Mijn paarden op erfenis verhuurder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Well_Chosen

Mijn paarden op erfenis verhuurder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-25 17:25

Ik heb bij een oudere boer alle vrijheid met mijn paarden om te doen wat ik wil, ik heb het hele terrein voor mezelf. Alleen mijn paarden staan er op het erf en ik betaal er niets voor. Wij hebben dit mondeling zo afgesproken en het is een winwinsituatie want hij is allang blij dat ik het terrein onderhoud. Nu is hij al op leeftijd en ik ben benieuwd als hij overlijd.. behoren mijn paarden dan wellicht tot een erfenis? Omdat hij geen contact heeft met familie als die er ergens nog zijn en niemand dus weet hoe het zit zullen ze wellicht denken dat het zijn paarden zijn. Is het handig hier iets mee te doen voor het zovee is? Toch een soort contract opstellen? Of iets anders minder zakelijk want misschien wilt hij niks tekenen? Hoe zit dit precies?

capopjekop

Re: Mijn paarden op erfenis verhuurder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:32

Heb je een verkoopcontract of iets anders waarmee je kunt aantonen dat het jouw paarden zijn? Ik heb geen kaas gegeten van recht. Maar ik zou sowieso wel even een document opstellen en dat door hem en jezelf laten ondertekenen. Just in case

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:37

Ik zou hier zeker wel iets mee doen, je wil niet voor verrassingen komen te staan. Wat precies kan ik je alleen niet mee helpen maar iets op papier.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:39

Zorgen dat alles op papier komt.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:39

Je hebt toch eigendomsbewijzen? koopcontract kan ,maar ook dat je de dierenarts kosten,hoefsmid voer ed betaald?Je zal toch wel een stapeltje rekeningen hebben van ze...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:41

Heb jij die paarden zelf gekocht ooit? Heb je een aankoopbewijs? Ik weet dat dat vaak niet het geval is, dat je in veel gevallen cash betaalt en helemaal niets op papier hebt. Je paarden zullen wel paspoorten hebben- heb jij die of die boer? Overigens is een paspoort nog geen eigendomsbewijs, maar er zal wel een chipnummer instaan, en je kunt je bij de paspoortuitgevende instantie laten registreren. Ook stamboekpapieren kun je misschien iets mee.Verder, de DA zal de eventuele rekeningen toch naar de eigenaar (naar jou dus) sturen en dat bewijst ook wat. Als jij de paspoorten en papieren hebt dan kunnen anderen de paarden moeilijk doorverkopen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:47

of je een paspoort hebt zegt helemaal niks

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:53

Oeh dit klinkt idd best link!

Desnoods samen een document maken dat die paarden (met chipnummer) jouw eigendom zijn met jullie beiden krabbel eronder.

Well_Chosen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-25 18:01

Bedankt voor jullie snelle antwoorden! En helemaal niet aan gedacht maar ik heb inderdaad wel betalingen voor ze als in hoefsmid ed. Sommige dingen dus wel via de bank. En er zal van een enkele nog wel een koopcontract liggen ergens. Paspoorten heb ik zelf. Maar ik zal zsm toch kijken of ik iets wat duidelijker kan vastleggen, ook voor bijvoorbeeld spullen op het terrein zoals zadels, omheiningen, enz. Het gaat natuurlijk verder dan alleen paarden. En soms hoor je dat je niks van het terrein mee mag als eigenaar overlijd.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 18:09

Well_Chosen schreef:
En soms hoor je dat je niks van het terrein mee mag als eigenaar overlijd.

Dit klopt hoor, is standaard.

Want direct na overlijden is alles van de erfgenaam, tenzij anders vastgelegd, en is meenemen gelijk diefstal.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 18:23

En als je het laat vastleggen, naast je paarden ook de spullen rondom de verzorging zoals krui, mestboy evt zelf ingekocht hooi etc.
En je halsters, zadels ;)

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 18:45

Ik ben niet juridisch onderlegd, maar zou een huurcontract voor stalling niet kunnen helpen?
Jij hoeft alleen te huren als het jouw paarden zijn en je kunt dan noteren dat je zelf voor materiaal zorgt voor onderhoud van de paarden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 18:50

Kinke schreef:
of je een paspoort hebt zegt helemaal niks

Maar dat iemand die het bijbehorende paspoort NIET zou hebben het paard zou kunnen verkopen ? Toch alleen onder zeer schimmige omstandigheden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 18:54

Staan daar ook nog paarden of andere dieren of (dure) spullen van die boer zelf? Want dan zou het wel een warboel worden qua eigendomsbewijzen mocht de goede man onverhoopt komen te overlijden.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 19:00

Ik weet niet hoe het juridisch precies zit, en hoe je relatie met deze boer is, of met evt. erfgenamen, maar met een pachtovereenkomst zit je wel safer.
Hier staat het e.e.a. mbt pacht: https://wetboekplus.nl/category/titel-5-pacht/

Als de boer erin mee wil gaan dan zou je een pachtovereenkomst kunnen (laten) opstellen waarin je voor een x bedrag x perceel voor x jaar pacht. Daar heeft niemand schade van, en jij zekerheid dat je niet zomaar met de paarden op straat staat.

Noteren dat de pacht niet stopt bij overlijden en indien deze overgaat naar erfgenamen, dat de pacht niet voortijdig mag worden beeindigd zonder beider instemming.

Ook vastleggen dat het bedrag per jaar x is tot einde pacht zonder verhoging, belemmering tot water en stroomtoevoer etc. Stel je komt overeen om voor 100 euro per jaar 10 jaar te pachten, en het is schriftelijk en ondertekend, dan kan de erfgenaam je er niet zomaar uitknikkere, of de pacht verhogen tot een onacceptabel bedrag.
Ook vastleggen dat dieren op het perceel géén eigendom zijn van verpachter, maar van pachter.

Ik ken trouwens iemand die heeft in eenzelfde situatie de boer tot zijn einde toe verzorgd, en heeft daarna de boel min of meer geërfd omdat er geen erfgenamen waren.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 19:04

Well_Chosen schreef:
Bedankt voor jullie snelle antwoorden! En helemaal niet aan gedacht maar ik heb inderdaad wel betalingen voor ze als in hoefsmid ed. Sommige dingen dus wel via de bank. En er zal van een enkele nog wel een koopcontract liggen ergens. Paspoorten heb ik zelf. Maar ik zal zsm toch kijken of ik iets wat duidelijker kan vastleggen, ook voor bijvoorbeeld spullen op het terrein zoals zadels, omheiningen, enz. Het gaat natuurlijk verder dan alleen paarden. En soms hoor je dat je niks van het terrein mee mag als eigenaar overlijd.

Vooral even zien of de chips op jou naam ook staan, De mijne zijn ook bij het stamboek op mijn naam ingeschreven...
Van de zadels heb ik aankoopbonnen maar ook de papieren van het nakijken zadel reparatie en dergelijke. Moeilijker te bewijzen zijn idd de matrialen ed hoewel ik de namen vd paarden of mijn eigen naam op kruiwagens heb staan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 19:06

Wie de hoefsmid betaald, het voer betaald, de zadelmaker, enz maakt gewoon geen drol uit.
Ook het paspoort niet, daarmee word je geen eigenaar.
Dat blijft maar rondzingen....

Koop contract wel.
Of duidelijk een briefje gefeliciteerd met je verjaardag pony is nu van jou.
Dat soort dingen.

Dus heb je geen duidelijk koopcontract kun je altijd de boer een briefje laten schrijven dat pony x met paspoortnummer 234 en paard y met paspoortnummer 7678 niet zijn eigendom staan, maar enkel ter stalling staan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 19:22

Lindsey_99 schreef:
Ik weet niet hoe het juridisch precies zit, en hoe je relatie met deze boer is, of met evt. erfgenamen, maar met een pachtovereenkomst zit je wel safer.
Hier staat het e.e.a. mbt pacht: https://wetboekplus.nl/category/titel-5-pacht/

Als de boer erin mee wil gaan dan zou je een pachtovereenkomst kunnen (laten) opstellen waarin je voor een x bedrag x perceel voor x jaar pacht. Daar heeft niemand schade van, en jij zekerheid dat je niet zomaar met de paarden op straat staat.

Noteren dat de pacht niet stopt bij overlijden en indien deze overgaat naar erfgenamen, dat de pacht niet voortijdig mag worden beeindigd zonder beider instemming.

Ook vastleggen dat het bedrag per jaar x is tot einde pacht zonder verhoging, belemmering tot water en stroomtoevoer etc. Stel je komt overeen om voor 100 euro per jaar 10 jaar te pachten, en het is schriftelijk en ondertekend, dan kan de erfgenaam je er niet zomaar uitknikkere, of de pacht verhogen tot een onacceptabel bedrag.
Ook vastleggen dat dieren op het perceel géén eigendom zijn van verpachter, maar van pachter.

Ik ken trouwens iemand die heeft in eenzelfde situatie de boer tot zijn einde toe verzorgd, en heeft daarna de boel min of meer geërfd omdat er geen erfgenamen waren.

Die pachtovereenkomst van 100 euro per jaar en 10 jaar niet opzegbaar? Dat lijkt me niet realistisch. :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 20:17

anjali schreef:
Maar dat iemand die het bijbehorende paspoort NIET zou hebben het paard zou kunnen verkopen ? Toch alleen onder zeer schimmige omstandigheden.

jazeker, er zijn zoveel paarden die zonder paspoort verkocht worden. Zeg je toch gewoon dat het paspoort zoekgeraakt is

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 20:30

Kinke schreef:
anjali schreef:

jazeker, er zijn zoveel paarden die zonder paspoort verkocht worden. Zeg je toch gewoon dat het paspoort zoekgeraakt is

Ik kom tegenwoordig eigenlijk geen paarden meer tegen zonder paspoort, alleen hele oudjes waar er nooit 1 bij is geweest.

Een duplicaat is niet zomaar aangevraagd.
Als je aanvraagt bij het stamboek gaat er eerst een brief naar de laatst geregistreerde eigenaar.
Dan kan er 3 dingen gebeuren.
-ze reageren dat ze het paard al jaren terug hebben verkocht en niet weten wat ermee gebeurd is, dan kun je een duplicaat krijgen.
- ze reageren niet, dan wordt er nog een x een brief gestuurd en als daar weer geen reactie op komt kun je een duplicaat krijgen.. dit kan rustig 6 maanden duren.
- ze reageren met de melding dat ze het paspoort hebben en dat het paard gestolen is (en ze hebben een aangifte lopen), dan heb je een veel groter probleem.

En wettelijk gezien mag je een paard niet verhandelen en vervoeren zonder paspoort.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 21:45

anjali schreef:
Die pachtovereenkomst van 100 euro per jaar en 10 jaar niet opzegbaar? Dat lijkt me niet realistisch. :+

Hoezo niet? Pacht heeft altijd een looptijd die niet opzegbaar is met een minimale duur van x jaar, daarna verloopt de pacht of wordt verlengd. Het hangt van het contract af. Willen de erfgenamen (die er niet zijn) van de pacht af dan is er een opzegtermijn van een half jaar.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 21:56

t mag niet Brainless, maar het kan wel.
Denk dat het sprookje dat een paspoort het eigendom aantoont niet uit te roeien is, zelfs niet op Bokt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 10:48

Lindsey_99 schreef:
anjali schreef:

Hoezo niet? Pacht heeft altijd een looptijd die niet opzegbaar is met een minimale duur van x jaar, daarna verloopt de pacht of wordt verlengd. Het hangt van het contract af. Willen de erfgenamen (die er niet zijn) van de pacht af dan is er een opzegtermijn van een half jaar.

Er zijn altijd erfgenamen\familieleden, al heeft de overledene daar geen contact mee. Immers, niemand komt op de aarde door zomaar uit de lucht te vallen! En als het om een behoorlijke nalatenschap gaat zoals een boerderij met grond, dan komen die erfgenamen wel tevoorschijn. M.a.w. ts zou zijn\haar belangen goed moeten uitzoeken. En er ook aan denken dat het nogal beledigend kan overkomen voor een oudere persoon als iemand over zijn dood en erfenis wil gaan praten.

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 12:00

Ik denk dat ik een gesprek met een notaris zou aanvragen, en met de uitkomst daarvan naar de boer zou gaan.
Als je denkt dat het gesprek lastig wordt, kan een ander dan een voorzetje geven? Iemand die daar op visite komt?
Bijvoorbeeld een oudere notaris, een oudere makelaar, notabel van de kerk, boekhouder? Vooral oudere makelaars zijn vaak ervaringsdeskundige m.b.t. "de erven van".
Vaak vinden oudere mensen dingen niet nodig, maar luisteren ze wel naar mensen die "gestudeerd" hebben. (Ik natuurlijk niet of dit deze meneer ook zo redeneert.)
Misschien komt er nog zo iemand bij jouw boer over de vloer? Of wellicht kunnen jullie er wel zelf uitkomen.

Ik zou e.e.a. met een notaris overleggen. Nu heb je er nog tijd voor.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 12:14

anjali schreef:
Er zijn altijd erfgenamen\familieleden, al heeft de overledene daar geen contact mee. Immers, niemand komt op de aarde door zomaar uit de lucht te vallen! En als het om een behoorlijke nalatenschap gaat zoals een boerderij met grond, dan komen die erfgenamen wel tevoorschijn. M.a.w. ts zou zijn\haar belangen goed moeten uitzoeken. En er ook aan denken dat het nogal beledigend kan overkomen voor een oudere persoon als iemand over zijn dood en erfenis wil gaan praten.

TS vraagt om opties, mogelijkheden in geval van.... ; die krijgt ze.

Hoe en wat is aan TS om te overwegen en beslissen; een pachtcontract afsluiten is wat anders dan over de erfenis beginnen.... en daarmee is deze subdiscussie, die weer op z'n bokt oeverloos verder kan gaan, in dit topic hierover wat mij betreft klaar :)