2 trailervragen: 2paards als 1 paards gebruiken en effect panaromadak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nikysa90

2 trailervragen: 2paards als 1 paards gebruiken en effect panaromadak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-25 13:31

Lange titel, sorry wist niet hoe het efficiënter te omschrijven :9

Ik twijfel tussen een Sirius S45 of een Böcker Careliner S(1,5 paards) of M (2p). Sirius vanwege dat ze ruimer zijn dan normaal. Careliner vanwege panoramadak. Paard is gevoelig voor claustrofobie.

Heb een 1.70 kwpn die een 2 paards gewend is, maar niet meer te laden is op mijn eigen Böckmann trailer 2p. door trauma. Alles al geprobeerd, in alle rust (trt, featherlight), tot streng/duidelijk, prof trainers, van EMDR tot.. etc. Ben al jaren aan het stoeien, dus hoef daar geen tips meer over. Maar ze laadt dus wel in andere trailers, alleen 1,5p, heel blij met de nieuwe energie gevonden voor ons beiden, dus tijd om in te ruilen.

Vraag 1- Nu kan ik een goeie Careliner M krijgen met panoramadak. Ik hoop dat dat ruimtelijke gevoel helpt. Wie heeft er ervaring mee? Of is het juist storend als de zon erop naar binnenschijnt op het hoofd? Of storend als ze al het verkeer 'op zich af' zien komen?

Vraag 2- Die Careliner is een 2p. Paard kan niet meer tegen het schot. Ik zou er lange stangen in willen plaatsen en er een ruime 1paards van willen maken. Enige bezwaar wat ik kan bedenken is risico van omdraaien dus goed aan 2 zijden vastzetten. Is er nog iets wat ik over het hoofd zie? Eventueel zou ik schot opzij kunnen laten staan, maar dat beinvloedt stevigheid trailer dus doe ik liever niet.

En anders kan ik altijd voor de Sirius gaan, ook een prachtige,logische keuze. Maar dat panoramadak trekt en ik kan wachten of ik een Careliner S tegen kom met panorama, maar verwacht ze niet in de leeftijd/prijsklasse die ik zoek.

Ik hoop dat jullie met mij mee willen denken. Alvast bedankt!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 13:50

Ik heb wel vervoerd in een tweepaards zonder tussenschot en belangrijkste is idd zorgen voor de lange stangen en aan beide kanten vastzetten. Je zou kunnen overwegen om het schot niet in het midden maar op 3/4e te laten plaatsen, dan beperk je de ruimte iets. Zo te lezen wil jouw paard echter juist graag die ruimte, dus de vraag is hoe noodzakelijk dat is. Voor de stevigheid hoef je het iig niet te doen.

Wat betreft panoramadak alleen een ervaring van iemand anders, die kochten een trailer met zo’n breed raam aan de voorkant (panoramadak bestond toen nog niet).
Dat paard werd steeds moeilijker en moeilijker te laden, tot ze gingen vergelijken wat de verschillen waren met de vorige trailer waar het paard altijd moeiteloos laadde. Vervolgens het grote raam afgeplakt met karton en het probleem was over. Die had dus duidelijk last van teveel prikkels / tegemoet komend verkeer.
Ben bang dat je daar alleen proefondervindelijk achter gaat komen…

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 14:21

Mijn ervaring is ook dat een panoramadak juist de paarden wat 'schrikkeriger' maakt.

Mijn tip zou zijn om voor een Cheval Liberté te gaan, vanwege de meeverende bodem.
Ik heb ondertussen meerdere trailers gehad en ook trailers van een hogere (afwerkings)kwaliteit, maar die bodem is echt goud waard.
Nooit moeite met laden, niet bij veulens, niet bij drukke paarden, niet bij rustige paarden, niet bij gestresste paarden, groot, klein...
En ze komen er altijd zonder een druppeltje zweet af.

Ik heb momenteel deze.
Veel ruimte bij de voorstangen, geschikt voor grote paarden en toch een vrij laag eigen gewicht.

Knoek

Re: 2 trailervragen: 2paards als 1 paards gebruiken en effect panaromadak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 14:38

Kan je niet een careliner lenen om te kijken of het werkt voor jouw paard?
Hier juist sinds het hebben van een panorama dak geen trailerlaadproblemen meer.
Het is echt afhankelijk van het paard.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 15:29

Mijn paard stond los in een 2 paards zonder schot, hij wist dat hij niet mocht draaien.

Qua panorama view, ik heb sinds februari de HBX511, en ik merk eigenlijk alleen maar comfort en rustigere paarden op de trailer hierdoor, het oogt ruimer, ze zien alles aankomen etc.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-25 17:26

Bedankt. Jullie ervaringen helpen

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 17:48

Ik gebruik mijn tweepaardstrailer af en toe ook zonder tussenschot. Bijvoorbeeld voor het vervoeren van merrie en veulen. Mijn ruin heeft er ook weleens in gestaan zonder het tussenschot. Dat ging prima. Groot voordeel vond ik dat ik veel ruimte had om in de trailer op te zadelen had toen het regende :')

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 16:51

Ik vervoer mijn dikbil ook zonder tussenschot en met lange stangen. Kan ze lekker een beetje schuin gaan staan en parkeert ze dr kont in de hoek. Draaien kunnen ze alleen als ze los komen. De mijne staat vast aan een punt in het midden. Touw lang genoeg dat ze met de neus gewoon links en rechts bij de wand kan komen.

Inmiddels ook een mini die met een karretje in de trailer gaat. Extra ogen gemaakt zodat zij dwars tussen de 2 lange stangen kan staan. Ideaal zo'n multi functionele trailer :D

Panoramadak is maar 1 manier om erachter te komen en dat is 'helaas' proefondervindelijk na een aantal ritten := . Maar als je die echt graag wilt zou ik hem voor dat risico niet laten staan. Als het niet werkt voor jouw paard kan je hem altijd nog laten wrappen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 12:55

Optie dat je misschien wel al geprobeerd hebt: heb je al eens je eigen trailer zonder tussenschot geprobeerd? En eventueel wat veranderd (stro erin bijvoorbeeld zodat het niet meer op "jouw" trailer lijkt). Paar keer ander paard vervoeren erin zodat het naar ander paard ruikt?

Ik gebruik mijn trailer vaak als 2 paards, wel zeker zorgen voor lange stangen en idd zorgen dat ze zich niet omdraaien als ze te groot zijn. Mijn trekpaard heeft het zaterdag geprobeerd en het ding licht opengeplooid. Dat is geen aanrader XD.
Ik zet ze vooraan vast in de punt, dan kunnen ze makkelijk aan het hooi maar niet draaien.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 13:19

Mijn merrie die niet wilde laden vind juist het panorama raam aan de voorkant echt heel prettig.
Sindsdien laad ze zonder problemen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 13:25

Ik heb mijn vorige paard wel in mijn tweepaards vervoers als soort van anderhalf; schot helemaal open en alleen aan de achterzijde een lange stang. Was ook ideaal om nog wat extra spullen mee te kunnen nemen op wedstrijd :+
Afbeelding

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 15:01

Ik heb een iforwilliams hbx511 met panorama view. Bevalt mij goed, ruim, licht en luchtig (zijraam kan aan beide kanten boven open op concours met wachten)
Het enige is dat ik wel eens de indruk heb dat ze vervelend worden van het derde remlicht op de bus die ervoor staat. Wellicht is dat met een lage auto anders. Bij mij is dat redelijk op ooghoogte voor ze.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 16:09

Ik heb een paard wat wel op de trailer ging maar met tegenzin en met een panorama raam zo op de trailer loopt. Het geeft hem denk ik meer overzicht en hij voelt zich er minder door opgesloten, ziet er ruimtelijker door uit.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-25 22:13

Afbeelding
Er worden hele goeie tips gegeven, dankjewel!
Ik heb al een langere stang bij laten maken om het schot permanent breed te kunnen laten staan, zie foto. Heeft mij enigszins geholpen, maar ze was nog steeds niet echt makkelijk te laden. Het schot helemaal weglaten en de lange stang erachter geprobeerd, dus 1 paards er van maken. En de tip van het stro en een ander paard erin ook geprobeerd. Ik heb er zelfs mest van haar vriendinnetje ingelegd! Dat hielp wel even haha! Maar voor de langere termijn ga ik toch voor een andere trailer en deze verkopen. Na meerdere keren uitproberen van de trailer van een vriendin gaat het zó goed, dat ik die positieve energie van ons alletwee wil vasthouden.

Gelukkig is een goede Böckmann heel gewild, dus ik ga verkopen. Ik ga voor de Sirius, vanwege de goede naam en de extra ruimte. Ik wil ook rekening houden met mijn budget en de panoramatrailers zijn duurder en het is ook nog eens niet gezegd dat mijn paard er goed op reageert. Bedankt allemaal!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 22:23

Is de bodem van je trailer echt goed? Rare vraag maar we hadden er vroeger ook eentje, ineens niet meer te laden. Bleek er toch een zachte plek in de bodem onder de mat te zitten.
En zo niet , je hebt al echt heel veel geprobeerd maar ook met blinddoek?

Itamarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 22:50

Sirius (S45 en S75) bestaan nu ook met een 'panoramadak'. Ik heb zelf een Sirius, de versie met een 'gewoon' raam vooraan (S80L) en mijn paarden vinden dit echt geweldig! Gewoon omdat ze kunnen anticiperen op wat gaat gebeuren en het een minder opgesloten gevoel geeft.
Verder is het een hele sterke trailer en ligt hij super goed op de baan.
Hiervoor heb ik een Weijer en een Cheval liberté gehad maar het kwaliteitsverschil is echt gigantisch.
Zeer tevreden met mijn Sirius!

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-25 23:10

BigOne schreef:
Is de bodem van je trailer echt goed? Rare vraag maar we hadden er vroeger ook eentje, ineens niet meer te laden. Bleek er toch een zachte plek in de bodem onder de mat te zitten.
En zo niet , je hebt al echt heel veel geprobeerd maar ook met blinddoek?

Jazeker
Trailer is maar een paar jaar oud en heeft bovendien een aluminium bodem. En elk jaar Bovag gekeurd.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-25 23:13

Itamarka schreef:
Sirius (S45 and S75) now also come with a 'panorama roof'. I have a Sirius myself, the version with a 'normal' window at the front (S80L) and my horses really love it! Simply because they can anticipate what is going to happen and it gives a less confined feeling.
Furthermore, it is a very strong trailer and it lies super well on the track.
Before this I had a Weijer and a Cheval liberté but the difference in quality is really huge.
Very happy with my Sirius!

Thank you! Yes, that it is very sturdy is the most important thing. I come from a Böckmann, so I am spoiled with that *\o/*

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-25 23:15

Huh? Waarom wordt mijn bericht ineens Engels?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 23:23

Hier is het originele bericht van itamarka nederlands, en jouw post en de quote zijn plots engels :+

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 13:01

Strange things are happening.

Bijzonder wel. Zijn ook niet jouw instellingen. Want wij zien het ook.

Je bockmann ben je inderdaad zomaar kwijt. Succes met de zoektocht

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 10:39

Ik gebruik mijn 2 paards al jaren voornamelijk helemaal leeg als 1 paards trailer. Inderdaad met lange stangen er in. Ik zadel dus ook heel vaak in de trailer op.

Wel een kleine waarschuwing. Ik had een paard die makkelijk in een 1,5paads reisde, jaren en vele kilometers. Maar slecht in een (normale) 2 paards. Ik dacht dat het dus logisch was dat hij graag in en lege 2 paards zou willen reizen maar dat vond hij dus vreselijk eng. Ik ben echt omgekeerd toen ik onderweg was naar een wedstrijd en heb de trailer terug verbouwd naar 2 paards. Zo erg was het.
In een brede 2 paards met schot, aan de juiste kant ging een stuk beter.

Dus misschien toch proberen of je een trailer kunt lenen. Want het zou heel vervelend zijn als jouw paard ook van dit soort specifieke wensen blijkt te hebben.....

Overigens vinden mijn 2 andere paarden het echt prima reizen in de 2 paards leeg.
Alleen even opletten bij mijn kleine merrie want die kan er dus makkelijk in omdraaien. Maar dat is ook een kwestie van trainen en opvoeden.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-25 20:36

pol013 schreef:
Ik gebruik mijn 2 paards al jaren voornamelijk helemaal leeg als 1 paards trailer. Inderdaad met lange stangen er in. Ik zadel dus ook heel vaak in de trailer op.

Wel een kleine waarschuwing. Ik had een paard die makkelijk in een 1,5paads reisde, jaren en vele kilometers. Maar slecht in een (normale) 2 paards. Ik dacht dat het dus logisch was dat hij graag in en lege 2 paards zou willen reizen maar dat vond hij dus vreselijk eng. Ik ben echt omgekeerd toen ik onderweg was naar een wedstrijd en heb de trailer terug verbouwd naar 2 paards. Zo erg was het.
In een brede 2 paards met schot, aan de juiste kant ging een stuk beter.

Dus misschien toch proberen of je een trailer kunt lenen. Want het zou heel vervelend zijn als jouw paard ook van dit soort specifieke wensen blijkt te hebben.....

Overigens vinden mijn 2 andere paarden het echt prima reizen in de 2 paards leeg.
Alleen even opletten bij mijn kleine merrie want die kan er dus makkelijk in omdraaien. Maar dat is ook een kwestie van trainen en opvoeden.

Dank voor de tip inderdaad! Superluxe om in de trailer op te kunnen zadelen. Dat gaat straks ook weer lukken, zodra ik een knappe Sirius heb gevonden. Dat is een 1 3/4 paards.

Joltsje schreef:
Strange things are happening.

Bijzonder wel. Zijn ook niet jouw instellingen. Want wij zien het ook.

Je bockmann ben je inderdaad zomaar kwijt. Succes met de zoektocht

De 2p Böckmann is al verkocht! Dus mijn optie om 2 naar 1 paards te maken, is hiermee van tafel haha!. Ga nu op zoek naar een knappe Sirius S45. Dat is een 1 3/4 paards, dus daar kan ik ook vast in opzadelen

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-25 20:40

Ik ben aan het oefenen op een andere trailer en daar ligt stro in. Paard reageert er goed op. Het voelt niet glad. Ik kijk nog even aan of ik dat ook wil doen. Mijn vriendin heeft stro in de trailer omdat haar paard onrustig op de trailer wordt als mest tegen haar benen spettert. Dit helpt.