Alternatief ipv paard te verkopen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eroqui

Alternatief ipv paard te verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-25 16:26

Hallo Bokters

Ik heb mijn paard 1,5 jaar, maar ik kom tot de vaststelling dat hij voor me te hoog gegrepen is. Hij is me te hevig in het rijden. Mijn doel is om gewoon te gaan wandelen; maar hij verdient meer dan dat, talent zat...

Nu, dit paard zit heel erg in mijn hart. Ook al waren de voorbije maanden niet zo simpel, we zijn heel erg naar elkaar toegegroeid. Bovendien kan ik er ook van genieten als meer getalenteerde ruiters met hem op de piste rijden en trainen.

Het wordt mij niet simpel om afscheid te nemen. Omdat ik nog een paard heb en ook het geld niet heb om er 2 te blijven houden op de pensionstal, zal ik helaas een oplossing moeten zoeken.

Ik ken natuurlijk de halve stal oplossing, maar ik vrees dat dit slechts een deel zal helpen.

Ik vroeg me af of er nog alternatieven zijn om eigenaar te blijven van het paard (en hem ook te houden op de pensionstal) en er zo weinig mogelijk kosten aan te hebben? Alvast dank om mee na te denken.

anjali

Re: Alternatief ipv paard te verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 16:39

Proberen hem te verleasen aan iemand op die stal? Als je een paard least op commerciele basis die van de stalhouder is, dan betaal je meestal hetzelfde als de pensionprijs. Vaak bijkomende kosten ook nog, hetzelfde alsof je eigenaar zou zijn.Die constructie zou jij ook kunnen proberen als er daar iemand is die jouw paard zou willen leasen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 16:50

Toevallig loopt er net nog een ander topic over het verleasen van een paard. Maar die wil er zelf ook nog gebruik van maken. In die situatie zou ik nooit het volle stalgeld betalen. Als je zakelijk least dan is het meer alsof het je eigen paard is waar verder niemand meer op rijdt. Ik denk dat het voor een prive-eigenaar die ook nog op dezelfde stal staat emotioneel moeilijk zal zijn om zich niet zodanig met het paard nog te bemoeien dat de leaser het niet meer leuk vindt.

Eroqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-25 17:49

Nog nooit gehoord van verleasen, maar ik zoek het topic op! Dank!

Andere suggesties of "constructies" zeker welkom.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 18:02

Verleasen is meestal niet anders dan een halve stal.
Wat Anjali schetst herken ik niet.
Ja, een vaste prijs per dag bijvoorbeeld, maar bijkomende extra kosten worden normaal gesproken niet betaald door een leaser.
De vraag is ook hoeveel controle wil je zelf houden, wat doe je met een zadelpasser, hoefsmid, instructeur..
Wil jij dat zelf bepalen, dan moet jij betalen(of een lagere vergoeding vragen).
Wil je dat de leaser dat "doet" dan heb jij ook geen keuze in wie de hoefsmid is of dat er daadwerkelijk een passend zadel op komt etc.

Ik zou persoonlijk wel er aan beginnen aan het rustig aan bedenken of je dit paard aan wilt houden.
Misschien niet direct te koop zetten, maar meer in: voor de juiste ruiter/persoon is het paard beschikbaar.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 18:21

In bruikleen kan ook. Dan gaat hij naar de stal van de persoon die hem in bruikleen neemt (overleg in het soort stal wat je voor je paard zoekt) en betaald dan alle kosten. Vaak gaan de DA kosten dan in overleg of ze zijn dan nog voor jou. Dan heb je er verder geen kosten aan maar blijf je eigenaar.

Maar ook daar zullen wel haken en ogen aan hangen en is het slim om alles op papier te zetten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 08:10

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 09:29

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 09:33

Lastig besluit! Ik zou het een nadeel vinden dat als je gaat verleasen dat je altijd verantwoordelijk bent voor het paard. Ik heb veel paarden voor anderen gereden voor de hobby en rekende dan de kostprijs voor het stallen, maar dierenarts kosten etc betaalde de eigenaar ook. Wedstrijden, startpas en dat soort dingen betaalde ik zelf wel. Voor mij een mooie combinatie om zelf geen paard aan te hoeven schaffen, maar wel te kunnen rijden. Nadeel is dat ze soms zo goed begonnen te lopen dat ze dan weer verkocht werden....

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 09:46

Ach, een paard heeft geen ruiter nodig hè. Ik denk dat het goed is om voor jezelf na te gaan wat je allemaal graag zou willen van en met een paard en dan kijken of dit paard daarbij past. Zo niet kan verkopen een hele prima keuze zijn natuurlijk. Het is een dure hobby en je paard moet bij je passen.

Want wat bedoel je met te hoog gegrepen? En bedoel je met wandelen alleen het aan de hand wandelen met een paard of de Vlaamse variant wat buitenrijden betekent? Als dit paard echt je hart gesloten heeft is aanhouden natuurlijk ook geheel logisch alleen moet je dan gaan kijken hoe je dit werkbaar maakt samen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 23:08

Eroqui schreef:
Hallo Bokters

Ik heb mijn paard 1,5 jaar, maar ik kom tot de vaststelling dat hij voor me te hoog gegrepen is. Hij is me te hevig in het rijden. Mijn doel is om gewoon te gaan wandelen; maar hij verdient meer dan dat, talent zat...

Het wordt mij niet simpel om afscheid te nemen. Omdat ik nog een paard heb en ook het geld niet heb om er 2 te blijven houden op de pensionstal, zal ik helaas een oplossing moeten zoeken

Maar wat heeft het "nog een paard hebben en het geld niet hebben om er 2 op pensionstal te houden" dan te maken met dat dit paard hevig is en je er niet zo goed mee uit de voeten kan?

Als het paard een makker temperament had, dan had je toch ook niet plots meer geld of een paard minder?

Snap het niet zo goed merk ik...?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 23:58

Hoop je in de toekomst wel te kunnen rijden met dit paard? Heb je begeleiding van een instructeur?

Als je te weinig geld hebt om twee paarden te onderhouden, zou ik toch eentje verkopen. Met verleasen of uitlenen ben je niet vrij van kosten en (financieel) risico.

Eroqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-25 15:37

Eroqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-25 15:42

Little_Gift schreef:
Eroqui schreef:
Hallo Bokters

Het wordt mij niet simpel om afscheid te nemen. Omdat ik nog een paard heb en ook het geld niet heb om er 2 te blijven houden op de pensionstal, zal ik helaas een oplossing moeten zoeken

Maar wat heeft het "nog een paard hebben en het geld niet hebben om er 2 op pensionstal te houden" dan te maken met dat dit paard hevig is en je er niet zo goed mee uit de voeten kan?

Als het paard een makker temperament had, dan had je toch ook niet plots meer geld of een paard minder?

Excuus voor de onduidelijkheid. Het 2de paard is plots op mijn pad gekomen, en gezien de situatie toch toegehapt. Daar rij ik graag mee, is rustig maar ik heb er nog niet dezelfde connectie mee. Vandaar dat soms de twijfel toeslaat om hem toch te houden en verder te laten rijden door meer getalenteerde ruiters. Misschien is hij dan volgend jaar wel mijn partner in crime.

Eroqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-25 15:44

Celebi schreef:
Ach, een paard heeft geen ruiter nodig hè. Ik denk dat het goed is om voor jezelf na te gaan wat je allemaal graag zou willen van en met een paard en dan kijken of dit paard daarbij past. Zo niet kan verkopen een hele prima keuze zijn natuurlijk. Het is een dure hobby en je paard moet bij je passen.

Want wat bedoel je met te hoog gegrepen? En bedoel je met wandelen alleen het aan de hand wandelen met een paard of de Vlaamse variant wat buitenrijden betekent? Als dit paard echt je hart gesloten heeft is aanhouden natuurlijk ook geheel logisch alleen moet je dan gaan kijken hoe je dit werkbaar maakt samen.

Inderdaad op zijn Vlaams. Buitenritten! :D
+ Inderdaad, vandaar dat ik hier ten rade kom; hoe is zoiets werkbaar begot...

Eroqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-25 15:44

juval schreef:
https://eigenaarzoektruiter.nl/

Ik weet niet of zoiets ook in België bestaat, maar is misschien een oplossing voor je.

Ja zoek ik verder uit. Via 2dehands.be of FB denk ik.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 15:45

senna21 schreef:
Hoop je in de toekomst wel te kunnen rijden met dit paard? Heb je begeleiding van een instructeur?

Als je te weinig geld hebt om twee paarden te onderhouden, zou ik toch eentje verkopen. Met verleasen of uitlenen ben je niet vrij van kosten en (financieel) risico.

:j

Met lease blijf jij bijvoorbeeld de dierenarts kosten krijgen.
Wil je dat wel?

Ik zou zeggen door die zure appel heen bijten en een passend nieuw baasje vinden

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 17:53

Eroqui schreef:
Little_Gift schreef:

Excuus voor de onduidelijkheid. Het 2de paard is plots op mijn pad gekomen, en gezien de situatie toch toegehapt. Daar rij ik graag mee, is rustig maar ik heb er nog niet dezelfde connectie mee. Vandaar dat soms de twijfel toeslaat om hem toch te houden en verder te laten rijden door meer getalenteerde ruiters. Misschien is hij dan volgend jaar wel mijn partner in crime.

Nu lees ik tussen de regels door dat je dus eigenlijk opzoek bent naar iemand die je paard traint en ook nog eens meebetaald in de kosten. Iemand die handig genoeg is om wat lastigere paarden te rijden kan dit op genoeg plekken gratis doen, of zelfs tegen een (kleine) vergoeding.

Ik denk dat je beter afscheid kunt nemen als de kosten voor twee paarden te hoog zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 17:57

Ja dat denk ik ook Mavantos. TS, als je iemand zoekt die een getalenteerd paard verder op kan leiden, zul je die daar meestal voor moeten betalen.

Eroqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-25 21:54

Inderdaad, een goede thuis bij een ervaren ruiter is de beste oplossing. Het is vooral de schrik om mijn paardje af te geven en de onzekerheid waar hij terecht gaat komen. Zoals je zegt “door de zure appel bijten”; maar toch wil ik dat 5* huisje…. Als ik dat niet meteen vind, zou een lease of halve stal een tussenoplossing of zelfs een proefperiode voor de nieuwe eigenaar kunnen zijn.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 23:02

Eroqui schreef:
Inderdaad, een goede thuis bij een ervaren ruiter is de beste oplossing. Het is vooral de schrik om mijn paardje af te geven en de onzekerheid waar hij terecht gaat komen. Zoals je zegt “door de zure appel bijten”; maar toch wil ik dat 5* huisje…. Als ik dat niet meteen vind, zou een lease of halve stal een tussenoplossing of zelfs een proefperiode voor de nieuwe eigenaar kunnen zijn.

We denken altijd allemaal dat wij de enige zijn die goed voor ze zijn, maar in de praktijk valt dat allemaal wel mee hoor. Ik heb al best veel paarden verkocht en volg ze ook altijd, maar er is er nog nooit eentje slecht terecht gekomen.

Zo lang je er een normaal bedrag voor vraagt zou ik daar dus ook niet bang voor zijn. Vrijwel niemand koopt een paard van duizenden euro's om er dan vervolgens niet goed voor te zorgen.

Als het een getalenteerd paard is zou ik wel overwegen om het paard bij een echte verkoopstal te zetten. Vaak verdient dat zichzelf wel terug in de verkoopprijs en dan heb je zelf net even wat meer emotionele afstand.