Jong paard verkopen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CynthiaV87

Jong paard verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-25 21:00

Hallo allemaal,

Ik hoop dat mijn vraag hier goed staat. Ik ben hard aan het twijfelen of ik mijn jonge dressuurpaard wil verkopen. Ik heb een prachtige 4 jarige KWPN merrie waarmee ik, als ik niets van haar vraag, een goede klik heb. Ga ik iets van haar vragen is haar reactie al snel nee en dat ombuigen naar een ja kost me heel veel energie. Ook ben ik bang dat, wanneer mijn oudje gaat hemelen, ze de leider van de kudde wordt. Ze wil nog wel eens achter een van de anderen aanzitten, een paardje wat ook op leeftijd is en wat mankementen heeft waardoor ze niet snel weg kan. Ik vind dit niet oké, maar helaas stop ik dit gedrag niet.

Ik heb dit niet eerder meegemaakt, bij mijn andere paarden ging het werken met ze meer vanzelf en wilden ze ook graag. Daarbij merk ik dat ik, na jaren alleen maar voor mijn paarden gezorgd te hebben en zorgen over ze maken, niet zo veel energie of zin meer heb om hier mee aan de slag te gaan. Door de twijfels heeft ze een verzorgster. Van de 4 weken dat ze voor haar zorgt heb ik haar 3x hier gezien, altijd wel een smoesje waardoor ze helaas niet kan komen.

Ik vraag me af wat jullie in deze situatie zouden doen. En daarbij, hoe zorg ik ervoor dat dit paard bij een fijn nieuw huis terecht komt. Waar kan ik haar verkopen en wat zou ze, grotendeels groen, nu waard zijn?

denisesilver

Re: Jong paard verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 21:12

Wat versta jij onder meer vragen, en kan het zijn dat ze nog niet klaar is voor wat je aan haar vraagt?

Ik heb je andere topic ook gezien. Ik had toen ik mijn merrie net thuis had van het zadelmak maken twee paarden staan die heel veel zorg nodig hadden, en me heel veel zorgen leverden. Hierdoor had ik vaak niet de energie met die jonge merrie aan de slag te gaan. Toen beide helaas wegvielen (een door ouderdom en een door acute hb), had ik veel meer tijd om zowel mijn fysieke als mentale energie in die jonge merrie te steken.

Ik zou sowieso de verzorgster de laan uit sturen. Dat geeft ook alleen maar frustraties op deze manier.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 21:20

Wij hebben ook zo’n jonkie hier op stal wel is ze tweeen half jaar oud. Super mooi paard om te zien en kan goed lopen maar net als die van jou begint ze nu te veranderen in onze kudde. Krijgt steeds meer lef waardoor de rangorde nogal eens tot discussie komt tussen de paarden.Maar goed dat zoeken ze zelf maar uit . Het is ook een zeer sensibel paard dus hebben we wel besloten dat ze volgend jaar verkocht wordt omdat dit karakter niet erg past bij mijn dochter enzo graag iets een paard wil wat is koeler is in hoofd.
Wat betreft de prijs is echt afhankelijk van paard hoe groot ze is en natuurlijk afstammeling . En wat ze al kent bevoordeeld longeren ofzo.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 21:25

Waarom twijfel je?

Klinkt als geen goede match.

Ik zou mooie foto's maken en te koop zetten !

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:04

CynthiaV87 schreef:
Hallo allemaal,

Ik hoop dat mijn vraag hier goed staat. Ik ben hard aan het twijfelen of ik mijn jonge dressuurpaard wil verkopen. Ik heb een prachtige 4 jarige KWPN merrie waarmee ik, als ik niets van haar vraag, een goede klik heb. Ga ik iets van haar vragen is haar reactie al snel nee en dat ombuigen naar een ja kost me heel veel energie. Ook ben ik bang dat, wanneer mijn oudje gaat hemelen, ze de leider van de kudde wordt. Ze wil nog wel eens achter een van de anderen aanzitten, een paardje wat ook op leeftijd is en wat mankementen heeft waardoor ze niet snel weg kan. Ik vind dit niet oké, maar helaas stop ik dit gedrag niet.

Ik heb dit niet eerder meegemaakt, bij mijn andere paarden ging het werken met ze meer vanzelf en wilden ze ook graag. Daarbij merk ik dat ik, na jaren alleen maar voor mijn paarden gezorgd te hebben en zorgen over ze maken, niet zo veel energie of zin meer heb om hier mee aan de slag te gaan. Door de twijfels heeft ze een verzorgster. Van de 4 weken dat ze voor haar zorgt heb ik haar 3x hier gezien, altijd wel een smoesje waardoor ze helaas niet kan komen.

Ik vraag me af wat jullie in deze situatie zouden doen. En daarbij, hoe zorg ik ervoor dat dit paard bij een fijn nieuw huis terecht komt. Waar kan ik haar verkopen en wat zou ze, grotendeels groen, nu waard zijn?

Verkopen lijkt me inderdaad dit geval prima als er duidelijk geen klik is.

Groen maakt niet uit, dat is voor sommige mensen juist een plus. Wat ze waard is hangt af van de afstamming, uiterlijk, beweging, eventuele predikaten en of ze röntgenologisch goed is. Ik zou haar alvast zelf laten keuren.

Fijn nieuw huis is een kwestie van kopers selecteren.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:03

Lastig, als de klik er wel is zonder dat je iets vraagt, is het ook een beetje de vraag waar die grote nee van je paard vandaan komt. Is dat omdat jullie elkaar qua signalen gewoon niet begrijpen? Of heeft ze ergens fysiek last van waardoor ze nee zegt, of is ze mentaal gewoon nog niet klaar voor wat er gevraagd wordt?

Maar concluderen dat het toch geen match is, is ook niets mis mee. Je kan altijd kijken of je een fijne plek kan vinden voor haar.

De betreffende verzorger zou ik het gesprek mee aan gaan over wat je verwacht en als er niets veranderd inderdaad mee stoppen. Anders kost dat ook nog extra energie.