Hindernissen neerzetten zoveel gedoe??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

0llie

Hindernissen neerzetten zoveel gedoe??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-25 21:51

Als ik wil gaan springen moet ik natuurlijk hindernissen neerzetten. Na 2 staanders en 2/3 balken ben ik al helemaal gesloopt, laat staan als ik 2 of meer sprongen neer wil zetten. En dan nog mijn paard halen, poetsen, opzadelen. Dan nadat ik heb gesprongen haar naverzorgen en dan nog die hindernis(sen) opruimen... Vaak als ik ga springen ben ik wel met iemand anders zodat zij de sprong hoger kan zetten maar het opbouwen en afbreken blijft toch een ding.

Hoe doen jullie dit toch?!

Ir111

Re: Hindernissen neerzetten zoveel gedoe??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 21:52

Toen ik nog op een pensionstal stond sprak ik vaak af met iemand (of meerderen). Handig om elkaar te helpen en met z'n allen sjouwen is veel gezelliger!

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 21:58

Waar staat jouw spring materiaal dan? Bij ons liggen de balken aan de zijkant van de bak en de staanders net buiten de bak. Zelf spring ik amper maar ik bouw wel altijd de hindernissen op en af voor mijn dochter. En als er nog sprongen staan voor mn les dan zie ik dat als warm up :o

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 22:01

Kun je geen lichtere staanders en balken kopen dan van kunststof ?

0llie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-25 22:03

Ja met meerdere mensen afspreken lijkt me handig inderdaad... heb sinds afgelopen week een klein groepje op stal waar we dat best een keer mee kunnen doen.

Balken hangen echt 5 meter van de bakopening, staanders staan daar ook bij maar zitten achter een touwtje (geen idee waarom) dus die moeten daar overheen. Denk dat daar het grootste probleem zit..

Zelf balken en staanders kopen wordt hem niet, ik lease een paard haha.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 22:06

Touwtje is waarschijnlijk zodat de staanders niet per ongeluk om kunnen vallen als er iemand langs rijd.
Misschien kun je de balken slepen ipv tillen dan.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 22:06

Oogje in muur draaien, musketon aan touwtje maken en losklikken als je het spul nodig hebt?

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 22:07

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 23:08

Balken en staanders op een kruiwagen? Wij hebben tweewielige kruiwagens en dan kan je er in elk geval wat meer meenemen met wat minder tilwerk.
Voor wat betreft dat touwtje zou ik degene van wie je het paard leaset laten vragen of het touwtje zo gemaakt kan worden dat het los te halen is als je staanders wil gebruiken.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 05:31

Als er niks in staat betekent dat helaas sjouwen, eerst alles er in en na tijd alles er weer uit. Je raakt eraan gewend :+ Maar leuk gaat het nooit worden ben ik bang _O-

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 09:43

Gratis fitness training?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 09:46

Oortjes in, podcast of muziekje op en slepen maar. Bij ons staan de staanders buiten en liggen de balken over de gehele lengte van de bakrand. Meestal spring ik alleen als ik springles heb, dan moet ik zelf opbouwen en mijn instructeur is zo lief om alle balken na de les weer op de rand te leggen

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 09:47

Tja TS, dat is overal gewoon zo waar geen springtuin aanwezig is.
Ik begrijp het probleem niet zo.....sorry.....

Hier moet je ook nog op de agenda zetten dat je gaat springen, want dan weten andere klanten er vanaf en kunnen ze er omheen gaan rijden wanneer ze er geen last van willen hebben

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 09:49

0llie schreef:
Als ik wil gaan springen moet ik natuurlijk hindernissen neerzetten. Na 2 staanders en 2/3 balken ben ik al helemaal gesloopt, laat staan als ik 2 of meer sprongen neer wil zetten. En dan nog mijn paard halen, poetsen, opzadelen. Dan nadat ik heb gesprongen haar naverzorgen en dan nog die hindernis(sen) opruimen... Vaak als ik ga springen ben ik wel met iemand anders zodat zij de sprong hoger kan zetten maar het opbouwen en afbreken blijft toch een ding.

Hoe doen jullie dit toch?!

Ik zou een beetje conditie en krachttraining gaan doen naast het paardrijden :P
Als ik een heel parcours neer wil zetten is het wel zwaar... maar 2 hindernissen is echt niet heel veel.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 10:02

Ik heb aluminium staanders, maar wel houten balken. Al of 6 van 3 meter, nog een aantal van 3,5. Die van 3 meter zijn al een stuk lichter.
Daarnaast hebben we op stal ook van die oude houten staandersmet rvs voet. Wat een zware krengen zijn dat!

Probeer de zware spullen zo dicht mogelijk bij de opruimenplek neer te zetten. De lichtere spullen gebruik ik gerust verdeeld over de bak. Tja het is veel werk, maar goed dat houd je rekening mee qua tijd.
Verder misschien toch wat aan je eigen spieropbouw doen? Als je al opkijkt tegen het opzetten van 1 hindernis.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 10:04

Gewoon gaan crossen <<)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 10:10

Tsja dat is paardrijden. :D

Lekker toch, zelf ook even flink wat krachttraining doen?

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 10:19

hier doet de staleigenaar dat met de trekker :)) hij heeft de hindernissen voorzien van een soort onderstel zodat hij ze met trekker of evt heftruck kan oppakken en wegzetten :) parcours zetten duurt een kwartiertje zo :D

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 10:31

Ik heb hier ook best moeite mee, ben chronisch ziek en hierom ben ik veranderd van spring naar dressuur ruiter.

Ik moet ook altijd alles eerst neerzetten en opruimen en na vier balken kan ik het wel voelen in mijn lijf. Ik doe er ook eigenlijk nooit meer. Soms vraag ik hulp van mensen die helpen opruimen.

Ik heb wel lichte staanders en balken gekocht. Nog wel hout maar had ook wel zitten kijken naar van die kunstof. Je hebt zo n staander die je mee kan trekken waar je de balken op legt dat scheelt in ieder geval al lopen. Maar zoiets is alleen handig als je echt hele parcoursen op wil zetten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 10:35

0llie schreef:
Balken hangen echt 5 meter van de bakopening, staanders staan daar ook bij maar zitten achter een touwtje (geen idee waarom) dus die moeten daar overheen. Denk dat daar het grootste probleem zit..

Als het grootste probleem in het touwtje zit: vraag de staleigenaar of dat een touw met een oog en een musketon kan worden.

En ik zou kunnen bedenken dat-ie dat niet wil, omdat dan 9 van de 10 keer het touw niet wordt teruggehangen (en dat zal idd vanwege omvallen en veiligheid zijn), maar dan zou je een proefperiode kunnen voorstellen. 1x vergeten = terug naar een vastgeknoopt touw.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 10:53

Hahaha herkenbaar, ik ben destijds om die reden verhuisd naar mijn springinstructeur. Was het opzetten van een compleet parcours elke week helemaal zat _O- Maarja, kwestie van gewoon doen dus, of verhuizen.

Wij hebben overigens ook wel eens als we met meerdere les hadden een lieve staleigenaar gehad die alle balken en staanders met het tractor even naar het midden van de bak wilde rijden :D

Fleurdelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 10:54

Ik ben bang dat je hier niet onderuit komt en ik moet eerlijk bekennen dat ik hierdoor ook deels standaard meedeed aan de verenigingslessen springen :Y) Een hindernis neerzetten is wel te doen, maar meerdere deed ik alleen in de lessen of als er toevallig iemand mee was naar stal.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 12:47

Je bent nog hartstikke jong. Dat zou toch geen probleem moeten zijn beetje sjouwen? Als je slim bouwt heb je niet veel nodig in de bak om een paar leuke lijntjes te hebben staan. En idd, samen doen met andere pension klanten scheelt een hoop.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 13:17

Ik kan daar ook helemaal niks mee hoor. Een hoop gesleep en dan zit je ook nog met verhogen/ terug opbouwen/ afstand even aanpassen. En dan weer afbreken. Dat doe ik echt niet iedere week.

daarom werk ik thuis alleen nog met kunststof cavaleties en doe ik dus daar vooral gridwork trainingen. Ook super zinvol. Die cavaleties kunnen blijven staan (ik heb die van 2 meter) of staan in ieder geval een stuk sneller. (1 keer lopen per cavaletie ipv minimaal 3 keer per sprong)
En verder zet ik mijn paard op de trailer voor een springles en ga ik dan dus op locatie springen.

Beide opties zijn wel duurder dan zelf slepen. Dus wellicht kun je dat nog even in gedachten houden als je wel weer loopt te slepen. Hoeveel geld je er mee bespaard.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 13:53

Mijn hobby is het ook niet, maar als ik hindernissen neer zet en ik mopper in mezelf dan denk ik mijn paard vind het leuk, plus die moet hier met mij erop overheen springen dus we moeten allebei even werken. :D