Wat zou jij doen als (zie video...)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Wat zou jij doen als (zie video...)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 20:46

Oké, je bent op buitenrit,
Onder het zadel, aangespannen of voor mijn part met je paard naast de fiets.

En je krijgt met deze situatie te maken;

https://www.facebook.com/share/r/1AhKF2kfhv/

Hoe zou je reageren?

(Voor de mensen die de video niet zien, iemand rijdt in mooi handgalopje naast een weiland. De paarden in dat weiland galopperen (rustig, niet in paniek ofzo) mee mer de ruiter, in hun weiland.

Aan het eind van het weiland maakt het voorste weidepaard een mooie beheerste sprong over het hek, alsof het de normaalste zaak van de wereld is, en blijft meelopen met de ruiter...)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Wat zou jij doen als (zie video...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 21:00

Ik denk dat ik terug zou rijden naar de boerderij waar het weiland bij hoort in de hoop dat het paard meeloopt en daar afleveren.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 21:15

Hebben wij eens op wandeling gehad met een loslopende jonge stier. Rustig doorgewandeld en bij de eerste boerderij gestopt om te melden (ondertussen was stier ergens blijven staan, die stond niet mee op de stoep). Dus bij rustig gebied zou ik het zo doen.

Echter, op een baan met rijdend verkeer zou ik toch proberen het dier te vangen / bij me te houden mits mijn eigen paard daar niet van uit zijn plaat gaat (met de mijne valt dat reuze mee gelukkig, maar als je met een jonkie op pad bent...). Met teugels valt een hoop te doen. En dan even te voet tussen 2 dieren op zoek naar assistentie.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 21:16

Bellatrix schreef:
Ik denk dat ik terug zou rijden naar de boerderij waar het weiland bij hoort in de hoop dat het paard meeloopt en daar afleveren.

Dat lijkt de amazone in dit filmpje inderdaad ook van plan :)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 21:16

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 21:24

Ik had ooit lang geleden een keer op buitenrit dat ik langs een Shetlander kwam die aan zo’n weideketting stond. Heel even later hoor ik die ketting al rammelend achter me. Had dat beestje die ketting losgetrokken en die liep gezellig mee. Ik ben afgestapt. Ketting gepakt en beestje weer afgeleverd. Eigenaar had het gelukkig ook al snel in de gaten.

Was wel komisch.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 21:31

Als dit mij overkomt met de menwagen, en pony blijft rustig gaat de groom van de wagen en pakt het extra halster+touw wat ik op de wagen heb, en gaat de pony/paard pakken en dan naar dichtstbijzijnde huis om te kijken van wie die is.

1x is er door een hardloper vlakbij onze stal een loslopende paard gevonden en die had hem bij ons gedropt. Even online oproepje en telefoontje naar de politie en een uur later stond de er een trailer om het dier op te halen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 21:46

Jaaaa die gaat mee naar huis *\o/* <3

Nee natuurlijk zou ik terugstappen naar de boerderij als ie netjes volgt. Is vast n baasje die van hem/haar houdt.

Al zou mn koudbloed van schrik op tilt staan en mn warmbloed zal er n wedstrijd van maken i guess

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 22:38

Zo lang hij maar mooi mee blijft lopen, dan terug gaan naar die boerderij. Hopen dat er iemand thuis is die hem pakt, en anders maar kijken dat ik hem zo in een paddock kan doen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 00:41

Ik heb dit een keer gehad met een hengst. Ik had 2 merries. Helemaal ruk. Ik was doodsbang voor dat beest, die overigens alleen werd gehouden. Daar vind ik ook wat van.
Heb het beest moeten afleveren bij de eigenaren met gevaar voor eigen leven. Ik was niet blij

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 00:57

Ik heb dit filmpje ergens anders ook langs zien komen, het paard wat uit het weiland springt is ook van haar.

Afhankelijk van hoe mijn paard reageert zou ik waarschijnlijk afstappen en hopen dat het paard ons volgt naar een veilige plek.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 05:31

Ik heb het eens gehad terwijl ik reed met een ouderwetse bakfiets met 3 honden er in. Die paarden gingen overigens dwars door de omheining. Ik kreeg ze in een ander leeg weiland geleid en hek dicht gedaan. Toen de eigenaar gewaarschuwd uiteraard

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 07:29

Wat ik in de eerste plaats zou doen is in stap de groep passeren en zeker niet in galop. Vooral niet als het de eigen kudde is.
Verder zou ik ook het paard terugbrengen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 07:35

Mijn stalgenootje had dat eens in het bos.
Er loopt een kudde IJslanders in het bos waar elk jaar een paar veulens geboren worden.
Een aantal jaar geleden was 1 van de veulens nogal gericht op de paarden van ruiters i.p.v. de eigen kudde genootjes en die liep dus achter mijn stalgenootje aan richting uitgang van het bos.
Zij had keurig het hek gesloten voordat het veulen mee kon, maar het veulen sprong dus pardoes over het hek heen en bleef nog steeds bij haar.
Toen heeft ze Natuurmonumenten gebeld en die zijn gekomen en hebben het veulen (was toen een maand of 7-8 geloof ik) weer meegenomen en bij de kudde gebracht.
Veulen mee echt het bos uit laten lopen de weg op, vond ze toch niet zo'n goed plan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 08:27

Ik heb eens gehad dat er op de Hoog Buurlose Heide een loslopend paard op ons afkwam (groep van 4 ruiters). Begeleider in geen velden of wegen te bekennen. Paard had wel een halster om, maar geen halstertouw, en wij hadden geen extra touw bij ons. Afgestapt, eigen paard als handpaard aan één van de andere ruiters overgedragen, paard bij z'n halster gepakt, en maar gaan lopen in de richting van waar hij vandaan kwam. De andere ruiters liepen uiteraard ook mee.
Kilometer verderop doemde iemand op z'n dooie akkertje wandelend op. Halstertouw in de hand. Liep geen stap harder toen hij ons zag - laten we zeggen dat ik er not amused over was... Kon geen bedankje of uitleg van af toen ik 'm z'n paard overhandigde. Echt, soms -O-

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 09:28

Ik heb een keer een losgebroken shet hengst op 5 benen achter me aan gehad. Ben toen terug gereden met een spraakzame mini me achter me aan.
Afgegeven bij de boerderij waar hij vandaan kwam. Baasje schaamde zich kapot en mijn merrie negeerde hem volledig :D

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 09:31

Heb dit een keer gehad langs een weiland met koeien, 1 koe sprong ook over de omheining achter ons aan. Direct aan de overkant van de weg was een huis en daar hebben we aangebeld. Het waren ook zijn koeien dus hij heeft de koe gevangen en terug gezet en wij konden weer door.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 09:45

Ik ben als kind eens van een verzorgpony gevallen op buitenrit. De pony liep weg, en verderop had een kind de pony gepakt en was er mee naar huis gelopen: mama, ik heb een pony gevonden. Dus beestje stond in alle rust met zadel en hoofdstel in een weitje te grazen toen ik even later het weer kwam ophalen. DAarna weer opgestapt en er nooit meer afgevallen.

Later eens een shetlander die losgebroken was bij mijn merrie gevonden. Tja, die shetlander was een hengstje en mijn merrie hengstig. Ik wist van wie de pony was, dus de auto gepakt, naar die boerderij gereden en gezegd stap maar in, ik breng je wel even naar je pony. Begint die vrouw die instapt over het geloof. -O- Daar moet je bij mij dan niet mee aan komen hoor. Dus voor nu had ik haar geholpen, maar een volgende keer ben ik wel terughoudender als je iemand helpt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 12:19

Hm ik zou zeker het paard terug brengen als het binnen mijn macht ligt. Dus terug rijden naar het erf (mits het paard waar ik mee ben niet helemaal gaat flippen).

Heb zelf een keer gehad dat ik buiten reedt op een dressuur paard en een paard zonder ruiter van het verhuur bedrijf langs gegallopeerd kwam. Daar ben ik wel achteraan gegaan maar helaas was mijn paard te langzaam om hem in te halen. :+