Paard delen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rietje92

Paard delen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-25 23:02

Hi,

Ik heb gezocht maar niet gevonden.

Is er iemand die ervaring heeft met het delen van een paard? Dus beiden eigenaar zijn?

Zo ja, kan je aangeven wat voor jou de voor- en nadelen waren? Ik wil ook graag weten hoe dit dan was vormgegeven, was er een contract met afspraken tussen jullie of juist niet en waarom dan niet? En stel dat je een negatieve ervaring hiermee had, had zo'n contract die ervaring dan kunnen voorkomen?

Ik ben benieuwd!

Ps ik heb niets aan iemand die dit niet daadwerkelijk ervaren heeft en al roept, zou ik nooit doen

Poezebeest

Re: Paard delen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 23:25

Ja, ik ben al bijna 2 jaar samen met iemand eigenaar van een paard.

Voordeel vind ik dat je de verantwoordelijkheid, tijdsbesteding en kosten kan delen. Nadeel is dat je veel aan het afstemmen bent.

Wij hebben een gezamenlijke bankrekening aangemaakt waar we maandelijks geld op storten en daar betalen we alle kosten mbt ons paard van. Lessen betalen we zelf. We hebben vaste dagen dat we gaan en stemmen op elkaar af hoe de week er uit ziet en hoe we trainen. We hebben een whatsappgroep waarin we communiceren.

We zijn als persoon totaal verschillend, ook qua niveau en qua ambities. Maar onze visie is wel hetzelfde en wat we belangrijk vinden en waar we voor staan. Het gaat vooral in overleg allemaal.

We hebben een contract opgesteld waarin de afspraken staan en wat we doen als iemand wil stoppen of overlijdt in het extreemste geval.

Ik heb nog geen negatieve ervaring. Het valt of staat echt met communicatie en uitspreken van wensen en verwachtingen.

Als je meer wil weten, vraag gerust!

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 23:25

Ik heb een paard in gedeeld eigendom gehad en ik zou het nooit meer doen. Op papier leken we wel op de zelfde lijn te zitten maar in de praktijk bleek dat al heel snel anders. Zeker als het aankwam op haranchement, trainings wijze en welzijn .

Ik ben geen pietlut maar helaas liepen de visies in enkele maanden compleet uiteen, zeker toen het paard een blessure opliep. Uiteindelijk ging ze dingen achter mijn rug om doen, en weigerde ze zich te houden aan behandelplannen omdat ze steeds wat anders op het internet las. Heb uiteindelijk geprobeerd haar uit te kopen maar dit weigerde ze pertinent, heb toen besloten mijn handen er vanaf te trekken helaas. Was een moeilijke beslissing was toch echt gek met het dier, en ben over de jaren heen de gene geweest die het meest van de zorg taken heeft gedaan en er meer mee trainde. Maar situatie was voor mij onhoudbaar.

Dus nee ik zou het niet adviseren. Alleen in echte sport constructies zie ik het misschien werken, waar je gewoonweg een geldschieter hebt en een ruiter de dagelijkse verzorging en dergelijke op zich neemt .

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 23:26

Ik zou er zelf niet aan beginnen om bepaalde zaken.

* je moet beide al dezelfde visie hebben met onderhoud ( stalling, voer etc)
* Ambities, komen die overeen of zitten die elkaar juist in de weg. Stel jij wilt lekker recreatief rijden de ander meer wedstrijden. Stel je hebt de andere dag een stijf/moe paard. Iedere keer op jouw dag....

Kijk wij zijn nog al van korte planning soms.
Oh is vanavond eigenlijk nog lekker, hop naar het strand en dan heeft ze morgen haar vrije dag. Of oh of we morgen mee gaan naar het bos? Oh ja hoor dan geeft ze haar vrije dag vandaag ipv morgen.
Wij zijn altijd heel flexibel met dat soort dingen, dat word dan echt wel lastiger als er 2 personen zijn die toch wel graaf willen rijden.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 23:50

Ja gehad
Voordeel
Gedeelde kosten
Gedeelde zorg

Nadeel
Visie kan uit elkaar komen te liggen

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:20

Ik ken meerdere mensen die dit doen. Vaak familie die een paard delen, maar ook wel vriendinnen.

Aan de ene kant is het financiëel gezien heel fijn en ook qua de verdeling van de zorg. Je bent altijd al met twee, waardoor je gemakkelijker eens weg kunt en niet meteen afhankelijk bent van verzorgers of stalgenoten.

Aan de andere kant moet je inderdaad goed op één lijn zitten en goed kunnen delen.

Het lijkt me vooral lastig als je opeens echt totaal wat anders wilt, zoals in type stalling of behandelingen van de dierenarts. Of als één van de twee gaat verhuizen. Wie krijgt het paard dan? Dat soort dingen zou ik denk ik goed overna denken.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 01:07

Twee kapiteins op 1 schip gaat nooit goed. Uiteindelijk loopt dat stuk.
Zie je bij zakelijke dingen ook heel veel. Maatschappen die klappen omdat men het niet eens is.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 05:12

Ik zou er nooit aan beginnen. Dan liever 1 eigenaar en 1 verzorger/bijrijder/leaser hoe je het noemen wil. Is er dan onenigheid is er 1 partij die daadwerkelijk de eind beslissing neemt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 05:38

Niet qua paarden wel qua honden (2). Deze persoon is ook het enigste persoon ter wereld waarmee ik dit gedaan heb (ze zijn overleden inmiddels) en waarmee ik het zo weer zou doen. Zij had ze in huis en dus grotendeels de basis verzorging. Ik sprong daarin bij als zij niet kon en ik betaalde grotendeels voeding en snacks. Beslissingen namen we gezamenlijk. Meer dan 5 jaar deze constructie gehad

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:56

Heel veel dekhengsten hebben meerdere eigenaren (KFPS) en zo ver ik weet gaat dat meestal wel goed. Dus of het perse altijd stuk loopt lijkt mij niet

Voordeel is echt wel de gedeelde kosten.
Nadeel is dat je visie met elkaar kan verschillen. Het is bijvoorbeeld heel lastig als iemand Z wil rijden op stang en trens en de ander eist dat er alleen bitloos gereden wordt.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:59

ik heb een paar jaar geleden een paard gekocht met iemand anders ging goed tot het meisje niet veel zin had in rijden destijds ook door privéomstandigheden heb het deel van paard toen van haar gekocht en dat ging allemaal goed dus ja het kan ook goed gaan wel goede afspraken er over maken desnoods op papier.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:14

Kabayo schreef:
Heel veel dekhengsten hebben meerdere eigenaren (KFPS) en zo ver ik weet gaat dat meestal wel goed. Dus of het perse altijd stuk loopt lijkt mij niet

Voordeel is echt wel de gedeelde kosten.
Nadeel is dat je visie met elkaar kan verschillen. Het is bijvoorbeeld heel lastig als iemand Z wil rijden op stang en trens en de ander eist dat er alleen bitloos gereden wordt.

Ik kan me voorstellen dat het met zakelijke gezamenlijke belangen misschien wat anders is.

Mijn tip? Niet doen. Komt altijd gezeik van. Al helemaal als je wat ambitie hebt - een paard gaat toch altijd wat naar je hand staan, dan is het lastig als er meerdere rijden.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:41

Ik deel mijn paard met mijn dochter, dus geen voordelen qua kosten (ze is pas 11) en geen nadelen qua beslissingsbevoegdheid, die ligt bij mij.

Soms is het lastig, als ik wedstrijdgericht wil trainen en zij ook lekker wil rijden. Dan zijn er te weinig dagen in de week en moeten we overleggen wie wanneer wat gaat doen. Maar ik zie bij het paard een grote plus, mijn dochter speelt lekker met haar. Vrijheidsdressuur, rijden met barebackpad, sprongetje maken of een labyrinth in de bak neerleggen. Ik kan lekker serieus aan de bak en het paard heeft fijn de afwisseling tussen beide en dat houdt haar heel vrolijk.

Maar zoiets staat of valt met communicatie, uitspreken van verwachtingen, water bij de wijn kunnen doen en in staat zijn je in te leven in de ander.

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:47

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:09

Ik vind het persoonlijk anders met een eigen kind je paard delen dan met een ander.
Dat doe ik ook al jaren met mijn pony.
Waar ik was van lekker buiten rijden was zij fanatiek met dressuur, springen/cross.
En dat was ook nooit geen probleem.

Zelfs naar het bos niet, waar hier ook cross hindernissen staan.
Ik ging altijd het eerste rondje en zij de 2e. Dan kon ze lekker wat hindernissen meepakken en spiertjes van het paard waren al goed opgewarmd.
Pony vond het heerlijk. Eerste rondje lekker relaxt stappen, draven, galop. Na de laatste waterbak ging ze standaard in het gras alvast plassen en blij richting de parkeerplaats. Want dan mocht ze een rondje springen.

Ik kan dat niet meer met mijn rug, en mijn pony kan je niet blijer maken.

Helaas heeft ze nu een blijvende blessure. Maar nog dagelijks gaan we samen naar stal voor de verzorging.
En 2 jaar terug is haar veulen uit mijn merrie geboren als paardje voor haar zelf.
Maar daarin zegt ze ook. We gaan het straks net zo doen hoor. Jij lekker naar buiten.

Haaskrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:39

Mijn dochters hebben een paard gedeeld, ik vond het geen onverdeeld genoegen. De een bleek spingambities te hebben, de ander heeft een passie voor dressuur. En door de verschillende rijstijlen (ook als je dezelfde discipline rijdt) voel je dat er iemand anders opgezeten heeft. We hadden er al snel eentje bij.

En in ons geval had je alleen dat probleem, de kosten waren toch voor ons. Ik zou het niet doen, veel te bang ook voor gezeur met blessures (wie is er eventueel verantwoordelijk voor, en wat als de blessure dusdanig is dat de een zegt doorbehandelen en de ander inslapen). En wat als er eentje wil stoppen, moet de ander dan het paard verkopen omdat die alleen de kosten niet kan dragen? Een bijrijder is al lastig genoeg, en dan is er maar een eindverantwoordelijk. Twee eigenaren, ik zou het niet doen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:48

Kabayo schreef:

Maar dan zijn de belangen heel anders.
Dan kan het ook goed zijn dat de ruiter(s?) helemaal de eigenaar/eigenaren niet is/zijn.

Dat is heel wat anders dan 2 recreatieve mensen (waar recreatief kan varieren van alleen wat grondwerk willen doen tot een Z proefje willen starten) rond een paard.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:55

Tatyana schreef:
Ik deel mijn paard met mijn dochter, dus geen voordelen qua kosten (ze is pas 11) en geen nadelen qua beslissingsbevoegdheid, die ligt bij mij.

Soms is het lastig, als ik wedstrijdgericht wil trainen en zij ook lekker wil rijden. Dan zijn er te weinig dagen in de week en moeten we overleggen wie wanneer wat gaat doen. Maar ik zie bij het paard een grote plus, mijn dochter speelt lekker met haar. Vrijheidsdressuur, rijden met barebackpad, sprongetje maken of een labyrinth in de bak neerleggen. Ik kan lekker serieus aan de bak en het paard heeft fijn de afwisseling tussen beide en dat houdt haar heel vrolijk.

Maar zoiets staat of valt met communicatie, uitspreken van verwachtingen, water bij de wijn kunnen doen en in staat zijn je in te leven in de ander.

Maar dit paard heeft effectief maar 1 eigenaar en dat ben jij.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:42

Ik deel een van mijn paarden al lang met iemand anders. We hebben beiden vaste dagen. Het gaat best ok en we komen goed overeen maar ik zou het niet snel meer doen.

Voordelen:
- gedeelde kosten (zoals iedereen zegt)
- vakanties zijn makkelijk te regelen, paard staat niet stil
- je kan overleggen bij problemen of twijfel

Nadelen:
- ik ben wedstrijden gaan rijden, zij niet (toen we begonnen was het omgekeerd haha). Dat is moeilijk aangezien je als je zondag wedstrijd hebt dan zaterdag toch ook graag even wil trainen/losrijden.
- wandelingen afspreken met vrienden is moeilijk, ik kan sowieso maar de helft van de dagen.
- keuzes osteo/schoenen/zadelpasser etc is snel niet helemaal op 1 lijn als beiden andere ambities hebben.
- veranderen van stalling is lastig, zowel qua visie/gevoel als qua afstand (je zoekgebied is geen cirkel meer maar een overlap tussen beiden).
- ik merk een andere rijstijl aan mijn paard. Bvb de dag na een lange wandeling durft hij hard ‘duwen’ op mijn handen. Is op te lossen maar niet zo fijn, zeker in combi met wedstrijden dan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:50

Mensen die het nooit zouden doen kunnen ook inzichten hebben waar je wat aan kan hebben.

Ik heb m'n dieren nooit gedeeld en zou dat nooit willen. Omdat je nooit 100 procent over alles hetzelfde denkt en je vroeg of laat gezeik krijgt.

Ik heb een tijd een bijrijdster gehad toen ik zelf nog fanatiek met m'n pony reed. Maar ze reed dusdanig dat ik eerst 20 minuten moest rijden voordat m'n pony weer een beetje door het lijf liep. Dat leidde toen al tot irritatie. Ze deed ook weinig met de tips die ik gaf.

Als enige eigenaar kun je zelf alles beslissen. Als je je paard deelt zul je alles moeten overleggen en zo nu en dan concessies moeten doen. Wat als de een een dure operatie wel wil, maar de ander niet? Of het dier moet ingeslapen worden en de een wil wel terwijl de ander nog wil doordokteren? Wat doe je als een van jullie het paard wil verkopen of verhuizen? Het zijn wat als vragen, maar wel zaken waar je vroeg of laat mee te maken kunt krijgen.