijn zij dus zelf nog niet klaar voor verkoop want dat paard kan nog niet weg. Rare situatie.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 07:35

Ik zou eerder afspreken dat hij gekeurd word de dag dat hij wel mee mag.
Dat hij op voorbehoud van die keuring ook van jou is op dag xx en dan ook geleverd word. En dat ze tot die tijd het paard niet meer mogen verkopen.

Iets in die richting.
Maar zou zeker een datum afspreken.
Want hoe lang moet hij anders daar blijven?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 07:43

Idd, ofwel als hij door de keuring is, een voorschot betalen met afspraak wanneer hij opgehaald wordt en rest betalen bij ophaling.
Want niets betalen voor een paard wat je nog niet direct koopt, lijkt me vragen om gedoe….

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 07:50

Ik heb mijn paard ook nog een maandje bij de verkoper laten staan nadat ze al was goedgekeurd. Dit was vanuit ons, want ik had pas 1 maand daarna plek om haar naar huis te halen. Ik kreeg na de keuring een factuur en heb het paard toen betaald, en ook 1 maand pensiongeld betaald. Ook afgesproken dat de risico's dus gewoon bij mij lagen, want het was nu gewoon mijn paard die dan bij hun in pension staat. Ik had ook wel een heel fijn gevoel bij de verkopers dus ik was absoluut niet bang dat het paard opeens weg zou zijn.

Heb je al aan de verkopers gevraagd hoe zij het zien qua risico draging op het moment dat het paard daar nog blijft staan? En heb je hun ook al gevraagd over het koopcontract? Tot nu toe heeft bij mij de verkoper dit altijd gedaan, en het is wel fijn om een contract te hebben hoor! Dan hebn je gewoon zwart op wit dat het jouw paard is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 08:15

stroopkoek schreef:
Babootje schreef:

Goof schreef:
Zijn de verkopers zo onbetrouwbaar?
Of ben jij zo wantrouwig?

Met mij heeft het niks te maken. Het is wettelijk zo geregeld. :D
-----
Wettelijk kader:
Een paard wordt in juridische zin beschouwd als een roerende zaak, en voor de overdracht van roerende zaken is levering vereist.
De levering vindt plaats door de overdracht van het bezit van het paard.
Het is belangrijk om de afspraken over de levering vast te leggen in een koopovereenkomst om misverstanden te voorkomen.
Belang van levering:
De levering is het moment waarop de eigendom van het paard overgaat op de koper.
Vanaf dat moment is de koper verantwoordelijk voor het paard, inclusief eventuele kosten en risico's.
Het is essentieel dat de koper zich ervan vergewist dat de levering correct heeft plaatsgevonden en dat hij of zij het paard daadwerkelijk in bezit heeft.
-------
De meest gebruikelijke levering van het paard is, dat het paard bij de koper op stal wordt gebracht of dat de koper het paard zelf ophaalt. Op het moment dat de verkoper bij wijze van spreken het halstertouw in handen krijgt, is de levering geschiedt. In het eerste geval (bij levering van het paard bij de koper op stal) zijn risico en kosten voor transport voor de verkoper, in het 2e geval (de koper haalt het paard zelf op) voor de koper.
Dan is er de mogelijkheid dat het paard nog even op stal bij de verkoper blijft staan. Dan is het paard wel gekocht, maar in feite nog niet geleverd (want nog niet in bezit koper). Als je over het moment van levering en de risico's en kosten geen goede afspraken hebt gemaakt kan dat leiden tot vervelende conflicten. Want voor wiens rekening komen de kosten als het paard zich in die periode blesseert? Heb je afgesproken dat het paard is gekocht, afgerekend en geleverd, ook al blijft het nog even bij de verkoper staan dan komen risico en kosten voor rekening van de koper.
Het is dus ook voor de verkoper belangrijk dat deze afspraken helder zijn.

Ik zou zelf nooit voor zo'n constructie kiezen, omdat het zo kort na je aankoop heel belangrijk is om goed te kunnen zien of het paard beantwoordt aan wat je hebt gekocht. Ook al is een paard gekeurd er kunnen zich verborgen gebreken voordoen en daar kom je vaak pas achter als je het paard zelf in handen hebt en ermee werkt. Zijn het gebreken die tot ontbinding van de koop kunnen leiden, heb je daar maar heel kort de tijd voor.

TS als je het paard hebt gekocht dan mag de verkoper het paard niet aan een ander verkopen. Daarom is het koopcontract zo belangrijk want dat is jouw bewijs van aankoop.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 09:22

Babootje schreef:
TS als je het paard hebt gekocht dan mag de verkoper het paard niet aan een ander verkopen. Daarom is het koopcontract zo belangrijk want dat is jouw bewijs van aankoop.

Ik zou als verkoper dan wel het volledige aankoopbedrag ontvangen willen hebben. Niet betaald = niet gekocht.