Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Bellatrix schreef:Kan je niet eerst op zoek gaan naar een bijrijdpaard? Dan kan je er weer even inkomen en ervaring opdoen.
pinto_1 schreef:TS, met 5 jaar rij-ervaring op de manege zou ik het niet adviseren.
Een paard onderhouden houdt zoveel meer in dan alleen rijden. Zeker als je geen vrienden of kennissen hebt met ervaring die je kunnen helpen.
Professionele hulp klinkt mooi, maar is wel erg moeilijk te krijgen als je geen netwerk hebt.
Een veulen klinkt ook leuk, maar wie zegt dat je daar uiteindelijk een klik mee hebt?
Ik zou weer terug gaan met lessen op een manege, en zoeken naar een paard waar je een klik mee hebt. Dan heb je wat meer "vergelijkingsmateriaal", dus kun je wat objectiever kijken wat er bij je past.
Marilu schreef:Op basis van wat je beschrijft als rijervaring, zou ik ook aanraden om een al wat ouder en vooral wat wijzer paard te kiezen.
Of eerst toch terug ergens les te gaan nemen of zoals al meerdere keren gezegd, een bijrijdpaard zoeken.
Veel hangt uiteraard af van hoe goed je al rijdt en zeker ook van hoe zelfzeker je bent. Er zijn genoeg mensen die nog maar pas paard rijden, maar die dit veel beter kunnen, dan iemand die al jaar en dag rijdt. Iets met talent, ongetwijfeld![]()
Omgekeerd komt waarschijnlijk meer voor, maar toch ...
Maar ik wou toch ook even onder de aandacht brengen, dat een eigen paard hebben best wel véél vrije tijd opslorpt. Als het je passie is, doe je dat met plezier, maar als je paard slechts 'een hobby' is, wordt het al heel wat moeilijker in tijden van slecht weer, als het vroeg donker is en je bent moe van het werk, als je je ziekjes voelt ...
Het is een levend wezen en het is dus ook een grote verantwoordelijkheid om goed en consequent voor dit wezen te zorgen.
Ik zou ook altijd zorgen dat, als je een eigen paard zou kopen, het dier ergens kan staan waar het zoveel mogelijk buiten kan, met andere paarden.
Als je paard een ganse dag opgesloten staat in een stalletje van 3x3, wordt het op zijn minst gefrustreerd, maar het kan ook leiden tot onprettige situaties als het zijn/haar energie niet kwijt kan en je dus op een bommetje stapt als je 's avonds wil gaan rijden.
En nog een laatste iets dat bij me opkomt : ik heb het vroeger meermaals gezien, toen ik ook nog op de manège ging rijden. Mensen kopen een braaf manègepaard over, hun lievelingetje. Maar eens dat paard niet meer evenveel moet werken als tijdens de manègelessen, blijft er van dat braaf meestal niet veel meer over ...
Maar verder zal het gewoon een kwestie van 'trial and error' worden, denk ik, zoals de meesten hier het wel meegemaakt zullen hebben.
Dus, mijn raad : is het je passie, ga er dan voor, is het maar een hobby, zoek dan een andere manier om - af en toe - paard te kunnen rijden.