Ik zit een beetje met een dilemma. Ik heb nu een jaar een superleuke bijrijdpony. Helemaal wat ik zou zoeken in een eventuele eigen pony qua ras, grootte, temperament etc. Ik ga nu 2 keer in de week daarheen. De eigenaresse heeft nu kenbaar gemaakt de pony te willen verkopen, en heeft als eerste gevraagd of ik hem wil kopen. Ze vraagt er volgens mij een nette prijs voor, en de maandelijkse kosten van waar de pony nu staat zijn niet hoog. Ik heb er in principe het geld en de tijd voor, alleen ik twijfel ontzettend of ik het zal doen omdat ik nog niet van plan was nu een pony te kopen.
Pony waar het om gaat:
- Fjord
- +- 145 cm
- 10 jaar
- Makkelijk te rijden, kan wel wat gespannen zijn soms als ze alleen is, dus zonder de kudde
- Basis getraind, geen wedstrijden gedaan, beetje lol-met-je-knolpony
- Zomereczeem
Ze vraagt hiervoor ongeveer €2000. Voor mijn gevoel is dat een nette prijs, maar ik heb zelf nog nooit een paard gekocht en ook niemand in mijn familie, dus ik zou graag een beetje input willen van jullie.
Op de prijs hoef ik het dus denk ik niet te laten, daarnaast kan ik de aankoop en het onderhoud me ook prima veroorloven. Waar ik met name over twijfel zijn twee dingen: hij heeft zijn hele leven in dezelfde kudde gestaan, maar voor mij persoonlijk is dit niet de meest ideale plek. Op termijn zou ik de pony graag verhuizen naar een andere plek, maar gaat dit goed gezien wat hij gewend is? Daarnaast, de mogelijkheid bestaat dat ik ergens over een paar jaar tijdelijk (max 2 jaar) naar het buitenland zou gaan voor werk. Onder andere daarom was ik nog niet van plan nu een paard te kopen. Maar wellicht is een leaser dan een optie voor tijdelijk? Of is dat het niet waard? Twijfel, twijfel.
Voor pony zou er niets veranderen als ik hem zou kopen, die blijft staan waar hij staat en verandert alleen van eigenaar. Als ik hem niet koop, gaat hij de verkoop in en dus verhuizen, en mag ik ook op zoek naar een andere bijrijdpony. Als ik de pony koop, kan die blijven staan waar die nu staat, wellicht is dat de stabielere optie zelfs als ik een tijdje weg ben en er een leaser zou komen? Of eventueel zou ik de pony dan zelf weer kunnen verkopen, in feite is het dan een paar jaar uitstel van iets wat anders nu ook al zou gebeuren. Dan vraag ik me wel af of ik de pony nog kwijt zou kunnen voor een bedrag waarvoor ik niet teveel 'verlies maak' op het aankoopbedrag.
Het is lastig, waar doe ik goed aan voor mezelf en voor de pony? En wat denkt bokt van de prijs? Excuses voor het ietwat warrige verhaal, ik heb zomaar even al mijn gedachten uitgeschreven en ben benieuwd naar meningen van bokt