Pony kopen of niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WithinYuuri

Pony kopen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-25 14:46

Hoi allemaal,

Ik zit een beetje met een dilemma. Ik heb nu een jaar een superleuke bijrijdpony. Helemaal wat ik zou zoeken in een eventuele eigen pony qua ras, grootte, temperament etc. Ik ga nu 2 keer in de week daarheen. De eigenaresse heeft nu kenbaar gemaakt de pony te willen verkopen, en heeft als eerste gevraagd of ik hem wil kopen. Ze vraagt er volgens mij een nette prijs voor, en de maandelijkse kosten van waar de pony nu staat zijn niet hoog. Ik heb er in principe het geld en de tijd voor, alleen ik twijfel ontzettend of ik het zal doen omdat ik nog niet van plan was nu een pony te kopen.

Pony waar het om gaat:
- Fjord
- +- 145 cm
- 10 jaar
- Makkelijk te rijden, kan wel wat gespannen zijn soms als ze alleen is, dus zonder de kudde
- Basis getraind, geen wedstrijden gedaan, beetje lol-met-je-knolpony
- Zomereczeem

Ze vraagt hiervoor ongeveer €2000. Voor mijn gevoel is dat een nette prijs, maar ik heb zelf nog nooit een paard gekocht en ook niemand in mijn familie, dus ik zou graag een beetje input willen van jullie.

Op de prijs hoef ik het dus denk ik niet te laten, daarnaast kan ik de aankoop en het onderhoud me ook prima veroorloven. Waar ik met name over twijfel zijn twee dingen: hij heeft zijn hele leven in dezelfde kudde gestaan, maar voor mij persoonlijk is dit niet de meest ideale plek. Op termijn zou ik de pony graag verhuizen naar een andere plek, maar gaat dit goed gezien wat hij gewend is? Daarnaast, de mogelijkheid bestaat dat ik ergens over een paar jaar tijdelijk (max 2 jaar) naar het buitenland zou gaan voor werk. Onder andere daarom was ik nog niet van plan nu een paard te kopen. Maar wellicht is een leaser dan een optie voor tijdelijk? Of is dat het niet waard? Twijfel, twijfel.

Voor pony zou er niets veranderen als ik hem zou kopen, die blijft staan waar hij staat en verandert alleen van eigenaar. Als ik hem niet koop, gaat hij de verkoop in en dus verhuizen, en mag ik ook op zoek naar een andere bijrijdpony. Als ik de pony koop, kan die blijven staan waar die nu staat, wellicht is dat de stabielere optie zelfs als ik een tijdje weg ben en er een leaser zou komen? Of eventueel zou ik de pony dan zelf weer kunnen verkopen, in feite is het dan een paar jaar uitstel van iets wat anders nu ook al zou gebeuren. Dan vraag ik me wel af of ik de pony nog kwijt zou kunnen voor een bedrag waarvoor ik niet teveel 'verlies maak' op het aankoopbedrag.

Het is lastig, waar doe ik goed aan voor mezelf en voor de pony? En wat denkt bokt van de prijs? Excuses voor het ietwat warrige verhaal, ik heb zomaar even al mijn gedachten uitgeschreven en ben benieuwd naar meningen van bokt :D

capopjekop

Re: Pony kopen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 14:52

Hoeveel last heeft hij van de eczeem? Qua verhuizen zou ik me niet zoveel zorgen maken. Ze wennen meestal wel aan hun nieuwe plek. Ik zou me vooral zorgen maken hoe het daar met muggen zit en of de eczeem op een andere plek niet erger wordt.

Heb je ook voldoende gespaard voor eventueel ziekte of kliniekbezoek?

Maar als je het dier nu koopt met het idee dan kan ik hem mogelijk door verkopen dan zou ik hem laten staan en je aan je oorspronkelijke plan houden om pas een paard te kopen na je verblijf in het buitenland. Ik zou nu alleen kopen als je een bijzondere klik hebt en het dier niet kwijt wil. Maar dat haal ik niet echt uit je verhaal zoals het er nu staat

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 14:54

Bij twijfel niet doen, zou ik zeggen.
Met name vanwege je plan om op termijn (tijdelijk) naar het buitenland te vertrekken. Een paard koop je voor het leven en als je op de voorhand weet dat dit op termijn mogelijk niet in jouw leven past, zeg ik: niet doen.
Wees je bewust van de extra zorg die een eczeempaard met zich meebrengt. Ik heb mijn pony inmiddels 10 jaar en vanaf het begin heeft hij eczeem (bij aankoop wist ik dit niet). Ikzelf zou er zelf nooit bewust voor kiezen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 14:59

De prijs is echt een koopje dus daarom moet je het niet laten.

Heel eerlijk, een harte-paard tref je niet zomaar. Als jij echt een klik hebt met dit dier en het geld en gelegenheid hebt dan zou ik het niet laten. Dit soort kansen komen niet 2x

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-25 15:05

Ik heb wel echt een klik met het dier. Komt misschien niet heel duidelijk naar voren in de OP, want die wilde ik wat feitelijk houden. Ik heb ook voldoende achter de hand voor noodgevallen.

Pony heeft redelijk last van de eczeem, als in kale schuurplekken bij de kont en manen, en de manen worden in de zomer gekortwiekt. Verder staat hij zonder deken, dus daarin zou ik nog wat kunnen proberen. We staan in de buurt van de Veluwe, en bij een eventuele verhuizing zou die daar ook in de buurt blijven, want ik zie mezelf niet naar een heel ander gebied van Nederland gaan.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 15:08

ik vind het echt een koopje, en met een deken heb je grote kans dat het exzeem beter gaat

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 15:10

Jeetje zonder deken vind ik gewoon zielig bij een eczemer..ik vind het qua prijs ook een koopje en ik zou zeggen. Doen! Je hebt nog tijd genoeg om oplossingen te bedenken voor die twee jaar buitenland. Verhuizen is niet zo erg voor hem, mits je hem de tijd geeft om daar rustig te wennen op de nieuwe plek en het zou voor hem al schelen als er een bekend gezicht (jij) mee gaat. En op de nieuwe plek gelijk iedere dag even uit de kudde halen helpt hem om daarmee te leren omgaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 15:13

Wel een deken kopen ja.

Maar betreft prijs echt niet duur.
Zou je over een paar jaar willen verkopen krijg je dat, en meer nog, terug.

Ja of je nu over wilt gaan op koop kan natuurlijk niemand voor je zeggen.

Maar een paard al kennen voor aankoop is natuurlijk wel een groot pluspunt.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 15:17

De pony’s die iets mankeren gaan momenteel bijna voor niks weg .Kijk maar eens op de markt pagina s .
Je mag niet verwachten dat je en een betrouwbare verzorger vind die ook de eczeem naar behoren behandeld gedurende een lange periode.
Straks zit je in het buitenland en dan heb je hier niemand die hem voor je verzorgt.Hij kan namelijk ook iets anders gaan mankeren zodat hij ongeschikt is om te rijden.
Ik zou het alleen doen als je echt echt niet zonder hem kan anders gaat het heel veel stress opleveren.
Als je lang in het buitenland ben kun je dan prima sparen voor een meer getalenteerde en gezonde pony.

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 15:35

Ik zou het doen! :j Je kent het paard al en het is werkelijk waar een koopje! Ook nog jong, je hebt het geld ervoor. Doen! :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 15:38

Niet doen, ja zomereczeem is redelijk te managen maar dan moet je er bovenop zitten. Laat gaan, problemen hoef je niet te kopen.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 15:42

Ik weet niet waar je wilt gaan wonen maar bij mij op stal staan een heleboel internationale studenten die hun paard gewoon meenemen naar Nederland. Is mss ook een optie voor je.

Als je het je kunt veroorloven is het zeker het overwegen waard.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 15:52

Ik zou het ook doen.
Ik snap de reacties wel dat je een paard voor het leven koopt maar dat geld niet voor iedereen en bovendien kan het leven ook gewoon anders lopen dan je voor ogen had. Dus leef bij de dag en stel niet uit wat je vandaag ook kan doen

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 15:57

Ik zou het ook doen; je weet wat je krijgt, en weet niet wat de toekomst in petto heeft, dus als je nu de kans krijgt, en het is allemaal te overzien dan zou ik niet twijfelen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 16:11

Ik had ook een eczeempony, echt van alles geprobeerd, maar eigenlijk is alleen een eczeemdeken effectief. Maar dat geeft dan ook een enorme verbetering. Af en toe wassen meer teershampoo als het nu zo erg is helpt waarschijnlijk ook. Er is veel wat je kunt doen.

Ik vind de prijs ook echt laag, Fjorden kunnen vaak gezond heel oud worden.

Probeer eens te bedenken hoe het zou voelen als dit dier aan iemand anders zou worden verkocht...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 16:20

Als iets te mooi lijkt om waar te zijn (de prijs) is het dat vaak ook.
Naast eczeem ken ik geen fjord van die leeftijd zonder artrose. Ik zou m dus zeker ook laten keuren door een dierenarts

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 16:31

Van 10? Heb nog nooit een Fjord gezien van 10 met artrose...

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 16:34

Ik zou het ook doen. Je kent de pony en weet wat je koopt

De prijs is netjes en er hoeft helemaal geen addertjes onder het gras te zitten. De eigenaar kent ts en heeft haar zelf gevraagd of ze de pony wilt kopen. Sommige vinden een fijne plek echt belangrijker dan het geld

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 16:35

Hoi @TS, als je echt een klik hebt met de pony en je wilt niet dat hij verkocht wordt, zou ik het overwegen.
Maar niet zonder keuring bij een zelf gekozen arts.

Weet je genoeg over zijn verleden; heeft hij ooit blessures gehad?
Als hij erg veel last heeft van zomereczeem (lees kale plekken, geen manen etc) snap ik de prijs op zich wel. Heeft hij verder al wat gedaan (wedstrijden, boscrossen, springen)?

Ik zou wel klinisch keuren en RX laten maken.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 16:50

je kent dit paard, dus je weet ook veel over de gezondheid.
als jij een goeie klik hebt zou ik het doen.

welk risico loop je?
- dat je die 2000 niet terug krijgt, jammer dan, als jij er 2 jaar plezier van hebt minimaal zou ik dat het al waard vinden.
- de kosten die je maandelijks hebt, dat moet je bedenken dat het het waard is
- dat je paard wat overkomt en je daar voor opdraait. dat risico loop je altijd en dat kun je dekken (leuk is anders).
- dat je mogelijk een lange periode naar het buitenland gaat. daar moet je goed over nadenken. houdt je het paard dan of ga je haar verkopen. beide is prima. anders wordt het paard nu verkocht. als jij het koopt verandert er (eerst) vrij weinig.

ik zou het dus ook doen als ik jou was en je kan het betalen.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 17:00

2000,- voor een 10 jarige fjord? Inderdaad een koopje. Hopelijk is het uit goedwilligheid en niet omdat er iets onder ligt. Laat hem even keuren als je die keuze maakt, puur voor de zekerheid. En wat is 2 jaar op een levenlang samen? Stel diertje huppelt nog 20 jaar bij jou rond, mits dat je intentie is natuurlijk, dan zeker doen. Al scheiden jullie wegen na een paar jaar; voor hem veranderd er niets in die paar jaar, hij blijft gewoon op zijn vertrouwde stal.
Dus ja ts, als je het geld hebt, de zin, dan zeker lekker doen en genieten. Zo'n kans krijg je geen 2e keer.

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 17:09

Ik zou het gelijk doen. Je kent de pony, jullie zijn al maatjes en de prijs is goed. Er is niet iets perfect en de eczeem is te managen. Ik zeg buitenkans en mocht het nou echt niet gaan dan kan je altijd zoeken naar een andere eigenaar. Maar je leven past zich vanzelf aan. Ik zeg veel plezier!

Oh ja wel even een keuring, dat moet gewoon altijd.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 17:16

Babootje schreef:
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn (de prijs) is het dat vaak ook.
Naast eczeem ken ik geen fjord van die leeftijd zonder artrose. Ik zou m dus zeker ook laten keuren door een dierenarts

Wat een onzin. Mijn fjord rond die leeftijd was perfect op de foto’s.

Ik zou het doen door TS! Fjorden zijn zo leuk <3

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 17:20

Babootje, dat hoeft echt niet. Als ik zeg dat ik letterlijk niks heb betaald voor mijn paard en al zijn spullen er bij kreeg……en nee, absoluut niet te mooi om waar te zijn. En hij is al 8 jaar mijn soulemate. Soms is je gewoon iets gegund.

Ook ik zou het doen! En ik heb liever spijt van iets wat ik wel gedaan heb dan spijt van iets wat ik heb laten schieten en achteraf toch had willen hebben en/of doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 17:24

Elisa2 schreef:
Van 10? Heb nog nooit een Fjord gezien van 10 met artrose...

Alle (echt alle, sorry ik kan het niet anders maken) fjorden die ik heb gekend van de leeftijd en soms ook nog jonger hadden artrose. Wil niet zeggen dat er geen uitzonderingen op de regel zijn he, maar laten keuren zeker bij die prijscategorie is altijd een goed advies.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 04-08-25 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt