Advies gevraagd!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuusB1535

Advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 11:11

Hoi Allemaal,

Momenteel heb ik een 3 jarige merrie die ik langzaam aan zadelmak aan het maken ben. Ik doe dit professioneel als werk dus ik heb voldoende kennis om dit zelf te doen. Echter loop ik bij mijn eigen merrie tegen een probleem aan wat ik bij geen enkel ander paard tot nu toe heb gehad. Ze wil niet lopen..
Aan de longeerlijn is ze mega actief, goed op de hulpen en durft ze ook zeker een keer effe uit haar stekker te gaan. Maar wanneer ik er op ga staat ze liever stil. Achter een ander paard aan wil ze opzich wel een soort van maar na een paar rondjes vind ze het dan ook wel weer goed geweest.

Iemand een idee wat dit kan zijn en hoe dit op te lossen?

Osteopaat, tandarts, hoefsmid zijn allemaal geweest en was gewoon tip top in orde. Zadel past ook.

Bowo

Re: Advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 11:34

Wat is er medisch allemaal onderzocht? Op de foto geweest? Incl hals en rug?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 11:35

Eerst een tijd longeren met iemand erop. En dan de hulpen goed bevestigen. Dus been is ook direct vooruit, anders zweep erachter. Sommige paarden halen steun en vertrouwen uit de longeerlijn. Dus eerst die lijn er weer aan voor een tijd. Als het op de volte goed gaat, dan gaat de degene meelopen op de rechte lijnen. Als dat ook goed gaat, dan knip je de lijn los maar doe je net nog of hij vast zit. Daarna gaat diegene staan in het midden van de bak. En pas als dat gewoon goed gaat, dan gaat deze persoon aan de kant staan. En een stap terug als weer minder zou gaan.

Dit is waarschijnlijk te snel gegaan voor dit paard. Deze heeft meer vertrouwen nodig en ‘hulp’.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 11:36

Heb je de mogelijkheid om te rijden in een longeercirkel? Dit geeft wat gemakkelijker steun vd longeur.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 12:39

Hoe geef je de commando's als je er op zit. Hier wilde mijn laatste zelf beleerde merrie eerst ook niet lopen zonder mijn stem. En nog vind ze het in het begin spannend om alleen op mijn beenhulp te gaan stappen. Maar dan moedig ik haar met mijn stem aan. En de overgangen daarna gaan dan steeds beter op alleen been.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 14:18

Oh interessant. Hoe oogt/voelt ze als je erop zit? Onzeker of gewoon ontspannen? Misschien voelt ze zich uit balans reageert ze liever met stilstaan?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 14:26

Suzanne F. schreef:
Eerst een tijd longeren met iemand erop. En dan de hulpen goed bevestigen. Dus been is ook direct vooruit, anders zweep erachter. Sommige paarden halen steun en vertrouwen uit de longeerlijn. Dus eerst die lijn er weer aan voor een tijd. Als het op de volte goed gaat, dan gaat de degene meelopen op de rechte lijnen. Als dat ook goed gaat, dan knip je de lijn los maar doe je net nog of hij vast zit. Daarna gaat diegene staan in het midden van de bak. En pas als dat gewoon goed gaat, dan gaat deze persoon aan de kant staan. En een stap terug als weer minder zou gaan.

Dit is waarschijnlijk te snel gegaan voor dit paard. Deze heeft meer vertrouwen nodig en ‘hulp’.

Dit, en het liefst als je los in de rijbaan gaat 2 mensen met een longeerzweep. 1 bij de volte op A en de ander op de volte bij C, doordat zij bijv. op de hoefslag gaan staan kunnen ze je blokken, zodat je ook leert te sturen als je van hand wil veranderen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 14:31

FriesWytske schreef:
Hoe geef je de commando's als je er op zit. Hier wilde mijn laatste zelf beleerde merrie eerst ook niet lopen zonder mijn stem. En nog vind ze het in het begin spannend om alleen op mijn beenhulp te gaan stappen. Maar dan moedig ik haar met mijn stem aan. En de overgangen daarna gaan dan steeds beter op alleen been.

Dit. Je moet een link leggen tussen een commando en lopen. Dat hoeft niet je stem te zijn, maar dat is wel een logische.
Stokje achter het been leggen kan ook een teken zijn, je kunt dit aan de hand aanleren. Het geheim zit hem in iets te gebruiken dat ze al kennen als je er niet op zit.

Wat ook enorm kan helpen is gewoon een paard met ruiter er voor dat ze kunnen volgen. Ze kunnen dan ook zien dat een persoon op de rug geen stress bij het paard oproept en dus "normaal" is.

Soms is het een balans probleem, ze kunnen het lastig vinden om een ruiter te balanceren. Zeker bij paarden die hard gegroeid zijn en eigenlijk niet zo ontwikkeld. Dan is een jaar wachten soms beter.
Sowieso ben ik heel erg van 6 weken inrijden als ze ruim drie zijn en daarna gewoon op het land gooien tot ze verder lichamelijk ontwikkeld zijn.

Soms schrikken ze van de gewichtsverschuiving bij beweging. Dan is het een kwestie van aan de hand met een ruiter erop laten wennen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 14:36

Denk dat het allemaal een tandje te snel gaat voor deze merrie. De ene 3-jarige is de andere niet, sommige hebben meer tijd nodig. Waarschijnlijk snapt ze de hulpen onder het zadel nog niet en/of vindt ze de andere balans als iemand er op zit nog mega spannend en gaat ze in de freeze modus. Gewoon een paar stappen terug doen, en als je erop gaat altijd de eerste keren een ervaren hulp aan de grond erbij zodat die het dier vanaf de grond kan leiden en kan longeren met jou erop totdat ze het snapt en vertrouwen krijgt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 14:37

Het klinkt als een paard in de freeze stand. Een binnenvetter die niet in opstand komt als het haar teveel wordt, maar verstijft.
Ik zou veel stappen terug doen in het beleerproces. Geef haar tijd.
P.s. is het toevallig een Fries?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 14:41

Suzanne F. schreef:

:j

Iemand er bij met de longeerzweep inderdaad om haar te leren te lopen met ruiter. Waarschijnlijk snapt ze er nog niet veel van.