Koopcontract?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lexcore

Koopcontract?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-25 16:37

Hallo iedereen,

Ik zit momenteel in een koop proces, het gaat om een super leuke 2 jarige! De verkoper vertelde mij dat ze met een koopcontract werkten (schriftelijk koop overeenkomst), maar ik moet die wel zelf opstellen. Nou heb ik eens lopen googlen en ik weet zo niet welk koopcontract het “beste” is? En wat er nou precies in hoort? Ik heb nog nooit met zo’n contract gewerkt dus alle hulp is welkom!! Het betreft een koudbloed kruising … tinker x ?? Iets, weet zo even de exacte kruising niet meer. Ze is overigens niet PSSM(1) getest maar de verkoper garandeerde mij 2 jaar garantie op pssm. Het liefst zou ik haar wel voor verkoop willen testen maar goed.. dus dit zou ik ook graag op papier willen hebben! Het zou super fijn zijn als iemand mij kan helpen :D dank bij voorbaat
Laatst bijgewerkt door Lexcore op 02-07-25 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Re: Koopcontract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 16:41

Als hij een koopcontract wil, kan hij het toch zelf regelen?

En anders een simpel iets opstellen. Hoe meer je er in zet hoe meer uitvluchten er kunnen komen.

Ik -naam- koop van -naam verkoper- het paard -naam paard- met chipnummer 1234564858 voor de somma van Euro xxx,00 zegge ........
Het paard is op -datum- getest op PSSM1 en negatief bevonden. De verkoper garandeert dat dit paard ten minste tot datum xx-xx-xxxx negatief op PSSM 1 zal blijven. Datum, plaats, handtekening verkoper handtekening koper.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 16:55

Zit je in een koop of verkoopproces?

Je hebt overal koper staan als andere partij maar ik gok dat dat verkoper moet zijn? Ik zou niet weten hoe de kopende partij garantie moet bieden namelijk.

Als je de koper bent dan wil je namelijk zoveel mogelijk erin zodat je er, indien nodig, onderuit kunt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 16:57

Ik heb het verkeerdom gelezen Bielsje, ik dacht dat TS de kopende partij is, maar nu denk ik dat TS de verkopende partij is. @TS Wil jij geen contract? Nou, dan zeg je dat. Ik verkoop zonder contract.

Lexcore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-25 17:00

Oops haha. Sorry voor de verwarring iedereen _O- ik ben de koper! Verkoper is een fokker. Ik heb geen ervaring met zo’n contract dus vandaar de vraag

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 17:04

Neem aan dat de fokker zelf wel een contract heeft liggen die hij gebruikt? Zo niet, raar... maar:
Op de site van KWPN kon je altijd een redelijk volledige vinden mocht je er toch zelf een aan willen leveren.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 17:07

Echt nog nooit gehoord dat de koper degene is die voor een contract zorgt. En ik ben jurist.

Maar als jij dan toch degene bent die het moet doen, zo gunstig mogelijk maken. Dus dat de verkoper voor elk risicootje opdraait. Verborgen gebreken etc.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 17:19

En pssm is een genetische aandoening. Dat kan een paard niet op latere leeftijd ontwikkelen. Direct wat haar opsturen naar een lab en klaar

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 09:53

https://verenigingeigenpaard.nl/kennisb ... reenkomst/ , hier kan je een voorbeeldovereenkomst downloaden als je lid bent.

https://esha.auction/userfiles/file/pag ... orPony.pdf , hier heb je er nog eentje.

https://equnews.nl/article/promo/verkoo ... keringen-1 en hier een derde.

Dan kan je zelf bekijken wat jij belangrijk vindt dat er in komt en er zelf eentje maken.

Ik snap dat jij eerst zou willen laten testen op PSSM, maar ik snap de verkoper ook dat die het niet wil, dan duurt het langer voordat hij het paard verkocht heeft.
Als die clausule erin kan dat hij garandeert dat het paard de komende twee jaar geen PSSM krijgt en dat hij het paard tegen xxxx bedrag terug neemt als het paard wel PSSM blijkt te hebben, kan je ook na de aankoop laten testen.

Is het een hobbyfokker of een professionele fokker? Bij een hobbyfokker kan ik me voorstellen dat die geen verkoopovereenkomst paraat heeft of dat hij zo even wil kijken wat voor vlees hij in de kuip heeft door het jou te laten opstellen. Maar als het een professionele fokker is, zou ik verwachten dat hij zelf voor een overeenkomst zorgt.