Dit is de eerste keer dat ik zo'n vraag hier stel, maar ik weet het niet meer, en ik heb helaas niemand in mijn kringen die mij hiermee kan helpen.
Even wat achtergrond informatie: ik heb twee paarden. Eentje (paard 1) heb ik al 5 jaar, en paard 2 heb ik begin dit jaar aangekocht.
Begin dit jaar hebben ik en betrokkenen besloten het huis te verkopen en naar het buitenland te verhuizen met de paarden, aangezien mijn grootste droom altijd was om paarden aan huis te hebben. Huis is verkocht geworden en plannen waren helemaal rond, verschillende vakanties naar desbetreffende land gemaakt, omgeving waar we heen wilden uitgekozen, huis op de markt gezet, en niet veel later huis verkocht.
Aangezien plannen zo goed als definitely waren rustig hier in Nederland opzoek gegaan naar een tweede paard (paard 2) omdat je natuurlijk niet maar een paard kan hebben. Hier is paard 2 op mijn pad gekomen, en dit paard paste perfect.
Alles leek helemaal super. Ik huur een wei met contract tot oktober, die ze niet willen verlengen, opzich prima aangezien we in augustus/September wouden verhuizen.
Maar nu komt het. Betrokkenen hebben mij dus op heel korte termijn en plots laten weten dat de verhuizing niet meer gaat gebeuren, en hebben een klein huis hier in de buurt gekocht zonder overleg. Opeens zat ik zonder weide voor mijn paarden. Alles afgebeld, iedere stal, iedere boer, iedereen die ik ken met een weide, niemand heeft plek voor (beide) paarden, soms wel voor een van de twee maar nooit voor beide, óf het is aan de zeer prijzige kant (350+ kaal per paard) wat ik in mijn eentje moeilijk kan opbrengen, zie, het zou wel kunnen, maar dan wordt alles ontzettend krap.
Nu zijn er enkele opties die door mijn hoofd spoken:
1. Een of beide paarden verkopen. Dit gaat mij heel erg aan het hart. Uiteraard denkt iedereen "niemand verzorgd ze zo goed als ik" en uiteraard ben ik niet de enige die goed voor ze kan zorgen, maar hoe weet ik nu zeker dat iemand ze goed zou verzorgen en goed is voor ze. Ze zijn heel erg op elkaar gestelt, apart verkopen breekt mijn hart, maar het is zo'n ongewoon duo dat een koper voor beide vinden hoogswaarschijnlijk niet gaat lukken . Of iemand verkoopt er eentje naderhand toch. Ik heb nog nooit een dier weggedaan, dus heb absoluut geen idee hoe ik daarop zou reageren. Nu brengt het in ieder geval tranen in mijn ogen.
2. Ze naar frankrijk sturen voor onbepaalde tijd. Dit is een stuk goedkoper en kan ik betalen. Ook dit ligt me zwaar aan het hart. Eentje is nogal gevoelig voor vanalles en ook erg mensgericht, deze wilt echt alleen maar knuffels. Ik weet niet hoe deze het zou doen in frankrijk. Ook deze optie laat mij huilen. Ik weet daarbij ook niet of dot niet juist moeilijker is, omdat ze wel in mijn leven zijn maar ik ze eigenlijk bijna nooit meer kan zien.
3. Ik heb misschien (heel misschien) de optie om een stuk grasland in het veld hier te huren (ongeveer 30 minuten van huis, 10 minuten van werk af) volledig kaal, dus moet alles zelf regelen van water/stroom/schuilmogelijkheid/palen/etc. opzich geen probleem, doe ik graag en moet kunnen. Echter, de wolf is hier heel actief en behalve ik die twee keer per dag komt is hier totaal geen zicht op de paarden. Er kan vanalles met ze gebeuren, wat ik heel eng vind.
Als laatste wil ik even kwijt dat ik echt ontzettend van mijn paarden hou, maar ze me, nu, geen plezier meer geven maar enkel verdrietig maken. Dit is voornamelijk door alle kopzorgen die ik nu om ze heb. Ik kan hier echt nachten en dagen van huilen en piekeren.
Dus nu aan jullie, wat zouden jullie doen?