Manegepony met peesblessure

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Matz1978

Manegepony met peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-25 06:14

Hoi,

Mijn dochter van 14 rijdt vanaf haar 8e op een manege. Zelf heb ik vroeger een hele tijd op een manege gereden en rij nog regelmatig.

Op de manege staat sinds enige jaren een erg leuke pony. Is wedstrijdpony geweest. Al snel merkte ik een aardige gedrachtsverandering. Kont toekeren als je de box in kwam etc. Pony was duidelijk niet happy. Laatste x met rijden viel t me ook op dat hij steeds met staart zwiept en hindernissen weigerde. Later bleek hij peesblessure te hebben waarvoor complete boxrust. Dit is sinds een paar weken. Gister hoorde we dat hij ergens anders is heen gegaan. Ik krijg hier dan een wat vreemd gevoel bij.

Weten jullie wat er meestal met zo'n pony wordt gedaan? Hij is 18 jaar, Connemara. Veel talent.

Alvast bedankt!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Manegepony met peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 06:20

Waarschijnlijk naar een handelaar of de slacht.
Maar in sommige gevallen zoeken ze een ander huisje waar minder belasting is.
Heb je het de manege gevraagd?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 06:47

Ws enkeltje slacht.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 06:58

Niet elke manege stuurt een paard meteen naar de slacht. Hier heeft er 1 enkele maanden gestaan bij mij op stal gestaan om bij te komen en rust te geven. Op mijn vorige manege toen ik zelf kind was werden ze vaker als gezelschap afgegeven of tijdelijk elders op het land gezet
Ja, manege pony`s en paarden moeten geld opleveren en vaak belanden ze ergens anders maar dat is echt niet op elke plek zo.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 07:19

Heeft de eigenaar ergens een stuk wei waar paarden kunnen staan? Dan zou de pony daarheen gebracht kunnen zijn. Dat is iets wat hier regelmatig gebeurt.
Maar waarom vraag je het niet gewoon aan de eigenaar of een instructeur?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 07:49

Een 18 jarige die niets gepresteerd heeft in de sport zal niet meer het vele talent hebben om nog een echte topsportpony te worden. Dan kwamen ze niet op de manege. Zo simpel is het ook. 18 jaar en veel talent gaan niet samen, dat talent had er al voordat zo'n dier 10 is uit moeten komen.

Maar dat neemt niet weg dat manegepony zijn ook talenten vraagt en ook belangrijk is. Echter, een manegedier moet geld verdienen. Toen ik nog lid was van een rijvereniging had de vereniging een soort van contract/afspraak met een handelaar. Werd een pony of paard ziek of kreupel, dan ging het daar heen en de handelaar regelde weer een nieuw manegedier uit de onderkant van de markt. Wat er met de kreupele dieren gebeurde? Geen idee.

Overigens gingen de dieren niet weg als het een tijdelijke rustperiode betrof. Wel als het mogelijk niet meer goed kwam.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 08:27

germie schreef:
Een 18 jarige die niets gepresteerd heeft in de sport zal niet meer het vele talent hebben om nog een echte topsportpony te worden. Dan kwamen ze niet op de manege. Zo simpel is het ook. 18 jaar en veel talent gaan niet samen, dat talent had er al voordat zo'n dier 10 is uit moeten komen.

Dat is wat kort door de bocht. Bij ons op de manege staan meerdere paarden en pony's die vroeger hoog gelopen hebben, zowel dressuur als springen. Die zijn dan over hun piek heen, en zijn daarom aan de manege verkocht. Maar die kunnen nog prima FNRS-L2 lopen of een parcourtje 80 springen. En zijn dus waardevol genoeg voor stal om in te investeren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 08:59

Matz1978 schreef:
Hoi,

Mijn dochter van 14 rijdt vanaf haar 8e op een manege. Zelf heb ik vroeger een hele tijd op een manege gereden en rij nog regelmatig.

Op de manege staat sinds enige jaren een erg leuke pony. Is wedstrijdpony geweest. Al snel merkte ik een aardige gedrachtsverandering. Kont toekeren als je de box in kwam etc. Pony was duidelijk niet happy. Laatste x met rijden viel t me ook op dat hij steeds met staart zwiept en hindernissen weigerde. Later bleek hij peesblessure te hebben waarvoor complete boxrust. Dit is sinds een paar weken. Gister hoorde we dat hij ergens anders is heen gegaan. Ik krijg hier dan een wat vreemd gevoel bij.

Weten jullie wat er meestal met zo'n pony wordt gedaan? Hij is 18 jaar, Connemara. Veel talent.

Alvast bedankt!

Ik denk dat het ligt aan de prognose..een zware peesblessure is wellicht terug naar de handel of iets anders.(slacht)
Bij een goede prognose is hij misschien ergens heen gegaan waar hij een jaar het land op kan om te herstellen.

Ik zou het ook aan de manege zelf vragen. :j

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 09:09

Oh herkenbaar, op mijn oude manege (20-25 jaar geleden) gingen langdurig zieke of kreupele pony's altijd naar 'een meisje'. Oftewel, ze werden gewoon ingeslapen of geslacht, maar dat wilden ze niet tegen de kinderen zeggen :=

TS, ik zou het gewoon vragen. Kans is dat je als volwassene een eerlijker antwoord krijgt :j

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 09:33

Het klinkt misschien hard, maar zo’n pony’s gaan meestal naar een handelaar of de slacht.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 09:56

Bijzonder dat vrijwel iedereen zo hard reageert. Ik sta op een stal, tevens manege
Hier wordt voor de pony’s die kans op herstel hebben soms een tijdelijke wei gezocht
Hebben ze geen kans op herstel maar zijn ze wel pijnvrij dan elders een plek als weidemaatje maar blijft het paard of de pony wel in eigendom van stal en zijn ze niet meer pijnvrij te krijgen dan worden ze op stal ingeslapen en beetje afhankelijk van de leeftijd van de kinderen mogen die kinderen waarvan de pony favoriet is en de ouders dit goed vinden gewoon afscheid nemen.

Ook manege eigenaren hebben hart voor hun dieren hoor.

TS ik zou gewoon zelf navraag doen naar de pony.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 10:02

Ja, hier wordt er meestal gelukkig eerlijk gedaan over de keuzes die gemaakt worden, en dan zijn ze ook prima. Daarbij krijgen de meeste dieren best ruim de tijd om te herstellen en dan gebeurt het echt wel dat sommige paarden langdurig niet meelopen in de lessen. Soms tijdelijk ergens anders. Maar zeker als een dier er ook pijn van heeft als het niet belast wordt, dan is inslapen/slacht meestal de keuze. En dat vind ik ook wel zo netjes. Ook dat is goed paardenhouden.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 10:21

Lieser schreef:

Dit zou ik ook doen.

Waarom krijg je een vreemd gevoel?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 10:43

Een peesblessure vereist een revalidatieperiode van zeker een half jaar. En daarna er rekening mee houden, niet meteen weer zwaar laten werken.Ts, had jij er dan eventueel belangstelling voor gehad om dit paard wat kennelijk een lieveling van jullie is, over te nemen?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 12:23

Een goede manegepony is zijn geld echt wel waard, want die zijn moeilijk te vinden. Die wordt meestal niet zomaar afgeschreven.
Ik zou even navragen.

Matz1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-25 15:18

Foaly schreef:
Oh herkenbaar, op mijn oude manege (20-25 jaar geleden) gingen langdurig zieke of kreupele pony's altijd naar 'een meisje'. Oftewel, ze werden gewoon ingeslapen of geslacht, maar dat wilden ze niet tegen de kinderen zeggen :=

TS, ik zou het gewoon vragen. Kans is dat je als volwassene een eerlijker antwoord krijgt :j

Nou ja dat dus...

Matz1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-25 15:19

anjali schreef:
Een peesblessure vereist een revalidatieperiode van zeker een half jaar. En daarna er rekening mee houden, niet meteen weer zwaar laten werken.Ts, had jij er dan eventueel belangstelling voor gehad om dit paard wat kennelijk een lieveling van jullie is, over te nemen?

Dat was wel even een gedachte die opkwam alleen niet echt financieel haalbaar op dit moment.

Matz1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-25 15:21

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb even nagevraagd bij iemand uit de lesserscommissie. Ze zouden proberen deze pony terug te brengen bij de vorige eigenaar (waar hij dus wedstrijden mee heeft gereden etc). Hopelijk is dat gelukt..dat zal ik nog even navragen!!

Matz1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-25 15:22

Ir111 schreef:
Lieser schreef:

Dit zou ik ook doen.

Bij de manege waar ik vroeger hoorde je achteraf ook wel s dat ze naar de slacht waren gegaan..vreselijk.

Matz1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-25 15:23

Er is hier in Friesland een hele mooie stichting voor oude manegepaarden/pony's. Daar kunnen ze nog volop van hun oude dag genieten❤

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 15:52

Waarom krijg je een vreemd gevoel?[/quote]

Bij de manege waar ik vroeger hoorde je achteraf ook wel s dat ze naar de slacht waren gegaan..vreselijk.[/quote]

Tja misschien wel het eerlijkste voor het dier liever dat dan in de handel terecht komen. Dat gebeurt ook nog steeds pijnstiller erin en weer verder verkopen. Dan liever naar de slacht is die van de ellende af.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 16:56

Matz1978 schreef:
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb even nagevraagd bij iemand uit de lesserscommissie. Ze zouden proberen deze pony terug te brengen bij de vorige eigenaar (waar hij dus wedstrijden mee heeft gereden etc). Hopelijk is dat gelukt..dat zal ik nog even navragen!!

Bijzonder.. kan me eigenlijk haast niet voorstellen dat iemand zijn pony aan een manege verkoopt en deze terug neemt nadat ie stuk gereden is. Maar wellicht is mijn achterdocht onterecht.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 17:09

Matz1978 schreef:
Ir111 schreef:
Dit zou ik ook doen.

Bij de manege waar ik vroeger hoorde je achteraf ook wel s dat ze naar de slacht waren gegaan..vreselijk.

Waarom is dat vreselijk?
Lijkt mij veel eerlijker dat een “kapotte” pony geslacht wordt dan in de handel terecht komt.

Adjepatatje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 18:15

Elisa2 schreef:
Matz1978 schreef:

Bijzonder.. kan me eigenlijk haast niet voorstellen dat iemand zijn pony aan een manege verkoopt en deze terug neemt nadat ie stuk gereden is. Maar wellicht is mijn achterdocht onterecht.

Ik had met alle liefde mijn oude pony teruggenomen van de manege als dat mogelijk was geweest. Blessure was te gevorderd om nog een paardwaardig weidemaatje te zijn, maar dit is zeker in overleg gegaan met ons en meerdere dierenartsen. Een oud eigenaar kan de pony ook terugnemen om andere redenen dan weer gebruiken voor de sport. Een "stuk gereden" manegepony hoeft niet een belemmering te zijn ;)

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 19:28

Elisa2 schreef:
Matz1978 schreef:

Denk idd dat dit jouw achterdocht is. Heb dit ook al vaker zien gebeuren