Kosten traces duitsland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rowindie

Kosten traces duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 11:03

Heeft iemand ervaring met ‘t importeren van een pony vanuit duitsland? Ik heb een offerte aangevraagd bij een transportbedrijf waar ik wel mee kan leven alleen weten hun niet wat de kosten van de traces zijn.

Iemand die hier iets meer over weet vanuit Duitsland? Schijnt dat de prijzen daar anders zijn als in nl.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 11:28

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 11:36

Hihi ja dat kwam ik zelf ook tegen alleen snap ik er geen bal van _O-

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 11:37

Ik neem aan dat TS zelf ook wel kan googelen. Aangezien AI vaak allesbehalve intelligent is wordt om praktijkinformatie gevraagd.

Hangen de kosten van een gezondheidscertificaat niet samen met de da die het opstelt? Ik kan me voorstellen dat elke praktijk daar een eigen prijskaartje hanteert. Aangezien het verstandig is een paard te laten keuren voor de verkoop definitief is zou ik de praktijk vragen waar je ook de keuring wilt laten doen. Of gaat het om een veulen waar keuring nog niet zo heel zinvol is?

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 11:48

Rex_Rolfo schreef:
Ik neem aan dat TS zelf ook wel kan googelen. Aangezien AI vaak allesbehalve intelligent is wordt om praktijkinformatie gevraagd.

Hangen de kosten van een gezondheidscertificaat niet samen met de da die het opstelt? Ik kan me voorstellen dat elke praktijk daar een eigen prijskaartje hanteert. Aangezien het verstandig is een paard te laten keuren voor de verkoop definitief is zou ik de praktijk vragen waar je ook de keuring wilt laten doen. Of gaat het om een veulen waar keuring nog niet zo heel zinvol is?

Gaat om een fokmerrie (welsh a), denk dat keuren net zo duur is als de merrie zelf haha. Verder heb ik eerlijk gezegd echt geen idee, staan zoveel verschillende dingen op t internet :')

Oehlala

Re: Kosten traces duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 11:56

Duitsland moet dus de exportkeuring regelen? Dat gaat via de dierenartsen van het Veterinäramt. Dat is per Kreis verschillend, dus de enige manier om daar achter te komen is naar het dienstdoende veterinaramt bellen. Het beste laat je de verkoper daarheen bellen, die moet uiteindelijk ook de afspraak maken.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 12:07

Oehlala schreef:
Duitsland moet dus de exportkeuring regelen? Dat gaat via de dierenartsen van het Veterinäramt. Dat is per Kreis verschillend, dus de enige manier om daar achter te komen is naar het dienstdoende veterinaramt bellen. Het beste laat je de verkoper daarheen bellen, die moet uiteindelijk ook de afspraak maken.

Volgens de transporteur moet t inderdaad in Duitsland geregeld worden. Dankjewel, dat is al meer als dat ik erover kon vinden _/-\o_

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 12:41

Dit moet via het veterinairambt idd. Het stelt niks voor en koste hier geloof ik rond de 200 euro ong.
Huidige eigenaar woont in Duitsland neem ik aan ? Want die moet dat sowieso aanvragen/afspraak plannen.
Let op dit mag uiterlijk zoveel uur voor vertrek/export uitgevoerd worden. Mij als leek is het een x aantal jaar geleden ook gelukt en het best betaalbaar en goed te doen. Je kunt ze ook altijd mailen en ze zijn behulpzaam.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 13:58

Inmiddels gelukt om het uit te vogelen! In die provincie zal t rond de €150 kosten. Dat valt me nog mee vergeleken met Nederland. T zal idd via de huidige eigenaar in Duitsland geregeld moeten worden. Tenzij je een verzameltransport doet (dan kunnen hun t in 1 keer voor alle paarden regelen geloof ik?) maar ik heb een transportbedrijf uit NL dus is geen optie.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 14:05

Als je idd een Nederlandse transporteur hebt, die normaal niet zelf zaken regelt in Duitsland, is het het meest handig om de verkopende partij te vragen om dit te regelen met het Veterinärambt.

Je zult waarschijnlijk wel gegevens van je transporteur (vergunnings nummer, kenteken van de vrachtwagen of trailer) moeten doorsturen.
Daarnaast moet de lokatie waar je paard in Nederland naartoe gaat, een UBN voor paarden hebben en het adres moet op de juiste manier in Traces zijn ingevoerd.

Wanneer er wel een paarden UBN is op de plaats van bestemming, maar het adres nog niet bekend is in Traces, is dat te regelen via de helpdesk Traces van de NVWA.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 15:56

Omdat dit topic beter op VMR past ga ik het daarheen verplaatsen.

ED --> VMR