Motivatie kwijt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ali_cla

Motivatie kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 17:06

Hallo, sorry als dit hier verkeerd goed staat...

Ik zit met een "probleem". Of ja, het is niet echt een probleem maar wel iets waar ik al een tijd mee zit en dat is dat ik geen motivatie meer heb om iets te doen met mijn paard.
Mijn merrie is echt een schat van een paard. Ik heb haar nu al ongeveer 2,5 jaar. In het begin had ik super veel motivatie en plezier, we deden dressuur oefeningen, springen, vrijheidsdressuur etc. Gewoon lol met je knol.
Maar sinds een tijd heb ik bijna geen motivatie of plezier meer in het rijden enzo. En ik vind het zo irritant en ik ben een beetje boos op mezelf want het was altijd een grote droom van mij om mijn eigen paard te hebben.
Maar nu heb ik bijna geen zin meer om te rijden, of te longeren, of vrijheidsdressuur te doen.
En ik vind het zielig tegenover mijn merrie, dat ze niet veel doet omdat ik geen zin heb... Maar hoe meer ik mezelf forceer om iets te gaan doen, hoe minder zin en plezier ik heb.

Vroeger kwam er regelmatig een vriendin van mij langs en dan deden we samen leuke dingen met de paarden, wat ik echt leuk vond, maar zij komt bijna nooit meer.

Ik weet niet of iemand hetzelfde heeft gevoeld of iemand me hier mee kan helpen, maar ik wou het gewoon even kwijt :)

boedjang

Re: Motivatie kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 17:09

Is niet raar hoor, de plek waar je staat moet ook gezellig voor jou zijn. Of het past niet in je leven nu. Diverse redenen kunnen daar voor zijn. Wees niet te streng voor jezelf

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 17:37

Het gemiddelde paard eet er geen hap hooi minder om als-ie niet hoeft te werken hoor. De meeste vinden het allang best als ze met vriendjes in de wei kunnen staan. Dus, als je paard gezelschap heeft en goed verzorgd wordt hoef je je echt niet schuldig te voelen.

Maar je betaalt over het algemeen niet voor een weide-ornament, dus een beetje een 'stok achter de deur' om wel wat te doen is wel fijn.

Suggesties:
zoek een rijmaatje om buiten te rijden (ik ben een boscrosser, daar heb ik het meeste lol mee) als dat een beetje makkelijk kan in de buurt, met of zonder trailer.
neem les: grondwerkles, vrijheidsdressuur, of 'gewoon' dressuur- of springles. Dan 'moet' je wel want je lesgever komt langs.
Zet jezelf een doel: 80 cm parcours springen, B-proef rijden. Gewoon thuis, of een echte wedstrijd.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 18:09

Kijk even wat voor jou werkt ts, als het niet meer bij je past, past het niet meer. Dat kan ook he? Als je nog niet wilt ''opgeven'' las je gewoon een paar maanden rust in, niets doen, mits paard volpension en genoeg buiten komt natuurlijk. Ik vind het frutsen met dressuuroefeningen leuk, hoe het brein werkt, ze zien denken. Soms een boscros ritje zonder zadel. Meer hoeft van mij ook niet. Leg de lat niet te hoog, gewoon doen waar je je ok bij voelt, al is dat even een kriebel en een snoepje; zijn ze net zo blij mee.

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:21

Is het misschien een idee om voor nu een verzorger of bijrijder te regelen? Dan heb je wellicht minder schuldgevoel tegenover je merrie en kan je met een gerust hart even afstand nemen. Misschien helpt dat met achterhalen waar het "probleem" nu zit. :)
En misschien is kom je tot de conclusie dat een eigen paard niet helemaal in je leven past, en daar is ook niks mis mee. Of je vind je motivatie terug en kan weer lekker genieten. Ik hoop in ieder geval dat je eruit komt!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:42

Het helpt voor mij vaak wel om een doel te hebben, zoals wedstrijden.
Het belangrijkste is vooral genieten. En soms blijft het alleen bij verzorging, omdat ik veel te druk met dingen ben en echt geen energie of tijd meer over heb om 2 paarden te trainen.
Ik heb vooral die dip in de winter. Alles is nat, het is koud. Bah. Ik haat het := Maar gelukkig zijn ze drachtig en hoef ik in de winter ook niks :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:14

Probeer voor jezelf heel concreet een oorzaak van je gebrek aan motivatie te vinden. Alleen als je een beetje een idee hebt waar het vandaan kan komen, kan je er ofwel aan werken ofwel ook een stuk vrede in vinden.
Is het alleen het paardrijden of zijn er nog andere aspecten in je leven waar je merkt dat je veranderd bent?
Zijn er dagen dat je wel motivatie hebt? Probeer na te denken wat er op die dagen anders is. Laat je je op zulke dagen ook toe om volop te genieten of is er dan altijd wel iets waar je kritiek op hebt of ontevreden over bent?
Is het enkel het rijden waar je geen motivatie meer voor hebt of zucht je al bij het idee dat je naar stal moet?

Deze antwoorden kunnen best persoonlijk worden dus je hoeft ze niet uitgebreid in dit topic te beantwoorden. Maar het is wel stap 1 om een beetje inzicht te krijgen in waar het vandaan komt. Want 'ik voel er even niets voor om op mijn paard te stappen, maar ik ga wel vrolijk naar stal' is anders en zal ook anders aangepakt moeten worden dan 'eigenlijk denk ik dat ik volledig klaar ben met mijn paardenhobby'.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:23

Zijn er geen stalgenoten waar je samen wat mee kunt doen?

Heb je (grondwerk) les?
Zodat je weer doelen krijgt om aan te werken.
Dat motiveert mij altijd enorm.

Maar wat ibbel zegt klopt.
Als je paard op een goede stal staat met veel beweging en maatjes. Dan vind die het wel prima.
En is een keer lekker borstelen als je dat wel graag doet ook voldoende.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:35

Het lijkt me ook best lastig om gemotiveerd te blijven als je veel in je eentje bent. Wij hebben ons paard vorig jaar om die reden (terug) verhuisd naar een drukke pensionstal.
Kun je misschien meer aansluiting vinden bij je stalgenoten? Een clinic organiseren, met anderen op buitenrit, samen wat sprongetjes neerzetten?