Paard kopen als manegeruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Camprodon1

Paard kopen als manegeruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-25 18:23

Hallo paardenkenners!

Ik ben een voormalig manegeruiter, d.w.z. al mijn paardenervaring is beperkt tot manegelessen die ik genomen heb toen ik ongeveer 12-17 jaar oud was. Nu ben ik 25, heb grote-mensengeld, en zou heel graag weer met paarden bezig zijn. Echter merk ik dat in mijn omgeving de maneges aardig vol zitten, of geen volwassengroepen hebben.

Toen rees bij mij het idee, wat als ik zelf een paard aanschaf? Dan zou ik sowieso bezig kunnen zijn met verzorging et cetera, wat privélessen nemen en eventueel iemand zoeken met meer rijskills om het paard verder te trainen. Dit voelt heel eng om te doen zonder ervaring. Ik ben in mijn familie de enige die ook maar iets met paarden heeft, en heb ook geen vrienden of kennissen met veel paardenervaring

Hoe kies ik een paard? Hoe bepaal ik waar ik die stal? Hoeveel tijd gaat hier naartoe? Hoe vind ik een trainer en bijrijder? Hoe weet ik wanneer hoefsmid nodig is, voer aangepast moet worden, ...

Zijn er hier mensen die zonder uit een paardenwereld te komen toch een eigen paard gekocht hebben en tips hebben?

Verder zat ik eraan te denken om een redelijk jong paard te kopen, omdat ik dan veel tijd zou kunnen besteden aan grondwerk en ineens iemand zou kunnen inhuren om het paard in te rijden en mij verder te begeleiden, al weet ik niet of dat nuttig is. Of zelfs een veulen, paar jaartjes in de opfok zodat ik niet ineens overrompeld word door de realiteit van een paard hebben...

Kortom, hulp en meningen gezocht!

P.S. Geld is hier dus niet het probleem, ik kan zo'n 800 euro per maand besteden en aanschafkosten van onder de 6000 zijn ook geen probleem.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Paard kopen als manegeruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 18:29

Kan je niet eerst op zoek gaan naar een bijrijdpaard? Dan kan je er weer even inkomen en ervaring opdoen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 18:42

Idd ga eerst eens bijrijden. Dan kan je ook gelijk doorsparen. Ik vrees dat je pas met 10k echt kans maakt op de gouden combi van gezond én braaf. En dan heb je nog niks in de dressuur potentie categorie (of spring of western of wat je ook maar zoekt)

En dan, nooit een jonkie kopen. Das recept voor ellende omdat je geen van beide de ervaring hebt om de ander op te leiden/ ondersteunen. Juist een leermeester zoeken, pakweg 12 tot 18 jaar oud, die alles al eens heeft gezien en steady genoeg is.

Geloof me met jouw ervaring kom je net kijken.

Eigen paard kan heel goed gaan maar dan moet je het wel slim aanpakken

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 18:46

Dit is zo lastig en een eerste paard zal altijd lastig blijven.
Dit zijn ook niet 'wat tips', maar dit zijn boekwerken aan tips.

Ik ga ook mee met meelopen of werken op een stal of manege. Bijrijdpaard. Verzorgpaard.

Overigens is aanschafkosten onder de 6000 al aan de karige kant voor een leerpaard. En zelfs pony gok ik. Misschien de koudbloed kant op wel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 18:54

Bellatrix schreef:
Kan je niet eerst op zoek gaan naar een bijrijdpaard? Dan kan je er weer even inkomen en ervaring opdoen.

Dit heb ik ook gedaan en is me erg goed bevallen. Eerst reed ik elke vrijdag op een super braaf paard in het bos. Toen ben ik een staldeling gaan doen waarvan de eigenares op kamers ging en door de week iemand zocht en kosten waren fifty fifty. Paard stond op de manege dus kon ook de lessen doen met haar.
En toen kwam eigen paard pas die toen al pittig aan de prijs was, ik denk nu 10.000 euro, hij was jong, nl vier jaar en echt braaf en de prijs was inclusief begeleiding want ik was nog groen. Dat paard heb ik 20 jaar gehad en zijn overlijden is nog steeds een groot gemis. Maar dat was een hele gave tijd met hem.

Dus bereid je goed voor.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 18:55

Ik kom uit een niet paarden familie.
Na de manege ben ik eerst op zoek gegaan naar bijrijpaarden. Na een paar paarden kwam ik mijn eerste eigen paard tegen en heb haar kunnen overnemen.

Mijn tip als je een eigen paard hebt is.
Zoek een stal waar je makkelijk (prive)les kunt nemen en waar genoeg mensen lopen die je kunnen helpen met de dagelijkse verzorging en je tips kunnen geven over zadel en ander harnachement.

Een iets ouder dier die al wat meer gezien heeft en wat stabieler is qua gedrag en onder het zadel denk ik dat het beste past.
Maar dat is wat je zelf wilt. Kan goed gaan met allebei onervaren maar heb er ook heel wat gezien dat helemaal niet goed ging en uiteindelijk het paard hebben verkocht.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 18:56

Koudbloeden zijn ook duur hoor ik ken Fjorden die voor 10k zijn verkocht. Of waar mensen bereid waren om er zo'n bedrag voor te geven. Even ter vergelijking ik heb een destijds 16 jarige Fjord gekocht waar alle knopjes opzaten en zeer braaf voor een klein vriendenprijsje rond de 1500 nu zou zo'n zelfde pony gaan voor minstens het dubbele. Het is echt bizar

Voor de rest zeker met je eens dat 6000 te laag is om een paard aan te schaffen. Voor corona waren dat leuke prijzen, maar helaas niet meer zoals vroeger.

Ik zou ook voor een bijrijd paard gaan om eerst te kijken of je het echt leuk vindt. Voordat je er aan begint en het geen donder aan vindt. Dan zit je wel met een paard wat je weer kwijt wil.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 18:59

Oh helaas zelfs de koudbloeden dus al duur.
Dan is idd de gehele 6k karig.

Je kan er zeker wat mee, een volbloed of draver. Omgeschoold. Vers. Ik zou dat niet passend vinden. Alvast een tip uit t boek met tips.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 19:05

Ieder eerste paard is even zoeken. Net als dat iedere eerste keer even zoeken is. :D

Heb je al een stalling op het oog? Een vangnet in de vorm van instructie. Tijdens het rijden maar juist (!) bij verzorging. Ga je het bijvoorbeeld zien als je paard net iets onzuiver loopt of andere ongemakken heeft?

Ik denk dat als je het kan betalen je prima een paard kan kopen. Mits je dat vangnet hebt en al je vragen kwijt kan.

Of dan een jong paard handig is? Ook dat valt en staat met je vangnet.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 19:09

Jouw maand budget is prima, aanschaf budget te laag.

Persoonlijk zou ik niet met een jong dier beginnen, maar eentje die al wat gezien heeft. Als je elke maand dik betaald wil je er ook plezier aan hebben en wil je niet nog twee jaar wachten tot je wat kan doen en alleen maar kijken naar een veulen in de wei.

Zoek een fijne pensionstal ( geen manege ) waar goede paardenkennis zit bij het management zodat zij je kunnen begeleiden en helpen. Dat is goud waard. Zo kan je terecht als je een vraag hebt en kunnen ze je op weg helpen.

Bijrijden kan, maar als je goede begeleiding krijgt vanuit stal is dat niet per se noodzakelijk als tussenstap.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 19:11

Ik zou zelf beginnen met op zoek gaan naar prive lessen. Dit hoeft niet op een manege te zijn. Zo kun je je spieren weer trainen en ook kijken of je het nog steeds zo leuk vindt. Deze persoon kan je later ook helpen en leuk paard te vinden. Er vanuit gaan dat je toekomstige paard geen hoge potentie hoeft te hebben, denk ik dat je zeker wat leuks kunt kopen voor 6000 euro.

Heb je een eigen paard en zet je deze in training dan ben je al snel 800 euro per maand kwijt. Mocht je dus een eigen paard zoeken, zoek dan dus naar een ervaren dier.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 19:15

Wij hebben vorig jaar een Haflinger gekocht. Die krijg je niet meer voor onder de 6000 euro hoor. Ik vind je budget aan de lage kant.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 19:20

Nadat ik van een manege kwam ben ik begonnen met een lease-paard. Soms is het wel mogelijk om, als je een paard lang geleasd hebt, hem\haar tenslotte zelf te kopen. Dan weet je tenminste dat je er een klik mee hebt. In het begin ga je heel gauw de fout in met alles, er is zo ontzettend veel te leren over\met paarden en dat stopt nooit.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 19:27

Ik zou afraden om een eigen paard te kopen met de ervaring die jij omschrijft te hebben. Ik zou dan eerst kijken naar een bijrijder/verzorg paard of eventueel een leasepaard.
Er komt ontzettend veel kijken bij een eigen paard, vooral wat betreft kennis en kunde. Denk aan verzorging, voermanagement, herkennen van problemen/ blessures/ ziektes, training (grondwerk en rijden), goed passend harnachement en andere benodigdheden etc. Grootste gedeelte hiervan hoef je weinig kennis en kunde van te hebben als mangeruiter, want daar zorgt de manege voor. Een eigen paard zou kunnen vanaf manegeruiter, maar dan wel een braaf en goed getraind paard en goede begeleiding. Anders is het een recipe for disaster..
Ik zou ook zeker geen jong en ongetraind paard nemen, ook niet als je begeleiding hebt. Spaar verder zodat je voldoende budget hebt voor een braaf paard

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 19:28

Ik ben na mijn manege tijd, een paard van de manege gaan leasen. (Die heb ik uiteindelijk ook gekocht! Dat was mijn eerste paardje <3 )
Ik zou dus idd beginnen met leasen of bijrijden. :j Dan leer je langzaam al veel meer van hoe en wat alles zit.
Daarnaast moet je je niet verkijken in de kosten van het paard. In sommige delen van Nederland kan je een paard goedkoop stallen. In andere delen van het land is het veeeeel duurder. En vergeet niet de dierenartskosten :') die zijn duurder dan 800 euro

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 20:05

Op basis van wat je beschrijft als rijervaring, zou ik ook aanraden om een al wat ouder en vooral wat wijzer paard te kiezen.
Of eerst toch terug ergens les te gaan nemen of zoals al meerdere keren gezegd, een bijrijdpaard zoeken.

Veel hangt uiteraard af van hoe goed je al rijdt en zeker ook van hoe zelfzeker je bent. Er zijn genoeg mensen die nog maar pas paard rijden, maar die dit veel beter kunnen, dan iemand die al jaar en dag rijdt. Iets met talent, ongetwijfeld ;)
Omgekeerd komt waarschijnlijk meer voor, maar toch ...

Maar ik wou toch ook even onder de aandacht brengen, dat een eigen paard hebben best wel véél vrije tijd opslorpt. Als het je passie is, doe je dat met plezier, maar als je paard slechts 'een hobby' is, wordt het al heel wat moeilijker in tijden van slecht weer, als het vroeg donker is en je bent moe van het werk, als je je ziekjes voelt ...
Het is een levend wezen en het is dus ook een grote verantwoordelijkheid om goed en consequent voor dit wezen te zorgen.

Ik zou ook altijd zorgen dat, als je een eigen paard zou kopen, het dier ergens kan staan waar het zoveel mogelijk buiten kan, met andere paarden.
Als je paard een ganse dag opgesloten staat in een stalletje van 3x3, wordt het op zijn minst gefrustreerd, maar het kan ook leiden tot onprettige situaties als het zijn/haar energie niet kwijt kan en je dus op een bommetje stapt als je 's avonds wil gaan rijden.

En nog een laatste iets dat bij me opkomt : ik heb het vroeger meermaals gezien, toen ik ook nog op de manège ging rijden. Mensen kopen een braaf manègepaard over, hun lievelingetje. Maar eens dat paard niet meer evenveel moet werken als tijdens de manègelessen, blijft er van dat braaf meestal niet veel meer over ...

Maar verder zal het gewoon een kwestie van 'trial and error' worden, denk ik, zoals de meesten hier het wel meegemaakt zullen hebben.
Dus, mijn raad : is het je passie, ga er dan voor, is het maar een hobby, zoek dan een andere manier om - af en toe - paard te kunnen rijden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 20:15

Met deze ervaring; geen jong paard.
Maar 1 van een jaar of 10 die al veel gezien heeft.
En dan kom je er achter dat je budget laag is.

Hou dat budget ook achter de hand voor Da kosten of verzeker goed.

Maar ik zou gaat voor eerst een bijrijdpaard gaan.
Lekker ervaring op doen. Maar nog niet alles beslissen.
Daar privé lessen op halen.
Dan ga je veel beter inschatten wat voor paard je dadelijk wilt.

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 20:18

De koudbloeden zijn inderdaad ook niet goedkoop inderdaad, laat staan braaf en leermeesters.. Ik heb enkele maanden terug een net zadelmakke fjord gekocht voor 7000. En daar was alleen nog maar op gezeten :') Wel heel blij mee overigens. Dus ik zou inderdaad eerst doorsparen en kijken naar een brave leermeester die al wat ouder is. Ook goed op tijd kijken naar een geschikte stalling, want dat is in bijna elke omgeving nu lastig.

Vooral oppassen met paarden kijken voor de koopjes.. als iets te mooi is om waar te zijn binnen je budget is dit ook vaak zo. Zoals eerder genoemd inderdaad de volbloeden en dravers, maar niet helemaal geschikt voor een manegeruiter als eerste paard in de meeste gevallen. Ook altijd iemand meenemen naar een bezichtiging die er verstand van heeft en goed laten keuren.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 20:29

Het kan best hoor, als je maar genoeg hulp en begeleiding hebt.
Zorg dat iemand jou helpt een geschikt paard te vinden.
Zoek een stalling waar je paard volledig wordt verzorgd.
En zorg voor begeleiding met het rijden, genoeg lessen etc.
Het kost dan wel wat, maar zo heb je de grootste kans dat het goed gaat.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 20:36

Ik ben ooit als 15 jarige aan een eigen pony begonnen zonder familie met ervaring in de paarden.
Ik leste wel al sinds mn 4e en heb de pony gestald bij mensen die echt kennis van zaken hadden en bereid waren te helpen.
Achteraf heb ik echt wel domme en onverantwoorde dingen gedaan maar uiteindelijk is het allemaal goed gekomen.
De pony die ik kocht was 2, we hebben heel veel kilometers gewandeld en uiteindelijk heb ik haar zelf beleerd voor de wagen en samen hebben we 20 fantastische jaren gehad.

Was het een handige zet? Niet echt
Zou ik het overdoen? Absoluut!
Ik heb er als puber zoveel van geleerd en verantwoordelijkheidsgevoel van gekregen. Ik had het niet willen missen

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 20:45

TS, met 5 jaar rij-ervaring op de manege zou ik het niet adviseren.
Een paard onderhouden houdt zoveel meer in dan alleen rijden. Zeker als je geen vrienden of kennissen hebt met ervaring die je kunnen helpen.
Professionele hulp klinkt mooi, maar is wel erg moeilijk te krijgen als je geen netwerk hebt.

Een veulen klinkt ook leuk, maar wie zegt dat je daar uiteindelijk een klik mee hebt?

Ik zou weer terug gaan met lessen op een manege, en zoeken naar een paard waar je een klik mee hebt. Dan heb je wat meer "vergelijkingsmateriaal", dus kun je wat objectiever kijken wat er bij je past.

Edit: nog ter aanvulling op je post. Mocht je toch voor een eigen paard gaan dan zou ik eerst een goede stal zoeken, misschien kunnen zij je helpen met een aantal van je wensen.
Laatst bijgewerkt door pinto_1 op 02-07-25 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 20:48

Maak eerst een overzicht voor jezelf. Kijk wat je beslissende factoren vind en wat bijkomende voordelen of nadelen zijn.

Wat voor soort paard zoek je: karakter, maat, bouw? Wat wil je er mee gaan doen? Alleen buiten rijden, af en toe een kleine wedstrijd in de buurt, serieuze training naar hoger niveau (al dan niet met wedstrijdrijden)? Wil je dan dressuur, springen, endurance, working equitation, of van veel dingen een beetje?
Als je zelf geen ervaring hebt met een jong paard opleiden en opvoeden (en dat is echt een heel andere manier) dan met een ervaren paard dan inderdaad een paard zoeken dat jou wat kan leren. Een paard dat al verkeersmak is en makkelijk de trailer opgaat is ook erg fijn!

Wat voor soort stalling zoek je en waar? Het is belangrijk dat een paard veel buiten komt en contact kan maken met andere paarden, goede stallingen hebben vaak een wachtlijst. Wil je veel buitenrijden en kan dat of moet je drukke wegen over? Is een binnenbak belangrijk, springmateriaal? Mag je een instructeur op stal laten komen of alleen bij de instructeur van stal lessen? Als dat niet klinkt, heb je een probleem.
Bij een manege moet je vaak buiten de lestijden rijden, dat kan vervelend zijn. Je wilt ook zelfstandig kunnen rijden en niet altijd in een les meedoen. Een pensionstal is dan fijner.
Ga een paar keer kijken. Hoe is de sfeer? Komen de paarden echt veel buiten? Hoe worden ze behandeld? Wat is de reistijd? Denk eraan dat je ook als jijzelf ziek bent of het paard wat mankeert de zorg toch doorgaat. Vol pension is dan ook fijn.

Het voordeel als je eerst wat gaat uitproberen via een bijrijd- of leasepaard, je misschien zo ook een instructeur kan vinden die jou leert kennen en kan helpen met een geschikt paard te zoeken. Je moet op veel dingen letten: goed gereden (welk niveau?), karakter, bouw, en nog veel meer. Ook mensen die al een paard hebben, kunnen dit vaak niet echt goed beoordelen. Ook altijd laten keuren door een onafhankelijke dierenarts.

Kortom: een eigen paard kan heel leuk zijn maar je moet het goed overwegen en veel aspecten meenemen. Zoals gezegd, het zou zonde zijn als je na 1 of 2 jaar merkt dat het toch allemaal wat tegenvalt en je het gevoel krijgt: "Als ik dat geweten had..."

Veel succes (en plezier) met nadenken!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 20:53

pinto_1 schreef:
TS, met 5 jaar rij-ervaring op de manege zou ik het niet adviseren.
Een paard onderhouden houdt zoveel meer in dan alleen rijden. Zeker als je geen vrienden of kennissen hebt met ervaring die je kunnen helpen.
Professionele hulp klinkt mooi, maar is wel erg moeilijk te krijgen als je geen netwerk hebt.

Een veulen klinkt ook leuk, maar wie zegt dat je daar uiteindelijk een klik mee hebt?

Ik zou weer terug gaan met lessen op een manege, en zoeken naar een paard waar je een klik mee hebt. Dan heb je wat meer "vergelijkingsmateriaal", dus kun je wat objectiever kijken wat er bij je past.

Ach, ik kocht mijn eerste ook na vier jaar manege.

Dat was een van de manegepaarden en ja, ik had hulp van mensen met kennis van zaken, ik ben op de manege blijven staan, daar heb ik een hoop geleerd en met alle stommiteiten die echt wel gebeurt zijn, heb ik er vooral heel veel plezier aan beleeft. Het was het een iconisch paard voor veel mensen.....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 07:48

Marilu schreef:
Op basis van wat je beschrijft als rijervaring, zou ik ook aanraden om een al wat ouder en vooral wat wijzer paard te kiezen.
Of eerst toch terug ergens les te gaan nemen of zoals al meerdere keren gezegd, een bijrijdpaard zoeken.

Veel hangt uiteraard af van hoe goed je al rijdt en zeker ook van hoe zelfzeker je bent. Er zijn genoeg mensen die nog maar pas paard rijden, maar die dit veel beter kunnen, dan iemand die al jaar en dag rijdt. Iets met talent, ongetwijfeld ;)
Omgekeerd komt waarschijnlijk meer voor, maar toch ...

Maar ik wou toch ook even onder de aandacht brengen, dat een eigen paard hebben best wel véél vrije tijd opslorpt. Als het je passie is, doe je dat met plezier, maar als je paard slechts 'een hobby' is, wordt het al heel wat moeilijker in tijden van slecht weer, als het vroeg donker is en je bent moe van het werk, als je je ziekjes voelt ...
Het is een levend wezen en het is dus ook een grote verantwoordelijkheid om goed en consequent voor dit wezen te zorgen.

Ik zou ook altijd zorgen dat, als je een eigen paard zou kopen, het dier ergens kan staan waar het zoveel mogelijk buiten kan, met andere paarden.
Als je paard een ganse dag opgesloten staat in een stalletje van 3x3, wordt het op zijn minst gefrustreerd, maar het kan ook leiden tot onprettige situaties als het zijn/haar energie niet kwijt kan en je dus op een bommetje stapt als je 's avonds wil gaan rijden.

En nog een laatste iets dat bij me opkomt : ik heb het vroeger meermaals gezien, toen ik ook nog op de manège ging rijden. Mensen kopen een braaf manègepaard over, hun lievelingetje. Maar eens dat paard niet meer evenveel moet werken als tijdens de manègelessen, blijft er van dat braaf meestal niet veel meer over ...

Maar verder zal het gewoon een kwestie van 'trial and error' worden, denk ik, zoals de meesten hier het wel meegemaakt zullen hebben.
Dus, mijn raad : is het je passie, ga er dan voor, is het maar een hobby, zoek dan een andere manier om - af en toe - paard te kunnen rijden.

Dat klopt, dat een braaf manegepaard,als je die overkoopt en hij hoeft ineens veel minder te werken, dat hij dan wel "vlugger" kan worden! Je moet er dan voor zorgen dat hij voldoende weidegang of vrije beweging krijgt want als hij te veel op stal blijft staan dan kan hij lastig worden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 08:04

Ik ga mee met wat al gepost is: zoek een paard vanaf een jaar of 10. Eentje die netjes is doorgereden en die al het één en ander gezien heeft aan verschillende locaties, verkeer enz enz.

Daarnaast is bijrijden een goede stap om weer in de paardenwereld te komen. Je kunt lekker aan de slag met een paard en ondertussen kun je je oriënteren op wat de stallingen in jouw omgeving zijn en wat voor paard bij jou zou passen. In mijn studententijd heb ik verschillende paarden bijgereden en één ervan werd het model wat ik voor ogen had toen ik later mijn eerste paard kocht. En dat is aardig gelukt, ze leken erg op elkaar.

Wat ik je vooral wil meegeven: als je een eigen paard hebt is dat jouw paard. Je mag er mee doen wat je wil. Daarmee bedoel ik: in een manegeles rijd je meestal een les van 1 uur. Maar met je eigen paard kun je ook andere dingen doen: lekker op buitenrit, samen chillen in de zon terwijl je paard graast aan de hand of in de wei, of bij voorbeeld zo lang of kort rijden als jij wil. Een bijrijdpaard is ook in die zin een logische tussenstap.