Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Well_Chosen schreef:Bedankt voor jullie snelle antwoorden! En helemaal niet aan gedacht maar ik heb inderdaad wel betalingen voor ze als in hoefsmid ed. Sommige dingen dus wel via de bank. En er zal van een enkele nog wel een koopcontract liggen ergens. Paspoorten heb ik zelf. Maar ik zal zsm toch kijken of ik iets wat duidelijker kan vastleggen, ook voor bijvoorbeeld spullen op het terrein zoals zadels, omheiningen, enz. Het gaat natuurlijk verder dan alleen paarden. En soms hoor je dat je niks van het terrein mee mag als eigenaar overlijd.
Lindsey_99 schreef:Ik weet niet hoe het juridisch precies zit, en hoe je relatie met deze boer is, of met evt. erfgenamen, maar met een pachtovereenkomst zit je wel safer.
Hier staat het e.e.a. mbt pacht: https://wetboekplus.nl/category/titel-5-pacht/
Als de boer erin mee wil gaan dan zou je een pachtovereenkomst kunnen (laten) opstellen waarin je voor een x bedrag x perceel voor x jaar pacht. Daar heeft niemand schade van, en jij zekerheid dat je niet zomaar met de paarden op straat staat.
Noteren dat de pacht niet stopt bij overlijden en indien deze overgaat naar erfgenamen, dat de pacht niet voortijdig mag worden beeindigd zonder beider instemming.
Ook vastleggen dat het bedrag per jaar x is tot einde pacht zonder verhoging, belemmering tot water en stroomtoevoer etc. Stel je komt overeen om voor 100 euro per jaar 10 jaar te pachten, en het is schriftelijk en ondertekend, dan kan de erfgenaam je er niet zomaar uitknikkere, of de pacht verhogen tot een onacceptabel bedrag.
Ook vastleggen dat dieren op het perceel géén eigendom zijn van verpachter, maar van pachter.
Ik ken trouwens iemand die heeft in eenzelfde situatie de boer tot zijn einde toe verzorgd, en heeft daarna de boel min of meer geërfd omdat er geen erfgenamen waren.
Kinke schreef:anjali schreef:Maar dat iemand die het bijbehorende paspoort NIET zou hebben het paard zou kunnen verkopen ? Toch alleen onder zeer schimmige omstandigheden.
jazeker, er zijn zoveel paarden die zonder paspoort verkocht worden. Zeg je toch gewoon dat het paspoort zoekgeraakt is
anjali schreef:Die pachtovereenkomst van 100 euro per jaar en 10 jaar niet opzegbaar? Dat lijkt me niet realistisch.
Lindsey_99 schreef:anjali schreef:Die pachtovereenkomst van 100 euro per jaar en 10 jaar niet opzegbaar? Dat lijkt me niet realistisch.
Hoezo niet? Pacht heeft altijd een looptijd die niet opzegbaar is met een minimale duur van x jaar, daarna verloopt de pacht of wordt verlengd. Het hangt van het contract af. Willen de erfgenamen (die er niet zijn) van de pacht af dan is er een opzegtermijn van een half jaar.
anjali schreef:Er zijn altijd erfgenamen\familieleden, al heeft de overledene daar geen contact mee. Immers, niemand komt op de aarde door zomaar uit de lucht te vallen! En als het om een behoorlijke nalatenschap gaat zoals een boerderij met grond, dan komen die erfgenamen wel tevoorschijn. M.a.w. ts zou zijn\haar belangen goed moeten uitzoeken. En er ook aan denken dat het nogal beledigend kan overkomen voor een oudere persoon als iemand over zijn dood en erfenis wil gaan praten.