Paard kopen waar beginnen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Topsi

Paard kopen waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-25 16:46

Dag allemaal, ik heb mij hier aangemeld om tips en advies te krijgen van paardenliefhebbers.
Ik ben 39 jaar en heb redelijk intensief gereden van mijn 10 tot 25 jaar waarvan 10 jaar een eigen paard. Na het overlijden van mijn paard heb ik de laatste jaren enkel sporadisch gereden bij vrienden en op vakantie.

Echter nu dat de kinderen groter zijn begint het terug te kriebelen om een eigen paard te kopen. Ik heb een enorme voorliefde voor arabieren, mijn eerste paard was ook een arabier. Echter zou een grotere arabier nog passen? Ik ben 1m75 lang en weeg 70 kg.
Ik kan rijden ( heb vroeger tot M dressuur gereden) maar ben wel wat onzeker geworden dus zoek vooral een goed gereden braaf verkeersmak paard. Andere opties die mij aanspreken zijn koudbloeden, tinkers, fjorden haflingers etc. Leeftijd en geslacht zijn minder van belang. Ik zou vooral 3 a max 4 keer in de week een buitenrit willen maken en basisdressuur willen rijden. Wat voor budget zou ik hiervoor moeten rekenen? Ik had zelf max 10000 euro in gedachte maar ben niet mee met de ontwikkelingen in paardenland.

Stalling is ook al gevonden in de buurt. Leuke pensionstal in de buurt met voldoende weidegang minimaal 8 uur per dag het hele jaar door waar mijn vriendin ook staat met haar paard.

Hoe en waar begin je met zoeken? Dat keuren een must ik weet maar wie neem je mee om te kijken en hoe vaak ga je kijken?
Beter particulier via marktplaats of een handelsstal? Kan ik eisen dat paard eerst wordt voorgereden want ik wil eerst graag zien dat het paard braaf is voordat ik mij erop waag?

Alvast bedankt voor alle tips.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 17:16

Leuk zo’n zoektocht. Mijn advies: ga bij particulier en handelaren kijken. Het een is niet beter dan het ander. (beter een goede handelaar dan een rotte particulier.) neem iemand mee met verstand van zaken (iemand van de stal waar je in de toekomst wilt gaan staan bijvoorbeeld). Zoek op marktplaats, sporthorses, via-via, zoek overal. Ga altijd 2 x kijken en laat het dier de eerste keer voorrijden door de verkoper.

Maar vooral: bepaal je doel: wat wil je met dit paard. Naar de Olympische spelen, of veilig een rondje door de polder. Dan: wat is je budget. (Een potentieel OS paard is wat anders qua financiën dan een buiten-rit maatje). Wil je oud of jong. Wil je een merrie of een ruin?

Earth

Re: Paard kopen waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 17:23

Als de arabier je aanstaat kun je ook voor Anglo-arabieren kijken, maar die zijn nogal schaars in Nederland :P Het zijn een beetje de gotere arabieren, ik denk dat jouw gewicht en lengte net te krap is voor een normale arabier.
Allerbelangrijkste tip is inderdaad om iemand mee te nemen die er verstand van heeft of in ieder geval stevig in de schoenen staat om kritisch te blijven. Je zal niet de eerste zijn die thuis komt met een paard waar het verhaal niet van klopt.
Ik denk dat je voor het budget best een leuk dier aan kunt schaffen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 18:23

rien10 schreef:
Leuk zo’n zoektocht. Mijn advies: ga bij particulier en handelaren kijken. Het een is niet beter dan het ander. (beter een goede handelaar dan een rotte particulier.) neem iemand mee met verstand van zaken (iemand van de stal waar je in de toekomst wilt gaan staan bijvoorbeeld). Zoek op marktplaats, sporthorses, via-via, zoek overal. Ga altijd 2 x kijken en laat het dier de eerste keer voorrijden door de verkoper.

Maar vooral: bepaal je doel: wat wil je met dit paard. Naar de Olympische spelen, of veilig een rondje door de polder. Dan: wat is je budget. (Een potentieel OS paard is wat anders qua financiën dan een buiten-rit maatje). Wil je oud of jong. Wil je een merrie of een ruin?

Beter kan ik het niet omschrijven. :j
Enkel de aanvulling:
Vind je het paard leuk, laat hem keuren door een dierenarts die je zelf uitkiest.
Niet het keuringsrapport geloven dat er zogenaamd al bij zit.

Oh ja, betreft weidegang.
Super fijn!
Maar handig als je een paard koopt dat daar ook tegen kan.

Furst

Re: Paard kopen waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 18:35

Leuke zoektocht zeg! Als je een fjord zou overwegen, zijn er bepaalde fjordengroepen op Facebook. Ik heb er zelf 4, dus ik kan je altijd wel helpen. Met dat budget moet je er zeker wel 1 vinden denk ik! En marktplaats en 2dehands in het oog houden.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 18:49

Leuke zoektocht!

Ik denk dat je prima op een arabier nog zou passen, maar dat verschilt ook in de hoogte van de pony zelf natuurlijk. Ik heb zelf een shagya-arabier te koop staan, die zijn over het algemeen wat groter dan de volbloeden
Afbeelding
Die zijn ook minder doorgefokt, maar hebben verder wel de moves van een volbloed :D
Afbeelding

De meeste paarden worden aangeboden op Marktplaats, dus daar zou je zeker kunnen zoeken. Met jouw budget kun je zeker een leuke pony vinden! Veel succes :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 13:40

Ik heb weinig meer toe te voegen. Laat het paard altijd keuren door een eigen gekozen dierenarts en het liefst ook röntgenologisch. Verder zorg voor goede begeleiding dus neem les, dan kan je onder toezicht een fijne band opbouwen met je paard. En zorg voor een spaarpotje onverwachte kosten voor veearts.