Houten bodem trailer vervangen door aluminium

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Houten bodem trailer vervangen door aluminium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-25 20:45

Mijn trailer is net weer helemaal gecheckt, maar een komt een keer een moment dat de houten bodem op plekken slechter wordt.
Nu las ik dat het ook mogelijk is om ipv een houten er een aluminium bodem in te laten leggen.
Iemand ervaring mee? Wat doet dat qua kosten? Dingen waar je dan op moet letten?
Het gaat om een 2 paards Atec trailer. Daar zitten al 2 nieuwe houten wanden aan de zijkant in, klep is nog prima. Rest van het plaatwerk is kunststof, dus geen hout aan de voorkant.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 21:08

Ik moet ook een keer mijn bodem gaan vervangen, we hebben een paar jaar geleden de laadklep al gedaan met aluminium. Deze zit er nog super goed in. Ik heb via deze website veel info gekregen en ook het alumium besteld. Toendertijd kon je ook door hun je bodem laten vervangen als je zelf niet handig bent, misschien heb je er iets aan. https://www.paardenwagens.com/referenti ... vloer.html

Hilary

Re: Houten bodem trailer vervangen door aluminium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 21:17

Ik lees even mee. Ik ben vooral ook benieuwd naar het verschil in gewicht als je van hout naar alu gaat.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 23:08

Ik heb hier een jaar of 7 geleden naar geïnformeerd en toen was een houten bodem 850 euro en alu 1250. Maar omdat 1 van de wanden ook wat minder werd bij het metaal en de trailer nog geen 10 jaar oud was kon ik nog een leuke prijs voor inruil krijgen en was voor mij 3000 bijbetalen voor een volledig nieuwe van alu (wanden, zijkant, inclusief trapbescherming) de goedkoopste oplossing voor wat er dus in 2-3 jaar aan zat te komen. En ik ben daar voor gegaan.

Er zat bij mij een beetje, nog niet gevaarlijk overigens, rot in de bodem. De trailerboer heeft de trailer zonder enige reparatie gewoon weer verkocht, ook zonder enige melding. Met nieuwe 'keuring', want tja, daar gaat het niet om de bodem, maar om banden en remmerij en verlichting. Dus bij tweedehandstrailers, ook van een officiele handelaar zou ik wel altijd zelf er onder gaan liggen en de bodem even navoelen. De koper heeft er 2.5 jaar in rondgereden zonder issues, en toen kwam de trailer particulier in de verkoop en wist de verkoper niets van rot in de bodem (heeft het dus ook nooit gecontroleerd).

De goedkoopste oplossing in mijn geval was voor een paar 100 euro zelf een dunne betonplex plaat er op leggen en dan kun je zeker zo weer 5 jaar vooruit. De onderste bodem rot dan wel verder, maar je hebt wel weer een goede laag bovenop. Maar je moet dan ook weer een stuk rubber er in leggen. Dit zou een paar 100 euro gekost hebben. Maar ik vond dat niet zo'n fijn idee. Echter, ik weet dat het wel vaker gebeurt en ook veilig is.

Verschil in gewicht heb je eigenlijk niet hoor. Mijn alu trailer is net zo zwaar, of zelfs 25kg lichter dan wat het gewicht van mijn Hotra van betonplex was.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-25 23:18

Gewicht is voor mij niet belangrijk, wel de levensduur. En prijs inderdaad. Ik verwacht dat ik voor deze trailer met inruil niet veel meer terug krijg en er toch wel zo’n 5000 op toe moet leggen. Terwijl hij eigenlijk heel prima is, alleen dat de bodem met een paar jaar wel aan vervanging toe is. Ik ga er vanuit dat een alu bodem geen 5000 euro gaat kosten :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 23:20

Hilary schreef:
Ik lees even mee. Ik ben vooral ook benieuwd naar het verschil in gewicht als je van hout naar alu gaat.

Dat ontloopt elkaar niet zoveel.

Maar met de kennis van nu zou ik toch serieus een kunststof bodem overwegen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 23:39

In mijn oude houten trailer is een nieuwe aluminium bodem gelegd.
Hout kostte 750,-, aluminium was 1250,-.
Let vooral goed op de kitnaden etc, dat die er netjes in komen.

Oh en laat vooraf ook even goed nalopen of de rest van je houtwerk nog goed is. In mijn geval heb ik 2,5 jaar geleden de bodem laten vervangen, maar waren in februari dit jaar 4 van de 5 stukken wand aan vervanging toe %) .
Had de trailerboer me overigens keurig voor gewaarschuwd vóór hij het werk ging doen, dat dit risico er was. Maar ik wilde de gok wel nemen toen :)

Ellekebr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 06:38

Ik heb van mijn 2-paards trailer in 2021 de houten bodem (en klep) vervangen. Voor de bodem, klep, mat op de bodem, kit en transport was ik toen €1500 kwijt.

Enkel de bodemprofielen was €450 excl btw en transport via Noddevelt,

Wij vonden het een tijdrovend rotklusje en na een jaar heb ik de trailer alsnog verkocht omdat de wanden niet meer fantastisch waren (polyester trailer met houten tussenwanden, nooit aan beginnen) en paard er niet graag op wilde. Had ik maar eerder een vol aluminium gekocht, dit is zoveel fijner! Zou het persoonlijk dus niet aanraden maar ik kan niet inschatten hoe goed, fijn en luxe jouw huidige trailer is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 08:00

Daihyo schreef:
Gewicht is voor mij niet belangrijk, wel de levensduur. En prijs inderdaad. Ik verwacht dat ik voor deze trailer met inruil niet veel meer terug krijg en er toch wel zo’n 5000 op toe moet leggen. Terwijl hij eigenlijk heel prima is, alleen dat de bodem met een paar jaar wel aan vervanging toe is. Ik ga er vanuit dat een alu bodem geen 5000 euro gaat kosten :D

Nee, dan zou ik ook gewoon de bodem vervangen. Maar je moet wel zeker weten dat er niets qua wanden dan ook nog bij komt. Bij mij zou dat er wel bij komen in een paar jaar en dan was ik in totaal een 2500 euro kwijt en had een tegen die tijd 12 jaar oude trailer. Nu was het 3000 bijbetalen en alu behoudt goed zijn waarde.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-25 08:04

Ik heb 2 houten wanden, die zijn al een keer vervangen en nog prima. De hele voorkant incl deurtjes is volledig van kunststof, dus dat zit wel goed.
Bodem is nu ook nog goed, maar hij staat buiten, dus dan weet je dat dat een keer aan de beurt is.
Vervangen door kunststof is ook interessant. Maar wat voor kostenplaatje hangt daar aan vast tov aluminium of hout?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 08:23

Daihyo schreef:
Ik heb 2 houten wanden, die zijn al een keer vervangen en nog prima. De hele voorkant incl deurtjes is volledig van kunststof, dus dat zit wel goed.
Bodem is nu ook nog goed, maar hij staat buiten, dus dan weet je dat dat een keer aan de beurt is.
Vervangen door kunststof is ook interessant. Maar wat voor kostenplaatje hangt daar aan vast tov aluminium of hout?

Dat was toen ik er naar vroeg iets duurder dan alu, maar niet veel. Maar goed, alu rot eigenljk ook niet weg he.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 09:57

germie schreef:
Daihyo schreef:

Dat was toen ik er naar vroeg iets duurder dan alu, maar niet veel. Maar goed, alu rot eigenljk ook niet weg he.

Wat is dat toch voor kortzichtige opvatting dat aluminium voor eeuwig zou zijn.

Echt, volstrekte bullsh*t!
Aluminium kan ook niet tegen zout, aluminium vindt ijzer stom (alu is onedeler dan ijzer) en als klap op de vuurpijl kondigt aluminium niks aan, er valt gewoon opeens een gat in. Je moet het materiaal goed kennen om de signalen te herkennen.

Een goed behandelde houten bodem gaat echt net zo lang mee maar dat is het probleem, die houten bodems worden nagenoeg onbehandelt in zo'n trailer gemikt. Dito voor de wanden. Dat laagje randsealer waar iedereen zo over roemt, dat doet het een of twee jaar en daarna is het exit en rot die wand vrolijk weg.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 10:27

Je moet betonplex hebben voor de bodem. Wij hebben 1,5 jaar geleden de trailer volledig gestript. Nieuwe bodem erin van betonplex. Rubberlaag eroverheen en ook de wanden voor de helft met rubber. Wanden volledig gewrapt (daar kan dan helemaal geen vocht meer bij). Nieuwe alu strips en goed afgekit.
Die gaat zo weer jaren mee.

Met aluminium ben je ook niet uit de zorgen. Dat kan gaan oxyderen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 10:49

Babootje schreef:
Je moet betonplex hebben voor de bodem. Wij hebben 1,5 jaar geleden de trailer volledig gestript. Nieuwe bodem erin van betonplex. Rubberlaag eroverheen en ook de wanden voor de helft met rubber. Wanden volledig gewrapt (daar kan dan helemaal geen vocht meer bij). Nieuwe alu strips en goed afgekit.

Op een bodem legt je Meranti watervast buiten kwaliteit die je eerst aan alle kanten van vier lagen hufterproof lak voorziet. Dat gaat 25 jaar mee, skip de rest.....

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 11:38

ikke schreef:
Babootje schreef:

Op een bodem legt je Meranti watervast buiten kwaliteit die je eerst aan alle kanten van vier lagen hufterproof lak voorziet. Dat gaat 25 jaar mee, skip de rest.....

Waar kun je dit kopen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 12:22

pluisje88 schreef:
ikke schreef:

Waar kun je dit kopen?

https://www.martenshout.be/nl/ons-gamma ... m-305x153m

Is even zoeken maar je hebt meestal een plaat van 305 x 153 cm nodig. 22 of 25mm dik is aan te bevelen, al leggen ze tegenwoordig ook wel 18 en zelfs 15mm op de bodem; dat is niet mijn advies.....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 18:34

Krijg ik net bericht dat de trailer waar ik eerder aan refereerde een tempo100 goedkeuring heeft gekregen.....

Die trailer is van '84 for the record.